vogeltje schreef:Het is de kerkvader Irenéüs, die in de 2e eeuw na Chr. leefde, die uitdrukkelijk zegt dat de Apostelen kinderen doopten en dat het dus een Apostolisch gebruik was. Ook Tertullianus spreekt ervan, terwijl de kerkvader Origines zelfs zegt, dat hij als kind gedoopt was en bevestigt dat men de kinderdoop van Christus en Zijn Apostelen ontvangen had. In het jaar 254 na Chr. kwamen op een Concilie in Afrika 66 geestelijken samen. Daar kwam de vraag ter sprake, niet óf de kinderdoop mocht worden bediend, maar wanneer die doop moest plaatshebben. Ook Ambrosius schrijft, dat de doop van kinderen van de tijden der Apostelen af als zijnde een Goddelijke instelling, bediend werd. Ook de bekende kerkvader Augustinus schrijft kort en bondig, dat hij nooit van een Christen had gehoord, nóch van iemand van de algemene kerk, dat kinderen niet gedoopt moesten worden. Zo was men in de eerste eeuwen van de Christelijke Kerk van de rechtmatigheid van de kinderdoop overtuigd, dat de doop een instelling van Christus en de Apostelen was.
In Handelingen 2:39 wordt door Paulus gezegd dat de belofte ook aan de kinderen toekomt, namelijk de belofte van het nieuwe verbond. Om in te gaan in het nieuwe verbond moeten zij geloven in Jezus Christus en als teken dat ze zijn ingelijfd in het nieuwe verbond moeten ze gedoopt worden. Maar ook de kinderen horen bij het nieuwe verbond en moeten het nieuwe verbondsteken: de doop ontvangen.
Daar ligt ook het grote probleem, de voorbeelden die jij bij de kerkvaders aanhaalt mbt. de zuigelingendoop, hadden niets te maken met de visie zoals jullie er over schrijven, namelijk dat het kind is opgenomen in het verbond. De dwalingen na de apostolische tijd kwamen al vrij snel de kerken binnen, en men doopte inderdaad ongeveer 200 a 300 jaar, maar men doopte
omdat men geloofde in de zogenaamd "baptismal regeneration", dat men door de doop vergeving van zonde kreeg, wat natuurlijk niet alleen een zeer volkomen onschriftuurlijke leer is, maar bovenal een dwaling.Dit bevestigd voor mij des te meer dat jullie gehele onderbouwing vanuit de geschiedenis een dwaling is, wat men natuurlijk terug ziet in de ex-opera operato van de RKK, vandaar dat ik geloof dat de zuigellingendoop een overblijfsel is van de RKK !
Tertullian
Baptism itself is a corporal act by which we are plunged into the water,
while its effect is spiritual, in that we are freed from our sins"
"Happy is our sacrament of water, in that,
by washing away the sins of our early blindness, we are set free and admitted into eternal life!"
"The prescript is laid down that
'without baptism, salvation is attainable by none' chiefly on the ground of that declaration of the Lord, who says, 'Unless one be born of water, he hath not life.'"
Irenaeus:
"‘And [Naaman] dipped himself . . . seven times in the Jordan’ [2 Kgs. 5:14]. It was not for nothing that Naaman of old, when suffering from leprosy, was purified upon his being baptized, but [this served] as an indication to us.
For as we are lepers in sin, we are made clean, by means of the sacred water and the invocation of the Lord, from our old transgressions, being spiritually regenerated as newborn babes, even as the Lord has declared: ‘Except a man be born again through water and the Spirit, he shall not enter into the kingdom of heaven’ [John 3:5]" (Fragment 34 [A.D. 190]).
Origen
"Every soul that is born into flesh is soiled by the filth of wickedness and sin. . . . In the Church,
baptism is given for the remission of sins, and according to the usage of the Church, baptism is given even to infants.
If there were nothing in infants which required the remission of sins and nothing in them pertinent to forgiveness, the grace of baptism would seem superfluous" (Homilies on Leviticus 8:3 [A.D. 248]).
Ik gebruik bewust de uitdrukking zuigelingendoop en niet kinderdoop, omdat er zeker kinderen gedoopt (geen zuigelingen0 werden in de vroege kerk, maar dat was op grond van bekering en geloof in het evangelie, vandaar dat men eerst deel nam aan de cathechese, meer informatie hier over zie het boek "Baptism in the Early Church" by H. F. Stander & J. P. Louw:
http://www.rbc.org.nz/reviews/BaptismIn ... Church.pdf