Rick Warren wil tweede Reformatie

zekharyahu

Rick Warren wil tweede Reformatie

Bericht door zekharyahu »

BIRMINGHAM - Rick Warren vindt de tijd rijp voor een tweede Reformatie. "De eerste Reformatie ging over ons geloof. Nu we weten wat we geloven, wordt het tijd dat wij daar ook naar gaan handelen.''
Warren zei dat gisteren tijdens het Baptist World Congres in Birmingham, tijdens een gesprek met journalisten.

Warren, voorganger van de enorme Saddleback Church (82.000 leden) in Californië en schrijver van de bestseller Doelgericht Leven, vindt dat christenen wereldwijd teveel praten over hun geloof en het te weinig in praktijk brengen. "Wij hebben het over de kerk als lichaam van Christus, maar we hebben de armen en de benen geamputeerd en alleen de mond is nog over.''

En dat terwijl de wereld zoveel armoede en onrecht kent. "De uiteindelijke oplossing voor armoede en onrecht ligt niet bij overheden of G8-tops, maar bij de kerken. De kerken hebben de kracht van God, de belofte dat zij eeuwig zullen bestaan, een zeer uitgebreid distributienetwerk en maar liefst twee miljard leden waarop zij een beroep kunnen doen'', somde Warren op. "Maar dan moeten zij wel hun missionaire en diaconale roeping gaan verstaan.''

Warren ziet de kracht van de kerk vooral in de plaatselijke gemeente en niet in overkoepelende denominaties, die volgens hem teveel kerkpolitiek bedrijven. Daarom slaat hij uitnodigingen om zitting te nemen in landelijke of internationale kerkbesturen stelselmatig af. "De plaatselijke gemeenten zijn de voertuigen van Gods genade. Die zullen tijdens deze nieuwe Reformatie, die vooral een mobilisatie zal moeten zijn, dan ook centraal moeten staan.''

Warren vind het verheugend dat er onder evangelicale christenen steeds meer aandacht komt voor thema's als armoede, aids en onrecht. Zelf heeft hij onlangs zijn PEACE-plan gelanceeerd. PEACE is een Engelstalig acroniem voor de vijf doelen die Warren met de wereld heeft: kerken planten, leiders trainen, armen helpen, zieken verzorgen en onderwijs geven. Momenteel probeert hij dit in Rwanda in de praktijk te brengen, door samenwerkingsverbanden te creëren tussen kerken, de overheid en het bedrijfsleven. Warren, die net terugkomt uit Rwanda, wordt daarin actief gesteund door de Rwandese president, die een grote fan is van Doelgericht Leven.

Geld
Tijdens het persgesprek bleek dat Warren zichzelf een actieve rol toedicht in zijn 'nieuwe Reformatie'. Zo wil hij een gedeelte van het geld er aan besteden dat hij verdient met de verkoop van zijn boeken, waarvan er wereldwijd al dertig miljoen over de toonbank zijn gegaan.

Warren vertelde ontspannen over de lasten die het schrijven van een bestseller met zich brengt. "Ik heb een hekel aan 'bekende mensen', en al helemaal aan de celebrity-cultuur, die alles uitvergroot wat bepaalde mensen doen. Helaas ben ik daar, doordat mijn boek zo aanslaat, zelf nu ook onderdeel van.''

Wel doet Warren er naar eigen zeggen alles aan om zich niet door zijn succes te laten meeslepen. "We geven negentig procent van de boekinkomsten weg aan goede doelen. Ik woon nog in hetzelfde huis als vroeger, heb geen vakantiehuis aan zee, geen zeilboot en slechts twee pakken in de kast hangen. Oh, en ik rij een vier jaar oude auto.''

Toch heeft Warren zich moeten bezinnen op de ontstane situatie. "Hoewel ik daar niet naar verlangde, kreeg ik bekendheid en rijkdom. Ik dacht toen: daarmee zal God dan wel een bedoeling hebben.'' Na het lezen van Psalm 72, waarin Salomo God vraagt hem de kans te geven zijn invloed als koning aan te wenden om de armen en zwakken te helpen, wist Rick Warren het: ook hij moest zich gaan inspannen voor een betere wereld. "Maar eerst moest ik berouw tonen en vergeving vragen. Ik was namelijk zo druk geweest met bouwen aan mijn kerk, dat ik de 'weduwen en wezen' waarover de Bijbel spreekt helemaal uit het oog was verloren.''

Kritiek
Warren ging ook kort in op de kritiek die wel klinkt op zijn boeken, dat die teveel over de daden van de mens en te weinig over de soevereiniteit van God zouden gaan. "Daar kan ik kort over zijn. Het boek begint met de woorden: 'Dit boek gaat niet over jou, maar over God'. Het gaat dus over God en hoe je hem kunt volgen. De meeste mensen die kritiek op mij hebben, scheppen eerst een oneigenlijk beeld van wat ik schrijf en gaan dan dat beeld aanvallen. Daartegen kan ik mij onmogelijk verdedigen.''

Bovendien kan het ook zijn dat mensen Warren zijn succes misgunnen, opperde hij. "Hoewel ik het niet had verwacht, heeft God besloten dit boek te zegenen. Je zult altijd zien dat God juist díe mensen zegent met wie je van mening verschilt.''

Verder verontschuldigde Warren zich lachend voor het feit dat hij Amerikaan is. "Vergeef mij dat, ik kan er ook niets aan doen. Ik weet dat Amerika een groot land is, met een groot ego, maar het geloof is iets van ons allemaal. Ik hoop dus dat u mij niet zult afrekenen op mijn afkomst.''

van onze redactie kerk, ND

Bron: ND
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Heeft deze niet-reformatorische voorganger niet gewoon gelijk? Ik sluit me hier wel helemaal bij aan.
Daphne

Bericht door Daphne »

Goed artikel, net als Zeckie helemaal mee eens...!!!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

BIRMINGHAM - Rick Warren vindt de tijd rijp voor een tweede Reformatie. "De eerste Reformatie ging over ons geloof. Nu we weten wat we geloven, wordt het tijd dat wij daar ook naar gaan handelen.''
In sommige gemeenten weten we nog niet wat we geloven?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Klinkt leuk hoor , maar ik heb mijn twijfels bij die man. Net als bij zijn boek.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Daphne

Bericht door Daphne »

poehpoeh, als er opgeroepen wordt om meer naar de Bijbel te leven dan is t opeens weer fout...

Ik denk dat deze man het weldegelijk bij het juiste eind heeft!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij heeft de kerk eerst aan de binnenkant wat op te knappen, voor ze aan allerlei wilde plannen toe is.
Ik ben bang dat het echte geestelijk leven steeds meer aan het verdwijnen is.
Maar nu zullen sommigen mij wel een zwartkijker vinden.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Als je even googled kun je er van alles over lezen.
En naar de bijbel leven?? Ja naar wat hij er uit plukt
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Volgens mij heeft de kerk eerst aan de binnenkant wat op te knappen, voor ze aan allerlei wilde plannen toe is.
Ik ben bang dat het echte geestelijk leven steeds maar aan het verdwijnen is.
Ik geloof dat als we naar Bijbelse normen etc. gaan leven (d.w.z ook voor een zeer groot deel aan naasteliefde gaan doen) is dit inclusief kerkmensen...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik ben bang dat het echte geestelijk leven steeds maar aan het verdwijnen is.
Ik geloof dat als we naar Bijbelse normen etc. gaan leven (d.w.z ook voor een zeer groot deel aan naasteliefde gaan doen) is dit inclusief kerkmensen...
Ik ben bang dat het allemaal oppoetsen van de buitenkant is...
Daphne

Bericht door Daphne »

Als God je leven leidt, dan is het niet alleen de buitenkant Afgewezen
refo

Bericht door refo »

Dat oppoetsen kan natuurlijk geen kwaad.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
In sommige gemeenten weten we nog niet wat we geloven?
tja, dan valt er ook niet naar te handelen, en kun je veilig blijven zitten waar je zit.

wel zo makkelijk , kritiek leveren op deze man en zijn ( verrijkende) boeken is dan niet zo moeilijk.

ben het met hem eens dat er een tweede reformatie hard nodig is.
gelukkig worden zijn boeken in veel gemeenten gebruikt en zijn mensen er mee bezig.
Gods werk gaat dóór, en daar gebruikt Hij gewone mensen voor.
zoals Rick Warren bijvoorbeeld.......
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Empee: En de Nineveeërs bekeerden zich op de preken van Jona. Tis balen, maar het gebeurde en God pikte het ook nog.

Afgewezen:
Tis altijd weer opletten om niet door te schieten naar de andere kant, maar de bijbel is heel duidelijk: Geen goede werken -> geen waar geloof. (Jac. 5)
Dan kun je het van binnen wel op orde hebben, maar dan zegt Jezus: Je kunt wel Heere Heere zeggen, maar heb je de wil van mijn Vader wel gedaan?
Tegelijk worden we niet om onze daden verlost en is het geen wedstrijd van productiviteit. Toch denk ik dat een hernieuwde aandacht voor de werken heel gezond is in een kerk dat slaapt op het slaapliedje van zijn eigen dogmatie.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

dank je , zal ik zeker doen, maar niet nu, tis me nogal een lap tekst .......
Plaats reactie