SRB houdt na 18 jaar op te bestaan.
Re: SRB houdt na 18 jaar op te bestaan.
Als ds. W.J. Karels kwam (elk seizoen een lezing over een boek van Bunyan) zat de aula echt stamp- en stampvol. Ook ds. Veenendaal of ds. Veldman konden rekenen op een enorme toestroom.
Maar het was ook altijd gewoon vol als er predikanten kwamen die minder welsprekend waren.
Jammer dat het nu gaat stoppen. En hopelijk gaat men echt naar Zin-In als alternatief.
Bij SRB is er overigens wel een drankje in de pauze en na afloop. En je kunt vragen stellen aan de inleider (gebeurde ook bijna altijd).
Maar het was ook altijd gewoon vol als er predikanten kwamen die minder welsprekend waren.
Jammer dat het nu gaat stoppen. En hopelijk gaat men echt naar Zin-In als alternatief.
Bij SRB is er overigens wel een drankje in de pauze en na afloop. En je kunt vragen stellen aan de inleider (gebeurde ook bijna altijd).
Dat laatste vraag ik me toch af. Zin-In is 'eigendom' van een kerk, de SRB was interkerkelijk. Ik denk meer dat het publiek zich zal verspreiden over meerdere gelegenheden, als daar zijn: de bosbrandclub, de Havenaer, de Kom-Ook groep, Zin-In, Jij-daar en gewoon de bank thuis.Erasmiaan schreef:Als ds. W.J. Karels kwam (elk seizoen een lezing over een boek van Bunyan) zat de aula echt stamp- en stampvol. Ook ds. Veenendaal of ds. Veldman konden rekenen op een enorme toestroom.
memento schreef:Hier schrik ik toch eigenlijk wel van. Een jaar of 5 geleden waren de avonden in Rotterdam (de keren dat ik was iig) druk bezocht. Als jeugd interesse verliest voor zulk soort avonden, zie ik dat niet als een goed teken...Dit wordt veroorzaakt door een terugloop van het aantal bezoekers. Kort na de oprichting trok een bezinningsavond in Rotterdam circa 800 bezoekers, nu zijn dat er zo’n 150.
Beetje suggestief dit, Memento. Veel alternatieven als Jijdaar, Zinin, Heartcry, Komook en Bosrand zijn uitermate populair en worden druk bezocht. Ik vraag me af of SRB oog gehad heeft voor wat jongere bezoekers willen, zoals Jijdaar en Zinin dat wel hebben.
Overigens ben ik aardig afgeknapt op Zinin, na het interview met Laurens Kroon in één van de laatste Terdeges. Die sprak daar openlijk uit waar ik diep in m'n hart al een beetje bang voor was...Mister schreef:Dat laatste vraag ik me toch af. Zin-In is 'eigendom' van een kerk, de SRB was interkerkelijk. Ik denk meer dat het publiek zich zal verspreiden over meerdere gelegenheden, als daar zijn: de bosbrandclub, de Havenaer, de Kom-Ook groep, Zin-In, Jij-daar en gewoon de bank thuis.Erasmiaan schreef:Als ds. W.J. Karels kwam (elk seizoen een lezing over een boek van Bunyan) zat de aula echt stamp- en stampvol. Ook ds. Veenendaal of ds. Veldman konden rekenen op een enorme toestroom.
Wat was de strekking dan?freek schreef:Overigens ben ik aardig afgeknapt op Zinin, na het interview met Laurens Kroon in één van de laatste Terdeges. Die sprak daar openlijk uit waar ik diep in m'n hart al een beetje bang voor was...Mister schreef:Dat laatste vraag ik me toch af. Zin-In is 'eigendom' van een kerk, de SRB was interkerkelijk. Ik denk meer dat het publiek zich zal verspreiden over meerdere gelegenheden, als daar zijn: de bosbrandclub, de Havenaer, de Kom-Ook groep, Zin-In, Jij-daar en gewoon de bank thuis.Erasmiaan schreef:Als ds. W.J. Karels kwam (elk seizoen een lezing over een boek van Bunyan) zat de aula echt stamp- en stampvol. Ook ds. Veenendaal of ds. Veldman konden rekenen op een enorme toestroom.
Dat die avonden zijn om jongeren aan de kerk te binden?Mister schreef:Wat was de strekking dan?freek schreef:Overigens ben ik aardig afgeknapt op Zinin, na het interview met Laurens Kroon in één van de laatste Terdeges. Die sprak daar openlijk uit waar ik diep in m'n hart al een beetje bang voor was...Mister schreef:Dat laatste vraag ik me toch af. Zin-In is 'eigendom' van een kerk, de SRB was interkerkelijk. Ik denk meer dat het publiek zich zal verspreiden over meerdere gelegenheden, als daar zijn: de bosbrandclub, de Havenaer, de Kom-Ook groep, Zin-In, Jij-daar en gewoon de bank thuis.Erasmiaan schreef:Als ds. W.J. Karels kwam (elk seizoen een lezing over een boek van Bunyan) zat de aula echt stamp- en stampvol. Ook ds. Veenendaal of ds. Veldman konden rekenen op een enorme toestroom.
Dat die avonden bedoeld zijn om jongeren aan een kerkverband te binden.Erasmiaan schreef:Dat die avonden zijn om jongeren aan de kerk te binden?Mister schreef:Wat was de strekking dan?freek schreef:Overigens ben ik aardig afgeknapt op Zinin, na het interview met Laurens Kroon in één van de laatste Terdeges. Die sprak daar openlijk uit waar ik diep in m'n hart al een beetje bang voor was...Mister schreef: Dat laatste vraag ik me toch af. Zin-In is 'eigendom' van een kerk, de SRB was interkerkelijk. Ik denk meer dat het publiek zich zal verspreiden over meerdere gelegenheden, als daar zijn: de bosbrandclub, de Havenaer, de Kom-Ook groep, Zin-In, Jij-daar en gewoon de bank thuis.
Freek, even los van dat interview: waardeer je de Zin-In avonden zelf wel (wat betreft vorm en inhoud)?
Ja, dat vind ik nou ook een punt. Dat de SRB niet gesteund is of geadviseerd om misschien iets aan het programma te wijzigen. En nu is er wederom een interkerkelijk samenwerkingsverband ten einde. Weer een kans gemist?freek schreef: Dat die avonden bedoeld zijn om jongeren aan een kerkverband te binden.
Ik vind het een heel goed concept. Vooral met die maaltijd vooraf. Dat brengt de sfeer erin, om vervolgens in een leuke sfeer de avond te vervolgen. Verder mogen er zelfs gezangen worden gezongenTiberius schreef:Freek, even los van dat interview: waardeer je de Zin-In avonden zelf wel (wat betreft vorm en inhoud)?

refo schreef:
Niettemin komen er 150 mensen.
En dat is dan weinig.
Eind jaren 70 werden de districtsavonden van district Gouda van de JBGG bezocht door zo'n 75 mensen. Eén keer was de heer CA van Dieren in Gouda. Die genoot enige populariteit als godsdienstleraar op de Driestar. Toen waren er ongeveer 130 bezoekers. En moesten we uitwijken naar de onverwarmde kerkzaal. Of die avond met de film van de MAF in Moerkapelle. Dat trok. Het verengingsgebouw kon de menigte niet bevatten. Zo hadden we film in de kerk. Maar meestal geen 100 mensen.
Later kwamen er 100den bezoekers. Was dat allemaal winst? Welnee. Het werd populair om 's avonds uithuizig te worden.
En moest er een ordecomité komen.
Iets nieuws heeft de laatste jaren iets aantrekkelijks. Nu ook de Zin-in weer. Men denkt in 'een behoefte' te voorzien. Dat is inderdaad zo. Maar kwam men afgelopen keer op predikant of heer Post af? Welnee. Die Post was al eens geweest en een geweldig spreker is het niet. Beetje saai waren de kwalificties die ik hoorde. Maar ze gingen toch. Gezellig, zien we die en die, die komen ook.
Je hoeft niet te schrikken als ze niet meer komen voor bepaalde sprekers. Het gros kwam daar ook niet voor.
Aha, C.A.van Dieren trekt meer publiek, dat wil ik wel geloven!
Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.freek schreef:Dat die avonden bedoeld zijn om jongeren aan een kerkverband te binden.Erasmiaan schreef:Dat die avonden zijn om jongeren aan de kerk te binden?Mister schreef:Wat was de strekking dan?freek schreef:
Overigens ben ik aardig afgeknapt op Zinin, na het interview met Laurens Kroon in één van de laatste Terdeges. Die sprak daar openlijk uit waar ik diep in m'n hart al een beetje bang voor was...
Wellicht naïef, maar het zou toch wel mooi geweest zijn...Erasmiaan schreef:Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.
Zeker. Mooi is ook dat ze altijd initiatieven als SRB gesteund hebben. Dringend werd de predikanten verzocht op zulke avonden te spreken.Mister schreef:Wellicht naïef, maar het zou toch wel mooi geweest zijn...Erasmiaan schreef:Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.
Waarom niet? Ze werken al heel veel samen met het LCJ en met HHJO. En ik begreep dat er een groeiend aantal jongeren van de GG ook de bijbelstudie conferenties van het LCJ/HHJO bezoeken.Erasmiaan schreef: Tja, wat wilde je dan verwachten van een initiatief van de Jeugdbond der Gereformeerde Gemeenten? Beetje naïef om te denken dat ze interkerkelijke aspiraties zouden hebben.