Wel denk ik, dat het zeer onverstandig is, om dat zo ongenuanceerd te doen, als dhr. Post doet. Zeker omdat je even duidelijk je stelling kan doen, zonder ongenuanceerd te zijn, namelijk door het woordeke verantwoorde toe te voegen aan de stelling.Tiberius schreef:Voornamelijk het tweede punt, ja: als je de genademiddelen niet gebruikt, maar je in laat spuiten met het duivelse gif, is het onmogelijk om bekeerd te worden.
Want de middelen werken, middelijker wijs, de genade. En wat ik zie gebeuren, is dat juist door ongenuanceerde stellingen als "DVD = fout" jongeren de prediking niet meer serieus kunnen nemen. Ze denken: Die man op de kansel is wereldvreemd. Hij weet niet dat er ook goede DVD's zijn. Pff, zo iemand neem ik niet meer serieus hoor....
Kortom, zo'n reactie doet af aan de boodschap van het evangelie. Want na zo'n ongenuanceerde stelling, horen velen de rest van de preek niet meer. En misschien denken sommigen wel stiekum: Als die man zo onrealistisch extreem spreekt over DVD's, dan zal de rest van zn boodschap ook wel even onrealistisch en extreem zijn. En dat terwijl je de stelling, door de gepaste nuance, even duidelijk over kan brengen. Want inhoudelijk maakt het weinig verschil uit, als je stelt: Jongelui, onverantwoorde films staan tussen jou en God in, en belemmeren je bekering. En jullie weten zelf wel, wat er onverantwoorde films zijn...