De discussie rondom de stichting Heart Cry laat treffende voorbeelden zien van zowel herleving als verstarring. Overigens is het een goed idee om voortdurend na te denken over de kern en het belang van onze boodschap, en niet alleen maar wanneer de zuil op instorten staat.memento schreef:Als de zuil wegvalt, komt het aan op inhoud en persoonlijke betrokkenheid op die inhoud. Ik zie daarbij de potentie van een herleving, namelijk een hernieuwd nadenken en een hernieuwd formuleren en uitdragen van wat nu eigenlijk voor ons, als bevindelijk-gereformeerden belangrijk is. Want als bevindelijk-gereformeerden hebben we een prachtboodschap voor de wereld! Aan de andere kant vrees ik dat velen krampachtig aan hun zuil, die onder hun ogen wordt afgebrokkeld, zullen vasthouden, en in plaats van hernieuwd formuleren zullen overgaan tot een verstarrend vasthouden aan wat was, totdat de kerken leeg zijn...
Reformatorische ontzuiling
-
Re: Reformatorische ontzuiling
Ik geloof niet in dat "aantrekkelijker verpakken" van de boodschap. Dat is namelijk een snel opgaan, blinken en verzinken. Denk bv aan de jeugdkerken.Bureaucraat schreef:Ik kan zomaar wat denominaties verzinnen die boodschap heel wat aantrekkelijker verpakken. De bevindelijke-gereformeerde kring zal altijd wel blijven bestaan, de vraag is in hoeverre deze zal marginaliseren.memento schreef:Want als bevindelijk-gereformeerden hebben we een prachtboodschap voor de wereld!
HeartCry zie ik niet als opwekking. Tenminste, niet een opwekking in de zin van wat we in de gereformeerde traditie daaronder verstaan (zoals bv de Great Awakening).jan33willem schreef:De discussie rondom de stichting Heart Cry laat treffende voorbeelden zien van zowel herleving als verstarring. Overigens is het een goed idee om voortdurend na te denken over de kern en het belang van onze boodschap, en niet alleen maar wanneer de zuil op instorten staat.memento schreef:Als de zuil wegvalt, komt het aan op inhoud en persoonlijke betrokkenheid op die inhoud. Ik zie daarbij de potentie van een herleving, namelijk een hernieuwd nadenken en een hernieuwd formuleren en uitdragen van wat nu eigenlijk voor ons, als bevindelijk-gereformeerden belangrijk is. Want als bevindelijk-gereformeerden hebben we een prachtboodschap voor de wereld! Aan de andere kant vrees ik dat velen krampachtig aan hun zuil, die onder hun ogen wordt afgebrokkeld, zullen vasthouden, en in plaats van hernieuwd formuleren zullen overgaan tot een verstarrend vasthouden aan wat was, totdat de kerken leeg zijn...
Wel zie ik verstarring in sommige kerken, of beter: bij sommige mensen. Men meent zich steeds harder af te moeten zetten tegen "dwalingen", en doet dit op een steeds hardere, killere toon. Liever mensen je kerk uitjagen (bv door ze onder tucht te zetten), dan met liefde en bewogenheid met dezulken omgaan.
Wees eens concreet. Wie zijn die 'men' die zich 'steeds harder afzetten'? Wie jaagt wie de kerk uit? Ik heb wel een idee maar zulke balonnetjes zijn wat goedkoop. (en heel snel lek)memento schreef:
Wel zie ik verstarring in sommige kerken, of beter: bij sommige mensen. Men meent zich steeds harder af te moeten zetten tegen "dwalingen", en doet dit op een steeds hardere, killere toon. Liever mensen je kerk uitjagen (bv door ze onder tucht te zetten), dan met liefde en bewogenheid met dezulken omgaan.
Hier ben ik ook benieuwd naar.Ander schreef:Wees eens concreet. Wie zijn die 'men' die zich 'steeds harder afzetten'? Wie jaagt wie de kerk uit? Ik heb wel een idee maar zulke balonnetjes zijn wat goedkoop. (en heel snel lek)memento schreef:
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Sorry maar dat is toch niet vaag?Ander schreef:Wees eens concreet. Wie zijn die 'men' die zich 'steeds harder afzetten'? Wie jaagt wie de kerk uit? Ik heb wel een idee maar zulke balonnetjes zijn wat goedkoop. (en heel snel lek)memento schreef:
Iedereen weet toch dat dat geregeld in de Gereformeerde Gemeenten gebeurd? Ik lees in: 'sommige kerkenraden/kerkenraadsleden/dominees binnen de Gereformeerde Gemeenten.'
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).vogeltje schreef:Sorry maar dat is toch niet vaag?Ander schreef:Wees eens concreet. Wie zijn die 'men' die zich 'steeds harder afzetten'? Wie jaagt wie de kerk uit? Ik heb wel een idee maar zulke balonnetjes zijn wat goedkoop. (en heel snel lek)memento schreef:
Iedereen weet toch dat dat geregeld in de Gereformeerde Gemeenten gebeurd? Ik lees in: 'sommige kerkenraden/kerkenraadsleden/dominees binnen de Gereformeerde Gemeenten.'
Dus ik denk dat wat anders bedoeld wordt.
Sja, zo zie je dat iedereen weer wat anders er in leest. 

- JolandaOudshoorn
Sorry hoor, maar dan loop je echt met oogkleppen op. En wat jij onverifieerbaar noemt, kan wel degelijk real zijn.Tiberius schreef:Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).vogeltje schreef:
Sorry maar dat is toch niet vaag?
Maar ik ben blij voor je dat jij in de perfecte gemeente zit, die ook nog eens gereformeerd is

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Helemaal eens met Memento. In plaats dat ik een antwoord kreeg moest ik mezelf afvragen of ik wel in de goede kerk zat.Tiberius schreef: Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
interessante conversatie hierboven. zelf denk ik dat memento wel gelijk heeft, je ziet bij sommigen een verstarring. of anders gezegd, heldere keuzes. toch, als je vaak dan echt dergelijke mensen spreekt dan zijn het misschien keuzes op deelgebieden. het is moeilijk om een rechts volksdeel uit onze subcultuur met enkele quotes te omschrijven. in hoeverre doe je dan een persoon recht?
interessanter is misschien de vraag waar de motivatie tot verstarring vandaan komt. dat heeft er bij mij al diverse keren toe geleid dat je dan meer ziet, een betrokkenheid of zorgen. en daarin kan je elkaar dan weer vinden. de 1 gaat er zo mee om en de andere zo?
interessanter is misschien de vraag waar de motivatie tot verstarring vandaan komt. dat heeft er bij mij al diverse keren toe geleid dat je dan meer ziet, een betrokkenheid of zorgen. en daarin kan je elkaar dan weer vinden. de 1 gaat er zo mee om en de andere zo?
Ik ook. Dat is niet genoeg te waarderen.JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor, maar dan loop je echt met oogkleppen op. En wat jij onverifieerbaar noemt, kan wel degelijk real zijn.Tiberius schreef:Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).vogeltje schreef:
Maar ik ben blij voor je dat jij in de perfecte gemeente zit, die ook nog eens gereformeerd is
Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.Gian schreef:Helemaal eens met Memento. In plaats dat ik een antwoord kreeg moest ik mezelf afvragen of ik wel in de goede kerk zat.Tiberius schreef: Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Ik snap het niet. Wat wordt er dan wel bedoeld? Of moet ik een insider zijn om het te begrijpen?Tiberius schreef:Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.Gian schreef:Helemaal eens met Memento. In plaats dat ik een antwoord kreeg moest ik mezelf afvragen of ik wel in de goede kerk zat.Tiberius schreef: Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).
Dan mogen mensen wel weggejaagd worden?Tiberius schreef: Ik bedoel niet de situatie dat mensen weggegroeid zijn van de leer waar ze eerder ja tegen gezegd hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik zit ook in zo'n gemeente...en dat op de veluweJolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor, maar dan loop je echt met oogkleppen op. En wat jij onverifieerbaar noemt, kan wel degelijk real zijn.Tiberius schreef:Sorry, maar ik ben een redelijke GG insider, maar ik heb er nog nooit van gehoord (in real life bedoel ik dan, hier op het forum hoor je wel eens wat onverifieerbare verhalen).vogeltje schreef:

Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.