dr. Steenblok

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dus wat de Heilige Geest in een mens doet, kan geen onderwerp van gesprek c.q. van een preek zijn?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus wat de Heilige Geest in een mens doet, kan geen onderwerp van gesprek c.q. van een preek zijn?
Heel gevaarlijk, omdat ieder mens anders is en we God de weg niet moeten voorschrijven. het enige wat predikanten te doen hebben, is het brengen van het Woord, de bediening der verzoening. laat de rest maar verwachtend aan Gods Geest over.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis niet het evangelie en daarnaast moeten we oppassen dat we God niet een weg gaan voorschrijven.
De bijbel vertelt genoeg over de Heilige Geest. Hij is ons tot troost gegeven en geeft ons kracht om te geloven in het wonderlijke evangelie, zodat Paulus tegen ons kan zeggen dat we gerechtvaardigd worden door het geloof. Daarin is niets verborgen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Tis niet het evangelie en daarnaast moeten we oppassen dat we God niet een weg gaan voorschrijven.
De bijbel vertelt genoeg over de Heilige Geest. Hij is ons tot troost gegeven en geeft ons kracht om te geloven in het wonderlijke evangelie, zodat Paulus tegen ons kan zeggen dat we gerechtvaardigd worden door het geloof. Daarin is niets verborgen.
Dit overtuigt me er niet van dat er niets gezegd kan worden over wat de Heilige Geest in een zondaarshart doet. Dit lijkt me toch een van de meest wezenlijke dingen in een mensenleven.
En het daar nu juist niet over hebben?...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Nou, vertel dat dan. Dat is schriftuurlijk. Maar is dat voldoende voor de dominee? Of moeten er meer mystieke dingen worden gezegt?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Dit overtuigt me er niet van dat er niets gezegd kan worden over wat de Heilige Geest in een zondaarshart doet. Dit lijkt me toch een van de meest wezenlijke dingen in een mensenleven.
En het daar nu juist niet over hebben?...
God werkt door Zijn Woord en geest. Heb 4:12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
Dat doet het!
Uiteindelijk doet Christus het zelf: Mt 21:44 En wie op dezen steen valt, die zal verpletterd worden; en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.
Gian

Bericht door Gian »

Tot slot: zou de Heilige Geest door een 'beschouwende' preek, waarin verteld wordt hoe Hij werkt in een zondaarshart, niet kunnen werken? Dat is toch óók evangelie.
Ja, dat kan. Noodgedwongen.
Maar het is een gehandicapt Evangelie!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat God aan onze ziel gedaan heeft, mag zeker wel onderwerp van gesprek zijn: Hoort wat God mij deed ondervinden.

Het centrum van de prediking moet echter niet de christen met zijn bevinding zijn, maar Christus alleen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Hummel
Het enige wat telt is de Schrift.

Waar staat dat dan allemaal?

Als het nergens staat lezen we het er in.
Het gevaar is dat we het werk van de Geest per definitie als zaligmakend gaan beschouwen. Iemand heeft zondekennis = werk van Gods Geest. Deze mens is behouden. Ten diepste kun je dan wedergeboren zijn en 60 jaar lang of zelfs de rest van je leven zonder Christuskennis zijn.

Geest komt ipv Christus.
Geest contra Christus?
Lijkt me niet.
Nou, vertel dat dan. Dat is schriftuurlijk. Maar is dat voldoende voor de dominee? Of moeten er meer mystieke dingen worden gezegt?
Wat zou daartegen zijn?
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Het aanbod van genade is in sommige GG's verdwenen. En dat is idd om te huilen...
memento, wat versta jij goed de kunst om dingen onvoorstelbaar zwak uit te drukken...
Sommigen noemen dat nuanceren...

Ik vind het een btje onzin om een streep te halen door een heel kerkgenootschap. Ik hoor vaak genoeg een preek van een GG-predikant die voluit aanbod van genade heeft, en die waarschijnlijk ook jouw goedkeuring kan wegdragen. Moet ik die predikanten ook maar afschrijven, omdat ze toevallig GG zijn? Laten we ze liever aanmoedigen! Laten we liever blij zijn dat er nog zijn die het evangelie nog in haar volheid willen prediken. En laten we bidden of de predikanten die aanbod van genade 'gevaarlijk' vinden, of die tot inkeer mogen komen.
WSO

Bericht door WSO »

Toch is het frappant om te zien hoe uitersten elkaar raken.

De GG moet niets van de Pinkstergemeenten weten. Deze op hun beurt verwijten het gebrek aan Geest in de ref. kerken.

Door de nadruk op de werking van de Geest te leggen komt de Christus op de achtergrond te staan. Alleen nog om iets af te maken wat door de Geest is begonnen.
Theologisch misschien niet in b.v. de GG. Maar de praktische uitwerking is wel zo. Er wordt wel gezucht over een geesteloze tijd, maar een Christusloze tijd schijnt men lang zo erg niet te vinden. Ook een 'onderzoek' of iemand 'zich bedriegt' richt zich meer op Geestwerkingen als op Christuskennis.

Nogmaals: misschien zit het theologisch wel snor. Dogmatisch kan de dominee exact Schriftuurlijk uitleggen hoe het werk van de Drieënige God in de wedergeboorte is. Praktisch ligt dat anders.

We krijgen dan een kerk van 1000 mensen, die allemaal 'zien' dat ze verloren liggen. Niettemin wachten op de werking van de Geest, die ze dat op een Paulusachtige manier 'moet' laten zien. Want 'geloven', dat moet je gegeven worden. En daar gaat iets aan vooraf.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
En ik wilde je nog wel naar de enige ds. in Nederland sturen die echt nog op de STeenblok lijn zit... ds. Wink
Dat vind ik niet. Als je ds. Steenblok leest, is dit een man geweest, die zich stipt hield aan de puntenverdeling die hij had gemaakt, duidelijk kanseltaal gebruikte en een ordelijke lijn in zijn preken had. Dit zijn allemaal dingen die ik bij ds. Wink mis.
Ik begrijp dat dit verder niet met de leer te maken heeft. Maar deze leer kan ik uit de preken van ds. Wink ook niet opmaken. 'Is dat zo? Ja, dat is zo'. Ik heb ds. Wink verschillende keren gehoord, maar ik moet zeggen dat ik dan steeds met een heel akelig gevoel thuiskom. Laat ik het maar schrijven: ik kom van een koude ker(k/mis) thuis.

Overigens heeft dit allemaal niets meer met de Oud Gereformeerde Gemeente te maken. Misschien moet deze discussie verplaatst worden?
Waar komt dan het gevoel vandaan dat je blij en happy de kerk uit moet lopen? Zoals ik pas in een preek van Jac. van Dijk hoorde: we komen niet naar de kerk om te zeggen dat we van die lieve, gelovige christenen zijn die het allemaal zo goed bedoelen... en even verderop het is juist gelukkig als je ongelukkig wordt, als je een keer ellendig de kerk uitkomt

En met een akelig gevoel de kerk uitlopen ware misschien weleens te wensen... voor mij geldt de hel verschrikt mij niet en de hemel verkwikt mij niet: Och dat gij koud waart of heet...

Dus met akelig gevoel en koude kermis kan ik niet veel...

Tja als ik een preek van ds. Wink beluister vind ik dat die preek heel goed in elkaar zit (met af en toe een uitstapje wat misschien niet helemaal in de lijn van de preek ligt) en erg veel uit een tekst haalt... (met andere woorden niet dat ik alles al weet wat vaak weleens het geval kan zijn, niet dat dat niet goed kan zijn... maar misschien snap je wat ik bedoel) en ik kan aan de hand van zijn preken vrij redelijk inschatten welke visie hij op bepaalde zaken heeft. (wat niet wil zeggen dat dat elke preek duidelijk aan de orde komt, maar dat vind ik juist prima, het moet er wel in de tekst over gaan!!)

Zou gelijk weleens willen weten wat kanseltaal is...
Plaats reactie