dit vind ik van die flauwe opmerkingen...henriët schreef:@ Ander, neem dan ook aan dat jij geen kruidnootjes en sinterklaassnoepgoed koopt?

dit vind ik van die flauwe opmerkingen...henriët schreef:@ Ander, neem dan ook aan dat jij geen kruidnootjes en sinterklaassnoepgoed koopt?
nee, waarom???Ander schreef:dit vind ik van die flauwe opmerkingen...henriët schreef:@ Ander, neem dan ook aan dat jij geen kruidnootjes en sinterklaassnoepgoed koopt?
Inderdaad!Ander schreef: Ook zonder sinterklaas kan Kerst bezinnend zijn. Dat hoort het sowieso te zijn. Ik begrijp hieruit dat we in december onze feest-cadeau-poppenkastbehoeften moeten bevredigen. Omdat dat met Kerst niet zo netjes is doen we het met Sinterklaas. Beetje raar...
helemaal eens.Luther schreef:Inderdaad!Ander schreef: Ook zonder sinterklaas kan Kerst bezinnend zijn. Dat hoort het sowieso te zijn. Ik begrijp hieruit dat we in december onze feest-cadeau-poppenkastbehoeften moeten bevredigen. Omdat dat met Kerst niet zo netjes is doen we het met Sinterklaas. Beetje raar...
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'
't Is ook een mooie oefening voor de kinderen om weerbaar te worden. Vorige jaar was onze oudste de enige die niets gekregen had in de klas en dat hebben we van tevoren met m besproken, waaom. En dat hij met oudjaar een boek zou krijgen. En ja, dan moet je ze dus leren alleen te staan.
Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat?
Je ziet maar weer hoe veel refo's met de wereld mee doenLuther schreef:Inderdaad!Ander schreef: Ook zonder sinterklaas kan Kerst bezinnend zijn. Dat hoort het sowieso te zijn. Ik begrijp hieruit dat we in december onze feest-cadeau-poppenkastbehoeften moeten bevredigen. Omdat dat met Kerst niet zo netjes is doen we het met Sinterklaas. Beetje raar...
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'
't Is ook een mooie oefening voor de kinderen om weerbaar te worden. Vorige jaar was onze oudste de enige die niets gekregen had in de klas en dat hebben we van tevoren met m besproken, waaom. En dat hij met oudjaar een boek zou krijgen. En ja, dan moet je ze dus leren alleen te staan.
Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat?
Laat ik er dit aspect even uitpikken.Ander schreef:Sinterklaas is een soort 'heilige'.
Leuk verhaal, maar hoort Sinterklaas ook in dat rijtje?Hendrikus schreef:Laat ik er dit aspect even uitpikken.Ander schreef:Sinterklaas is een soort 'heilige'.
(...)
Bijbels gezien is een heilige gewoon iemand die behoort tot de gemeente Gods.
jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken?
Jij begon over heiligen en suggereerde dat dat niet pluis was.Ander schreef:Leuk verhaal, maar hoort Sinterklaas ook in dat rijtje?Hendrikus schreef:Laat ik er dit aspect even uitpikken.Ander schreef:Sinterklaas is een soort 'heilige'.
(...)
Oké, maar dan heb je me verkeerd begrepen. Ik heb niet zozeer iets tegen het begrip 'heilige' maar wel tegen het misbruik van deze hoedanigheid bij de Sint.Hendrikus schreef:Jij begon over heiligen en suggereerde dat dat niet pluis was.Ander schreef:Leuk verhaal, maar hoort Sinterklaas ook in dat rijtje?Hendrikus schreef:Laat ik er dit aspect even uitpikken.Ander schreef:Sinterklaas is een soort 'heilige'.
(...)
Ik belichtte dat begrip even van een andere kant.
Noem mij dan eens iemand die die meneer met die aangeplakte baard nog als een "heilge" aanbidt?Ander schreef:Oké, maar dan heb je me verkeerd begrepen. Ik heb niet zozeer iets tegen het begrip 'heilige' maar wel tegen het misbruik van deze hoedanigheid bij de Sint.Hendrikus schreef:Jij begon over heiligen en suggereerde dat dat niet pluis was.Ander schreef:Leuk verhaal, maar hoort Sinterklaas ook in dat rijtje?Hendrikus schreef: Laat ik er dit aspect even uitpikken.
(...)
Ik belichtte dat begrip even van een andere kant.
Zolang ik op school werk heb ik daar aangegeven dat ik het kerstpakket afgeschaft zou willen zien.jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken?
En toen het fenomeen nog wel bestond, heb je het toen ook principieel geweigerd?Luther schreef:Zolang ik op school werk heb ik daar aangegeven dat ik het kerstpakket afgeschaft zou willen zien.jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken?
En ja hoor, onder druk van de kredietcrisis is het nu uiteindelijk gelukt.