joepie schreef:Dat zie ik niet zo. Ik kan heel goed met iemand meevoelen als er door allerlei omstandigheden een arbeidsongeschiktheid is. Maar dan wel in de positieve zin, mee gaan zitten huilen heeft nog nooit geholpen. Dus iemand stimuleren om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden en uitdagingen zie ik dan meer als meeleven en barmhartigheid.
En waarom zou iemand die altijd bepaald werk gedaan heeft te "goed" zijn om gewoon op een knoppie te moeten drukken? Als je daarmee je geld kunt verdienen? En ja, dat vind ik menselijk.
Hangt helemaal van de situatie af. De situatie van 20-30 jaar geleden, waarbij rijp en groen de WAO in ging, was niet ideaal. Maar de situatie met de Wet poortwachter is dat óók niet. Er zijn omstandigheden waarin iemand écht geen werk meer kan verrichten. Vergeet niet dat ziek zijn ook energie kost. Het is wreed van iemand te verlangen dat hij dat beetje energie dan moet gaan stoppen in betaald werk.
Anderzijds zie je ook dat mensen 'afgekeurd' zijn en vervolgens van alles gaan ondernemen. Dan denk je inderdaad: had die persoon nog niet wat betaald werk kunnen blijven doen? Maar ook dán weet je niet alles wat er achter de schermen gebeurt.