Wanneer zijn moderatoren eigenlijk aftredend? Ze kunnen maar van alles roepen en niemand die ze corrigeert.BJD schreef:Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?Tiberius schreef:O ja, dat is waar.
Maar rechtzinnigheid moet je nu met een lantaarntje zoeken in de lutherse kerken.
Evangelisch
Re: Evangelisch
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat heb je met hiërarchieënrefo schreef:Wanneer zijn moderatoren eigenlijk aftredend? Ze kunnen maar van alles roepen en niemand die ze corrigeert.BJD schreef:Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?Tiberius schreef:O ja, dat is waar.
Maar rechtzinnigheid moet je nu met een lantaarntje zoeken in de lutherse kerken.

Ik zie een schone taak voor jou weggelegd.refo schreef:Wanneer zijn moderatoren eigenlijk aftredend? Ze kunnen maar van alles roepen en niemand die ze corrigeert.BJD schreef:Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?Tiberius schreef:O ja, dat is waar.
Ja, dan ken ik er nog een. Je hebt kerken die zingen alleen psalmen.. en nog wel in de meest oude vorm.. daar heb je ook een lantaarn nodig.. helaas..Erasmiaan schreef:Misschien juist wel...BJD schreef:Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?Tiberius schreef:O ja, dat is waar.Hendrikus schreef: O, waarop baseer je dat?
Hij had legio gezangen die in de eredienst werden gezongen. De Deutsche Messe, met liederen voor Kyrie, Gloria, Sanctus et cetera.
Psalmen? No way. Psalmparafrasen als "Ein feste Burg" op z'n hoogst.
Volgens de website van de auteur is het boek inmiddels uitverkocht.Josephus schreef:Inderdaad. Als er iemand actief is geweest in het maken van liederen voor de eredienst, is het Luther wel. Ook ik ben daarom erg benieuwd naar de onderbouwing van Tiberius' stelling.Hendrikus schreef:O, waarop baseer je dat?Tiberius schreef:Want hoewel Luther liederen gemaakt heeft, wilde hij die geen plaats geven in de eredienst.
Hij had legio gezangen die in de eredienst werden gezongen. De Deutsche Messe, met liederen voor Kyrie, Gloria, Sanctus et cetera.
Iets anders: eigenlijk zou iedereen die meedoet aan de discussie over psalmen en gezangen het boekje van Jan Smelik "Gods lof op de lippen" eerst eens moeten lezen, en dan met name hoofdstuk 5 daaruit. Ik zeg niet dat zijn visie het einde is van alle tegenspraak (wiens visie is dat trouwens wel), maar hij is op het terrein van de hymnologie wel een van de meest ingewijde personen van christelijk Nederland.
Maar een goede bibliotheek heeft het vast wel in huis.
En inderdaad, het zou verplichte literatuur moeten zijn, ook voor RF-moderators. Want wat dié soms roepen...

~~Soli Deo Gloria~~
Nee, sorry, was in de war met Zwingli die dat niet toe wilde staan.Josephus schreef:Inderdaad. Als er iemand actief is geweest in het maken van liederen voor de eredienst, is het Luther wel. Ook ik ben daarom erg benieuwd naar de onderbouwing van Tiberius' stelling.Hendrikus schreef:O, waarop baseer je dat?Tiberius schreef:Want hoewel Luther liederen gemaakt heeft, wilde hij die geen plaats geven in de eredienst.
Iets anders: eigenlijk zou iedereen die meedoet aan de discussie over psalmen en gezangen het boekje van Jan Smelik "Gods lof op de lippen" eerst eens moeten lezen, en dan met name hoofdstuk 5 daaruit. Ik zeg niet dat zijn visie het einde is van alle tegenspraak (wiens visie is dat trouwens wel), maar hij is op het terrein van de hymnologie wel een van de meest ingewijde personen van christelijk Nederland.
Maar mijn antwoord richting Marnix had de bedoeling, om goed uit te kijken, want niet in alle dingen is Luther navolgenswaardig. Zie bijvoorbeeld zijn visie op het Avondmaal. En kijk ook eens hoe weinig rechtzinnigheid nog maar gevonden wordt in de Lutherse kerken.
Vreemde argumentatie. Eerst maakt men ruzie om gezangen, dan scheid men zich van elkaar, en dan wil erasmiaan ook geen gezangen omdat dat in het verleden wel eens fout gegaan is, terwijl dat wel door Paulus aanbevolen is..Erasmiaan schreef: De breuk met de Nederlandse Hervormde Kerk is voor een groot deel gekomen door de gezangen en door een andere kerkorde (waarin gezangen wel toegestaan werden).
Wie zijn verleden vergeet is gedoemd haar over te doen. Ik vraag je niet om een alternatieve vergelijking te maken, Marnix, maar om dit argument eens ernstig te overwegen.
We kunnen toch niet alles laten waar men ruzie over kan maken? Dan blijft er weinig over.
We vergeten het verleden niet, het verleden leert ons dat we geen ruzie moeten maken over het zingen van gezangen!
Waarom altijd zo negatief-kritisch?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wanneer ik iets als moderator typ, doe ik dat (tegenwoordig) met een groen kleurtje. En ja, dan moet je op gaan passen.refo schreef:Wanneer zijn moderatoren eigenlijk aftredend? Ze kunnen maar van alles roepen en niemand die ze corrigeert.BJD schreef:Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?Tiberius schreef:O ja, dat is waar.

Overigens is Hendrikus wel degelijk iemand.
Alsof we dat laatste zomaar op het conto van Luther kunnen schrijven...Tiberius schreef:Nee, sorry, was in de war met Zwingli die dat niet toe wilde staan.Josephus schreef:Inderdaad. Als er iemand actief is geweest in het maken van liederen voor de eredienst, is het Luther wel. Ook ik ben daarom erg benieuwd naar de onderbouwing van Tiberius' stelling.Hendrikus schreef:O, waarop baseer je dat?Tiberius schreef:Want hoewel Luther liederen gemaakt heeft, wilde hij die geen plaats geven in de eredienst.
Maar mijn antwoord richting Marnix had de bedoeling, om goed uit te kijken, want niet in alle dingen is Luther navolgenswaardig. Zie bijvoorbeeld zijn visie op het Avondmaal. En kijk ook eens hoe weinig rechtzinnigheid nog maar gevonden wordt in de Lutherse kerken.
Heb je dit topic wel gelezen? Met die aanbeveling van Paulus valt het wel mee.Gian schreef:Vreemde argumentatie. Eerst maakt men ruzie om gezangen, dan scheid men zich van elkaar, en dan wil erasmiaan ook geen gezangen omdat dat in het verleden wel eens fout gegaan is, terwijl dat wel door Paulus aanbevolen is..Erasmiaan schreef: De breuk met de Nederlandse Hervormde Kerk is voor een groot deel gekomen door de gezangen en door een andere kerkorde (waarin gezangen wel toegestaan werden).
Wie zijn verleden vergeet is gedoemd haar over te doen. Ik vraag je niet om een alternatieve vergelijking te maken, Marnix, maar om dit argument eens ernstig te overwegen.
We kunnen toch niet alles laten waar men ruzie over kan maken? Dan blijft er weinig over.
We vergeten het verleden niet, het verleden leert ons dat we geen ruzie moeten maken over het zingen van gezangen!
Die uitleg van de tekst is eerder een hardnekkig misverstand dan een aanbeveling van Paulus.
Müller in Vlaardingen heeft het boek nog: http://www.mullerbook.nl/boek.php?boekId=5527Hendrikus schreef:Volgens de website van de auteur is het boek inmiddels uitverkocht.
Maar een goede bibliotheek heeft het vast wel in huis.
En inderdaad, het zou verplichte literatuur moeten zijn, ook voor RF-moderators. Want wat dié soms roepen...
Gezien de prijs heeft niemand een excuus om het niet te kopen!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ja, ik heb het topic gelezen. Ik heb ook gelezen dat het eenvoudige woord van Paulus verdraaid wordt naar eigen inzicht om zo onze kerkelijke tekortkomingen te verbloemen.Erasmiaan schreef:Heb je dit topic wel gelezen? Met die aanbeveling van Paulus valt het wel mee.Gian schreef:Vreemde argumentatie. Eerst maakt men ruzie om gezangen, dan scheid men zich van elkaar, en dan wil erasmiaan ook geen gezangen omdat dat in het verleden wel eens fout gegaan is, terwijl dat wel door Paulus aanbevolen is..Erasmiaan schreef: De breuk met de Nederlandse Hervormde Kerk is voor een groot deel gekomen door de gezangen en door een andere kerkorde (waarin gezangen wel toegestaan werden).
Nog wel met drogredeneringen als hierboven, de schuld gevende aan Cock en Ledeboer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
On-topic, graag. Zonder groen kleurtje, maar ik meen het wel.