Luther schreef:Mister schreef:Iemand geweest? Hoewashet, hoewashet?
Het was werkelijk een fantastische avond! Lezingen met diepgang, waaraan je je gedachten kon scherpen.
Bovenal: een prachtig boek: Wie eenmaal heeft liefgehad. Kopen!
Helemaal lyrisch, zo te zien. Heb je het boek al gelezen dan?
Ik heb het binnen en het voorwoord gelezen. Dus ik kan er nog niet zoveel van zeggen.
BJ probeert in zijn voorwoord (vooral de bijna visionaire ervaring tijdens zijn wandeling in de omgeving van Doorn) ds. Doornenbal na te doen. Althans, zo ervaar ik dat. Is een beetje jammer, dat gaat hem namelijk nooit lukken. Ik ben heel benieuwd naar de rest, wordt vervolgd dus.
(Al heb ik vorig jaar ook een bedevaartsreis naar Oene gemaakt, 'k Heb nog een foto van het straatnaambord, vernoemd naar ds. Doornenbal en van de prachtige oude kerk. 'k Heb ook wat staan staren in die grote pastorietuin en wat gekeken naar de boerderijen met de etalageruiten. Beetje herkenbaar is het wel.)
Ds. Doornenbal was een man van voor de verzuiling. Is het wel eerlijk om nu te zeggen dat ds. Doornenbal tegen de refozuil was en
dat de boodschap is dat de toekomst hier op aarde niet in de zuil ligt. (R.D., W. Boender) Of is het feit dat er een gebrek is aan mensen als ds. Doornenbal een schuld van de verzuiling?
Natuurlijk, hij had een brede blik, maar soms was die behoorlijk smal. Dat kwam ook voor. Ds. Doornenbal was een man die sprak met autoriteit. Zulke mensen kunnen dingen zeggen die anderen niet zo snel zullen zeggen. Ds. Jac. van Dijk was ook zo iemand en in zekere zin ds. Joh. v.d. Poel ook.