Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

albion

Re: Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

Bericht door albion »

Marnix schreef:

Snap ik, maar dan nog is het goed om het scherp, maar wel correct te brengen. Ook de doelgroep kan naar verantwoorde dvd's kijken en misschien zijn die jongeren er al best wel. Ik ken best mensen in die doelgroep die alleen verantwoorde dvd's kijken, dus die zijn er best wel. Ik snap dat hij de groep jongeren wil aanspreken die dat niet doet, maar je moet daarbij wel uitkijken dat je anderen daarmee niet voor het hoofd stoot.
Even een vraagje Marnix: Hoe oud is die doelgroep die naar verantwoorde dvd's kijken en wat voor opleiding hebben ze?

Ik verbaas me. Jij en Memento en ik geloof ook Luther ontmoeten allemaal jeugd die zich verantwoord bezighouden, terwijl ik het tegenovergestelde concludeer. Natuurlijk zijn er die verantwoord bezig zijn, maar er zijn toch heel veel jongeren die juist met hele andere dingen bezig zijn. Nu heb ik het over de doelgroep 14-18 en VMBO'rs/Havo. Misschien zit er een verschil, hebben jullie het over jongelui die wat verstandiger en wat ouder zijn?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:Er wordt hier nogal gepolderd met de woorden 'christelijke vrijheid', met name door memento. Wat verstaan we hier eigenlijk onder?
Christelijke vrijheid houdt in: Ieder christen mag in alle zaken vrij kiezen wat hij doet, zichzelf voor God verantwoordende, behalve in de zaken die direct of indirect vanuit Gods woord verboden zijn. Men leze Paulus brieven om te zien hoe belangrijk hij de christelijke vrijheid vond!
Ander schreef:Volgens mij moeten we in dit opzicht niet polderen maar radicaal zijn, waarvan Post duidelijk een goed voorbeeld geeft.
Je kan ook radicaal zijn zonder de christelijke vrijheid van anderen af te nemen. Stel: Ik vind materialisme een grote zonde. Maar rechtvaardigd dat mijn stelling: Als je in een groot huis woont, dan hoef je er niet op te rekenen dat je bekeerd wordt? Nee, want je kan ook prima in een groot huis wonen zónder materialistisch te zijn (bv omdat je 10 kinderen hebt). Hetzelfde voor DVD's: Het is ook mogelijk om verantwoorde DVD's te kijken, en de onverantwoorde DVD's te mijden.

Kortom, zoals Post het stelde was het een onBijbelse manier van radicaal zijn. Ik heb liever een Bijbelse radicaliteit. De zonde scherp aanwijzen. En aangaande zaken die niet als zonde te bestempelen zijn, elkaar geen lasten opleggend.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef: Zoals al uitgelegd behoor je niet tot de doelgroep. De doelgroep weet precies wat Post bedoelt. En dat mag best eens scherp gezegd worden, zeker met de aparte positie die de DVD inneemt (wat ook geldt voor de TV). Dat is maar heel moeilijk met andere dingen te vergelijken zoals jij zo graag doet, maar die vergelijkingen snijden geen hout.
sinds je op de doelgroep zit te hameren, een vraagje voor je, Erasmiaan: ben je het eens met Ds. van der Groe in zijn preek over zondag 27?

Over DVD's en TV's gesproken, het goed of kwaad zit hem niet in dat stukje materie... het zit in onze harten. En lijkt dat juist om dat synodaal verbod en tuchtbaar stellen van de TV, de DVD zo'n hoge vlucht gemaakt heeft in de GG(inN)... alsook het computer misbruik.
Ik ken de preek niet.
Het betreffende citaat kun je hier lezen:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 91#p394291
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:Misschien dat de naam van het onderwerp hier een beetje verwarrend werkt...

Meen dat het betreffende artikel wilde onderstrepen dat het kijken van speelfilms zonde is. En dat degenen die zich niet bekeren (maw de zonden laten) niet zalig worden zijn.

Omdat ze Christus hierin niet navolgen: Bekeert u, en geloof!
Precies, Bert. Maar velen struikelen liever over de letterlijke bewoordingen dan dat ze de strekking trachten te begrijpen.
Dr. Post had ook gewoon zorgvuldiger kunnen en moeten formuleren. Zeker bij deze toch wel gevoelige materie.
sela

Bericht door sela »

Ander schreef:
sela schreef:
Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:Misschien dat de naam van het onderwerp hier een beetje verwarrend werkt...

Meen dat het betreffende artikel wilde onderstrepen dat het kijken van speelfilms zonde is. En dat degenen die zich niet bekeren (maw de zonden laten) niet zalig worden zijn.

Precies, Bert. Maar velen struikelen liever over de letterlijke bewoordingen dan dat ze de strekking trachten te begrijpen.
er wordt een oproep gedaan Christus na te volgen. maar waar motiveert ons dat dreigen met de hel toe? als dat de grond is om tot Hem te gaan zijn we toch egocentrisch bezig?
De Heere Jezus zegt zelf:
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks 2vergaan.

2 Dat is, door Gods rechtvaardige straf omkomen; gelijk ook daarna door de Romeinen geschied is.

het is me uiteraard bekend wat de Bijbel hierover schrijft en ik onderschrijf ook onze reformatorische visie indeze.
desondanks vraag me ik serieus af of meneer post niet met een valse grond ons tot Christus wil brengen (zoals hierboven omschreven)

ik ben het eveneens met albion. als we eerlijk zijn, is de werkelijkheid niet zo rooskleurig. ook niet onder ouderen. maar door te dreigen, motiveren we m.i. op basis van verkeerde gronden. of doen we dit uit onmacht?
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

Dr. Post had ook gewoon zorgvuldiger kunnen en moeten formuleren. Zeker bij deze toch wel gevoelige materie.
Daarmee ga je er vanuit dat dr. Post die nuancering bedoelt heeft. Het RD-artikel geeft er geen enkele aanleiding toe om dat te denken...
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:Dr. Post had ook gewoon zorgvuldiger kunnen en moeten formuleren. Zeker bij deze toch wel gevoelige materie.
We moeten natuurlijk oppassen om op basis van een citaat uit de krant iemand onzorgvuldige formulering te verwijten. In de context heeft Post het wel over foute DVD's.
In de tijd van de TV hielden we dat ding buiten de deur, al waren er ook goede dingen.
In deze tijd zouden we de DVD's buiten de deur moeten houden om niet gebonden te zijn aan het verslavende, of noem het gewenningseffect van het bekijken van DVD's. Ik sta voor groep 8 en als ik dan zie welke 'rotzooi' die kinderen thuis bekijken... Arme jeugd. Dat werkt niet bekeringsbevorderend, nee.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:Ik sta voor groep 8 en als ik dan zie welke 'rotzooi' die kinderen thuis bekijken... Arme jeugd. Dat werkt niet bekeringsbevorderend, nee.
Dat is zeker zo. Voor jou de schone taak om ze te leren nadenken over wat ze kijken. Want als ze erover nadenken, weten ze heus wel wat er niet klopt, en waarom het tegen Gods geboden ingaat. Ik zie meer heil in jongeren leren nadenken over wat ze kijken, en jongeren de verantwoording die ze tegenover God hebben in dezen laten voelen, dan het categorisch verbieden.
albion

Bericht door albion »

Als ik hier van sommigen de quotations leest dan vraag ik me echt af of de media soms overdrijven. In Urk waren er moeilijkheden in de barretjes, op de Veluwe zitten ze bij elkaar in schuren, in Zeeland komen ze bij elkaar en zeker niet om elkaar stichtelijk te onderwijzen.

Het ziet er veel somberder uit dan wij wel denken. En ik ben echt niet pessimistisch van aard.

Het lijkt wel of er in sommige kerken alles van een leien dakje gaat.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Als ik hier van sommigen de quotations leest dan vraag ik me echt af of de media soms overdrijven. In Urk waren er moeilijkheden in de barretjes, op de Veluwe zitten ze bij elkaar in schuren, in Zeeland komen ze bij elkaar en zeker niet om elkaar stichtelijk te onderwijzen.

Het ziet er veel somberder uit dan wij wel denken. En ik ben echt niet pessimistisch van aard.

Urk, Staphorst, aantal gemeenten op de Veluwe, etc zijn echt heel erg. Ze halen ook niet voor niets de media. Wel opvallend trouwens, dat dit allemaal zeer rechtse gemeenten zijn, waar weinig nadruk ligt op de verantwoording die de mens tegen God heeft...

Gelukkig is dat lang niet overal zo. Er zijn genoeg gemeenten (ook vele GG's) waar dat veel minder voorkomt. Zo ken ik wel een aantal voorbeelden van gemeenten waarbij het aantal jongeren wat zich openlijk uitleeft (kroeg- of keetbezoek, etc) ruim onder de 10% zit.

Verder: De jeugd is een product van hun opvoeding. Zijn hun ouders levende voorbeelden van het leven met de Heere? Leeft dat echt voor de ouders? Of wordt er nooit over die dingen gepraat? Als we met een vinger moeten wijzen, laten we dan naar ons zelf wijzen (ook niet-ouders), dat wij onze jeugd niet goed voorleven, in plaats van met de vinger altijd maar weer naar de jeugd te wijzen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Paulus vervolgde mensen die Jezus volgden.
Nog veel erger dus dan DVD's kijken.
Toch werd hij bekeerd.
Of bekeerde hij zich nadat hij letterlijk het Licht had gezien?
Dan kun je nl niet anders meer..!
Zich bekeren (de oproep hiertoe voordurend in de bijbel) en bekeerd worden, zijn 2 tegenovergestelden ,passief en actief.
Wachten wij niet allen te passief?

Als we allemaal zo braaf en vroom mogelijk blijven, denken we dat we zo slecht nog niet zijn.
Misschien moeten sommigen juist diep vallen voordat ze wakkergeschud kunnen worden of de "verloren zoon"te worden?
Vergeet niet dat Jezus niet OOK voor zondaars, maar VOORAL voor zondaars kwam.
En niet om te oordelen.
Nee, dat doen wij wel.
Bovendien is het geheel anti-bijbels om zelfs maar te gissen over wie er wel en niet zalig is of wordt.Daar wordt zelfs terdege voor gewaarschuwd, dat weten de meesten toch wel?
Hou daar dus liever mee op.
Niet wij, maar de Heere is de Enige die dat weet.De Heilige Geest kan niet wonen in twistende , (ver)oordelende mensen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:Als ik hier van sommigen de quotations leest dan vraag ik me echt af of de media soms overdrijven. In Urk waren er moeilijkheden in de barretjes, op de Veluwe zitten ze bij elkaar in schuren, in Zeeland komen ze bij elkaar en zeker niet om elkaar stichtelijk te onderwijzen.

Urk, Staphorst, aantal gemeenten op de Veluwe, etc zijn echt heel erg. Ze halen ook niet voor niets de media. Wel opvallend trouwens, dat dit allemaal zeer rechtse gemeenten zijn, waar weinig nadruk ligt op de verantwoording die de mens tegen God heeft...
Ik ben het niet eens. Waar haal je het vandaan dat er weinig nadruk ligt op de verantwoording die de mens tegen God heeft??????

Memento schreef: Gelukkig is dat lang niet overal zo. Er zijn genoeg gemeenten (ook vele GG's) waar dat veel minder voorkomt. Zo ken ik wel een aantal voorbeelden van gemeenten waarbij het aantal jongeren wat zich openlijk uitleeft (kroeg- of keetbezoek, etc) ruim onder de 10% zit.
een unicum denk ik.
Memento schreef: Verder: De jeugd is een product van hun opvoeding. Zijn hun ouders levende voorbeelden van het leven met de Heere? Leeft dat echt voor de ouders? Of wordt er nooit over die dingen gepraat? Als we met een vinger moeten wijzen, laten we dan naar ons zelf wijzen (ook niet-ouders), dat wij onze jeugd niet goed voorleven, in plaats van met de vinger altijd maar weer naar de jeugd te wijzen.
Geloof je nu echt dat de jeugd die ontspoort de jeugd is die thuis niet groot gebracht zijn in de dingen van de eeuwigheid???
Dus vlgs jou is het de jeugd waarvan de ouders zich hypocritiesch gedragen? Ik denk juist dat het de jeugd is van die gezinnen waar ze rekening houden met Gods Woord (in praat en daad). Waar de kinderen gewaarschuwd worden dat ze maar 1 ziel voor de eeuwigheid hebben, dat ze er op gewezen worden dat als ze doorgaan op de hun ingeslagen weg er alleen ellende van kan komen. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen en juist zij die niet beter zijn, maar wel beter weten worden door de wereld, eigen vlees en duivel veel erger lastig gevallen dan degenen die het niet zo nauw nemen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:

Gelukkig is dat lang niet overal zo. Er zijn genoeg gemeenten (ook vele GG's) waar dat veel minder voorkomt. Zo ken ik wel een aantal voorbeelden van gemeenten waarbij het aantal jongeren wat zich openlijk uitleeft (kroeg- of keetbezoek, etc) ruim onder de 10% zit.

Verder: De jeugd is een product van hun opvoeding. Zijn hun ouders levende voorbeelden van het leven met de Heere? Leeft dat echt voor de ouders? Of wordt er nooit over die dingen gepraat? Als we met een vinger moeten wijzen, laten we dan naar ons zelf wijzen (ook niet-ouders), dat wij onze jeugd niet goed voorleven, in plaats van met de vinger altijd maar weer naar de jeugd te wijzen.
Je kunt natuurlijk niet zeggen als een jongere ontspoort dat het aan de opvoeding ligt.
Bv. waar van twee kinderen die dezelfde opvoeding hebben gehad waarvan er 1 niets meer
van God en gebod wil weten tot zeer groot verdriet van de ouders.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Terwijl het waar is, dat we als ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van onze kinderen, en daar ook eens rekenschap voor zullen moeten afleggen, is het niet helemaal waar dat de jeugd een produkt is van hun opvoeding, in die zin dat genade een erfgoed is, of dat het werk van de ouders in wezen zaligheid werkt, want dat zou een soort werk gerechtigheid zijn dan.

Hoewel het de Heere behaagt normaal in de lijn van de geslachten van Zijn volk te werken, betekend dat niet dat hier verkiezing en verwerping niet werkzaam zijn zouden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:

Ik ben het niet eens. Waar haal je het vandaan dat er weinig nadruk ligt op de verantwoording die de mens tegen God heeft??????
Goed, laat ik het anders uitdrukken: Het zijn gemeenten die zich kenmerken door een theologische ligging, waarbij sterk de nadruk ligt op de uitverkiezing, en in verhouding daartoe minder op de verantwoordelijkheid van de mens.
albion schreef:
Memento schreef: Gelukkig is dat lang niet overal zo. Er zijn genoeg gemeenten (ook vele GG's) waar dat veel minder voorkomt. Zo ken ik wel een aantal voorbeelden van gemeenten waarbij het aantal jongeren wat zich openlijk uitleeft (kroeg- of keetbezoek, etc) ruim onder de 10% zit.
een unicum denk ik.
Ik mag hopen van niet. Misschien kunnen wat andere mensen aangeven hoe dat in hun gemeente zit, want mijn ervaringen zijn ook maar beperkt tot enkele gemeenten. Maar ik hoop van ganser harte dat je er echt naastzit.

albion schreef:
Memento schreef: Verder: De jeugd is een product van hun opvoeding. Zijn hun ouders levende voorbeelden van het leven met de Heere? Leeft dat echt voor de ouders? Of wordt er nooit over die dingen gepraat? Als we met een vinger moeten wijzen, laten we dan naar ons zelf wijzen (ook niet-ouders), dat wij onze jeugd niet goed voorleven, in plaats van met de vinger altijd maar weer naar de jeugd te wijzen.
Geloof je nu echt dat de jeugd die ontspoort de jeugd is die thuis niet groot gebracht zijn in de dingen van de eeuwigheid???
Dus vlgs jou is het de jeugd waarvan de ouders zich hypocritiesch gedragen? Ik denk juist dat het de jeugd is van die gezinnen waar ze rekening houden met Gods Woord (in praat en daad). Waar de kinderen gewaarschuwd worden dat ze maar 1 ziel voor de eeuwigheid hebben, dat ze er op gewezen worden dat als ze doorgaan op de hun ingeslagen weg er alleen ellende van kan komen. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen en juist zij die niet beter zijn, maar wel beter weten worden door de wereld, eigen vlees en duivel veel erger lastig gevallen dan degenen die het niet zo nauw nemen.
Dat zeg ik niet. Wel zeg ik, dat ik de grootste raddraaiers stil heb horen worden, als een kind van God uit zijn eigen leven verteld. Ja, de grootste boeven waren het, die de vraag stelde of die persoon iets uit eigen leven vertellen wilde.

De jeugd voelt aan, of het uit je hart komt. Of het echt is. En heeft daar respect voor. Ook al wil dat lang niet altijd zeggen dat ze dat behoedt voor een uitleven in de wereld. Maar het laat onuitwisbare indrukken na. Veel meer dan vermaningen die niet voortkomen uit een hart dat brand van de liefde tot God.

Wat ik wilde zeggen, is dat we niet moeten wijzen naar de jeugd, maar de schuld eerst bij onszelf moeten zoeken. Heb ik de jeugd wel goed voorgeleefd (want voorleven vormt jongeren veel meer dan waarschuwen, gebieden en verbieden). Hebben ze aan mij kunnen zien hoe gelukkig je wordt van het dienen van de Heere. Heb ik ze, toen waarschuwen nodig was, met de nodige liefde en bewogenheid aangesproken? Etc. Wie dat doet, ontdekt een wereld van schuld. En niet alleen als je zelf nog onbekeerd bent. En wie zijn eigen schuld beleefd, wijst niet meer zo hard naar de ander...
Gesloten