Tja. Alles is wel gezegd ondertussen...Gian schreef:Wat een rare nutteloze discussie.
Zieken(huis)bezoek op zondag?
Re: Zieken(huis)bezoek op zondag?
Mensen die geen partner en of kinderen hebben. Weinig fam. heeft. ;-)joepie schreef:Mij lijkt het prima om een zieke te bezoeken ook op zondag. en ik zeg nadrukkelijk: Ook.
Maar ik zou niet willen dat er iemand voor mij een kerkdienst zou verzuimen om mij een bos bloemen namens de gemeente te brengen terwijl ik wist dat die persoon eigenlijk in de kerk hoorde te zitten. En dat die persoon anders nooit tijd voor mij heeft maar nu dan ineens wel.
Laat maar zou ik denken.
Tegenwoordig zijn de bezoektijden van een ziekenhuis ook meestal langer dan vroeger. Dan had je echt maar een uur.
En eerlijk gezegd wilde ik nooit dat er op zondag andere mensen op bezoek kwamen dan mijn man en kinderen.
Dus wie zegt dat die zieke op jou bezoek zit te wachten?
Sowieso hou ik soms een wat wrang gevoel bij het "het kan wel maar geen 2e dienst verzuimen!", als het kan MOET je die wel bezoeken.
De tweede dienst is eigenlijk wel een verplichting voor de meesten..... en het is er niet een die God heeft gegeven. We hebben ooit, een paar honderd jaar geleden, bedacht dat het wel even goed zou zijn op de Bijbelkennis van mensen bij te spijkeren, en daarom werd er naast de eredienst een tweede dienst, een leerdienst, belegd. Dat is nooit meer afgeschaft en is een traditie geworden.... Dan kan je wel zeggen: Je moet de onderlinge bijeenkomsten niet verzuimen... maar om er twee bijeenkomsten van te maken, is een puur menselijk bedenksel.... maar we doen soms bijna alsof je beiden wel moet bezoeken, als je 's middags niet gaat liggen je prioriteiten niet goed, heb je je hart op de verkeerde plek, enzovoorts. En zo is een menselijk bedenksel weer verheven tot een "goddelijke wet" aan de hand waarvan we beoordelen hoe het met het geloof van mensen gesteld is.
Ik vind de tweede dienst een goede zaak, ik ga meestal naar beide diensten. Maar af en toe ook niet, om uitlopende redenen. Het is geen bijbelse inzetting, maar een menselijk bedenksel. Een mogen, geen moeten.
De tweede dienst is eigenlijk wel een verplichting voor de meesten..... en het is er niet een die God heeft gegeven. We hebben ooit, een paar honderd jaar geleden, bedacht dat het wel even goed zou zijn op de Bijbelkennis van mensen bij te spijkeren, en daarom werd er naast de eredienst een tweede dienst, een leerdienst, belegd. Dat is nooit meer afgeschaft en is een traditie geworden.... Dan kan je wel zeggen: Je moet de onderlinge bijeenkomsten niet verzuimen... maar om er twee bijeenkomsten van te maken, is een puur menselijk bedenksel.... maar we doen soms bijna alsof je beiden wel moet bezoeken, als je 's middags niet gaat liggen je prioriteiten niet goed, heb je je hart op de verkeerde plek, enzovoorts. En zo is een menselijk bedenksel weer verheven tot een "goddelijke wet" aan de hand waarvan we beoordelen hoe het met het geloof van mensen gesteld is.
Ik vind de tweede dienst een goede zaak, ik ga meestal naar beide diensten. Maar af en toe ook niet, om uitlopende redenen. Het is geen bijbelse inzetting, maar een menselijk bedenksel. Een mogen, geen moeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
meestal geeft een zieke dat zelf ook wel aan. Maar over het algemeen wordt bezoek wel op prijs gesteld, zelfs als je onaangekondigd komt (he jvdgLassie schreef:Mensen die geen partner en of kinderen hebben. Weinig fam. heeft. ;-)joepie schreef:Mij lijkt het prima om een zieke te bezoeken ook op zondag. en ik zeg nadrukkelijk: Ook.
Maar ik zou niet willen dat er iemand voor mij een kerkdienst zou verzuimen om mij een bos bloemen namens de gemeente te brengen terwijl ik wist dat die persoon eigenlijk in de kerk hoorde te zitten. En dat die persoon anders nooit tijd voor mij heeft maar nu dan ineens wel.
Laat maar zou ik denken.
Tegenwoordig zijn de bezoektijden van een ziekenhuis ook meestal langer dan vroeger. Dan had je echt maar een uur.
En eerlijk gezegd wilde ik nooit dat er op zondag andere mensen op bezoek kwamen dan mijn man en kinderen.
Dus wie zegt dat die zieke op jou bezoek zit te wachten?

Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn schreef:meestal geeft een zieke dat zelf ook wel aan. Maar over het algemeen wordt bezoek wel op prijs gesteld, zelfs als je onaangekondigd komt (he jvdgLassie schreef:Mensen die geen partner en of kinderen hebben. Weinig fam. heeft. ;-)joepie schreef:Mij lijkt het prima om een zieke te bezoeken ook op zondag. en ik zeg nadrukkelijk: Ook.
Laat maar zou ik denken.
Dus wie zegt dat die zieke op jou bezoek zit te wachten?)

De Heere Jezus Zelf bezocht op de dag van de sabbat het ziekenhuis van Bethesda. Daar genas hij de 38-jarige kranke. Het bezoeken van die man was geen stof van discussie of afstraffing voor de Farizeeën, maar wèl het genezen van die man, juist op de sabbat. Jezus, Die met diepe eerbied gesproken, nooit gezondigd heeft, ging op bezoek in Bethesda. Waarom mogen wij dan geen mensen in een ziekenhuis bezoeken op de zondag? Hij zegt: 'Doet wel aan alle mensen, inzonderheid de huisgenoten des geloofs.' Maar ook: aan alle mensen! Ook al leg je een ziekenbezoek af, kun je dikwijls toch vaak nog wel twee keer naar de kerk (of één keer, dat ligt aan o.a. de gezinssituatie).
-
Met Marnix en Claus kan ik het volkomen eens zijn.
Ik heb nog eens zitten zoeken maar ergens op dit forum zwerft het topic van de Rotterdamse Ds van Campen die de knuppel in het (godsdienstige) hoenderhok gooide met zijn "Een dienst op zondag is genoeg" of woorden van gelijke
strekking; daar zijn ook al ..tig verschillende antwoorden gegeven. En van Campen heeft naar mijn mening een beetje gelijk. Al zullen de kosters dat niet met hem eens zijn. Overwerk, maar er zijn dan wel weer vrijwillgers die iets kunnen doen.
Ik zou - ter afronding, want we blijven er over doorz...n willen zeggen: een ieder zij in zijn gevoel ten volle verzekerd of woorden van gelijke strekking.
Het is nu zaterdag: dus, goede zondag gewenst.
Ik heb nog eens zitten zoeken maar ergens op dit forum zwerft het topic van de Rotterdamse Ds van Campen die de knuppel in het (godsdienstige) hoenderhok gooide met zijn "Een dienst op zondag is genoeg" of woorden van gelijke
strekking; daar zijn ook al ..tig verschillende antwoorden gegeven. En van Campen heeft naar mijn mening een beetje gelijk. Al zullen de kosters dat niet met hem eens zijn. Overwerk, maar er zijn dan wel weer vrijwillgers die iets kunnen doen.
Ik zou - ter afronding, want we blijven er over doorz...n willen zeggen: een ieder zij in zijn gevoel ten volle verzekerd of woorden van gelijke strekking.
Het is nu zaterdag: dus, goede zondag gewenst.
Zoals je het nu zegt lijkt het alsof God dus afhankelijk is van menselijke bedenksels? Omdat mensen iets bedenken komt God in die menselijk bedachte dienst tot de mensen spreken?Marnix schreef:Sowieso hou ik soms een wat wrang gevoel bij het "het kan wel maar geen 2e dienst verzuimen!", als het kan MOET je die wel bezoeken.
Misschien handig om nog eens te lezen wat er in de Godsopenbaring gezegd wordt over de gemeente aan Efeze.
Waarin staat dat God in Zijn rechterhand de 7 sterren draagt. Die 7 sterren zijn de voorgangers van de 7 gemeenten. De voorgangers worden dus door God gedragen. Denk je dan dat zij als ze twee diensten beleggen dat doen uit eigen inzichten? Of zou God het allemaal in Zijn hand houden?
Verder denk ik ook echt niet dat God het je zal aanrekenen als je een dienst zou moeten verzuimen om een ziekenbezoek te brengen. Maar de reden: door de weeks te druk, met mijn eigen zaken en dan op zondag mag een ander wel even, lijkt me een heel verkeerde reden. Er was namelijk ook nog een hele vrije zaterdag in de meeste gevallen. En als die er niet is dan toch zeker wel een avond of een andere doordeweekse dag.
Maar blijkbaar mag die persoon dan wel alleen liggen maar op zondag kan dat eigenlijk niet.
Ik zou dan maar gewoon zorgen dat die persoon op de doordeweekse bezoektijden gewoon altijd bezoek heeft dan vind die het vast niet erg om op zondag een keertje geen bezoek te krijgen als dat een kerkdienst in de weg zou staan.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
-
Doorgaans hecht ik veel waarde aan de tweede dienst. Maar een middagbezoek aan een ernstig ziek kind (familie-lid) op zondag in het ziekenhuis, gaat bij mij voor als er tussen de middag bijvoorbeeld weer een leesdienst is.Marnix schreef:Sowieso hou ik soms een wat wrang gevoel bij het "het kan wel maar geen 2e dienst verzuimen!", als het kan MOET je die wel bezoeken.
Ik zou hierop kunnen reageren: waarvoor gaan we naar de kerk, voor Gods boodschap of voor de predikant?Mister schreef:
Of naar de kerkzaal in het ziekenhuis met de patiënt in kwestie.
(Mits daar een degelijke predikant is...)
Toen mijn vader enige maanden geleden in het ziekenhuis lag ben ik met hem naar zo'n dienst geweest. OK, het was geen CGK dienst.
Maar het verlossingswerk van Jezus Christus werd wel verkondigd en we hebben met ons 6en gezongen: Samen in de naam van Jezus.
En ook dan mogen we de Heere loven en prijzen om Zijn goedheid dat Hij geeft dat we als totale vreemden van elkaar, bíj elkaar mogen zijn en mogen we ook elkaar bemoedigen.
Overigens, die zondag werken er vrijwilligers in het ziekenhuis om de mensen naar de dienst te brengen.
Ik diende voor mijn vader als zo'n vrijwilliger en ja, de dienst in eigen gemeente heb ik gemist. Maar in werkelijkheid heb ik niets gemist.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- Bert Mulder
- Contacteer:
We gaan naar de kerk ter ere Gods...fluitje schreef:Ik zou hierop kunnen reageren: waarvoor gaan we naar de kerk, voor Gods boodschap of voor de predikant?Mister schreef:
.
Terwijl ik niks tegen heb op ziekenhuis bezoek op zondag, zolang het niet gebeurd OM de kerkdienst te missen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- zusterelly
Helemaal mee eensBert Mulder schreef:We gaan naar de kerk ter ere Gods...fluitje schreef:Ik zou hierop kunnen reageren: waarvoor gaan we naar de kerk, voor Gods boodschap of voor de predikant?Mister schreef:
.
Terwijl ik niks tegen heb op ziekenhuis bezoek op zondag, zolang het niet gebeurd OM de kerkdienst te missen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
-
deze discussie draait voornamelijk om: ben ik verplicht om twee keer te gaan? Voor mij zijn er dan een aantal dingen om over na te denken:
* wie bepaalde het aantal diensten? God of de mens. In mijn optiek kan ik in de bijbel niet terug vinden dat er perse 2 of 3 diensten moeten zijn. dus waarom zouden we dan niet eens een dienst mogen overslaan om een zieke te bezoeken? Waarom wordt het thuis blijven bij de kinderen meer geaccepteerd dan een zieke bezoeken tijdens een kerkdienst?
* "Vermijd de onderlinge samenkomsten niet!" Wanneer gaat deze tekst in werking? Geldt dit voor 1 dienst? Geldt dit ook in kerken waar men 3 diensten houdt en door de weeks een bijbellezing??? Daar wordt deze tekst flink misbruikt om mensen in de kerk te krijgen. Dit kan niet de bedoeling zijn van deze tekst. Anders zouden we maar naar de diensten moeten komen omdat de kerkenraad deze tekst misbruikt.
Ik geloof zelf in redelijkheid. De zondag is Gods dag, dus hoor je ook minsten 1 dienst aanwezig te zijn. De rest van de dag moet ook tot Gods eer zijn en daar hoort zieken bezoeken ook bij.... hoe je die dag invult is voor eigen eer en geweten! en of je verplicht bent 2 keer te gaan??? Waar staat dat in de bijbel??
* wie bepaalde het aantal diensten? God of de mens. In mijn optiek kan ik in de bijbel niet terug vinden dat er perse 2 of 3 diensten moeten zijn. dus waarom zouden we dan niet eens een dienst mogen overslaan om een zieke te bezoeken? Waarom wordt het thuis blijven bij de kinderen meer geaccepteerd dan een zieke bezoeken tijdens een kerkdienst?
* "Vermijd de onderlinge samenkomsten niet!" Wanneer gaat deze tekst in werking? Geldt dit voor 1 dienst? Geldt dit ook in kerken waar men 3 diensten houdt en door de weeks een bijbellezing??? Daar wordt deze tekst flink misbruikt om mensen in de kerk te krijgen. Dit kan niet de bedoeling zijn van deze tekst. Anders zouden we maar naar de diensten moeten komen omdat de kerkenraad deze tekst misbruikt.
Ik geloof zelf in redelijkheid. De zondag is Gods dag, dus hoor je ook minsten 1 dienst aanwezig te zijn. De rest van de dag moet ook tot Gods eer zijn en daar hoort zieken bezoeken ook bij.... hoe je die dag invult is voor eigen eer en geweten! en of je verplicht bent 2 keer te gaan??? Waar staat dat in de bijbel??
-
op deze manier zijn veel dingen door voorgangers aan de mensen opgelegd. Wanneer het niet door God zelf wordt geboden, mogen wij wel vaker maar moeten wij niet! En dan kan de dominee het heel goed vinden en misschien heel nodig, maar dan is hij ook een mens die niet in naam van God allerlei dingen kan opleggen. Ze kunnen dan wel een tweede dienst houden, maar er moet dan geen druk gelegd worden met de tekst: 'Vermijd de onderlinge samenkomsten niet!" Maar als de tweede dienst er in sommige kerken af wordt gehaald, dan is dat een hellend vlak of een teken dat het slecht gaat (wat misschien ook wel zo is). Nee, misschien durven wij wel niets te zeggen, bang voor veroordeling, daarom gaan we maar gewoon twee keer! Ook al hebben we soms best goede redenen om een keer over te slaan....Misschien handig om nog eens te lezen wat er in de Godsopenbaring gezegd wordt over de gemeente aan Efeze.
Waarin staat dat God in Zijn rechterhand de 7 sterren draagt. Die 7 sterren zijn de voorgangers van de 7 gemeenten. De voorgangers worden dus door God gedragen. Denk je dan dat zij als ze twee diensten beleggen dat doen uit eigen inzichten? Of zou God het allemaal in Zijn hand houden?
-
Marnix schreef:Sowieso hou ik soms een wat wrang gevoel bij het "het kan wel maar geen 2e dienst verzuimen!", als het kan MOET je die wel bezoeken.