Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

helma

Re: Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

Bericht door helma »

het klinkt een beetje als een klein kind wat zegt: draag jij een broek? Oh...dan ga je naar de hel
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Steef Post is overigens neerlandicus, en zit na een loopbaan in het onderwijs tegenwoordig als manager bij Eleos. En hij drukt zich wil vaker op deze manier uit.
Je loopt wel een paar jaartjes achter, Hendrikus. Hij is inmiddels mediator: http://www.sdpadvies.nl
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Steef Post is overigens neerlandicus, en zit na een loopbaan in het onderwijs tegenwoordig als manager bij Eleos. En hij drukt zich wil vaker op deze manier uit.
Je loopt wel een paar jaartjes achter, Hendrikus. Hij is inmiddels mediator: http://www.sdpadvies.nl
Correct. Ik baseerde mij op http://www.depelgrim.nl/contents/nl/d98 ... _POST.html , maar ja, over De Pelgrim hebben we 't de laatste tijd al vaker gehad...
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:het klinkt een beetje als een klein kind wat zegt: draag jij een broek? Oh...dan ga je naar de hel
Het is me hier al vaker opgevallen: Mensen begrijpen Steef Post helemaal niet.
Natuurlijk heeft hij dit niet zó bedoeld, zoals het op RF hier wordt uitgelegd.

Hij heeft bedoeld: Als jij tegen beter weten in, je laaft aan de zonde, je Bijbel dichtlaat, niet meer bidt, lekker releax speelfilms zit te kijken (en ja, ok, met een vermoeid hoofd af en toe in de kerk zit), dan is dat mijlenver af van: "Die Mij vroeg zoeken, díe zullen Mij vinden! Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden. Klopt en u zal opengedaan worden."
Hij wilde in die lezing vooral onze verantwoordelijkheid benadrukken.
Daarmee ontkent Hij Gods onwederstandelijke werkingen en Zijn almacht toch niet?

Oudvader Smytegelt zei het al: "Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen. Als je bekeerd wil worden, moet je in de kerk komen."
Zegt Smytegelt daar, dat je niet bekeerd kan worden buiten de kerk? Geenszins! Hij benadrukt echter onze verantwoordelijkheid en het gebruik van de genademiddelen, waarvan de Heere beloofd heeft, die te zullen zegenen.
Dus in die zin, naar analogie van Smytegelt, kan Post best zeggen: "Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen; als je bekeerd wilt worden, moet je je speelfilms de deur uit doen."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Het is me hier al vaker opgevallen: Mensen begrijpen Steef Post helemaal niet.
Niet willen begrijpen, bedoel je.
joepie

Bericht door joepie »

Misschien moet hij dan gewoon zeggen wat hij bedoelt. Dat werkt tenminste. Als je achter elke zin die iemand zegt eerst moet gaan bedenken hoe iemand dat bedoelt dan krijg je dus vele meningen en gedachten over één zin. Dat zie je maar weer.
Laat je. ja: ja zijn en je , nee: nee is niet voor niets genoemd in de Bijbel.
Dat betekend dat je duidelijk moet zijn in je woorden en je uitleg zo moet geven dat er geen meerdere opvattingen over de ronde kunnen doen.
Voor mij heeft deze man ook gewoon gezegd: als je dvd,s kijkt ben je niet bekeerd.
En dat vind ik een waardeoordeel die hij niet kan uitspreken of beoordelen, want de mens ziet de buitenkant maar God ziet het hart.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
Zacheüs schreef:
*onverantwoorde DVD's (en iedereen weet deksels goed voor zichzelf welke dat zijn)
voor een aantal mensen is élke dvd onverantwoord................

Dat zijn degenen die ervan overtuigd zijn dat DVD niet thuis horen in onze gezindte en die hun daden aan hun woorden paren. Die niet de ene zonde met hun rechterhand naar buiten zet en de andere zonde met hun linkerhand naar binnen haalt. (En die zijn er niet zoveel).

Verder hebben we allemaal onze oordeel klaar. De een oordeelt dat het wel zo is en de ander oordeelt dat het niet zo is, dus ja.... laten we maar bedenken dat er maar 1 vinger naar de ander wijst en drie naar onszelf.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:Misschien moet hij dan gewoon zeggen wat hij bedoelt. Dat werkt tenminste.
Gewoon lezen wat er staat wil ook wel eens werken. :)
Rens

Bericht door Rens »

Eppo Gremdaat schreef:Ik vind het van de zotte dat er zo'n heisa wordt gemaakt over de moderne communicatiemiddelen waarvan ieder een GEPAST gebruik mag maken. (Let op de hoofdletters).
Eppo, er zijn genoeg predikanten in de rechterflank aan te wijzen die "het open riool dat internet is" vierkant afwijzen en er niets mee te maken willen hebben, en dat, samen met de kerkenraad, tot gemeentebeleid heeft gemaakt. Eén voorbeeld heb ik van nabij meegemaakt, helaas (voor hem) doen er van hem predikaties/diensten de ronde op internet.........

het afwijzen van élke dvd (of het geheel van het internet zelfs) is een persoonlijke opvatting die we dienen te respecteren, ook al delen we die opvatting niet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nu wek je zelf verwarring, joepie!
joepie schreef:als je dvd,s kijkt ben je niet bekeerd.
Dát heeft Post helemaal niet gezegd!
Hij heeft gezegd in het kader van de gehele bijeenkomst o.a. over de genademiddelen:
"Als jij vooral DVD's kijkt, dan wordt je waarschijnlijk niet bekeerd.

En jij voert een pleidooi dat hij gewoon zegt wat hij bedoelt. Maar soms helpt het dan om niet zomaar één passage uit een avond eruit te lichten maar de hele lezing te bestuderen.
Voor het overige herhaal ik wat ik al eerder zei:

Hij heeft bedoeld: Als jij tegen beter weten in, je laaft aan de zonde, je Bijbel dichtlaat, niet meer bidt, lekker releax speelfilms zit te kijken (en ja, ok, met een vermoeid hoofd af en toe in de kerk zit), dan is dat mijlenver af van: "Die Mij vroeg zoeken, díe zullen Mij vinden! Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden. Klopt en u zal opengedaan worden."
Daarmee ontkent Hij Gods onwederstandelijke werkingen en Zijn almacht toch niet?

Oudvader Smytegelt zei het al: "Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen. Als je bekeerd wil worden, moet je in de kerk komen."
Zegt Smytegelt daar, dat je niet bekeerd kan worden buiten de kerk? Geenszins! Hij benadrukt echter onze verantwoordelijkheid en het gebruik van de genademiddelen, waarvan de Heere beloofd heeft, die te zullen zegenen.
Dus in die zin, naar analogie van Smytegelt, kan Post best zeggen: "Als je nat wil worden, moet je in de regen gaan lopen; als je bekeerd wilt worden, moet je je speelfilms de deur uit doen."
helma schreef:het klinkt een beetje als een klein kind wat zegt: draag jij een broek? Oh...dan ga je naar de hel
Het is me hier al vaker opgevallen: Mensen begrijpen Steef Post helemaal niet.
Natuurlijk heeft hij dit niet zó bedoeld, zoals het op RF hier wordt uitgelegd.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
joepie

Bericht door joepie »

Inderdaad, als mensen steef post niet begrijpen is het misschien wel verstandig dat hij : of zijn gesprekstaal aanpast zodat mensen hem wel begrijpen of hij houd gewoon zijn mond in het openbaar.... :OO
Hij zal voor u zorgen;
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

joepie schreef:Inderdaad, als mensen steef post niet begrijpen is het misschien wel verstandig dat hij : of zijn gesprekstaal aanpast zodat mensen hem wel begrijpen of hij houd gewoon zijn mond in het openbaar.... :OO
Of dat mensen beter lezen, beter luisteren en niet alles op het gebied van theologie als een soort fastfood aangereikt willen krijgen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben het ergens wel met joepie eens.

Ik begrijp wat Post wil zeggen, uiteraard. Maar feitelijk zegt hij wel iets wat niet klopt. Volgens mij kun je ook een hele scherpe boodschap brengen (die de nadruk legt op onze verantwoordelijkheid) terwijl je dit soort verwarring voorkomt. Want ook jongeren zullen dit aangrijpen, vergis je daar niet in.

Bekering is iets anders dan wedergeboorte, tenminste, dan houd ik me even aan de 'klassieke' formuleringen. Wedergeboorte is de - onmisbare - 'geboorte van boven' die nieuw leven brengt en de wil veranderd en vernieuwt. Waardoor de mens gaat willen, gaat voelen, etc. Zie ook de DL hierover.
Bekering is het omkeren, afkeren van de zonde. Dat is een daad van de mens. Het is wel een daad die alleen oprecht kan zijn als die uit de wedergeboorte voortvloeit. En 'waarachtige bekering' gaat ook altijd samen met de wedergeboorte.
'Als je dit doet, dan word je niet bekeerd' is niet de taal zoals de bijbel die spreekt. Daar staan wel dingen in die daar erg op lijken, maar in wezen juist iets anders zeggen: wie dit doet, deze zonden, kan het koninkrijk van God niet ingaan! Maar juist diegene wordt opgeroepen zich te bekeren en het evangelie te geloven.
Ik heb bezwaar tegen de uitspraak omdat ik weet hoe jongeren die dit horen het opvatten. Bekering is dan iets wat je overkomt, waar je niet op hoeft te rekenen als je deze zonde blijft doen. En hoe goed bedoeld ook, zo breng je jongeren toch op een verkeerd spoor. Ook al zou je de uitspraak helemaal kunnen 'vertalen' zodat die klopt - gebruik toch gewoon de bijbelse taal die hier voorhanden is. Wie zondigt, kan het koninkrijk van God niet zien. Wie niet gelooft, de toorn van God blijft op hem. Maar voor zulken, juist voor hen die de macht van de zonde ervaren, is er verlossing bij God. Die de macht van de zonde kan breken. Juist voor degenen die de zonde voelen trekken en er niet af kunnen komen is er vrijheid bij God. Gelukkig lees ik in het artikel dat Post dit ook noemt later.

Dan heb ik het nog niet eens over de vraag of dvd kijken dan zonde is of niet. Ik ben wel bang dat als Post hier tegen jongeren spreekt, hij voor 90% (of meer?) het bij het rechte eind heeft om er op deze manier over te spreken. Dat neemt niet weg dat ik deze uitspraak ongelukkig vind. Juist die jongeren die altijd 'maar' zeggen (die Post noemt) kunnen zoiets weer aangrijpen voor verkeerde doelen. De Bijbelse taal is genoeg om scherp te zijn.
joepie

Bericht door joepie »

Ik heb het artikel nog eens gelezen en hij zegt toch echt: wie dvd,s kijkt hoeft er niet op te rekenen dat hij bekeerd wordt!
Alsof hij dat bepaald!
Daarbij ik ben bekeerd en kijk dvd,s, tv, films, ga zelfs af en toe naar de bioscoop. Enz enz.
Hij zal voor u zorgen;
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef: De Bijbelse taal is genoeg om scherp te zijn.
Die Bijbelse taal kan nog wel heel wat scherper zijn dan de woorden van de heer Post.
Gesloten