Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Herman schreef:
Gian schreef:Dat weet ik.
Volgens mij is hij in Daniel en Zacharia ook op de helft gestopt.
Het paste namelijk niet in zijn theologie.
Calvijn is gestopt bij Ezechiel 20, doordat hij overleed.

Daniel is volledig uitgelegd. Zacharia heb ik niet gecontroleerd.
Zacharia is ook verklaard. Ook kwam ik teksten uit de laatste hoofdstukken van Ezechiel tegen in zijn institutie.
Had dit moeten verifiëren.

Wel jammer, want ik had erg benieuwd geweest wat hij over de tempel, en de tempeldienst vanaf hoofdstuk 40 had geschreven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

Eschatologie gaat over Gods verbondsbeloften, een foutieve kijk op Gods verbond wordt duidelijk in een foutieve kijk op de eschatologie. Dispensationalische eschatologie is gebaseerd op een valse kijk op het verbond en met name op de verbondsbeloften van Gods volk in de oude bedeling.
De dispensationalisten hebben het meestal over vier verbonden die naar zij zeggen niet conditioneel zijn, Het verbond met Abraham, het land verbond, het verbond met David en het nieuwe verbond.
Dispensationalisten menen dat deze 4 verschillende verbonden, (on)voorwaardelijke beloften inhouden voor het natuurlijk nageslacht van Abraham.
Wat verstaat de dispensationalist eigenlijk onder een verbond,
Een leidende dispensationalist definieert het verbond als een partnerschap of overeenkomst tussen God en de mensen. Verder zegt hij dat God een aantal van deze overeenkomsten heeft gemaakt waarvan sommige voorwaardelijk zijn en andere (on)voorwaardelijk. Hij zegt,
divine covenant is (1) a sovereign disposition of God, whereby he establishes an uncon¬ditional or declarative compact with man, obligating himself, in grace, by the untrammelled (sic) formula, “I WILL,” to bring to pass of himself definite bless¬ings for the covenanted ones, or (2) a proposal of God, wherein he promises, in a conditional or mutual compact with man, by the contingent formula “IF YE WILL,” to grant special bless¬ings to man provided he fulfills perfectly certain conditions, and to execute definite punishment in case of his failure.2
There are two kinds of cov¬enants into which God entered with Israel: conditional and un¬conditional. In a conditional cov-enant that which was covenanted depends for its fulfillment upon the recipient of the covenant, not upon the one making the covenant. Certain obligations or conditions must be fulfilled by the receiver of the covenant before the giver of the covenant is obligated to fulfill that which was promised. It is a covenant with an “if” attached to it. The Mosaic covenant made by God with Israel is such a covenant.
Verder zegt hij dat het onvoorwaardelijke verbond toch voorwaardelijke beloften met zich meebrengen.
Het verbond wordt in de bijbel echter niet gepresenteerd als zijnde een partnerschap of overeenkomst, maar een vriendschappelijke relatie die God soeverein heeft gemaakt met Zijn volk in Christus.
Dit verbond houdt in dat God Zijn woorden in ons hart schrijft,zodat we Hem kennen, Hem liefhebben dat we met Hem communiceren als onze Vader en Vriend. Verder is Gods verbond met Zijn kinderen in Christus onvoorwaardelijk. Het is waar dat vele Bijbelgedeelten duidelijk maken wat de mens moet doen om deze verbondsbeloften te genieten, dit maakt echter het verbond niet conditioneel.
Het wordt ons duidelijk gemaakt, hoe we in het verbond moeten leven om de zegeningen van het verbond te genieten,maar Gods kind kan niet uit het verbond vallen, ook al leeft hij voor een tijd in de zonde( mist dan wel de troost van het verbond).
Ten tweede wordt hierdoor duidelijk dat Gods verbond particulier is.
Ze maken duidelijk dat de beloften niet voor alle natuurlijke afstammelingen van Abraham zijn, Isaac en Jacob, maar voor degenen die geloven. Dat dit niet conditioneel is zien aan dat God Zelf het willen en het werken in ons werkt(Fil.2:13).Bijvoorbeeld God vraagt geloof, maar dit geloof is geen conditie of voorwaarde maar het is een genade gave die God Zelf geeft vanuit zijn effectieve roeping. Geloof is een gave van begin tot eind.
Deze Bijbelgedeelten verklaren de dispensationalisten juist als een conditie, wat volkomen foutief is.
Dispensationalisten dwalen niet alleen in de aard van het verbond maar ook aan de basis! Ze zeggen wel dat Gods verbond met Abraham onvoorwaardelijk is maar claimen tocht dat de basis voor het verbond Abraham’s gehoorzaamheid was ( niet Christus verdienste).
Whether God would institute a covenant program with Abra¬ham or not depended upon Abra¬ham’s act of obedience in leaving the land. When once this act was accomplished, and Abraham did obey God, God instituted an irre¬vocable, unconditional program. This obedience, which became the basis of the institution of the program, is referred to in Genesis 22:18….
Dus volgens de dispensationalisten , Abraham moest een conditie vervullen en pas daarna richtte God een verbond met hem op.
Het is interessant om te zien hoe hun verbondsleer samen gaat met hun zaligmaking, in beide vindt je dezelfde dwaling. Zoals door één handeling van gehoorzaamheid God met Abraham een onvoorwaardelijk verbond oprichtte, zo krijgt iemand door één daad van gehoorzaamheid de persoonlijke zaligheid.
Wanneer iemand zo’n daad van gehoorzaamheid heeft verricht dan is God ook gebonden de persoon tot eeuwige zaligheid te brengen wat deze persoon ook gedaan heeft of zal doen.
De zegeningen van Gods onvoorwaardelijk en eeuwig verbond komt alleen op Zijn volk door het volbrachte werk van Christus(volgens de bijbel). Door iets anders te leren ontken je de waarheid van de bijbel, het is een gave van Gods soevereine en onweerstaanbare genade.
Dispensationalisten beweren dat Gods verbond met Abraham meer is dan de zaligheid in Christus, het zijn speciaal de aardse beloften voor het volk Israël waar ze op doelen, deze zijn volgens hen nog onvervuld.
Nou gaf God Israel vele aardse dingen, maar deze aardse gaven duiden op de hemelse beloften in Christus.
Maar deze beloften , die een type zijn voor toekomstige beloften,zijn al vervuld neem bijv, de landbelofte.
43. Alzo gaf de Heere aan Israel het ganse land, dat Hij gezworen had hun vaderen te geven, en zij beerfden het, en woonden daarin.
44. En de Heere gaf hun rust rondom, naar alles, wat Hij hun vaderen gezworen had; en er bestond niet een man van al hun vijanden voor hun aangezicht; al hun vijanden gaf de Heere in hun hand.
45. Er viel niet een woord van al de goede woorden, die de Heere gesproken had tot het huis van Israel; het kwam altemaal.
En ziet, ik ga heden in den weg der ganse aarde; en gij weet in uw ganse hart en in uw ganse ziel, dat er niet een enig woord gevallen is van al die goede woorden, welke de Heere, uw God, over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is van dezelve niet een enig woord gevallen( Joz. 23;14)
De bijbel zegt dat God alles vervuld heeft wat Hij beloofd heeft, wat de landbelofte betreft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Alexander CD schreef: De bijbel zegt dat God alles vervuld heeft wat Hij beloofd heeft, wat de landbelofte betreft
De landbelofte is deels vervuld. Zoals tientallen profetieen is ook deze belofte niet volledig vervuld.

Het rijk van Salamo is nog lang niet het land wat beloofd is.
En het verbond was niet met Ismael.
En het zaad van Ezau is door Salamo uitgeroeid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

En ziet, ik ga heden in den weg der ganse aarde; en gij weet in uw ganse hart en in uw ganse ziel, dat er niet een enig woord gevallen is van al die goede woorden, welke de Heere, uw God, over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is van dezelve niet een enig woord gevallen( Joz. 23;14)
Volgens de bijbel is alles vervuld!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
En ziet, ik ga heden in den weg der ganse aarde; en gij weet in uw ganse hart en in uw ganse ziel, dat er niet een enig woord gevallen is van al die goede woorden, welke de Heere, uw God, over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is van dezelve niet een enig woord gevallen( Joz. 23;14)
Volgens de bijbel is alles vervuld!
Dan komt er dus ook geen nieuwe aarde? Want dat is de consequentie van jouw stellingname..
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

freek schreef:
Alexander CD schreef:
En ziet, ik ga heden in den weg der ganse aarde; en gij weet in uw ganse hart en in uw ganse ziel, dat er niet een enig woord gevallen is van al die goede woorden, welke de Heere, uw God, over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is van dezelve niet een enig woord gevallen( Joz. 23;14)
Volgens de bijbel is alles vervuld!
Dan komt er dus ook geen nieuwe aarde? Want dat is de consequentie van jouw stellingname..
even doordenken waar hebben we het over, oh ja, het natuurlijke Israel.
En dit is een voorafschaduwing van het hemels Koninkrijk.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Alexander CD schreef:
En ziet, ik ga heden in den weg der ganse aarde; en gij weet in uw ganse hart en in uw ganse ziel, dat er niet een enig woord gevallen is van al die goede woorden, welke de Heere, uw God, over u gesproken heeft; zij zijn u alle overkomen; er is van dezelve niet een enig woord gevallen( Joz. 23;14)
Volgens de bijbel is alles vervuld!
:baille
Is dit vervangingstheorie logica?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: volgens de Bijbel is alls vervuld?

Bericht door Jacobse »

Nou, het belangrijkste staat nog te wachten: de wederkomst van de Heere Jezus Christus,
het laatste oordeel, en het wonen bij de Heere in het nieuwe Jerusalem als omschreven in Openbaring 21.
Thomas
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:Nou, het belangrijkste staat nog te wachten: de wederkomst van de Heere Jezus Christus,
het laatste oordeel, en het wonen bij de Heere in het nieuwe Jerusalem als omschreven in Openbaring 21.
Thomas
Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

memento schreef: Mja, volgens mij biedt de gereformeerde leer hier veel betere antwoorden op. Naast het feit dat de gereformeerde uitleg zich kan beroepen op een erg lange traditie (vanaf de vroege kerk af heeft men eigenlijk zo de Schrift uitgelegd), in tegenstelling tot de dispensationalistische traditie, die nog maar iets van 200 jaar oud is.
Waarom is er dan zoveel gedoe over de kinderdoop? Waarom is er zoveel verschil van verbondsvisie? Waarom kan niemand mij vertellen wat de plaats van de wet is in de ger. verbondstheologie? Waarom maakt de gereformeerde leer een potje van de profetie/eschatologie (check de talloze speculatie's over opbenbaring bij de kanttekenaren, calvijn en brakel)? Waar komt dat hardnekkige wetticisme vandaan? Waarom houden we geen sabbat? Waarom talloze onduidelijkheden en vragen als het over de eenvoudige heilsleer gaat?

Nee Memento, je zal de eerste zijn die me de antwoorden aanreikt.
Jammer van de traditie, hoe graag ik ook zou willen, ik kan het niet plaatsten.

Ik heb 1 antwoord op al deze vragen. Leer het onderscheid te zien tussen Israel en de Gemeente. De bijbel is er glashelder in.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
memento schreef: Mja, volgens mij biedt de gereformeerde leer hier veel betere antwoorden op. Naast het feit dat de gereformeerde uitleg zich kan beroepen op een erg lange traditie (vanaf de vroege kerk af heeft men eigenlijk zo de Schrift uitgelegd), in tegenstelling tot de dispensationalistische traditie, die nog maar iets van 200 jaar oud is.
Waarom is er dan zoveel gedoe over de kinderdoop? Waarom is er zoveel verschil van verbondsvisie? Waarom kan niemand mij vertellen wat de plaats van de wet is in de ger. verbondstheologie? Waarom maakt de gereformeerde leer een potje van de profetie/eschatologie (check de talloze speculatie's over opbenbaring bij de kanttekenaren, calvijn en brakel)? Waar komt dat hardnekkige wetticisme vandaan? Waarom houden we geen sabbat? Waarom talloze onduidelijkheden en vragen als het over de eenvoudige heilsleer gaat?

Nee Memento, je zal de eerste zijn die me de antwoorden aanreikt.
Jammer van de traditie, hoe graag ik ook zou willen, ik kan het niet plaatsten.

Ik heb 1 antwoord op al deze vragen. Leer het onderscheid te zien tussen Israel en de Gemeente. De bijbel is er glashelder in.
Gian, zodra ik bij jou doorvraag over het chiliasme, zit je met een mond vol tanden en word je boos. Zolang je daar voor jezelf nog geen consistente, goed doordachte mening over hebt, moet je maar niet veel afgeven op het 'gereformeerde' gedachtegoed. En is het binnen het chiliasme allemaal koekoek-éénzang?
Op al jouw vragen is een goed, Bijbels antwoord te geven, memento zal zeker niet de eerste zijn. Dat wil niet zeggen dat iedereen op elk moment het goede antwoord paraat heeft. Maar het ís er wel. Neem bijv. de plaats van de wet. Iemand als Calvijn heeft daar al uitvoerig over geschreven (de drieërlei functie van de wet). Idem over de kinderdoop. Iets anders is dat veel antwoorden jou wellicht niet zullen overtuigen. Maar dat betekent niet dat ze niet goed zijn.
Wat de profetieën betreft: zolang je iedere vorm van geestelijke uitleg verafschuwt, zul je ook niet openstaan voor de Bijbelse lijn van de profetie. Je wilt maar één ding horen: het vleselijke Israël heeft een aparte positie en alle profetieën moeten met het oog daarop gelezen worden. Wie iets anders zegt, is bij voorbaat al verdacht en je zult niet meer luisteren, maar schampere woorden gebruiken als 'vervangingstheologie' of iets van die strekking.
En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Gian, zodra ik bij jou doorvraag over het chiliasme, zit je met een mond vol tanden en word je boos.
Dit vind ik niet leuk Afgewezen, ik vind het ook niet eerlijk. Ik geef op alle reële vragen antwoord, terwijl jij nog steeds geen antwoord heb op de landbelofte.
Ik geef niet af op de gereformeerde leer, dat maak jij ervan. Ik heb dit topic ooit geopend omdat ik een oplossing voor mijn vragen zocht. Of die oplossing nu gereformeerd of niet, graag wel, helaas is dat niet zo. Denk je nou echt dat ik het leuk vind om me te isoleren omwille van waarheid? Toch doe ik het zeer zeker.
Jij ben degene die mijn woorden veranderd in suggestieve veronderstellingen waarmee je mij vervolgens weer aanvalt. En ja, daar ben ik nog steeds boos over.
Laatst gewijzigd door Gian op 31 okt 2009, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Gian, zodra ik bij jou doorvraag over het chiliasme, zit je met een mond vol tanden en word je boos.
Dit vind ik niet leuk Afgewezen, ik vind het ook niet eerlijk. Ik geef op alle reële vragen antwoord, terwijl jij nog steeds geen antwoord heb op de landbelofte.
Dat heb ik wel, maar een dat jou niet overtuigt.
Gian schreef:Ik geef niet af op de gereformeerde leer, dat maak jij ervan. Ik heb in dit topic ooit geopend omdat ik een oplossing voor mijn vragen zocht. Of die oplossing nu gereformeerd of niet, graag wel, helaas is dat niet zo. Denk je nou echt dat ik het leuk vind om me te isoleren van mijn omgeving?
Je toon richting gereformeerde leer is veelal schamper, dat kun je niet ontkennen.
Gian schreef:Jij ben degene die van mijn woorden veranderd in veronderstellingen waarmee je mij vervolgens weer aanvalt. En ja, daar ben ik nog steeds boos over.
Je wilde niet bevraagd worden op je vooronderstellingen, dat was het punt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: volgens de Bijbel is alls vervuld?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jacobse schreef:Nou, het belangrijkste staat nog te wachten: de wederkomst van de Heere Jezus Christus,
het laatste oordeel, en het wonen bij de Heere in het nieuwe Jerusalem als omschreven in Openbaring 21.
Thomas
Dus nog niet alles is vervuld....
Overigens is het chiliasme een leer over het 1000-jarig vrederijk. De visie dat Israel nog steeds Gods verbondsvolk is en een speciale plek inneemt, kan ook zonder dat vrederijk worden beleden. En is het juist niet voor ons, heidenen, een geweldige troost, dat God, Zijn belofte houd? Ten opzichte van het volk Israel en dus ook ten opzichte van ons!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie