Psalmen en/of gezangen?

Oude-Waarheid

Re: Psalmen en/of gezangen?

Bericht door Oude-Waarheid »

zusterelly schreef:Wij moesten met dankdag zingen "O Heer wij danken U van harte". De organist speelde zo slecht dat we op een gegeven moment zonder orgel zongen. :bobo
Dacht dat dat een dankgebed was i.p.v. een gezang?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:
zusterelly schreef:Wij moesten met dankdag zingen "O Heer wij danken U van harte". De organist speelde zo slecht dat we op een gegeven moment zonder orgel zongen. :bobo
Dat is de dankzang na het eten, die staat in de meeste psalmboekjes met berijming 1773 in de Enige Gezangen.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Qua muziek een kunstig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
Tsja, maar daar ontstaan nou net de meest vervelende discussies. Als mensen gaan roepen dat bepaalde muziek niet stichtelijk is. Dat vinden ze dan. Uitleggen waarom het niet stichtelijk zou zijn, is er meestal niet bij. En wie bepaalt of iets stichtelijk is of niet? Zo'n kwalificatie kan nooit méér zijn dan "ik vind..." Jammer dan, misschien vind ik wel iets anders.
~~Soli Deo Gloria~~
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Dat is de dankzang na het eten, die staat in de meeste psalmboekjes met berijming 1773 in de Enige Gezangen.
Klopt.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Ik heb het over de ambtsdragers die, als zij het Woord moeten prediken, door Gods Geest geleid worden. Zodra zij zichzelf op het oog hebben of mensenvrees hebben dan gaat dat niet gepaard met Gods Geest.
Dat zijn mooie zwart-wit redenaties. Maar ik betwijfel of het zo simpel is. Wij hebben Gods Geest niet aan een touwtje. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat. Predikanten, ambtsdragers, lieddichters, ze zijn soms gewoon heel ambachtelijk met hun vak bezig. En als de Heere dat zegent, kan ook een preek of een lied dat puur op vakmanschap gemaakt is, tot rijke zegen zijn. Dat zit 'm niet per se in het scheppingsproces.

Maar het bestaat toch alleen uit zwart-wit? Twee wegen - breed of smal?

Of heet of koud?

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen
.

Juist omdat wij overal water bij de wijn doen krijgen we ergernissen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef:Ik heb het over de ambtsdragers die, als zij het Woord moeten prediken, door Gods Geest geleid worden. Zodra zij zichzelf op het oog hebben of mensenvrees hebben dan gaat dat niet gepaard met Gods Geest.
Dat zijn mooie zwart-wit redenaties. Maar ik betwijfel of het zo simpel is. Wij hebben Gods Geest niet aan een touwtje. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat. Predikanten, ambtsdragers, lieddichters, ze zijn soms gewoon heel ambachtelijk met hun vak bezig. En als de Heere dat zegent, kan ook een preek of een lied dat puur op vakmanschap gemaakt is, tot rijke zegen zijn. Dat zit 'm niet per se in het scheppingsproces.

Maar het bestaat toch alleen uit zwart-wit? Twee wegen - breed of smal?

Of heet of koud?

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen
.

Juist omdat wij overal water bij de wijn doen krijgen we ergernissen.
Dat doet niets af aan het feit dat predikanten hun preken soms gewoon ambachtelijk schrijven, dichters hun poëzie ook als maakwerk kunnen schrijven, gewoon je handwerk op een goede manier uitoefenen. En dat zo'n stukje handwerk later gezegend wordt, terwijl het scheppingsproces vooral werk was. Zoals Beethoven al schijnt te hebben gezegd dat componeren vaak hooguit 20% inspiratie is, de rest is transpiratie.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Qua muziek een kunstig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
Tsja, maar daar ontstaan nou net de meest vervelende discussies. Als mensen gaan roepen dat bepaalde muziek niet stichtelijk is. Dat vinden ze dan. Uitleggen waarom het niet stichtelijk zou zijn, is er meestal niet bij. En wie bepaalt of iets stichtelijk is of niet? Zo'n kwalificatie kan nooit méér zijn dan "ik vind..." Jammer dan, misschien vind ik wel iets anders.
Dat is HEEL GOED uit te leggen!
Als je naar zo'n kunstig verdicht stuk luitstert kun je er naar luisteren.
Louter en alleen als MUZIEK...
Niet om mee te bidden, mee te mediteren...
Als je dan ook nog 2 liederen door elkaar haalt ga je helemaal de mist in!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dat is HEEL GOED uit te leggen!
Als je naar zo'n kunstig verdicht stuk luitstert kun je er naar luisteren.
Louter en alleen als MUZIEK...
Niet om mee te bidden, mee te mediteren...
Als je dan ook nog 2 liederen door elkaar haalt ga je helemaal de mist in!
Nee DIA, dan moet je zeggen: .... kan IK alleen maar enz.
Een ander kan dat misschien wel. Kan juist in verwondering raken om het schone wat de Heere in de schepping en de scheppingsgaven heeft gelegd. Waarom denk je dat kunstenaars als Bezaleël en Aholiab werden ingeschakeld bij de bouw van de tabernakel? Dat waren de beste kunstenaars die er te vinden waren. Er moest kunst van het hoogste niveau worden geleverd. Best mogelijk dat de prachtige dingen die zij maakten de gewone tabernakel(kerk)ganger wel eens boven de pet gingen. Maar dat was niet het criterium.
~~Soli Deo Gloria~~
rekcor

Bericht door rekcor »

Hendrikus schreef:
Ik zie geen principeel onderscheid tussen een goede preek en een goed bijbellied. Het enige verschil is dat het lied gezongen wordt door de gemeente en dat de preek wordt gehouden - soms ook gezongen, trouwens :) - door de predikant.

Preken zijn echter geaccepteerd in onze gezindte, maar andere bijbelliederen dan in de topicstart genoemd, helaas niet. Het credo 'Sola scriptura' zit in het zingen van onze Psalmberijming besloten, maar het 'Tota Scriptura' helaas niet.

Waarom de Romeinenbrief niet berijmen? En Hebreeen 11? Zijn er soms geen goede (dominee-)dichters in onze gezindte te vinden die dat zouden kunnen? En dan vragen we iemand als Hendrikus om er een mooie orgelbewerking van te maken :barbare.
RacecaR

Bericht door RacecaR »

-DIA- schreef: Ik neem aan in de Gereformeerde Gemeente?
Er worden heel af en toe gezangen gespeeld als uitleidend orgelspel.
Tweede Kerstdag soms "Ere zij God"
en afgelopen Dankdag werd er een kunstzinnig geheel gespeeld:
Een mix van "Dankt, dankt, nu allen God, en "Wat zal ik met Gods gunsten overlaân"
Qua muziek een kunstig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
Prachtige muziek!! Ik neem aan dat het van de (in kerkmuzikale kringen) meest bekende Rijssense componist was? Ook zijn voorspel van psalm 46 in de 'iso-ritmische' bundel is kunstig verweven met 'Een vaste burcht...' En over het 'stichtelijk' zijn kan ik natuurlijk geen uitspraak doen. Dat ligt helemaal aan je referentiekader.
Meeting

Bericht door Meeting »

Liederen als bv "Ere zij God" mogen bij ons in de eredienst niet gespeeld worden met de kerst. Een organist wilde met oud en nieuw vorig jaar "Uren, dagen, maanden, jaren....... Vliegen als een schaduw heen" zingen. Toepasselijk toch zou je zeggen? Maar nee hoor. Het mocht niet. :huhu
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

RacecaR schreef:
-DIA- schreef: Ik neem aan in de Gereformeerde Gemeente?
Er worden heel af en toe gezangen gespeeld als uitleidend orgelspel.
Tweede Kerstdag soms "Ere zij God"
en afgelopen Dankdag werd er een kunstzinnig geheel gespeeld:
Een mix van "Dankt, dankt, nu allen God, en "Wat zal ik met Gods gunsten overlaân"
Qua muziek een kunstig verdicht stuk, maar niet stichtelijk vond ik...
Prachtige muziek!! Ik neem aan dat het van de (in kerkmuzikale kringen) meest bekende Rijssense componist was? Ook zijn voorspel van psalm 46 in de 'iso-ritmische' bundel is kunstig verweven met 'Een vaste burcht...' En over het 'stichtelijk' zijn kan ik natuurlijk geen uitspraak doen. Dat ligt helemaal aan je referentiekader.
Dick Sanderman of Cor van Dijk...? Ik zou het zo niet kunnen zeggen.... :)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Meeting schreef:Liederen als bv "Ere zij God" mogen bij ons in de eredienst niet gespeeld worden met de kerst. Een organist wilde met oud en nieuw vorig jaar "Uren, dagen, maanden, jaren....... Vliegen als een schaduw heen" zingen. Toepasselijk toch zou je zeggen? Maar nee hoor. Het mocht niet. :huhu
Is waarschijnlijk het beleid van een kerkenraad. Je zou in dat geval toch eens om de tafel kunnen gaan zitten en je vraag voorleggen. Mogelijk zijn er uitzonderingen op de regel te bedenken?
Meeting

Bericht door Meeting »

Mister schreef:
Meeting schreef:Liederen als bv "Ere zij God" mogen bij ons in de eredienst niet gespeeld worden met de kerst. Een organist wilde met oud en nieuw vorig jaar "Uren, dagen, maanden, jaren....... Vliegen als een schaduw heen" zingen. Toepasselijk toch zou je zeggen? Maar nee hoor. Het mocht niet. :huhu
Is waarschijnlijk het beleid van een kerkenraad. Je zou in dat geval toch eens om de tafel kunnen gaan zitten en je vraag voorleggen. Mogelijk zijn er uitzonderingen op de regel te bedenken?
Om de tafel hebben we met alle organisten gezeten, met de kerkeraad. Ik was er zelf bij. :huhu
Meeting

Bericht door Meeting »

Meeting schreef:Liederen als bv "Ere zij God" mogen bij ons in de eredienst niet gespeeld worden met de kerst. Een organist wilde met oud en nieuw vorig jaar "Uren, dagen, maanden, jaren....... Vliegen als een schaduw heen" spelen. Toepasselijk toch zou je zeggen? Maar nee hoor. Het mocht niet. :huhu
Plaats reactie