Hmm, ja, wellicht niet. Hoe dan ook, deze geloofsbelijdenis blijft erg mooi en rijk.Marco schreef:Dan zouden die details na verloop van tijd niet meer opvallen...Da Capo schreef:Deze geloofsbelijdenis wordt bij ons vaak met de bid- en dankdagen gelezen.
Ik vind deze belijdenis bijzonder mooi. Telkens vallen er weer schitterende 'details' op. Wat mij betreft lazen we deze elke zondag.
De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Eens. De ene God is ons in drie Personen geopenbaard, elk met hun eigen eigenschappen. Toch ligt er een spanningsveld tussen wat we weten en wat we niet weten. Neem Handelingen 11 (vers 20,21, over de Here die meewerkt om gelovigen toe te voegen aan de gemeente in Antiochië): Je zou met onze kennis in het achterhoofd zeggen dat de Geest meewerkt, maar dat staat er niet. Het is de Heer (zelf) die dit doet. Vergelijkbaar in Hand. 2:47.Johann Gottfried Walther schreef:Toch zou er wel meer aandacht voor mogen wezen.
En over het vermengen van de God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest,
deze belijdenis stelt dat toch duidelijk, en nee we gaan de personen niet in hokjes stoppen,
maar de Vader is een andere persoon dan de Zoon, en de Zoon is niet de Heilige Geest.
En zo zijn er wel meer dingen die naarvoren komen en die wel van belang zijn.
Voor we het weten hebben we God zover in een schema gedrukt dat we tegen zijn eigen getuigenis ingaan.
Het onderscheid tussen de Personen is belangrijk, zonder meer. En tegelijk is de eenheid van deze Personen belangrijk.
Re: De geloofsbelijdenis, de onbekendere naar Athanasius.
Dat is inderdaad een groot gevaar dat in de reformatorisch gezindte dikwijls niet wordt onderkend. In het zaligen van een zondaar is de drieenige God werkzaam. Ze hebben gelijke eer en heerlijkheid (zoals Athanasius dat zo mooi verwoord).Marco schreef:Eens. De ene God is ons in drie Personen geopenbaard, elk met hun eigen eigenschappen. Toch ligt er een spanningsveld tussen wat we weten en wat we niet weten. Neem Handelingen 11 (vers 20,21, over de Here die meewerkt om gelovigen toe te voegen aan de gemeente in Antiochië): Je zou met onze kennis in het achterhoofd zeggen dat de Geest meewerkt, maar dat staat er niet. Het is de Heer (zelf) die dit doet. Vergelijkbaar in Hand. 2:47.Johann Gottfried Walther schreef:Toch zou er wel meer aandacht voor mogen wezen.
En over het vermengen van de God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest,
deze belijdenis stelt dat toch duidelijk, en nee we gaan de personen niet in hokjes stoppen,
maar de Vader is een andere persoon dan de Zoon, en de Zoon is niet de Heilige Geest.
En zo zijn er wel meer dingen die naarvoren komen en die wel van belang zijn.
Voor we het weten hebben we God zover in een schema gedrukt dat we tegen zijn eigen getuigenis ingaan.
Het onderscheid tussen de Personen is belangrijk, zonder meer. En tegelijk is de eenheid van deze Personen belangrijk.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)