Als je gothic bent misschien wel, jaOorspronkelijk gepost door ElmousseWeet wel weer een manier om in-topic te komen: Je gaat gewoon een keer naar ds. Wink (in de vroegere kerk van dr. Steenblok) en misschien voel je je daar dan wel weer gelukkig;)Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJe zult het niet zo bedoelen, maar in feite uit je een grote beschuldiging aan mijn adres. Mijn woorden stroken niet mijn daden, zeg je.Oorspronkelijk gepost door PimJe sympathiseert met afgescheiden denkbeelden, maar ondertussen PKN. Dan denk ik: in de theorie zit je dingen te verdedigen, maar in de praktijk houd je je er verre van.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.
P.S. Je hoeft hier niet op in te gaan hoor, het zijn zaken die mij verwonderen. Voel je nergens toe verplicht.
Ik zal je niet vermoeien met het verhaal hoe ik in de PKN terecht ben gekomen. Maar geloof van mij dat ik me daar niet gelukkig voel (in Gouda althans).
Maar we zijn inmiddels off-topic.
[Aangepast op 18/8/05 door Afgewezen]
dr. Steenblok
- Miscanthus
Nee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Weet wel weer een manier om in-topic te komen: Je gaat gewoon een keer naar ds. Wink (in de vroegere kerk van dr. Steenblok) en misschien voel je je daar dan wel weer gelukkig;)
Op zondag wil ik graag het Evangelie horen, onvoorwaardelijk.
Geen zoete broodjes, geen "allemaal schaapjes van de goede herder", maar ook geen "ja maar.........."
En als 't effe kan gewoon in algemeen beschaafd Nederlands, zonder geschreeuw, binnen 90 minuten.
~~Soli Deo Gloria~~
- Miscanthus
Zoveel is dat nou ook weer niet gevraagd als je een opleiding hebt en je preek voorbereidt...Oorspronkelijk gepost door HendrikusNee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Weet wel weer een manier om in-topic te komen: Je gaat gewoon een keer naar ds. Wink (in de vroegere kerk van dr. Steenblok) en misschien voel je je daar dan wel weer gelukkig;)
Geen zoete broodjes, geen "allemaal schaapjes van de goede herder", maar ook geen "ja maar.........."
En als 't effe kan gewoon in algemeen beschaafd Nederlands, zonder geschreeuw, binnen 90 minuten.
Nee he, want de farizeers mogen ook niet Bijbels worden aangesproken met: Gij adderengebroedsels... of tot jou mag niet worden gezegd gij blinde...Oorspronkelijk gepost door HendrikusNee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Liefst zoveel mogelijk poetisch
Dat kan zelfs zonder opleiding, en inderdaad met een goede voorbereiding... maar liefst dan niet op kleuterniveau... maar tuurlijk het is juist voor de kinderkens en voor de wijzen en verstandigen verborgen... of?Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZoveel is dat nou ook weer niet gevraagd als je een opleiding hebt en je preek voorbereidt...Oorspronkelijk gepost door HendrikusNee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Ik denk niet dat Jezus onbeheerst stond te schreeuwen en dingen zei waar hij later misschien maar beter spijt van had kunnen hebben. Ik heb dominees gehoord die dus wel schreeuwden en in een soort woede dingen zeiden die niet echt sporen.Oorspronkelijk gepost door ElmousseNee he, want de farizeers mogen ook niet Bijbels worden aangesproken met: Gij adderengebroedsels... of tot jou mag niet worden gezegd gij blinde...Oorspronkelijk gepost door HendrikusNee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Liefst zoveel mogelijk poetisch
Weet niet of die 1ne dominee ook in die cathegorie valt, dus daar wil ik niet over oordelen.
Jezus had het niet over de actus en de habitus die dan weer onderscheiden kunnen worden in subtussen, om daarmee te verklaren dat een bedekte schuld nog geen vergeven schuld is.Oorspronkelijk gepost door ElmousseDat kan zelfs zonder opleiding, en inderdaad met een goede voorbereiding... maar liefst dan niet op kleuterniveau... maar tuurlijk het is juist voor de kinderkens en voor de wijzen en verstandigen verborgen... of?Oorspronkelijk gepost door MiscanthusZoveel is dat nou ook weer niet gevraagd als je een opleiding hebt en je preek voorbereidt...Oorspronkelijk gepost door HendrikusNee dank u.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Geef mij dan maar Jezus die alle hypercalvinistische huisjes omver schopt wanneer hij zegt dat dit geslacht veroordeelt zal worden door de mannen van Ninevé, omdat die zich bekeerden op de preken van Jona, en zie; meer dan Jona is hier.
De boodschap van Jezus past helemaal niet zo goed in bepaalde straatjes. Preekte de dominee maar zo radicaal.
Je hebt gelijk. Excuses.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJe zult het niet zo bedoelen, maar in feite uit je een grote beschuldiging aan mijn adres. Mijn woorden stroken niet mijn daden, zeg je.Oorspronkelijk gepost door PimJe sympathiseert met afgescheiden denkbeelden, maar ondertussen PKN. Dan denk ik: in de theorie zit je dingen te verdedigen, maar in de praktijk houd je je er verre van.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.
P.S. Je hoeft hier niet op in te gaan hoor, het zijn zaken die mij verwonderen. Voel je nergens toe verplicht.
Ik zal je niet vermoeien met het verhaal hoe ik in de PKN terecht ben gekomen. Maar geloof van mij dat ik me daar niet gelukkig voel (in Gouda althans).
Maar we zijn inmiddels off-topic.
Dus je projecteerd hier niet echt je eigen mening,Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIs wel nodig hier.Oorspronkelijk gepost door Miscanthusje bent volgens mij nu weer reactionair, maar dan de andere kant op...Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.![]()
maar je schrijft het net iets "rechtser" omdat wij te links denken?
Hoe veel 'rechtser' zou dat dan zijn van wat ik 'echt denk'?Oorspronkelijk gepost door ArieneDus je projecteerd hier niet echt je eigen mening,Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIs wel nodig hier.Oorspronkelijk gepost door Miscanthusje bent volgens mij nu weer reactionair, maar dan de andere kant op...Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben ook ex-lid van een afgescheiden kerk. Ik ben ook 'reactionair' geweest. Ik weet dus waar ik over praat.![]()
maar je schrijft het net iets "rechtser" omdat wij te links denken?
- Miscanthus
Dat weet alleen jijzelf. maar ik kan niet ontkennen dat je (zeker weten onbedoeld) wat pessimistisch overkomt, zeker als het gaat over de verlossing die in Christus Jezus is en dat God wil dat zij (wij) allen tot bekering komen.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHoe veel 'rechtser' zou dat dan zijn van wat ik 'echt denk'?
Je stelt het niet zo, maar je wekt de indruk (door je tegenhangen) dat je voorwaarden stelt in het komen tot Christus en dat een bepaalde mate van beleving van schuld en Gods eisende gerechtigheid wel nodig is omdat het anders wat al te gemakkelijk gaat.
Ik vraag me af in hoeverre je je hierin laat leiden door eigen ervaringen of dat je dit baseert op de Bijbel.
Ik vind dat je dit nog helemaal niet zo gek getypeerd hebt, Miscanthus.Dat weet alleen jijzelf. maar ik kan niet ontkennen dat je (zeker weten onbedoeld) wat pessimistisch overkomt, zeker als het gaat over de verlossing die in Christus Jezus is en dat God wil dat zij (wij) allen tot bekering komen.
Je stelt het niet zo, maar je wekt de indruk (door je tegenhangen) dat je voorwaarden stelt in het komen tot Christus en dat een bepaalde mate van beleving van schuld en Gods eisende gerechtigheid wel nodig is omdat het anders wat al te gemakkelijk gaat.
Ik vraag me af in hoeverre je je hierin laat leiden door eigen ervaringen of dat je dit baseert op de Bijbel.
Dat ik pessimistisch overkom, wil ik best weten. Ik geloof inderdaad niet dat de bekering zo ‘gemakkelijk’ gaat als velen het hier doen voorkomen.
Ik kom bij velen (niet bij allen!) zo weinig tegen van het ‘niet kunnen’. Ik krijg dan meteen allerlei clichéachtige tegenwerpingen, in de trant van: je moet niet lijdelijk zijn, het gaat erom dat je niet wilt, etc. Maar daar gaat het niet om. Te beseffen God kwijt te zijn, Hem te zoeken en niet meteen Hem te vinden, die beleving wordt naar mijn idee als iets minderwaardigs beschouwd door velen.
Ik besef dat het spreken over ‘zondaar voor God worden’ al gauw kan omslaan in het opwerpen van een barrière. Het is ook afhankelijk van wie ik tegenover me heb, of ik dit meer of minder benadruk. In ieder geval zeg ik niet dat er een heel lange periode van zondekennis moet voorafgaan voordat God vergeving schenkt (dat dit vaak wel gebeurt, is iets anders). Ik weet uit eigen ervaring dat als je er op die manier over praat, dit een blokkade kan opwerpen, een voorwaarde. Ik ben zelf uit deze strik bevrijd door het lezen van het boekje van Bonar, ‘Gods weg van vrede’.
Maar ‘gelovig verwachten’, ‘pleiten op Gods beloften’, en dat allemaal door een onbekeerde, nee, dat is het ook niet. Tegen die opvatting trek ik te velde.
Ik was eerst ook best wel in voor verbondsmatig en zo (in mijn gemeente is dat de ligging), maar ik ging me steeds meer vervreemd voelen. Het klopte niet met Gods eigen werk in mijn leven. Ik heb dat nog een tijd kunnen verdringen, maar nu doe ik dat niet meer
[Aangepast op 19/8/05 door Afgewezen]
- Miscanthus
Fijn dat je zo openhartig bent.
Dit plaatst alles in een wat ander licht. Ik heb ook helemaal geen behoefte om hierover te discussiëren of om tegenwerpingen aan te dragen. Het wordt me duidelijk dat jouw weg in hoofdlijnen wel hetzelfde is maar dat je langere tijd overtuigd in donker hebt gelopen. Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet bij iedereen zo is (gegaan). Ik ken ook "geen handen hebben om Hem aan te grijpen" en "het ledig op de markt staan" en het roepen tot God. dat duurde bij mij niet erg lang, ik denk een paar weken. Totdat God mij Zijn liefde toonde en ik rust vond in Hem die zei: komt allen tot mij, die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven. Dat door Christus werk Zijn beloften vast en zeker zijn. De belofte van vergeving der zonden uit Jesaja 40: 1 ¶ Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
Dat het bij iedereen verschillend gaat, is ook geen wijsheid van mezelf, maar de wetenschap dat God zich over ieder gedoopt mens persoonlijk heenbuigt en wil dat wij Hem toebehoren. dat God ons hart wil en dat wij daar blind voor zijn totdat hij ons de ogen opent.
Zo vind ik ook heel bijzonder hoe dominee Jos Douma van de gereformeerde kerk vrigemaakt tot de kennis van Christus kwam, na drie jaar predikant te zijn geweest. Luister maar eens HIER.
Ik wordt daar heel blij van en dank God dat Hij nog werkt in Nederland en daarbuiten. Gij zult mijn getuigen zijn, heeft Jezus gezegd. Dat is onze roeping omdat in Zijn Naam gepredikt wordt bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. (waar de grootste zondaren woonden, die Jezus gekruisigd hadden).
Dit plaatst alles in een wat ander licht. Ik heb ook helemaal geen behoefte om hierover te discussiëren of om tegenwerpingen aan te dragen. Het wordt me duidelijk dat jouw weg in hoofdlijnen wel hetzelfde is maar dat je langere tijd overtuigd in donker hebt gelopen. Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet bij iedereen zo is (gegaan). Ik ken ook "geen handen hebben om Hem aan te grijpen" en "het ledig op de markt staan" en het roepen tot God. dat duurde bij mij niet erg lang, ik denk een paar weken. Totdat God mij Zijn liefde toonde en ik rust vond in Hem die zei: komt allen tot mij, die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven. Dat door Christus werk Zijn beloften vast en zeker zijn. De belofte van vergeving der zonden uit Jesaja 40: 1 ¶ Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen.
2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
Dat het bij iedereen verschillend gaat, is ook geen wijsheid van mezelf, maar de wetenschap dat God zich over ieder gedoopt mens persoonlijk heenbuigt en wil dat wij Hem toebehoren. dat God ons hart wil en dat wij daar blind voor zijn totdat hij ons de ogen opent.
Zo vind ik ook heel bijzonder hoe dominee Jos Douma van de gereformeerde kerk vrigemaakt tot de kennis van Christus kwam, na drie jaar predikant te zijn geweest. Luister maar eens HIER.
Ik wordt daar heel blij van en dank God dat Hij nog werkt in Nederland en daarbuiten. Gij zult mijn getuigen zijn, heeft Jezus gezegd. Dat is onze roeping omdat in Zijn Naam gepredikt wordt bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. (waar de grootste zondaren woonden, die Jezus gekruisigd hadden).