Sinterklaas

Wilhelm

Re: Sinterklaas

Bericht door Wilhelm »

Marie-Henriëtte schreef:
Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:[ En al dat snoepgoed dan? Ik bedoel, hoe kan je iemand op de vingers tikken dat het Sint Nicolaas feest fout is en dat je het niet mag vieren, terwijl je er zelf smakelijk van meegeniet.

Daar dacht Paulus dus echt anders over, die noemde zon houding een teken van zwak geloof.
Zo is dat. Hetzelfde geldt voor kerstkransjes en paaseitjes, weg ermee.
Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt ...
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:[ En al dat snoepgoed dan? Ik bedoel, hoe kan je iemand op de vingers tikken dat het Sint Nicolaas feest fout is en dat je het niet mag vieren, terwijl je er zelf smakelijk van meegeniet.

Daar dacht Paulus dus echt anders over, die noemde zon houding een teken van zwak geloof.
Ik geloof jij mij ook niet.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Marie-Henriëtte schreef:
Wilhelm schreef:

Iemand die anti-sint is mag toch wel gewoon de decemberkoopjes inslaan? Ben je echt van mening dat het sinterklaas is die prijzen laat kelderen?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Marie-Henriëtte

vogeltje schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Wilhelm schreef:

Iemand die anti-sint is mag toch wel gewoon de decemberkoopjes inslaan? Ben je echt van mening dat het sinterklaas is die prijzen laat kelderen?
Nee joh, zo ver ga ik niet. Echter Kerst en Paas snoepgoed dat opgeklopt is met afbeeldingen van de Heere Jezus of Maria, komen er hier niet in. Sowieso komt dat snoepgoed er hier niet in.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 16 nov 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:[

Ik geloof jij mij ook niet.

Ok , jij zegt : je bent tegen het feest , dus je koopt niets wat er mee te maken heeft.
Ik zeg : kom kom niet zo somber, Paulus ging daar makkelijker mee om.

Nu kom je opeens met kerst en Paas versnaperingen : weg er mee.
Toch geldt ook hier dezelfde relativerende houding, hoewel ik wel vind dat het van een ander kaliber is omdat een feest met het oog op de heilsgeschiedenis hierdoor wordt ontkracht. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Marie-Henriëtte

Wilhelm schreef: Nu kom je opeens met kerst en Paas versnaperingen : weg er mee.
Toch geldt ook hier dezelfde relativerende houding, hoewel ik wel vind dat het van een ander kaliber is omdat een feest met het oog op de heilsgeschiedenis hierdoor wordt ontkracht. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Daar past dezelfde relativerende houding? Koop jij in de winkel rond Kerst maar een karton met doordrukchocolades in de vorm van de Heere Jezus, Jozef, Maria, of de drie Koningen. Nou, ik zou dat nóóit doen.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

de meningen zijn gewoon verdeeld.
De één zegt: 'Het is heidens.' De ander zegt: 'Het is rooms.' Weer een ander zegt: 'Het gaat om de heb.'

Maar een gezellig avondje kan altijd.
En dat hoeft niet persé in december te zijn.

Er zijn gewoon christenen, die na onderzoek een radicale keuze maken. Daar hoef je niet orthodox of zwaarmoedig voor te zijn.

Zo kies ik voor een kerstster en tegen een kerstboom :haha
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Een oude bisschop in Spanje
ontdeed zich van Roomse franje,
verklaarde toen: "Dit is uniek,
speciaal voor het RF-publiek."
Zo zie je: als je maar wil, dan kán je!
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Afgewezen schreef:Een oude bisschop in Spanje
ontdeed zich van Roomse franje,
verklaarde blij: "Dit is uniek,
speciaal voor het RF-publiek."
Wel: sprak verder de goedheilig man
Ik wil, ik kan...
Ik zal nu laten zien,
wie ik ben achter al de franje.
Ha, ha...uit Spanje?
Ik ben Wodan met mijn zwarte maten
daarom bij alle goden, zullen ze het vieren nu wel laten.

:haha
jvdg

Bericht door jvdg »

Al deze postings overziend, voel ik me temeer overtuigd om ook dit jaar sinterklaas te "vieren".
Die smoeltjes van die kinderen, waarvan ik zeker weet dat ze bij het krijgen van cadeautjes niet aan een "heilige SK" denken, wil ik voor geen goud missen.

Desondanks waardeer ik in het bijzonder de posting van helma, waarin zij argumenteert dat sommige ouders hun kinderen wel bij sinterklaas brengen, terwijl nagelaten wordt de kinderen bij de Heere Jezus te brengen.
henriët

Re: Wat doen we vandaag? [5]

Bericht door henriët »

BJD schreef: Ga je hem zelf uitleggen? Lijkt de statenvertaling wel.. gewoon cryptisch ;)

Maar goed.. ik maak eens een opmerking in "wat doen we vandaag" om vervolgens een dag later 12 blz te moeten doorlezen :haha En dan de bijdragen.. sorry ik heb er hartelijk om moeten lachen..

De farizeen hadden duizend en een regeltjes.. het begint er hier aardig op te lijken. Over bepaalde dingen kan je ander denken met alle respect voor een andere mening.. maar hier beginnen we toch aardig door te slaan.

Mijn kinderen vinden het prachtig, net zoals ik het heel m'n jeugd mooi vond. Het sinterklaasjournaal vinden ze prachtig. Ik wist als kind ook dat het nep was en mijn oudste (7) ook (maar ik zie hem toch weer twijfelen) Ik doe er niets aan om ze er in te laten geloven, sterker ik ben gewoon eerlijk zeg dat ik die baard van z'n gezicht trek omdat ie toch nep is.. :hum
Vroeger thuis werd er een paar keer op de deur gebonst en zag ik m'n pa wegrennen want die moest zonodig naar het toilet haha. Prachtig gewoon.. we doen het hier allemaal weer na.
super
zo gaat t hier ook,
Jean gaat door de achterdeur naar buiten, ( wat gaat papa doen?) Oh, hij moet nog even wat halen,
voor wordt op het raam gebonst, de deur wordt opgengedaan, kruidnoten naar binnen gegooid.. en er staat een mand met cadeautjes., nou succes verzekerd, ik vind t altijd zoo n snoezig iets..
Vorig jaar zei ons Jetje, dat was papa zeker die op t raam bonsde want hij was even weg....
dus nee hoor, niks geen geloof in heiligen oid..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Joannah schreef: Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, ...
Het is geen jurk, maar een tabberd. Dat is wel iets anders.
Joannah schreef: ... die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Als je die lange witte baard bedoelt: een collega van mij ziet er in het normale leven ook zo uit, hoor. Moet ik die ook maar ontslaan dan?
Ik neem aan dat die collega niet de rol heeft van straf of beloning toekennen aan onderdaantjes.
Mijn probleem is dat deze figuur een ontzagwekkende, religieuze rol heeft , als kind was ik al doodsbang voor die vent.
EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Sint bestaat wel! Ik heb hem op tv gezien en in de stad zien lopen. Dat hij verkleed is maakt niet zoveel uit. Tjonge.... toen ik heel klein was dacht ik ook dat kaboutertjes bestonden.... Eventjes maar. Je wordt vanzelf groter en dan ga je het snappen. En ik heb nou niet het idee dat ik voorgelogen ben ofzo. Tolkien schreef verhalen over hobbits. Lewis over faunen. En in de Bijbel staat een verhaal over pratende bomen. Tja... Ik zie het punt niet zo.
Henriet schreef:super
zo gaat t hier ook,
Jean gaat door de achterdeur naar buiten, ( wat gaat papa doen?) Oh, hij moet nog even wat halen,
voor wordt op het raam gebonst, de deur wordt opgengedaan, kruidnoten naar binnen gegooid.. en er staat een mand met cadeautjes., nou succes verzekerd, ik vind t altijd zoo n snoezig iets..
Vorig jaar zei ons Jetje, dat was papa zeker die op t raam bonsde want hij was even weg....
Of juist wel. De Bijbel leert ons dat we als gelovigen heiligen zijn. Dus het was er wel een, die op het raam klopte?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Marnix schreef:Sint bestaat wel! Ik heb hem op tv gezien en in de stad zien lopen. Dat hij verkleed is maakt niet zoveel uit. Tjonge.... toen ik heel klein was dacht ik ook dat kaboutertjes bestonden.... Eventjes maar. Je wordt vanzelf groter en dan ga je het snappen. En ik heb nou niet het idee dat ik voorgelogen ben ofzo. Tolkien schreef verhalen over hobbits. Lewis over faunen. En in de Bijbel staat een verhaal over pratende bomen. Tja... Ik zie het punt niet zo.
Welke vers over de "pratende bomen" bedoel je?
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee, die bedoelde ik niet. Bedoelde een verhaal uit Richters.

Nou ja... Bomen kunnen niet praten. Dus dat was niet echt. En dus mag het niet? Ik krijg een beetje het beeld: Je mag geen dingen zeggen die niet echt zijn, anders lieg je. Als ik tegen mijn nichtje zeg: Kijk, een paddestoel, misschien woont er wel een kabouter in, dan is dat blijkbaar verkeerd. Want het is niet echt dus lieg ik iemand wat voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Re: Wat doen we vandaag? [5]

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:
BJD schreef: Ga je hem zelf uitleggen? Lijkt de statenvertaling wel.. gewoon cryptisch ;)

Maar goed.. ik maak eens een opmerking in "wat doen we vandaag" om vervolgens een dag later 12 blz te moeten doorlezen :haha En dan de bijdragen.. sorry ik heb er hartelijk om moeten lachen..

De farizeen hadden duizend en een regeltjes.. het begint er hier aardig op te lijken. Over bepaalde dingen kan je ander denken met alle respect voor een andere mening.. maar hier beginnen we toch aardig door te slaan.

Mijn kinderen vinden het prachtig, net zoals ik het heel m'n jeugd mooi vond. Het sinterklaasjournaal vinden ze prachtig. Ik wist als kind ook dat het nep was en mijn oudste (7) ook (maar ik zie hem toch weer twijfelen) Ik doe er niets aan om ze er in te laten geloven, sterker ik ben gewoon eerlijk zeg dat ik die baard van z'n gezicht trek omdat ie toch nep is.. :hum
Vroeger thuis werd er een paar keer op de deur gebonst en zag ik m'n pa wegrennen want die moest zonodig naar het toilet haha. Prachtig gewoon.. we doen het hier allemaal weer na.
super
zo gaat t hier ook,
geweldig! Het sfeertje, de gezelligheid, de gemoedelijkheid, de grapjes en de opmerkingen van de kinderen. (of even stiekum kijken in de kast wat er morgen in de schoen zal zitten)
jvdg: ik geef je groot gelijk
afgewezen en vogeltje :super wat een dichtkunst!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten