Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.

Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!
Dan begrijp je me niet goed. Als bepaalde DVD's wel mogen (die laat je toe in je gezin) dan krijg je een strijd in je huis wat nog wel mag en wat niet. Ik gaf enkele voorbeelden van randgevallen. Snap je? Daarom lijkt mij distantie het beste (misschien is een goed onderscheid: DVD's ter vermaak komen het huis niet in, DVD's ter lering; zou kunnen als het maar echt een doel heeft).

Snap je me nu?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.

Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!
Dan begrijp je me niet goed. Als bepaalde DVD's wel mogen (die laat je toe in je gezin) dan krijg je een strijd in je huis wat nog wel mag en wat niet. Ik gaf enkele voorbeelden van randgevallen. Snap je? Daarom lijkt mij distantie het beste (misschien is een goed onderscheid: DVD's ter vermaak komen het huis niet in, DVD's ter lering; zou kunnen als het maar echt een doel heeft).

Snap je me nu?
En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat :), nu kun je het orkest ook zien spelen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.

Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!
Dan begrijp je me niet goed. Als bepaalde DVD's wel mogen (die laat je toe in je gezin) dan krijg je een strijd in je huis wat nog wel mag en wat niet. Ik gaf enkele voorbeelden van randgevallen. Snap je? Daarom lijkt mij distantie het beste (misschien is een goed onderscheid: DVD's ter vermaak komen het huis niet in, DVD's ter lering; zou kunnen als het maar echt een doel heeft).

Snap je me nu?
En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat :), nu kun je het orkest ook zien spelen?
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
ja, dat vroeg ik, meende ik....


En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat , nu kun je het orkest ook zien spelen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
ja, dat vroeg ik, meende ik....


En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat , nu kun je het orkest ook zien spelen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje "de wereld" nadoen. De wereld heeft haar videoclips, muziekDVD's etc. Wij doen dat na. Ik weet nog dat ik op Wegwijs een videoclip van een klein Urks meisje zag, Willemijn. Brrr, de massa stond samengedromd om dat te zien.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef: Ik vind het eerlijk gezegd een beetje "de wereld" nadoen. De wereld heeft haar videoclips, muziekDVD's etc. Wij doen dat na. Ik weet nog dat ik op Wegwijs een videoclip van een klein Urks meisje zag, Willemijn. Brrr, de massa stond samengedromd om dat te zien.
Maar is dat niet hetzelfde als audio (alleen) opnames?

En apen we de wereld niet na dan met het gebruik van internet, vooral op het gebied van recreatie?

Zoals RefoForum?

En apen we de wereld niet na met refobeursen?

Enz...

Het kwaad zit niet in dingen. Het zit niet in materie zoals de dvd, de cd, de gramofoonplaat, de bandrecorder, de boekdrukkunst, de TV.....

Zijn we dus consequent door (bepaalde!) stomme materie af te wijzen, en niets te doen aan het kwaad dat in ons eigen hart zit?

Waarom wijzen we bijvoorbeeld de boekdrukkunst niet af? Wordt ook veel meer voor kwaad, dan voor goed gebruikt.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Daar heb ik wel een mening over. Wil je hem horen?
ja, dat vroeg ik, meende ik....


En hoe denk je over concerten op DVD, dus in plaats van alleen audio, op je grammafoonplaat , nu kun je het orkest ook zien spelen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje "de wereld" nadoen. De wereld heeft haar videoclips, muziekDVD's etc. Wij doen dat na. Ik weet nog dat ik op Wegwijs een videoclip van een klein Urks meisje zag, Willemijn. Brrr, de massa stond samengedromd om dat te zien.

En waar ik ook achter ben is dat je heel wat rustiger leeft als je je bij je principes houdt en als je ervan overtuigd bent dat het een hellend vlak is om overal mee mee te doen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Zonderling »

Zullen we de DVD nu laten rusten en weer verder gaan met het hoofdonderwerp in dit topic?
Jongere schreef:Wat is de verhouding tussen het zondigen en de wedergeboorte? Met andere woorden, wat is er voor verschil tussen een kind van God en een kind van de duivel in het zondigen? Sommigen menen dat er werkelijk een groot verschil aan te wijzen is. Anderen lijken beide levens wel eens gelijk te stellen. Of leren het eerste wel, maar gaan in de praktijk/de beleving uit van het tweede ("minder zonde doen, groter zondaar worden").
Er is inderdaad een groot verschil. Dat wil niet zeggen dat de wedergeborene dat (altijd) zelf zien kan.
En ook anderen zien dat niet altijd, want een onwedergeborene op zijn best is voor een ander niet te onderscheiden van een wedergeborene.

Het verschil zit naar ik geloof niet alleen in de levenswandel (dat óók), maar vooral in de vernieuwing van alle delen van de mens naar het Goddelijk beeld, een vernieuwing die niet volmaakt is, maar wel aanwezig is; en die wordt gemist in de onwedergeborene.
Vaak wordt als verschil het leven in de zonde of het vallen in de zonde genoemd. In het genoemde topic wordt David als voorbeeld genoemd: valt of leeft hij in dat donkere deel van zijn leven in de zonde? (Er vanuit gaande dat David wedergeboren was, Sola Scriptura beweerde ooit van niet bijv.)
David was zeker wedergeboren toen hij in de zonde van moord en overspel viel. Het vallen in de zonde is dus niet het verschil. Deze val in de zonde is echter nooit blijvend in de wedergeborene, God, zijn geweten en het beginsel des levens dat in hem is zal hem geen rust geven in zijn val.
Hoe moet je een gedeelte als 1 Joh. 3 zien? (Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. e.v.) Hierover zou ik graag op Bijbelse basis willen nadenken.
Die 'doet de zonde niet': Hierover heb ik eerder al de kanttekening in de Statenvertaling geciteerd. De wedergeborene kan niet van harte en met gewillige toestemming zondigen, altijd zal er een strijd zijn tussen vlees en geest.

Ik realiseer mij dat hiermee maar een klein stukje gezegd is.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 10 nov 2009, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:Zullen we de DVD nu laten rusten en weer verder gaan met het hoofdonderwerp in dit topic?
Vond de discussie over de DVD anders wel interressant...

Misschien willen de mods het afsplitsen?

Hoewel het ook zo is, dat we inderdaad weer terug moeten, een aantal posten geleden, waar we het over dat citaat van Calvijn hadden...

Niemand heeft het in het nederlands?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11725
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.

Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!
Dan begrijp je me niet goed. Als bepaalde DVD's wel mogen (die laat je toe in je gezin) dan krijg je een strijd in je huis wat nog wel mag en wat niet. Ik gaf enkele voorbeelden van randgevallen. Snap je? Daarom lijkt mij distantie het beste (misschien is een goed onderscheid: DVD's ter vermaak komen het huis niet in, DVD's ter lering; zou kunnen als het maar echt een doel heeft).

Snap je me nu?
Als je grenzen/kaders helder stelt is het ook helder genoeg. Voor mij was het in ieder geval helder en was er ook nooit een probleem mee.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Als je grenzen/kaders helder stelt is het ook helder genoeg. Voor mij was het in ieder geval helder en was er ook nooit een probleem mee.
En grenzen/kaders zijn in ons leven als christen altijd nodig....

Anders kom je op het terrein van het legalisme terecht....

En lees maar eens wat de apostel daarover zegt....


Galaten 3:1
O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen tevoren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Ik heb geen zin in een gevecht over wat een goede en wat een foute DVD is. Ik baal bijvoorbeeld van enkele bekenden van mij die kinderen van twee jaar achter een "Nijntje-DVD" zetten. Of mensen die geen problemen hebben met speelfilms waar (huns inziens) gepast geweld in wordt gebruikt. Of waarin sex gesuggereerd wordt (je ziet niets dus het is niet erg). Altijd wordt de grens opgezocht. Daarom vind ik de DVD in dezelfde categorie vallen als de TV; laten we hem maar buiten onze deur houden. Uiteraard heb ik het niet over instructie-DVD's e.d.

Maar goed, laten we die discussie niet opnieuw oprakelen.
Wat je vervolgens dus wel doet... Alleen is het jou niet welgevallig dat anderen daar een andere mening over hebben die misschien ook kan. En dus wil je die liever niet horen?!
Dan begrijp je me niet goed. Als bepaalde DVD's wel mogen (die laat je toe in je gezin) dan krijg je een strijd in je huis wat nog wel mag en wat niet. Ik gaf enkele voorbeelden van randgevallen. Snap je? Daarom lijkt mij distantie het beste (misschien is een goed onderscheid: DVD's ter vermaak komen het huis niet in, DVD's ter lering; zou kunnen als het maar echt een doel heeft).

Snap je me nu?
Als je grenzen/kaders helder stelt is het ook helder genoeg. Voor mij was het in ieder geval helder en was er ook nooit een probleem mee.
Tja, helaas wijst de praktijk uit dat men graag grenzen verlegt.

@ Bert: ik probeer genuanceerd te zijn. Ik heb nooit de DVD afgewezen omdat de DVD fout is (de drager), zelfde verhaal als TV. Ik zeg ook niet dat concerten op DVD fout zijn. Ik heb er niet zoveel mee, en ik zie er iets van een nadoen van de wereld. En dat is van een andere orde dan beurzen etc. Want de wereld woont in huizen; wij ook. Dat is natuurlijk geen argument.

Ik zal nu niet meer offtopic reageren.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9097
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef: Tja, helaas wijst de praktijk uit dat men graag grenzen verlegt.

@ Bert: ik probeer genuanceerd te zijn. Ik heb nooit de DVD afgewezen omdat de DVD fout is (de drager), zelfde verhaal als TV. Ik zeg ook niet dat concerten op DVD fout zijn. Ik heb er niet zoveel mee, en ik zie er iets van een nadoen van de wereld. En dat is van een andere orde dan beurzen etc. Want de wereld woont in huizen; wij ook. Dat is natuurlijk geen argument.

Ik zal nu niet meer offtopic reageren.
Ik zie dat verschil DVD-RefoBeurs niet...

Of dat men de godsdienst gebruikt!!! om geld in het laatje te krijgen, net zoiets als de verkopers in de tempel.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door Zonderling »

Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5 (gedeeltelijk):

HET VIJFDE HOOFDSTUK DER LEER

1 Die God naar Zijn voornemen tot de gemeenschap van Zijn Zoon, onzen Heere Jezus Christus, roept, en door den Heiligen Geest wederbaart, die verlost Hij wel van de heerschappij en slavernij der zonde, doch Hij verlost hen in dit leven niet ganselijk van het vlees en het lichaam der zonde.

2 Hieruit spruiten de dagelijkse zonden der zwakheid, en ook aan de allerbeste werken der heiligen kleven gebreken. Hetwelk hun gestadige oorzaak geeft om zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot den gekruisigden Christus te nemen, het vlees hoe langer hoe meer door den Geest des gebeds en heilige oefeningen der godvruchtigheid te doden, en naar het eindperk der volmaaktheid te zuchten, totdat zij van dit lichaam des doods ontbonden zijnde, met het Lam Gods in de hemelen zullen regeren.

3 Ter oorzake van deze overblijfselen der inwonende zonde, en ook vanwege de aanvechtingen der wereld en des satans, zouden de bekeerden in die genade niet kunnen volstandig blijven, zo zij aan hun eigen krachten overgelaten werden. Maar God is getrouw, Die hen in de genade, hun eenmaal gegeven, barmhartiglijk bevestigt en ten einde toe krachtiglijk bewaart.

4 En hoewel die macht Gods, waardoor Hij de ware gelovigen in de genade bevestigt en bewaart, meerder is dan dat zij van het vlees zou kunnen overwonnen worden, zo worden nochtans de bekeerden niet altijd alzo van God geleid en bewogen, dat zij in sommige bijzondere daden door hun eigen schuld van de leiding der genade niet zouden kunnen afwijken, en van de begeerlijkheden des vleses verleid worden en die volgen. Daarom moeten zij gestadiglijk waken en bidden dat zij niet in verzoekingen geleid worden. En zo zij dit niet doen, zo kunnen zij niet alleen door het vlees, de wereld en den satan tot zware en ook gruwelijke zonden vervoerd worden, maar worden zij ook inderdaad, door Gods rechtvaardige toelating, daartoe somwijlen vervoerd; gelijk het droevige vallen van David, Petrus, en andere heiligen, dat ons in de Schrift beschreven is, bewijst.

5 Met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt.

6 Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwige verderf storten.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie uit God geboren is, die doet de zonde niet

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:For this purpose the Son of God was manifested He repeats in other words what he had before said, that Christ came to take away sins. Hence two conclusions are to be drawn, that those in whom sin reigns cannot be reckoned among the members of Christ, and that they can by no means belong to his body; for wherever Christ puts forth his own power, he puts the Devil to flight as well as sin. And this is what John immediately adds; for the next sentence, where he says that those who sin not are born of God, is a conclusion from what is gone before. It is an argument drawn from what is inconsistent, as I have already said; for the kingdom of Christ, which brings righteousness with it, cannot admit of sin. But I have already said what not to sin means. He does not make the children of God wholly free from all sin; but he denies that any can really glory in this distinction, except those who from the heart strive to form their life in obedience to God.

The Pelagians, indeed, and the Catharians did formerly make a wrong use of this passage, when they vainly imagined that the faithful are in this world endued with angelic purity; and in our own age some of the Anabaptists have renewed this dotage. But all those who dream of a perfection of this kind, sufficiently shew what stupid consciences they must have. But the words of the Apostle are so far from countenancing their error, that they are sufficient to confute it.


He says that they sin not who are born of God. Now, we must consider, whether God wholly regenerates us at once, or whether the remains of the old man continue in us until death. If regeneration is not as yet full and complete, it does not exempt us from the bondage of sin except in proportion to its own extent. It hence appears that it cannot be but that the children of God are not free from sins, and that they daily sin, that is, as far as they have still some remnants of their old nature. Nevertheless, what the Apostle contends for stands unalterable, that the design of regeneration is to destroy sin, and that all who are born of God lead a righteous and a holy life, because the Spirit of God restrains the lusting of sin.

The Apostle means the same thing by the seed of God; for God’s Spirit so forms the hearts of the godly for holy affections, that the flesh and its lusts do not prevail, but being subdued and put as it were under a yoke, they are checked and restrained. In short, the Apostle ascribes to the Spirit the sovereignty in the elect, who by his power represses sin and suffers it not to rule and reign.
And he cannot sin Here the Apostle ascends higher, for he plainly declares that the hearts of the godly are so effectually governed by the Spirit of God, that through an inflexible disposition they follow his guidance. This is indeed far removed from the doctrine of the Papists. The Sorbons, it is true, confess that the will of man, unless assisted by God’s Spirit, cannot desire what is right; but they imagine such a motion of the Spirit as leaves to us the free choice of good and evil. Hence they draw forth merits, because we willingly obey the influence of the Spirit, which it is in our power to resist. In short, they desire the grace of the Spirit to be only this, that we are thereby enabled to choose right if we will. John speaks here far otherwise; for he not only shews that we cannot sin, but also that the power of the Spirit is so effectual, that it necessarily retains us in continual obedience to righteousness. Nor is this the only passage of Scripture which teaches us that the will is so formed that it cannot be otherwise than right. For God testifies that he gives a new heart to his children, and promises to do this, that they may walk in his commandments. Besides, John not only shews how efficaciously God works once in man, but plainly declares that the Spirit continues his grace in us to the last, so that inflexible perseverance is added to newness of life. Let us not, then, imagine with the Sophists that it is some neutral movement, which leaves men free either to follow or to reject; but let us know that our own hearts are so ruled by God’s Spirit, that they constantly cleave to righteousness.

Moreover; what the Sophists absurdly object, may be easily refuted: they say that thus the will is taken away from man; but they say so falsely: for the will is a natural power; but, as nature is corrupted, it has only depraved inclinations. It is hence necessary that the Spirit of God should renew it, in order that it may begin to be good. And, then, as men would immediately fall away from what is good, it is necessary that the same Spirit should carry on what he has begun, to the end.

As to merit, the answer is obvious, for it cannot be deemed strange that men merit nothing; and yet good works, which flow from the grace of the Spirit, do not cease to be so deemed, because they are voluntary. They have also a reward, for they are by grace ascribed to men as though they were their own.

But here a question arises, Whether the fear and love of God can be extinguished in any one who has been regenerated by the Spirit of God? for that this cannot be, seems to be the import of the Apostle’s words. They who think otherwise refer to the example of David, who for a time labored under such a beastly stupor, that not a spark of grace appeared in him. Moreover, in the fifty-first Psalm, he prays for the restoration of the Spirit. It hence follows that he was deprived of him. I, however, doubt not but that the seed, communicated when God regenerates his elect, as it is incorruptible, retains its virtue perpetually. I, indeed, grant that it may sometimes be stifled, as in the case of David; but still, when all religion seemed to be extinct in him, a live coal was hid under the ashes. Satan, indeed, labors to root out whatever is from God in the elect; but when the utmost is permitted to him, there ever remains a hidden root, which afterwards springs up. But John does not speak of one act, as they say, but of the continued course of life.

Some fanatics dream of something I know not what, that is, of an eternal seed in the elect, which they always bring from their mother’s womb; but for this purpose they very outrageously pervert the words of John; for he does not speak of eternal election, but begins with regeneration.

There are also those who are doubly frantic, who hold, under this pretense, that, everything is lawful to the faithful, that is, because John says that they cannot sin. They then maintain that we may follow indiscriminately whatever our inclinations may lead us to. Thus they take the liberty to commit adultery, to steal, and to murder, because there can be no sin where God’s Spirit reigns. But far otherwise is the meaning of the Apostle; for he denies that the faithful sin for this reason, because God has engraven his law on their hearts, according to what the Prophet says (Jeremiah 31:33.)


Misschien dat iemand dit hele stuk in het Nederlands beschikbaar heeft....

Want dat kleine citaat geplaatst door Grace doet Calvijn geen recht (hier rood geplaatst)...

Daar Calvijn veel meer zegt....

Calvijn in het Nederlands:

Verder, ik heb reeds boven aangeroerd wat hier beteekent niet zondigen. Want hij stelt de kinderen Gods niet vrij van alle gebrek, maar hij zegt, dat ze ten onrechte op den naam roemen, tenzij ze van harte hun leven tot de gehoorzaamheid Gods pogen te schikken. Het is wel zoo, dat de Pelagianen en Katharen eertijds dit getuigenis misbruikt hebben, versierende dat de geloovigen in deze wereld een engelen-zuiverheid hebben, en dat in onzen tijd sommige wederdoopers deze razernij vernieuwd hebben. Maar die dusdanige volmaaktheid droomen, geven genoeg te kennen wat een ongevoelige conscientie zij hebben. Zoo verre is het ook, dat deze woorden des apostels hunne dwaling toestemmen, dat ze genoegzaam zijn om die te wederleggen. Hij zegt: Zij zondigen niet, die uit God geboren zijn. Nu is te bezien, of ons God wederbaart in één oogenblik. Maar het is klaar, dat de wedergeboorte alzoo in ons begonnen wordt, dat de overblijfselen van den ouden mensch tot den dood toe in ons blijven. Zoo nu de wedergeboorte nog niet volkomen en gansch is, zoo bevrijdt ze ons maar van den dienst der zonde, naar hare mate. Hieruit blijkt, dat het onmogelijk is,dat de kinderen Gods met geene gebreken zouden behangen zijn, en dagelijks zondigen, namelijk in zooveel, als zij nog wat overig hebben van de oude natuur. Evenwel dit blijft vast, dat de apostel wil beweren, dat dit het einde is der wedergeboorte, dat de zonde vernield wordt, en dat daarom allen, die uit God geboren zijn, rechtvaardig en godzalig leven, dewijl Gods Geest de begeerte der zonde bedwingt. En dit verstaat de apostel door het zaad Gods. Want de Geest Gods maakt dat de harten der godvruchtigen alzoo tot het goede genegen worden, dat het vleesch met zijne begeerten de overhand niet krijgt, maar dat het getemd, en als onder het juk gehouden wordt. In één woord, de apostel schrijft den Heiligen Geest in de uitverkorenen toe die voornaamste deelen, als dat Hij door zijn kracht de zonde bedwingt, en niet toelaat krachtig te zijn.
En hij kan niet zondigen. Hier klimt nu de apostel hooger, want hij zegt ronduit dat de harten der godvruchtigen, krachtig van den Geest Gods geregeerd worden, zoodat ze met eene onbuigzame genegenheid Zijn leiding volgen. Maar dit is zeer verre van de paapsche leer. De leeraars van de Sorbonne bekennen wel, dat des menschen wil, tenzij hij van den Geest Gods geholpen worde, niets kan begeeren dan wat recht is; dan, zij versieren eene zoodanige beweging des Geestes, die ons laat de vrije keur van goed en kwaad.
Hieruit trekken zij de verdiensten, omdat wij den Geest der genade uit onszelven gehoorzaam zijn, denwelken in onze macht ware te verwerpen. Eindelijk zij beschrijven dit alleen te wezen de genade des Geestes, dat wij goed kunnen willen, indien het ons lust. Maar Johannes leert hier heel anders: want hij leert niet alleen dat wij vermogen niet te zondigen, maar dat de beweging des Geestes zoo krachtig is, dat Hij ons noodzakelijk in de gestadige gehoorzaamheid der gerechtigheid is houdende. Ook is het deze plaats der Schrift alleen niet, die leert, dat de wil alzoo geformeerd wordt, dat hij niet dan recht kan zijn. Want God getuigt, dat Hij Zijnen kinderen een nieuw hart wil geven, en belooft te maken, dat ze in Zijne geboden zullen wandelen, Ez. 36 : 26. Hierbij gevoegd, dat Johannes niet alleen leert, hoe krachtig God in den mensch werkt eenmaal, maar zegt klaarlijk en voor zeker, dat Zijn Geest de genade in ons achtervolgt tot het einde toe, alzoo dat de nieuwigheid des levens vergezelschapt wordt met een onbezwijklijke volharding.
Hierom, laat ons met de Sophisten niet inbeelden eene beweging tusschen twee, die in des menschen vrijheid sta te volgen of te verwerpen: maar laat ons weten, hoe onze harten van den Geest Gods geregeerd worden, zoodat ze de gerechtigheid gestadig aankleven. Dat de Sophisten hier opwerpen, dat zulks ongerijmd is, wordt lichtelijk wederlegd. Zij zeggen, dat aldus den mensch ontnomen wordt zijn wil, maar valschelijk, want de wil is van nature.
Maar dewijl de verdorvenheid der natuur alleen kwade genegenheden baart, zoo moet de Heilige Geest die noodzakelijk verbeteren, opdat ze beginnen goed te worden.
Ten andere, aangezien de menschen terstond van het goede zouden vallen, zoo is het noodig, dat dezelfde Geest wat Hij begonnen heeft, tot het einde volvoere.
Nopens de verdienste, daarop is licht te antwoorden. Want men zal niet voor ongerijmd achten, dat de menschen niets verdienen, en dat nochtans die werken niet ophouden voor goede gerekend te worden, die uit de genade des Geestes vloeien, aangezien ze vrijwillig zijn. Zij hebben ook hun loon, want ze worden den menschen genadig toegekend, alsof het hunne werken waren. Dan, hier rijst een vraag, of ook, zoo haast iemand door Gods Geest wedergeboren is, de vreeze Gods en de godzaligheid in hem nimmer kan uitgebluscht worden: want de woorden des apostels schijnen aldus te luiden. Die anders gevoelen, brengen bij het voorbeeld van David, die voor een tijd zóó is overvallen met eene beestelijke ongevoeligheid, dat niet één vonksken in hem blijkt, ja ook in Ps. 51 : 12, begeert hij, dat hem de Geest wedergegeven worde: waaruit volgt dat hij daarvan beroofd was geweest. Ik twijfel nochtans niet, of het zaad, waardoor God zijne verkorenen wederbaart, gelijk het onverderfelijk is, behoudt ook alzoo een gedurige kracht. Ik laat toe dat het geschieden kan, dat het onderwijl verstikt wordt, als in David: maar toch, wanneer alle godzaligheid in hem scheen uitgebluscht te zijn, zoo was daar nog een levende kool onder de asch verborgen. Satan arbeidt wel om uit de verkorenen uit te roeien al wat zij van God hebben: maar waar hem ook veel toegelaten wordt, blijft altijd een verborgen wortel, die daarna uitspruit. Doch Johannes spreekt hier niet van een werking, maar van den gedurigen stand des levens. Sommige onzinnigen droomen ik weet niet wat een eeuwig zaad in de uitverkorenen, dat zij altijd medebrengen van moeders lijf: maar zij verdraaien hiertoe geheel tegen den zin de woorden van Johannes: want hij disputeert hier niet van de eeuwige verkiezing, maar hij begint van de wedergeboorte. Daar zijn nog anderen tweemaal onzinniger, die onder dit deksel willen, dat den geloovigen alles toegelaten zij, omdat Johannes zegt, dat ze niet kunnen zondigen. Zoo willen zij dan, dat wij zonder onderscheid volgen, waarheen ons de lust drijft. Alzoo maken zij ruimheid tot stelen, hoereeren en doodslaan, omdat er geen zonde zijn kan, waar Gods Geest regeert. Maar de meening des apostels is heel anders: want hij zegt, dat de geloovigen niet zondigen, omdat God Zijn wet in hunne harten ingegraven heeft, gelijk bij den profeet staat.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Plaats reactie