Rookpauze voor rekening van de baas?

joepie

Re: Rookpauze voor rekening van de baas?

Bericht door joepie »

Ik weet er alles van wat ziek zijn betekend en wat het je aan energie kost. Maar ik weet ook dat het je energie geeft als je wel actief blijft.
Ik heb alle dagen pijn door de reuma b.v. ,maar ik weet en merk dat pijn naar de achtergrond gaat als je bezig bent en afleiding hebt.
Dan kan er zomaar een uur voorbij zijn waarin je heus wel pijn hebt gehad maar waar het niet meer op de voorgrond stond. (om maar een voorbeeld te noemen)
Daarom pleit ik er voor dat mensen niet thuis blijven zitten zielig doen, maar hup, aan de slag. Zoek wat je mogelijkheden wel zijn en misschien zelfs aan het werk met je onmogelijkheden.

Ik kan nog wel een voorbeeld noemen: als je hier wel op het forum kunt posten ben je blijkbaar handig met de pc, al is het maar op een bepaald gebied. Misschien kun je daar wel anderen mee gaan helpen?

Ik heb eens een vrouw gezien die door een ongeval beide armen en benen is kwijt geraakt. Nu, van zo iemand zou je denken: die kan echt niets meer!
Ze was getrouwd toen het ongeluk gebeurde.
Nu ze heeft kinderen, en verzorgt die zelf. Weliswaar met hulp maar het meeste doet ze zelf. En ze is actief bij allerlei voorlichtings programma,s.
Dus zeggen dat ze niet kon werken want ze had immers geen armen en benen meer, kwam niet in haar op.
Ze heeft haar onmogelijkheden gebruikt en om gezet naar mogelijkheden.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

joepie schreef:Ik weet er alles van wat ziek zijn betekend en wat het je aan energie kost. Maar ik weet ook dat het je energie geeft als je wel actief blijft.
Ik heb alle dagen pijn door de reuma b.v. ,maar ik weet en merk dat pijn naar de achtergrond gaat als je bezig bent en afleiding hebt.
Dan kan er zomaar een uur voorbij zijn waarin je heus wel pijn hebt gehad maar waar het niet meer op de voorgrond stond. (om maar een voorbeeld te noemen)
Daarom pleit ik er voor dat mensen niet thuis blijven zitten zielig doen, maar hup, aan de slag. Zoek wat je mogelijkheden wel zijn en misschien zelfs aan het werk met je onmogelijkheden.

Ik kan nog wel een voorbeeld noemen: als je hier wel op het forum kunt posten ben je blijkbaar handig met de pc, al is het maar op een bepaald gebied. Misschien kun je daar wel anderen mee gaan helpen?

Ik heb eens een vrouw gezien die door een ongeval beide armen en benen is kwijt geraakt. Nu, van zo iemand zou je denken: die kan echt niets meer!
Ze was getrouwd toen het ongeluk gebeurde.
Nu ze heeft kinderen, en verzorgt die zelf. Weliswaar met hulp maar het meeste doet ze zelf. En ze is actief bij allerlei voorlichtings programma,s.
Dus zeggen dat ze niet kon werken want ze had immers geen armen en benen meer, kwam niet in haar op.
Ze heeft haar onmogelijkheden gebruikt en om gezet naar mogelijkheden.
Óp die manier trek jij werken wel heel breed. Op zich niets mis mee, maar over het algemeen gesporken kan je van vrijwillers werk en het verzorgen van je kinderen geen brood van eten. Daarvoor heb je toch een betaalde baan nodig! Met alle eisen die daaraan vast hangen en waaraan de meeste zieken niet aan kunnen voldoen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
joepie

Bericht door joepie »

Ik trek het niet breed. Die mevrouw zonder armen en benen verdiende haar brood met het spreken op allerlei bijeenkomsten. B.v.
Maar ik zie het opvoeden van je kinderen ook als werken voor je brood. Dat is de taak die God je geeft als je kinderen krijgt.
En ook al wordt ik er niet voor betaald toch is dat werken.
Hij zal voor u zorgen;
JolandaOudshoorn

joepie schreef:Ik trek het niet breed. Die mevrouw zonder armen en benen verdiende haar brood met het spreken op allerlei bijeenkomsten. B.v.
Maar ik zie het opvoeden van je kinderen ook als werken voor je brood. Dat is de taak die God je geeft als je kinderen krijgt.
Daar ben ik het mee eens. Alleen zit je dan nog steeds met het feit dat er mensen zijn die dus wel werken (al was het alleen maar in hun eigen huishouding), maar geen geld, dus geen brood krijgen.
joepie

Bericht door joepie »

Nou ik krijg anders elke dag mijn brood hoor. Nooit een dag zonder gezeten gelukkig.
Want hoe en waar zie jij die mensen?
Hij zal voor u zorgen;
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

joepie schreef:Ik trek het niet breed. Die mevrouw zonder armen en benen verdiende haar brood met het spreken op allerlei bijeenkomsten. B.v.
Werken voor je zelf is toch nog heel iets anders dan werken voor je baas.
JolandaOudshoorn

joepie schreef:Nou ik krijg anders elke dag mijn brood hoor. Nooit een dag zonder gezeten gelukkig.
Want hoe en waar zie jij die mensen?
Stel: je bent alleenstaand (dus geen partner die voor het geld zorgt) en ziek. De ziekte zorgt ervoor dat je maar ongeveer 3 uur per dag aam energie overhoudt om iets te doen. Om dat je toch graag enigsinds zelfstandig wil blijven, besluit je die energie te steken in je eigen huishouding. Dat levert echter geen geld op. Geukkig dat we dan hier een goed verzorgingsstelsel hebben met allerlei voorzieningen, uitkeringen, subsidies etc. die er voor zorgt dat je wel geld krijgt en dagelijks brood dus.
Echter, sommigen zouden die uitkeringen en subsidies lliever afgeschaft willen zien. Want de mensen die deze ontvangen moeten maar gaan werken. En dat vind ik niet terecht.
Verder ben ik het met Afgewezen eens dat werken voor jezelf of gezin iets anders is dan werken voor een baas. Ik kan tuis, als ik moe heb of pijn heb een uurtje op bed gaan liggen. Dan moet ik dat uurtje op een ander tijdstip welliswaar wel weer inhalen, maar toch, die vrijheid heb ik. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand met een kantoorbaan van 13.30 tot 14.30 een uurtje mag slapen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik wil iedereen aanraden om dit eens te gaan zien:

http://www.eo.nl/programma/tzaljemaarge ... de=7869176
En dan nog dat het niet mee valt om te leven met een beperking. Wat heb ik een diep respect voor Erwin en Marleen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

JolandaOudshoorn schreef:en wat moeten ze dan doen?? En wat te doen met al die posten die de vrijwilligers innamen?? Daar betaalde banen van maken, zodat het leven nog duurder wordt met alle gevolgen van dien??

Overigens, met: er is altijd wel wat je kunt doen. Ja, misschien dat uiteindelijk iedereen wel op een knopje kan drukken binnen een automatiseringsproces. Maar is dat menselijk om dat te verwachten van iemand die altijd zijn best gedaan heeft op het werk en door een ongeval niet meer in staat is zijn oude werk te doen?
Ik mis eerlijk gezegd heel wat menselijkheid en barmhartigheid in jullie postings
Lassie schreef:Wij doen toch ook vrijwilligers werk naast onze eigen baan? Dus komt er ook geld binnen rollen. Ik zie het verschil niet of je een uitekering/WAO krijgt of je salaris binnen krijgt en daarnaast vrijwilligers doet.
Vorige week las ik een recent artikel op het platform Zorg en Welzijn over "betaalde vrijwilligers" bij een welzijnsorganisatie. Ik citeer hierbij even een stukje uit het artikel: "Mensen doen vrijwilligerswerk dicht bij huis en in direct belang van henzelf. Het bijzondere aan de vrijwilligers in mijn werkgebied is de persoonlijke situatie waarin zij zich bevinden. Ze zijn afgekeurd voor reguliere arbeid, of ziek, of hebben een te laag inkomen om een gezin te kunnen onderhouden, of hebben nooit geleerd wat orde en regelmaat is. De euro's die zij ontvangen stimuleert hen meer dan andere vrijwilligers, het geeft hen meer eigen waarde, orde en regelmaat en wellicht is het een voortraject naar reguliere arbeid."

Het bovenstaande komt steeds meer voor binnen zorgorganisaties. Mijn vraag luidt nu als volgt: kun je dit nog vrijwilligerswerk noemen? Het is in direct belang van de vrijwilliger zelf, ze krijgen er een vergoeding voor in geld, en het dient wellicht als een traject naar een reguliere baan. Is dit barmhartigheid en vrijwilligerswerk? Of is de organisatie die vrijwilligers dit traject aanbiedt barmhartig?
Josephus schreef:Zolang er geen direct verband bestaat tussen de uitkering en het vrijwilligerswerk, hoef je je die vraag niet te stellen wat mij betreft. Een uitkeringsgerechtigde die tevens bij de plaatselijke voetbalclub vrijwilliger is zal daar heus niet mee ophouden als zijn uitkering stopt.
Zie mijn bericht hierboven. Dergelijke trajecten staan volgens mij nog in de kinderschoenen, maar mijn vraag aan jou: worden betaalde vrijwilligers, zoals geschetst in mijn vorige bericht, gekort op hun WW of WAO uitkering? Wellicht dat jij deze kennis in huis hebt. Ben benieuwd.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ja oke, nu is het duidelijk. Maar in je posting eerder in deze topic was dat niet uit halen dat je het daarmee bedoelde.
Josephus

Bericht door Josephus »

Marie-Henriëtte schreef:worden betaalde vrijwilligers, zoals geschetst in mijn vorige bericht, gekort op hun WW of WAO uitkering?
Niet per definitie. Dat hangt van de hoogte van de vergoeding af. Je kunt er wel vanuit gaan dat een vergoeding die eigenlijk 'verkapt loon'* is zal worden verrekend met je uitkering.

*Ik bedoel dan een vergoeding die op hetzelfde niveau ligt als het salaris dat de werknemers van die organisatie krijgen.

Op onderstaande site kun je hierover veel informatie vinden.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=37009
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
hmprff

Bericht door hmprff »

vlinder schreef:Ik wil iedereen aanraden om dit eens te gaan zien:

En dan nog dat het niet mee valt om te leven met een beperking. Wat heb ik een diep respect voor Erwin en Marleen.
Erwin is mijn achterneef :)
kheb echt bewondering voor hem en zn vrouw!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
vlinder

Bericht door vlinder »

hmprff schreef:

Ik ken Marleen wel persoonlijk. (Beetje dan.) Ze is verpleeghuisarts waar ik gewerkt heb. Maar we zijn wel lekker off-topic.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hmprff schreef:

Ja, maar vergeet niet dat hij geen keus heeft. Dat geldt voor veel 'bewonderenswaardige' mensen: ze móéten wel.
vlinder

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
hmprff schreef:

Ja, maar vergeet niet dat hij geen keus heeft. Dat geldt voor veel 'bewonderenswaardige' mensen: ze móéten wel.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? Hij kan toch ook thuis gaan zitten in de wao? Hij is gewoon leidinggevende, daar heb ik echt respect voor. Daarnaast 3 kinderen. En dan de zin: als ze op de grond vallen, ja, pappa kan ze niet oprapen...Dat moet je als man toch frustreren? Ik heb hier echt bewondering voor.
Plaats reactie