De kerk: 'Gods huis'?

Marnix

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door Marnix »

Het sluit elkaar niet uit, maar het gaat niet om het gebouw, maar om de plaats. Dat zie je bij Bethel ook. Het is geen gebouw, dat Bethel wordt genoemd. Daar kunnen we juist uit afleiden dat het niet om het gebouw gaat. Daarnaast is het ook goed de oudtestamentische en nieuwtestamentische lijn in het oog te houden. In het oude testament wordt de tempel als huis van God bestempeld, in het nieuwe testament is er geen tempel meer omdat God in mensen wil wonen. De plaats waar dat gebeurt is onbelangrijk geworden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marie-Henriëtte schreef:
rekcor schreef:In de Ger. Gez. zijn we gewend om het kerkgebouw aan te duiden met 'Gods huis'.
Dit is een houding die ik bij roomsen herken.
Bij herbestemming van kerkelijke gebouwen blijken inderdaad de rooms-katholieken meer moeite te hebben met een seculiere bestemming voor hun oude kerkgebouw (misschien omdat het letterlijk gewijde ruimte is) dan protestanten.

Zie onder meer
http://www.toekomstkerkgebouwen.nl/Info ... atuur.html
http://www.kei-centrum.nl/view.cfm?page ... tem_id=112
http://www.trouw.nl/archief/article1318 ... mming.html
http://www.herbestemdekerkeninoverijsse ... jssel.html
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Ik noem een kerk bij voorkeur een bedehuis Gods. Dat woord komt voor in Jesaja 56 vers 7: '7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.'

Om een kerk Gods huis te noemen is volgens mij theologisch niet correct. Deze naam komt de tempel toe. Maar ik stoor me er niet aan als anderen wel die term gebruiken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

caprice schreef:Om een kerk Gods huis te noemen is volgens mij theologisch niet correct. Deze naam komt de tempel toe. Maar ik stoor me er niet aan als anderen wel die term gebruiken.
Ik stoor mij er verder ook niet zo zeer aan, ondanks het feit dat het in roomse kringen gebruikelijk is zulk soort uitspraken te doen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Niet het gebouw is heilig, maar het gebruik voor de eredienst is heilig. Zo heb je mensen die het "oneerbiedig" vinden als je voor de dienst, in de kerk, een praatje hebt over "hoe het ermee gaat", want zoiets doe je niet in een Godshuis. In zulke gevallen kent men dus aan het gebouw an sich een heiligheid toe, die het niet bezit. Want als de eredienst niet aan de gang is, is het slechts een gewoon gebouw.
Sowieso lijkt me een praatje 'hoe het gaat' niet zo geschikt voor vóór de kerkdienst, niet omdat het gebouw heilig is, maar wel omdat je je voorbereidt op een 'heilige' samenkomst.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hoe doe je dat dan met gemeenten die in schoolgebouw of dorpshuis of wat dan ook samenkomen? Dan spreek toch niet zo gauw over 'Gods huis' of over de kerk. Toch hebben ze voor die gemeente wel een bepaalde status. Bv.de sacramenten worden er bediend.
rekcor

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:Sowieso lijkt me een praatje 'hoe het gaat' niet zo geschikt voor vóór de kerkdienst, niet omdat het gebouw heilig is, maar wel omdat je je voorbereidt op een 'heilige' samenkomst.
Dan past het prima voor de dienst, want vragen 'hoe het gaat' is (als het goed is) een uiting van liefde ten opzichte van je medebroeder of -zuster in Christus, en er weinig zo heilig als juist die liefde.
caprice schreef:Om een kerk Gods huis te noemen is volgens mij theologisch niet correct. Deze naam komt de tempel toe. Maar ik stoor me er niet aan als anderen wel die term gebruiken.
Het is niet zo dat ik me er aan stoor. De kerk is ook Gods huis, want de hele schepping is van Hem. En dit is ook het onderliggende probleem wat ik soms bespeur: de zondagse dienst in het kerkgebouw wordt op een enorm voetstuk geplaatst en afgescheiden van de rest van de week. De rest van de week is niet zo heilig, gewoontjes, evenals 'praatjes "hoe het gaat"'... Ketterijen als je het mij vraagt, want Jezus is Heer over heel ons leven! Een rondje fietsen is net zo heilig als het zitten in de kerk, ons eigen huis net zo heilig als ons kerkgebouw, etc.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef: Het is niet zo dat ik me er aan stoor. De kerk is ook Gods huis, want de hele schepping is van Hem. En dit is ook het onderliggende probleem wat ik soms bespeur: de zondagse dienst in het kerkgebouw wordt op een enorm voetstuk geplaatst en afgescheiden van de rest van de week. De rest van de week is niet zo heilig, gewoontjes, evenals 'praatjes "hoe het gaat"'... Ketterijen als je het mij vraagt, want Jezus is Heer over heel ons leven! Een rondje fietsen is net zo heilig als het zitten in de kerk, ons eigen huis net zo heilig als ons kerkgebouw, etc.
Onzin. Moet dat nog uitgelegd worden? Heiligen betekend (heel vaak in de Schrift) afzonderen (t.o.v. de wereld). Dat is precies wat er gebeurd als een gemeente ter kerke gaat. En dat er een gemeente samenkomt rondom Gods Woord is hetzelfde als dat jij een rondje fietst? Dat we gemeenschappelijk tot God bidden en dat God tot ons spreekt door Zijn Woord is hetzelfde als een rondje fietsen?
Niet te ver doordraven, Rekcor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Het is niet zo dat ik me er aan stoor. De kerk is ook Gods huis, want de hele schepping is van Hem. En dit is ook het onderliggende probleem wat ik soms bespeur: de zondagse dienst in het kerkgebouw wordt op een enorm voetstuk geplaatst en afgescheiden van de rest van de week. De rest van de week is niet zo heilig, gewoontjes, evenals 'praatjes "hoe het gaat"'... Ketterijen als je het mij vraagt, want Jezus is Heer over heel ons leven! Een rondje fietsen is net zo heilig als het zitten in de kerk, ons eigen huis net zo heilig als ons kerkgebouw, etc.
Baarlijke nonsens, inderdaad.
Waarom denk je dat Jakob uitgerekend die hoop stenen huis Gods noemde? Of denk je dat hij zijn kameel ook Beth-El genoemd heeft? (Of welk ander dier hij destijds bereed).
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef: Het is niet zo dat ik me er aan stoor. De kerk is ook Gods huis, want de hele schepping is van Hem. En dit is ook het onderliggende probleem wat ik soms bespeur: de zondagse dienst in het kerkgebouw wordt op een enorm voetstuk geplaatst en afgescheiden van de rest van de week. De rest van de week is niet zo heilig, gewoontjes, evenals 'praatjes "hoe het gaat"'... Ketterijen als je het mij vraagt, want Jezus is Heer over heel ons leven! Een rondje fietsen is net zo heilig als het zitten in de kerk, ons eigen huis net zo heilig als ons kerkgebouw, etc.
Onzin. Moet dat nog uitgelegd worden? Heiligen betekend (heel vaak in de Schrift) afzonderen (t.o.v. de wereld). Dat is precies wat er gebeurd als een gemeente ter kerke gaat. En dat er een gemeente samenkomt rondom Gods Woord is hetzelfde als dat jij een rondje fietst? Dat we gemeenschappelijk tot God bidden en dat God tot ons spreekt door Zijn Woord is hetzelfde als een rondje fietsen?
Als een rondje fietsen door een christen niet heilig is, wat is het dan wel? Want het is van tweeen een: of het is heilig en tot eer van God, of het is onheilig en een gruwel voor God.
Tiberius schreef:Baarlijke nonsens, inderdaad.
Waarom denk je dat Jakob uitgerekend die hoop stenen huis Gods noemde? Of denk je dat hij zijn kameel ook Beth-El genoemd heeft? (Of welk ander dier hij destijds bereed).
Denk je niet dat er een hoop veranderd is, Tiberius, sinds het gordijn voor het Heilige der Heiligen doormidden scheurde?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:
Als een rondje fietsen door een christen niet heilig is, wat is het dan wel? Want het is van tweeen een: of het is heilig en tot eer van God, of het is onheilig en een gruwel voor God.
Waarom zou het van tweeën één zijn?
Je verwart iemands staat met zijn daden.
rekcor schreef:
Denk je niet dat er een hoop veranderd is, Tiberius, sinds het gordijn voor het Heilige der Heiligen doormidden scheurde?
Denk je niet dat er veel hetzelfde is gebleven, Rekcor?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
In het OT worden de zaken nog fysiek afgebeeld, sinds het NT weten we dat die fysieke zaken heenwijzen naar een geestelijke werkelijkheid. Sinds het NT is de noodzaak tot fysieke heilige plaatsen voorbijgegaan.

[bijbel]Joh 4:20-24[/bijbel]
20 Onze vaders hebben op deze berg aangebeden; en gij zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden.
21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gij, noch op deze berg, noch te Jeruzalem, de Vader zult aanbidden.
22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook zulken, die Hem alzo aanbidden.
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:Ik noem een kerk bij voorkeur een bedehuis Gods. Dat woord komt voor in Jesaja 56 vers 7: '7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.'

Om een kerk Gods huis te noemen is volgens mij theologisch niet correct. Deze naam komt de tempel toe. Maar ik stoor me er niet aan als anderen wel die term gebruiken.
Tja, en dat kan je niet zomaar doortrekken naar nu. Het gaat hier over de tempel in Jeruzalem. En dan is er een hoop veranderd sinds Jezus stierf. Niet voor niets scheurde het gordijn van die tempel doormidden! Het gaat dus niet meer om Jeruzalem. Het probleem is dat jij de tempel hier gaat doortrekken naar het nieuwtestamentische en zegt: Wat toen de tempel was, is nu de kerk. Maar Paulus zegt niet: Uw kerk is een tempel van de Heilige Geest. En Jezus zegt niet als de Samaritaanse vrouw vraagt waar Hij aanbeden moet worden, op Gerizim of Jeruzalem: Er komt een tijd dat dat niet meer uitmaakt, ieder gebouw is dan een tempel.. Hij heeft het niet over gebouwen of plaatsen maar over mensen:

21 ‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. (...) 23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’

Ik snap dat je die tekst aanhaalt omdat hij vooruitwijst naar de tijd na Christus, maar het wordt wel tegen de Joden gezegd vanuit oudtestamentisch perspectief, tegen de Joden die de tempel hadden en daar slachtoffers en brandoffers brachten en daar Hem dienden. Wij hebben geen altaar meer en geen slachtoffers en brandoffers, geen heilige berg meer, geen tempel meer.

Verder is Bedehuis wel een mooie benaming :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:
In het OT worden de zaken nog fysiek afgebeeld, sinds het NT weten we dat die fysieke zaken heenwijzen naar een geestelijke werkelijkheid. Sinds het NT is de noodzaak tot fysieke heilige plaatsen voorbijgegaan.

[bijbel]Joh 4:20-24[/bijbel]
20 Onze vaders hebben op deze berg aangebeden; en gij zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden.
21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gij, noch op deze berg, noch te Jeruzalem, de Vader zult aanbidden.
22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook zulken, die Hem alzo aanbidden.
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Dat wel een beetje kort door de bocht in het kader van dit topic.
Ik denk, dat de OT bidders God ook moesten aanbidden in geest en waarheid. Met of zonder heiligdom, in of buiten het heiligdom, bijvoorbeeld ten tijde van de aartsvaders of van Daniël, etc.
Bovendien legitimeert Jezus in dit tekstgedeelte niet de praktijk om op speciale plaatsen te bidden, maar Hij wijst juist een uitnemender weg.

Overigens is het ook mijn bedoeling niet om afgoderij met gebouwen te bedrijven of er geen andere activiteiten dan erediensten in toe te staan. Ik wil alleen maar reageren op de verkrampte visie van Rekcor.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke. Nou ja, de functie van de gemeente wil ik dan ook zeker niet onderschatten, waar het me om gaat is dat het gaat om de gemeente van Christus en niet om welke plaats dan ook. Een kerk zonder gemeente is een mooi gebouw, maar heeft verder geen enkele waarde, het gaat om de samenkomst van de gemeente en niet om de plaats. Niet de kerk is een tempel, de mensen zijn de tempel en als die in de kerk samenkomen. Buiten dat feit om heeft een kerkgebouw geen enkele waarde of functie.
Plaats reactie