Opname van de gemeente

jakobmarin

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door jakobmarin »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Zijn er schriftgegevens over? Dat lijkt me de relevante vraag.
Het is wel duidelijk dat er tijdens de grote verdrukking gelovigen zullen zijn op de aarde. Dus als de gemeente wordt opgenomen voor de grote verdrukking, dan zullen er nieuwe gelovigen komen.
Inderdaad, zo heb ik dat ook gehoord bij de lezingen van Van Campen over Openbaring, zie deze link

Zie http://www.maranathakerk.nu/mkring/open ... komst.html voor een overzichtstekening van de gebeurtenissen, met de bijbelteksten erbij.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Het is wel duidelijk dat er tijdens de grote verdrukking gelovigen zullen zijn op de aarde. Dus als de gemeente wordt opgenomen voor de grote verdrukking, dan zullen er nieuwe gelovigen komen.
Inderdaad, zo heb ik dat ook gehoord bij de lezingen van Van Campen over Openbaring, zie deze link

Zie http://www.maranathakerk.nu/mkring/open ... komst.html voor een overzichtstekening van de gebeurtenissen, met de bijbelteksten erbij.
Deze tekening, nee, daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Jongere schreef:Voor degenen die zich hierin interesseren en engels kunnen volgen, op de site van John Piper staat een forumdiscussie tussen mensen met verschillende visies hierop. http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... chatology/

Ik stel voor hier on-topic te gaan en in een daarvoor bestemd topic eventueel verder te discussieren.
kan je het splitsen??
:garde
jakobmarin

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:

De cijfers gaan van 1 - 18, over welke heb je het?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:

hoeft ook niet (het mag wel)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Re: Opname van de gemeente (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Tiberius »

Wie is die B.Reinders die de tekening gemaakt heeft? De predikant?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het is wel duidelijk dat er tijdens de grote verdrukking gelovigen zullen zijn op de aarde. Dus als de gemeente wordt opgenomen voor de grote verdrukking, dan zullen er nieuwe gelovigen komen.

De cijfers gaan van 1 - 18, over welke heb je het?
De plaatsing van 9, 13 en 14 na 6-8, o.a.

6, 7, 8, 11, 12, 15 en 16 dat is m.i. gelijktijdig. Ik zie geen relevant Schriftgegevens om het laatste oordeel zo uit elkaar te trekken.
jakobmarin

Tiberius schreef:Wie is die B.Reinders die de tekening gemaakt heeft? De predikant?
Misschien wel architect B. Reinders, zie dit document waar zo'n beetje dezelfde tekenstijl in terug is te ontdekken in dezelfde context (opname, 1000-jarig rijk).
Gian

Bericht door Gian »

Het chiliasme wordt veelal verweten dat ze een dubbele wederkomst leren. Christus komt weliswaar 2 keer, maar alleen de laatste keer daadwerkelijk op aarde. Zijn eerste komst zullen alleen de gelovigen meemaken en bestaat uit een ontmoeting in de lucht. Hij zal Zijn bruid ophalen zoals Izak uitging om Rebekka te verwelkomen.
Hieronder een opsomming van de verschillen met bijbelse onderbouwing.

A De Opname/Wegrukking door Christus
B Jezus zijn Wederkomst op aarde.

1a. De Heere Jezus komt VOOR Zijn gemeente zie Joh. 14:1-3 en 1Thess. 4:14-17
1b. De Heere Jezus komt MET Zijn gemeente. Zie: Col.3:4, Zach. 14:5, Jud.14 en Openb. 19:14
2a. Opgenomen worden, met Hem in de lucht. zie: 1 Thess. 4:13-18
2b. De voeten v.d. Heere Jezus raken de aarde Zach. 14:4 en Openb. 11:21
3a. Gelovigen worden weggenomen, ongelovigen worden achter gelaten. Zie 1 Thess.4: 13-18
3b. De goddelozen worden 'weggedaan' en de de gelovigen mogen blijven. Zie: Matth. 13:28-30
4a. Het doel: Om de gemeente zowel Hemzelf als de vader voor te stellen. Zie 2 Kor. 11:2 en Openb. 19:6-9
4b.Het doel: Het uitvoeren v.e. oordeel en 't koninkrijk te vestigen Zie: Judas 14-15 en Zach. 14:3-4 en Openb. 19:11-21
5a. het gebeurt in een ondeelbaar ogenblik. Zie 1 Kor. 15:52
5b. Een trage komst, de mensen zullen Hem zien komen. Zie: Zach. 12:10 Matth. 24;30
6a. Alleen de gelovigen zullen Hem zien. Zie: 1 Joh. 3:2 en 1 Kor.15: 51-54
6b. Alle oog zal Hem zien. Zie Openb. 1:7
7a. Zijn afdaling gaat gepaard met een trompetroep Zie: 1 Thess. 4:16
7b. Geen geluid noch trompetten Openb. 19:11-21
8a. Een opstandstanding zal plaatshebben. Zie: 1 Thess. 4:13-18 en 1 Kor. 15:51-54
8b. Hier geen opstandingen vermeld. Zie:Openb. 1:7, 19:11-21 en Zach.12:10
9a. Deze gebeurtenis kan nu elk moment plaatsvinden Zie: Openb. 3:3 en 1 Thess. 5:4-6
9b.Deze gebeurtenis vindt plaats op het einde van de 70ste week van Daniël. Zie: Dan. 9:24-27, Matth. 24:29-30
10a. Engelen worden hierbij niet uitgezonden. De opgestane doden hebben geen engelenhulp nodig
Zie: Matth. 13;39, 41, 49,24:31 en 25:31
10b. Engelen worden uitgezonden om de volkeren bijeen te halen voor het oordeel
11a. De geesten van zij die gestorven zijn in Christus ontvangen hun opstandingslichaam. Zie: 1. Thess. 4:14-16
11b.De gelovigen vergezellen de Heere in hun opstandingslichaam op witte paarden
Zie: Openb. 19:11-21
12a. Bij de Opname komt de Heere Jezus niet op een wit paard
12b.Bij de wederkomst rijdt Hij op een wit paard. Zie: Openb. 19:11
13a. Bij de opname komt Hij voor de gemeente alleen, zij die in Christus zijn. Zie: 1Thess.4:14-16
13b.Hij komt hier voor de verloste, de gelovigen van Israël én v.d. heidenen. Zie: Rom.11:25-27 en matth. 25:31-46
14a. Een boodschap van hoop en zekerheid. Zie: 1 Thess. 4:18, Titus 2:13 en 1 Joh. 3;3
14b. Hier een boodschap van oordeel Zie: Joël 3:12-16, Openb. 19:11-21 en Mal. 4;5
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Een stille opname van de gemeente kan niet kloppen, los van de laatste dag, Gian.

En Hij gezonden zal hebben Jezus Christus, Die u tevoren gepredikt is;

Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.

Christus blijft in de hemel tot de wederoprichting alle dingen, dat is het laatste oordeel en der vernieuwing van hemel en aarde en niet een stille wegrukking.

verder zegt de Heere Jezus niet ik zal u opwekken bij de opname maar op de laatste dag is ook oordeelsdag.

En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
uiterste dage is de laatste dag.

Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Ook Martha wist er van de opstanding is alleen op de laatste dag.

dat is ook de oordeels dag zoals je ziet in de volgende tekst, die mij verwerpt zal geoordeeld worden op de jongste dag.

Joh 11:24 Martha zeide tot Hem; ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage.Joh 12:48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt , heeft één, die hem oordeelt; het woord dat ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

De Bijbel zegt in duidelijke taal dat wat jullie dispensationalisten beweren is niet juist.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Alexander CD schreef:Een stille opname van de gemeente kan niet kloppen, los van de laatste dag, Gian.

Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.

Christus blijft in de hemel tot de wederoprichting alle dingen, dat is het laatste oordeel en der vernieuwing van hemel en aarde en niet een stille wegrukking.

verder zegt de Heere Jezus niet ik zal u opwekken bij de opname maar op de laatste dag is ook oordeelsdag.

En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

dat is ook de oordeels dag zoals je ziet in de volgende tekst, die mij verwerpt zal geoordeeld worden op de jongste dag.

Joh 11:24 Martha zeide tot Hem; ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage.Joh 12:48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt , heeft één, die hem oordeelt; het woord dat ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

De Bijbel zegt in duidelijke taal dat wat jullie dispensationalisten beweren is niet juist.
Heb jij de Bijbelteksten achter de stellingen gezien?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het gaat niet zozeer om de bijbelteksten, maar om welke conclusies eraan verbonden worden en in welk schema ze geperst worden. Daarbij moet je voor elke bijbeltekst kijken in welk verband ze staan.
Om een voorbeeld te geven: als ondersteuning voor de leer van de opname wordt vaak 1 Thess. 4 genoemd, terwijl 1 Thess.5, dat daarmee een geheel vormt (de apostel Paulus heeft de hoofdstuknummering niet bedacht!) vaak buiten beschouwing wordt gelaten.
Paulus gaat daar namelijk in 1 adem door over "de dag des Heeren", die blijkbaar op dezelfde dag is als de opname van de gemeente. Als we gaan zoeken naar wat die dag des Heeren inhoudt, dan betekent dat niets anders dan het eindoordeel (zie bijv. Mal. 4, 2 Petr. 3:10, Hand. 2:20 enz.): een dag van toorn en verderf voor hen die Christus niet geloven (1 Thess. 5:1-3).
Dat gaat in tegen de claim van chiliasten dat er tussen de opname van de gemeente en de wederkomst van Christus een duizendjarig vrederijk zit.
Laatst gewijzigd door elbert op 04 nov 2009, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Alexander CD schreef:Een stille opname van de gemeente kan niet kloppen, los van de laatste dag, Gian.

Heb jij de Bijbelteksten achter de stellingen gezien?
wanneer ik joh 14 vs 1-3 bekijk vind ik daar niet iets specifieks over de opname lees maar.

Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.

In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.

En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.

Zach 14 vs 5. zegt niet iets waardoor het blijkt dat het over een stille opname gaat, lees maar,

Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; den zal de Heere, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o Heere!

zo kan ik alle teksten wel nagaan, ook ben ik het eens met Elbert. ! thess. 4 en 5 zijn een eenheid een gaan over hetzelfde onderwerp.
Dispensationalisten vinden in de bijbel geen ondersteuning van hun ideeen, hoewel ze veel bijbelteksten aanhalen blijkt dat die bijbelteksten geen volledige overeenkomsten hebben met hun leer.
Gian

Bericht door Gian »

elbert schreef: .. dat er tussen de opname van de gemeente en de wederkomst van Christus een duizendjarig vrederijk zit.
Daar is inderdaad geen grond voor.

elbert schreef:Het gaat niet zozeer om de bijbelteksten, maar om welke conclusies eraan verbonden worden en in welk schema ze geperst worden. Daarbij moet je voor elke bijbeltekst kijken in welk verband ze staan.
Ik heb het stuk gekopieerd, en geef toe dat ik niet alle teksten gecontroleerd heb. Allicht dat er teksten tussen staan die meer optie's hebben. Dan nog staan er meer dan genoeg teksten tussen die zeer zeker een verschil aantonen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Re: Opname van de gemeente

Bericht door Gian »

Mooie preek over de opname van de Gemeente

Ds Simons
http://www.hvbackup.nl/preken/20091115-morgen.mp3
hervormdvinkeveen.nl
Plaats reactie