Reformatorische ontzuiling

refo

Re: Reformatorische ontzuiling

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Dus ik denk dat wat anders bedoeld wordt.
Helemaal eens met Memento. In plaats dat ik een antwoord kreeg moest ik mezelf afvragen of ik wel in de goede kerk zat.
Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Mijn kerk is weggegroeid van de kerk waarin ik ja gezegd heb. (wordt beaamd door de vicevoorzitter van de kerkenraad)
De GG heeft geen 'leer'. Van leer maak je riemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Helemaal eens met Memento. In plaats dat ik een antwoord kreeg moest ik mezelf afvragen of ik wel in de goede kerk zat.
Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Mijn kerk is weggegroeid van de kerk waarin ik ja gezegd heb. (wordt beaamd door de vicevoorzitter van de kerkenraad)
De GG heeft geen 'leer'. Van leer maak je riemen.
Lijkt me moeilijk dan om daar lid te zijn Refo, ofniet?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Mijn kerk is weggegroeid van de kerk waarin ik ja gezegd heb. (wordt beaamd door de vicevoorzitter van de kerkenraad)
We zijn blij, dat jij dan standvastig bij de leer waar je ja tegen gezegd hebt, blijft!
refo schreef:De GG heeft geen 'leer'. Van leer maak je riemen.
Dan vraag ik me af, wat er in jouw hoofd voor voorstellingen speelden, toen je op deze vraag antwoordde:
Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

De riemen van de kerk??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef: Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Dan mogen mensen wel weggejaagd worden?
Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.
helma

Bericht door helma »

refo schreef: Mijn kerk is weggegroeid van de kerk waarin ik ja gezegd heb. (wordt beaamd door de vicevoorzitter van de kerkenraad)
Dat kan ja.
Verschillende dingen die ik jarenlang op catechisatie geleerd heb staan lijnrecht tegenover dingen die ik later hoorde in de prediking binnen hetzelfde kerkverband.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Voorbeelden, graag?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Dan mogen mensen wel weggejaagd worden?
Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.
Er is tenslotte maar een zuiver kerkverband :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.
helma schreef:
refo schreef: Mijn kerk is weggegroeid van de kerk waarin ik ja gezegd heb. (wordt beaamd door de vicevoorzitter van de kerkenraad)
Dat kan ja.
Verschillende dingen die ik jarenlang op catechisatie geleerd heb staan lijnrecht tegenover dingen die ik later hoorde in de prediking binnen hetzelfde kerkverband.
Ik combineer beide postings en vraag me dan af hoe "zware wolven" van nu tot "zware wolf" kunnen worden gebombardeerd terwijl het enige wat ze doen is, een standpunt huldigen wat voorheen algemeen geaccepteerd was.
Want wat Helma signaleert, gebeurt dikwijls.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef: Ja. Na een paar keer vermaand te zijn, dienen zulke mensen als ketters verworpen te worden. Het is de taak van de kerkenraad (met name de ouderlingen) om zware wolven uit de gemeente te weren.
helma schreef:
Dat kan ja.
Ik combineer beide postings en vraag me dan af hoe "zware wolven" van nu tot "zware wolf" kunnen worden gebombardeerd terwijl het enige wat ze doen is, een standpunt huldigen wat voorheen algemeen geaccepteerd was.
Zwalken ze zo, in de PKN?
JolandaOudshoorn

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:
Dat kan ja.
Zwalken ze zo, in de PKN?
:haha :haha :haha :haha :haha :haha :haha :haha
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Ik combineer beide postings en vraag me dan af hoe "zware wolven" van nu tot "zware wolf" kunnen worden gebombardeerd terwijl het enige wat ze doen is, een standpunt huldigen wat voorheen algemeen geaccepteerd was.
Tja, dat deden de Joden in Paulus' tijd ook. :)
JolandaOudshoorn

pierre27 schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Sorry hoor, maar dan loop je echt met oogkleppen op. En wat jij onverifieerbaar noemt, kan wel degelijk real zijn.
Maar ik ben blij voor je dat jij in de perfecte gemeente zit, die ook nog eens gereformeerd is ;)
Ik zit ook in zo'n gemeente...en dat op de veluwe :super
Ik zal maar niet overstappen in jullie gemeente's. Dan is de gemeente direct niet meer perfect. :nonnon
refo

Bericht door refo »

Overigens wordt er verweten dat opmerkingen 'onverifieerbaar' zijn.
Dat van die perfecte gemeentes, die gereformeerd zijn is evenzeer onverifieerbaar. Ik betwijfel het dan ook. Het zal wel te maken hebben met 'de dominee zegt precies wat ik wil horen'.

Ik ervaar de kerkenraad steeds meer als zware wolven.
De noodzaak van wedergeboorte staat hoog in het vaandel. Als je dan vraagt wie er het afgelopen jaar wedergeboren is, dan weten ze het niet. De afgelopen vijf jaar dan? Tien? Geen antwoord.
Dan zwak je de vraag af, want zekerheid geven kunnen ze natuurlijk niet. Van wie hebben ze dan een zeker vermoeden? Komen er één, wat vaag verhaal.
Baart dat dan geen zorgen? Nou, nee, niet echt. We hebben nergens recht op.

Zo komen de kerk in een moeras terecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

pierre27 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
vogeltje schreef:
Sorry maar dat is toch niet vaag?
Iedereen weet toch dat dat geregeld in de Gereformeerde Gemeenten gebeurd? Ik lees in: 'sommige kerkenraden/kerkenraadsleden/dominees binnen de Gereformeerde Gemeenten.'
Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Sorry hoor, maar dan loop je echt met oogkleppen op. En wat jij onverifieerbaar noemt, kan wel degelijk real zijn.
Maar ik ben blij voor je dat jij in de perfecte gemeente zit, die ook nog eens gereformeerd is ;)
Ik zit ook in zo'n gemeente...en dat op de veluwe :super

ehm...daarvoor weet ik net ff teveel van jouw gemeente
alsof daar de achterliggende jaren niet heel verdrietige dingen zijn gebeurd....
freek

Bericht door freek »

refo schreef:Overigens wordt er verweten dat opmerkingen 'onverifieerbaar' zijn.
Dat van die perfecte gemeentes, die gereformeerd zijn is evenzeer onverifieerbaar. Ik betwijfel het dan ook. Het zal wel te maken hebben met 'de dominee zegt precies wat ik wil horen'.

Ik ervaar de kerkenraad steeds meer als zware wolven.
De noodzaak van wedergeboorte staat hoog in het vaandel. Als je dan vraagt wie er het afgelopen jaar wedergeboren is, dan weten ze het niet. De afgelopen vijf jaar dan? Tien? Geen antwoord.
Dan zwak je de vraag af, want zekerheid geven kunnen ze natuurlijk niet. Van wie hebben ze dan een zeker vermoeden? Komen er één, wat vaag verhaal.
Baart dat dan geen zorgen? Nou, nee, niet echt. We hebben nergens recht op.

Zo komen de kerk in een moeras terecht.
Ik ben het eigenlijk met je eens. Er zijn bij ons ambtsdragers die al tientallen jaren niet aan het Avondmaal gaan. Maar ze hebben wel 'hoge achting onder Gods volk'. Nou geloof ik dat je zonder Avondmaalsgang ook wel zalig kunt worden, maar het is bijbels gezien natuurlijk bizar. Een man die onlangs overleed - en geen zekerheid had - vroeg aan de ouderling die hem bezocht: Maar hebt u de Heere Jezus wel lief. Het antwoord was: nou, ehm, nee uh, zo kun je dat niet zeggen.
Zijn dat dan geen wolven?
Plaats reactie