Het teken en zegen van het nieuwe verbond is het bloed van Jezus en als we dat geloven beantwoorden we dat met de doop.Tiberius schreef:Veel van deze vragen zijn elders op het forum al behandeld.Geborenomvrijtezijn schreef:Dan heb ik nog een andere vraag?
Op basis van de verbondsleer zijn wij binnengehaald in het volk Israel en delen we de beloften die God hen gegeven heeft.
Zo is dus als ik het goed begrijp volgens deze leer de besnijdenis verander door de kinderdoop maar de beloften blijven het zelfde.
Je bent dus nog steeds verbondskind door geboorte mits de ouders of ouder geloofsbelijdenis gedaan heeft.
En toch zeggen we dat je niet automatisch in het verbond komt.
Maar later ben je wel min of meer verplicht om beleijdenis te doen want je moet wel nog zelf gaan geloven.
En anders mag je ook niet aan het avondmaal.
Houd het verbond dan ergens op?
Ben ik als verbondskind dan niet geborgen in de handen van Vader?
Ben ik dan niet verzekerd dat niets of iemand mij kan scheiden van de liefde van God welke is in Christus Jezus zoals Paulus schreef in Rom 8?
Dus kan iemand een tweederangs of half kind van God zijn?
Want deze leer zorgt alleen maar voor meer vragen en dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd.
Je hoefd alleen maar op dit forum te kijken en je komt een aantal vraag stukken al tegen
- Wat gebeurt er met iemand die gen belijdenis doet?
- Hoe zit is als de ouders de kerk verlaten terwijl het kind nog onvolwassen is en geen belijdenis geeft gedaan?
Houd het kind dan op verbondskind te zijn
- En wat doen we als een meisje die nog geen belijdenis gedaan heeft een kind krijgt?
Het kindje mag niet gedoopt worden
( Maar haar moedere is toch een verbondskind????? )
- En wat moeten we met geadopteerde kinderen want op basis van de joodse wet verbondsleer zijn zij geen verbondskinderen door geboorte
Er zullen nu wel allerlei antwoorden in elkaar gezet worden want het zijn grote vragen die volgens mij in de Bijbel niet voor komen. Ze hebben wel voor veel kerk scheuringen en andere ruzies gezorgd.
Wel wil ik het volgende nog hierover samenvatten. Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds; lees daarvoor 1 Kor 10.
Zelf geloof ik dat er kinderen zijn die wezenlijk en anderen die niet wezenlijk in het verbond zijn ingeplant.
Anderen menen dat ze allen ingeplant zijn, maar dat de verbondswraak hen kan treffen als ze hun verplichting tot een nieuwe gehoorzaamheid niet nakomen.
Het gebed bij de doop is dan ook, of de kinderen van de gemeente, waarvan we in de eerste doopvraag belijden, dat ze in Christus geheiligd (= apart gezet) zijn, door de Heilige Geest in Christus ingelijfd mogen worden.
De doop is geen teken en zegel van de menselijke belijdenis, maar van Gods eeuwige Verbond. Daarom wordt het aan de kinderen bediend en in dat opzicht is het ook in de plaats van de besnijdenis gekomen.
De kinderdoop is inplaats van de besnijdenis gekomen voor het oude verbond en dat is niet meer van kracht als je in Christus bent.
Je mag het volgens PAulus wel met het oude verbond doen maar dan gelden ook de wetten Mozes want die horen ook bij dit oude verbond en dat zijn niet alleen de 10 geboden maar ook alle andere ruim 600 wetten die in de wet van Mozes staan.
Het een kun je niet zonder het ander gaan zien