Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Marnix

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
ja, dat vroeg ik, meende ik....

En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat , nu kun je het orkest ook zien spelen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje "de wereld" nadoen. De wereld heeft haar videoclips, muziekDVD's etc. Wij doen dat na. Ik weet nog dat ik op Wegwijs een videoclip van een klein Urks meisje zag, Willemijn. Brrr, de massa stond samengedromd om dat te zien.
Aha... daarom zit bij ons de organist zeker verstopt, zodat je hem niet kan zien. Dat zou wereldgelijkvormig zijn, teveel lijken op een videoclip.

Maar dan gaan we nu een stapje verder. Waarom bezoeken we dan nog orgelconcerten? Je ziet dat precies hetzelfde wat je op een concert-dvd ziet, maar dan met het blote oog in plaats van via camerabeelden, de beelden worden niet op je tv of monitor gebrand maar op je netvlies.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
ja, dat vroeg ik, meende ik....

En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat , nu kun je het orkest ook zien spelen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje "de wereld" nadoen. De wereld heeft haar videoclips, muziekDVD's etc. Wij doen dat na. Ik weet nog dat ik op Wegwijs een videoclip van een klein Urks meisje zag, Willemijn. Brrr, de massa stond samengedromd om dat te zien.
Aha... daarom zit bij ons de organist zeker verstopt, zodat je hem niet kan zien. Dat zou wereldgelijkvormig zijn, teveel lijken op een videoclip.

Maar dan gaan we nu een stapje verder. Waarom bezoeken we dan nog orgelconcerten? Je ziet dat precies hetzelfde wat je op een concert-dvd ziet, maar dan met het blote oog in plaats van via camerabeelden, de beelden worden niet op je tv of monitor gebrand maar op je netvlies.
Marnix: ik wist dat dit zou komen. Daarom geef ik dit aan als MIJN visie en leg ik die niet aan anderen op. Pas na veel aandringen van Bert heb ik dit opgeschreven.

Overigens zul je mij ook nooit op orgelconcerten zien. Dan staat de mens in het midden.

Ik word trouwens flauw van de makkelijke vergelijkingen die je altijd maakt en daarmee "bewijzend" dat een stelling onjuist is. Vaak heb je te maken met onvergelijkbare grootheden (inenten en een rookmelder bijv.). Dat is hier ook het geval.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Overigens zul je mij ook nooit op orgelconcerten zien. Dan staat de mens in het midden.
Is dat gebaseerd op een bepaald soort (orgel)concerten of ga je in het geheel niet naar concerten? Feitelijk valt het trouwens inderdaad niet te ontkennen dat een concert een menselijk gebeuren is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens zul je mij ook nooit op orgelconcerten zien. Dan staat de mens in het midden.
Is dat gebaseerd op een bepaald soort (orgel)concerten of ga je in het geheel niet naar concerten? Feitelijk valt het trouwens inderdaad niet te ontkennen dat een concert een menselijk gebeuren is.
Ik ga in het geheel niet naar orgelconcerten (omdat ik wel wat beters te doen heb) en bijna nooit naar andere concerten.

Een koor vind ik overigens wat anders, maar meestal erger ik me bij een uitvoering van een zangkoor aan de muziekkeuze.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ah, sorry, dat is een beetje mijn manier van discussieren... omdat de mens (ikzelf dus ook) bijna altijd inconsequent is probeer ik soms een spiegel voor te houden. En ik zie dan weinig verschil tussen het kijken van een dvd van een uitvoering van een orkest, en het kijken naar het orkest zelf.

Dat bij orgelconcerten de mens in het midden staat is overigens onzin. Dat ligt er aan waarom een organist speelt en hoe het publiek kijkt en luistert. Als ik naar een concert ga, ga ik voor de muziek. En niet voor de mens. En zo kan je ook naar een orgelconcert gaan voor de mooie muziek en niet voor de organist. Daar zie je vaak ook niet zoveel van.

En dat het jouw mening is snap ik hoor. Dat is toch de essentie van het forum, meningen delen en zo van elkaar leren.... maar ook gewoon met elkaar in discussie gaan, niet alleen over feiten maar ook over meningen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Ik ga in het geheel niet naar orgelconcerten (omdat ik wel wat beters te doen heb) en bijna nooit naar andere concerten.

Een koor vind ik overigens wat anders, maar meestal erger ik me bij een uitvoering van een zangkoor aan de muziekkeuze.
Dat laatste is natuurlijk je eigen schuld. Dan had je vooraf even het programma moeten bekijken. ;)

Ik vind het trouwens wel vreemd dat je een (principeel?) onderscheid lijkt te maken tussen een orgelconcert en een koorconcert. Je kunt immers ook van een koorconcert zeggen dat de mens in het midden staat (koorleden, dirigent, evt. solisten).

Ik ken overigens genoeg zeer bescheiden organisten die zichzelf vooral als 'doorgeefluik' zien van de muziek die zij uitvoeren. Laat je beeld hierin niet teveel bepalen door het soort orgelconcerten dat in grote delen van refoland erg populair is. (In dat geval kan ik me jouw mening trouwens best voorstellen.)

Maar goed, beetje off-topic.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Graag on-topic verder.
Marnix

Bericht door Marnix »

Eerder dit jaar wel een mooie preek over deze tekst gehoord, wel verhelderend. Voor wie geinteresseerd is heb ik wel een linkje :)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Zonderling schreef:Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5 (gedeeltelijk):

HET VIJFDE HOOFDSTUK DER LEER

1 Die God naar Zijn voornemen tot de gemeenschap van Zijn Zoon, onzen Heere Jezus Christus, roept, en door den Heiligen Geest wederbaart, die verlost Hij wel van de heerschappij en slavernij der zonde, doch Hij verlost hen in dit leven niet ganselijk van het vlees en het lichaam der zonde.

2 Hieruit spruiten de dagelijkse zonden der zwakheid, en ook aan de allerbeste werken der heiligen kleven gebreken. Hetwelk hun gestadige oorzaak geeft om zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot den gekruisigden Christus te nemen, het vlees hoe langer hoe meer door den Geest des gebeds en heilige oefeningen der godvruchtigheid te doden, en naar het eindperk der volmaaktheid te zuchten, totdat zij van dit lichaam des doods ontbonden zijnde, met het Lam Gods in de hemelen zullen regeren.

3 Ter oorzake van deze overblijfselen der inwonende zonde, en ook vanwege de aanvechtingen der wereld en des satans, zouden de bekeerden in die genade niet kunnen volstandig blijven, zo zij aan hun eigen krachten overgelaten werden. Maar God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven, barmhartiglijk bevestigt en ten einde toe krachtiglijk bewaart.

4 En hoewel die macht Gods, waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart, meerder is dan dat zij van het vlees zou kunnen overwonnen worden, zo worden nochtans de bekeerden niet altijd alzo van God geleid en bewogen, dat zij in sommige bijzondere daden door hun eigen schuld van de leiding der genade niet zouden kunnen afwijken, en van de begeerlijkheden des vleses verleid worden en die volgen. Daarom moeten zij gestadiglijk waken en bidden dat zij niet in verzoekingen geleid worden. En zo zij dit niet doen, zo kunnen zij niet alleen door het vlees, de wereld en den satan tot zware en ook gruwelijke zonden vervoerd worden, maar worden zij ook inderdaad, door Gods rechtvaardige toelating, daartoe somwijlen vervoerd; gelijk het droevige vallen van David, Petrus, en andere heiligen, dat ons in de Schrift beschreven is, bewijst.

5 Met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.

6 Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwige verderf storten.
Ik meen dat met deze artikelen uit de D.L. alle vragen beantwoord worden die Jongere in zijn openingstopic gesteld heeft.
Wanneer hier geen reacties op komen, kan het topic wat mij betreft net zo goed gesloten worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Ik meen dat met deze artikelen uit de D.L. alle vragen beantwoord worden die Jongere in zijn openingstopic gesteld heeft.
Wanneer hier geen reacties op komen, kan het topic wat mij betreft net zo goed gesloten worden.
Mee eens, op bijde punten...

En verder is het volledig citaat van Calvijn het antwoord op de opmerking (het citaat) door Grace.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik heb nog wel een opmerking. Het antwoord van de DL komt mij best gemakkelijk over.

Want als de christen somwijlen tot gruwelijke zonden verleid kan worden (zoals David), en als de christen bepaalde zonden altijd blijft doen (misschien minder, maar toch), wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen de wedergeborene en de niet - wedergeborene?

Ja de christen toont berouw over zijn zonden, gaat er mee naar het kruis, bidt om vergeving. Natuurlijk is dat het belangrijkste punt. Maar als we de werken van een christen en een niet-christen bekijken zien we dan een verschil? Een ongelovige kan zich ook van zonden afkeren. Hoe kunnen we aan de hand van werken zien of iemand christen is of niet? Dat zegt Jacobus toch? (En dan bedoel ik niet zaken als bidden, maar moet er niet ook op heiligheidskenmerken een onderscheid gemaakt kunnen worden?

Gr
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Fjodor schreef:Ik heb nog wel een opmerking. Het antwoord van de DL komt mij best gemakkelijk over.

Want als de christen somwijlen tot gruwelijke zonden verleid kan worden (zoals David), en als de christen bepaalde zonden altijd blijft doen (misschien minder, maar toch), wat is dan daadwerkelijk het verschil tussen de wedergeborene en de niet - wedergeborene?

Ja de christen toont berouw over zijn zonden, gaat er mee naar het kruis, bidt om vergeving. Natuurlijk is dat het belangrijkste punt. Maar als we de werken van een christen en een niet-christen bekijken zien we dan een verschil? Een ongelovige kan zich ook van zonden afkeren. Hoe kunnen we aan de hand van werken zien of iemand christen is of niet? Dat zegt Jacobus toch? (En dan bedoel ik niet zaken als bidden, maar moet er niet ook op heiligheidskenmerken een onderscheid gemaakt kunnen worden?

Gr
Ik weet niet zo goed wat heiligheidskenmerken zijn.
Een niet ongelovige kan idd van de zonden afkeren.
Maar het afkeren van de zonde komt bij een Christus-gelovige uit een andere bron.
Ik denk dat het met liefde tot je Redder te maken heeft.
Liefde tot God
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie