Rel rond koningshuis
Rel rond koningshuis
Jullie hebben de afgelopen het één en ander kunnen lezen over het koningshuis in de media. Over dat vakantiehuis in Mozambique. Dan ontstaat gelijk een discussie of privé-vluchen van het koningshuis vergoed moeten worden. Er zijn mensen die een andere staatsvorm willen of koningshuis met ceremonieel laten opereren. In hoeverre vinden jullie dat er geld door de overheid in het koningshuis moet worden gestoken?
Re: Rel rond koningshuis
Het Huis Oranje is onlosmakelijk met Nederland verbonden, laten we trots zijn op ons koningshuis.
Dát het overheids- ofwel belastinggeld kost, tja, dat wisten we al sinds mensenheugenis. Niks mis mee toch?
Van mij mag er best wel een schep(je) bovenop.
Dat er kritiek is op het vakantieressort van Prins W.A. is begrijpelijk, áls het gebouwd wordt van belastinggeld.........zoniet, dan hebben we er niks van te zeggen, dan is het privézaken
Wel moet even gekeken worden naar de achterliggende zakenlui, naar hún rol in het geheel. Blijkt het niet pluis te zijn, dan is het beter voor de prins om zich terug te trekken en elders met bonafide mensen in zee te gaan.
Dát het overheids- ofwel belastinggeld kost, tja, dat wisten we al sinds mensenheugenis. Niks mis mee toch?
Van mij mag er best wel een schep(je) bovenop.
Dat er kritiek is op het vakantieressort van Prins W.A. is begrijpelijk, áls het gebouwd wordt van belastinggeld.........zoniet, dan hebben we er niks van te zeggen, dan is het privézaken
Wel moet even gekeken worden naar de achterliggende zakenlui, naar hún rol in het geheel. Blijkt het niet pluis te zijn, dan is het beter voor de prins om zich terug te trekken en elders met bonafide mensen in zee te gaan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-
Het Alg. Dagblad van vandaag schrijft o.m. dat vanuit het koningshuis weinig begrip is voor de financiele crisis waarin ook Nederland verkeert. Het is goed als ze financieel de 'pin op de neus' krijgen wat allerlei vliegkosten betreft. Ruim 6ton voor 'privégebruik' vliegtuig en nog eens 3ton voor die aftandse 'Groene Draeck' (ooit een cadeau aan Bea) en een duur object in Mozambique. Belachelijk.
'Ze ontgroeien Nederland' schrijft het AD.
En dan al die zgn. postbusadressen van zusjes Irene en Christina!
Wat zou ma Balkenende ervan vinden...Volgens AD belt JP elke dag met zijn moeder.
(Hoe was dat liedje van 'Bloem' ook al weer...."Even aan mijn Moeoeoeder vragen....")
'Ze ontgroeien Nederland' schrijft het AD.
Wat zou ma Balkenende ervan vinden...Volgens AD belt JP elke dag met zijn moeder.
(Hoe was dat liedje van 'Bloem' ook al weer...."Even aan mijn Moeoeoeder vragen....")
- Bonny
- Contacteer:
Het Koningshuis is een noodzakelijk 'kwaad'. Ze zijn een bindende factor in een verdeeld land, maar er zaten regelmatige vreemde 'snuiters' tussen. Bovedien: het kost inderdaad veel. Privevluchten uit belastinggeld betalen vind ik niet nodig, mijn vakantiereisjes worden toch ook niet vergoed??
The Groom's still waiting at the altar
doet me onwillekeurig denken aan een mamma's-kindje dat nog met de navelstreng aan z'n mammie vastzit.............én ze bespreken zelfs politieke zaken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mamma Balk als minister zonder portefeuille?????Eppo Gremdaat schreef:Volgens AD belt JP elke dag met zijn moeder.
Moderatorbericht:
- Bonny
- Contacteer:
Hmmm, ik weet niet waar dit verhaal komt. Maar het lijkt me roddelwerk van het AD, in het kader van 'JP-bashing'.Rens schreef:doet me onwillekeurig denken aan een mamma's-kindje dat nog met de navelstreng aan z'n mammie vastzit.............én ze bespreken zelfs politieke zaken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mamma Balk als minister zonder portefeuille?????Eppo Gremdaat schreef:Volgens AD belt JP elke dag met zijn moeder.
The Groom's still waiting at the altar
- zusterelly
Helemaal mee eens. De koningin solidair met haar onderdanen.Bonny schreef:Het Koningshuis is een noodzakelijk 'kwaad'. Ze zijn een bindende factor in een verdeeld land, maar er zaten regelmatige vreemde 'snuiters' tussen. Bovedien: het kost inderdaad veel. Privevluchten uit belastinggeld betalen vind ik niet nodig, mijn vakantiereisjes worden toch ook niet vergoed??
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Balkenende was de afgelopen weken in al het gekissebis over het koningshuis de grote afwezige. Gelukkig begint hij nu weer een beetje op toeren te komen.Gijs83 schreef:Jullie hebben de afgelopen het één en ander kunnen lezen over het koningshuis in de media. Over dat vakantiehuis in Mozambique. Dan ontstaat gelijk een discussie of privé-vluchen van het koningshuis vergoed moeten worden. Er zijn mensen die een andere staatsvorm willen of koningshuis met ceremonieel laten opereren. In hoeverre vinden jullie dat er geld door de overheid in het koningshuis moet worden gestoken?
Ik ben monarchist, gedeeltelijk op rationele gronden (en voor de rest lekker uit sentimentele overwegingen). Prima dat ze een stevig salaris krijgen. Maar dan mag intussen wel duidelijk worden wat er allemaal betaald wordt. Prive mag prive blijven. Dus privevluchten en privebootjes hoeven we niet extra te betalen; dat mag allemaal uit het salaris.
Overigens is de koningin solidair met haar burgers: haar salaris is geindexeerd aan de ambtenarensalarissen. Over die extra 20% inleveren mogen ze dus onderhand wel ophouden.
Het gedoe over Christina's belastingtoestanden begrijp ik niet helemaal. Christina is totaal geen lid van het koninklijk huis en heeft dus geen voorbeeldfunctie (voor zover je die van een lid zou kunnen afdwingen). Het is een beetje minder handig dat haar zus haar hielp met haar belastingconstructies, door haar administratieve troepen in te schakelen, maar ook dat is allemaal erg legaal.
Het debat over het huis in Mozambique hangt van vaagheid aan elkaar. Iedere keer worden weer andere problemen ter tafel gebracht. Mij is in ieder geval nog niet helder waarom het een probleem is.
Overigens heeft het Nederlandse koningshuis sinds Beatrix aan de macht is erg weinig te lijden onder rare snuiters. Alles wat raar was, was in ieder geval geen lid van het koninklijk huis, hoogstens een beetje verre familie.
Als ik niet beter zou weten, zou ik nooit vermoeden dat je het hier over onze koningin, over leden van het koninklijk huis en over onze minister-president hebt.Eppo Gremdaat schreef:(ooit een cadeau aan Bea)
Met andere woorden: ik vind dit veel te ver gaan. Ik weet niet of je nu weer een bewust "prikkelende post" plaatst, of dat je zo altijd over onze overheid spreekt. Maar in beide gevallen vind ik dit absoluut niet respectvol en dat is zacht uitgedrukt.
Waar het mij eigenlijk om gaat: ze krijgen van regeringswege een bepaald 'potje' toegewezen, dat kun met Prinsjesdag in krant lezen. Als ze daar over heen gaan zouden ze het wat mij betreft zelf moeten betalen. Eigenlijk is de regering de werkgever(daar komt het geld vandaan) van ons koningshuis. Ze zullen vast ook andere inkomsten hebben. Die hebben ze toch ook te besteden, denk ik dan of kunnen ze dat allemaal 'oppotten'. Natuurlijk mag het koningshuis geld uit belasting hebben. In hoeverre mag ze daarmee doen wat ze zelf willen? Eigenlijk zouden ze ons belastinggeld wel ten dienste van het land moeten besteden. Bv.alles m.b.t. tot noodzakelijke levensonderhoud/gebouwen/beveiliging/personeel en optredens in den lande/staatsbezoeken en vast nog wel wat.
-
Ben ik je met je eens. Bij voorkeur wordt het belastinggeld dan besteed aan de economische opbouw van Nederland en de werkgelegenheid. Bij een Koningshuis dat solidair is aan haar burgers, zou zo'n actie niet misstaan, zeker ten tijde van deze crisis niet.Gijs83 schreef:Natuurlijk mag het koningshuis geld uit belasting hebben. In hoeverre mag ze daarmee doen wat ze zelf willen? Eigenlijk zouden ze ons belastinggeld wel ten dienste van het land moeten besteden.
- JolandaOudshoorn
Ik heb ergens gelezen dat Maxima al verschillende keren in dezelfde kleding is gesignaleerd. Iets wat tot voor kort eigenlijk vrij ongebruikelijk was. En dat ze belastinggeld gebruiken voor prive doeleinden, tja, ze moeten anders loon of salaris krijgen voor al hun werk.Marie-Henriëtte schreef:Ben ik je met je eens. Bij voorkeur wordt het belastinggeld dan besteed aan de economische opbouw van Nederland en de werkgelegenheid. Bij een Koningshuis dat solidair is aan haar burgers, zou zo'n actie niet misstaan, zeker ten tijde van deze crisis niet.Gijs83 schreef:Natuurlijk mag het koningshuis geld uit belasting hebben. In hoeverre mag ze daarmee doen wat ze zelf willen? Eigenlijk zouden ze ons belastinggeld wel ten dienste van het land moeten besteden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zijn er ook oprbrengsten? Die moeten dan wel van de kosten af.
Ik denk dat het koningshuis per saldo geld oplevert voor de BV Nederland.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
die stelling heb ook wel eens gehoord. Het schijnt dat onze koningin heel goed weet wie ze moet meenemen naar de verschillende (staats)bezoeken die ze aflegt.refo schreef:Zijn er ook oprbrengsten? Die moeten dan wel van de kosten af.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Maxima (de Koningin trouwens ook) receyclede vanaf het moment dat ze prinses werd, dus da's niet nieuw.JolandaOudshoorn schreef:Ik heb ergens gelezen dat Maxima al verschillende keren in dezelfde kleding is gesignaleerd. Iets wat tot voor kort eigenlijk vrij ongebruikelijk was. En dat ze belastinggeld gebruiken voor prive doeleinden, tja, ze moeten anders loon of salaris krijgen voor al hun werk.Marie-Henriëtte schreef:Ben ik je met je eens. Bij voorkeur wordt het belastinggeld dan besteed aan de economische opbouw van Nederland en de werkgelegenheid. Bij een Koningshuis dat solidair is aan haar burgers, zou zo'n actie niet misstaan, zeker ten tijde van deze crisis niet.Gijs83 schreef:Natuurlijk mag het koningshuis geld uit belasting hebben. In hoeverre mag ze daarmee doen wat ze zelf willen? Eigenlijk zouden ze ons belastinggeld wel ten dienste van het land moeten besteden.
Ze krijgen een salaris, alleen is het nog steeds onduidelijk welke priveuitgaven buiten het salaris om door de Staat betaald worden. Balkenende heeft daar wat meer duidelijkheid over beloofd.