parsifal schreef:De meeste gezangen en de berijmde psalmteksten en de kanttekeningen en de meeste gebeden van een predikant en de twaalf artikelen, de formulieren, zijn allemaal mensenwerk.
Hier ben ik het niet met je eens. Als de dominee op de kansel staat dan staat hij in het 'ambt'. Als het goed is, is een ds. tot dit ambt geroepen door de Heilige Geest. Ik zal niet zeggen dat het niet gebeurt dat de preek die gehouden is mensenwerk is, maar als het goed is moet Gods Geest erin meekomen.
„En Ik zal ulieden herders geven naar Mijn hart; die zullen u weiden met wetenschap en verstand.”
Hij krijgt dan ondersteuning. En zoals ze vroeger zeiden: Hij heeft opening in het gebed gekregen.
„Want de ogen des Heeren zijn over de rechtvaardigen, en Zijn oren tot hun gebed; maar het aangezicht des Heeren is tegen degenen, die kwaad doen.”
Ik geloof niet dat de Heilige Geest alleen gewerkt heeft in de tijd waarin de Bijbel geschreven is. Ik denk dat hij nog steeds werkt in de harten van de mensenkinderen.
Zo geloof ik ook dat de kanttekenaars door Gods Geest geleid zijn. Hier hing zoveel vanaf om de Bijbel zo getrouw mogelijk te vertalen, dat ik niet kan geloven dat het allemaal maar mensenwerk was. Zou dit werk niet gezegend zijn?