De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn...

Afgewezen

Re: De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn...

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Niet zo'n grote broek aantrekken, m.
Ik stel 2 dingen:
1. De zonde tegen de Heilige Geest is het werk van de Heilige Geest als duivelswerk bestempelen (men leze betreffende teksten uit het NT, en zal zien dat is wat daarmee bedoelt wordt).
2. Wat DIA hier doet, is de bekering van vele bevindelijk-gereformeerde christenen ontkennen. Ja, bedrog benoemen. Het werk van Gods Heilige Geest wordt als duivelswerk benoemt. Dat vind ik echt heel, heel erg!

Ik waarschuw daarom om niet in die gedachte te volharden. Want de Schrift leert ons, dat voor de zonde tegen de Heilige Geest geen vergeving mogelijk is. En ook de praktijk bevestigd dat, namelijk dat uiterst rechtzinnige mensen die ook menen dat er geen geestelijk licht meer is, en deze visie volhouden tot hun dood, vaak (ook naar eigen getuigenis) onbekeerd sterven.
DIA doet het niet met opzet en uit vijandschap tegen God, dat maakt het nog wel een beetje anders.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:En nog steeds is er geen antwoord op mijn vraag.

Het zal wel zijn zoals Memento schrijft. De weergave is anders dan de beleefde feiten. Triest is het anders wel. Of nog erger: het probeert God te onteren. Het is allemaal mensenverheerlijking.

Gelukkig diegene die mag vallen voor het Woord. Dit Woord hangt niet van een misschientje af. Het is zeker omdat het Gods eigen Woord is. Zo zegt de HEERE. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u.

Wie met Maria neerzit aan Zijn voeten heeft Hem gevonden. Daar aan Zijn voeten wordt het hart in vuur en vlam gezet. Het vuur van de Heilige Geest. Het hart brandt van liefde voor Jezus Christus. En wil dan niets anders doen dan spreken over de HEERE en Zijn heerlijke dienst.

En hier is de jeugd naar op zoek. Doorleefde vroomheid. Vurige verbondenheid. Maar deze taal wordt niet meer herkend. De 'griezelige bevinding' hamert er op los. Probeert met een vroom woord het plantje te ontwortelen. Het is vergeefse moeite, want Christus heeft het geplant en Hij staat voor Zijn eigen werk in. Maar ondertussen brengt deze 'bevinding' veel duisternis en verwarring in de kerk. Ze is kittelachtig van gehoor. Verdraagt het leven niet. Ze zijn als de Farizeeën die hun oren toestopten bij de woorden van Christus. Wandelt zelf in het volstrekte donker en heeft het klaaglied aan dat het zo donker geworden is.

Jezus Christus heeft indringend bevolen dat Zijn kudde geroepen is tot een lichtend licht en een zoutend zout. Alleen dat zal het negatieve zuurdesem van deze witgepleisterde graven kunnen keren.
Dat vind ik pas een verschrikkelijke reactie die Gods Werk aantast.
hervormde

Bericht door hervormde »

Verklaar u nader Desiderius.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Ik stel 2 dingen:
1. De zonde tegen de Heilige Geest is het werk van de Heilige Geest als duivelswerk bestempelen (men leze betreffende teksten uit het NT, en zal zien dat is wat daarmee bedoelt wordt).
2. Wat DIA hier doet, is de bekering van vele bevindelijk-gereformeerde christenen ontkennen. Ja, bedrog benoemen. Het werk van Gods Heilige Geest wordt als duivelswerk benoemt. Dat vind ik echt heel, heel erg!

Ik waarschuw daarom om niet in die gedachte te volharden. Want de Schrift leert ons, dat voor de zonde tegen de Heilige Geest geen vergeving mogelijk is. En ook de praktijk bevestigd dat, namelijk dat uiterst rechtzinnige mensen die ook menen dat er geen geestelijk licht meer is, en deze visie volhouden tot hun dood, vaak (ook naar eigen getuigenis) onbekeerd sterven.
DIA doet het niet met opzet en uit vijandschap tegen God, dat maakt het nog wel een beetje anders.
Dat deden de Farizeeërs ook niet, tegen wie Jezus over de zonde tegen de Heilige Geest sprak...
Tja, jij houdt bepaalde christenen ook voor onbekeerd; je wantrouwt hun bekering op bepaalde theologische gronden. Bega je daar de zonde tegen de Heilige Geest mee?
Je mag iemands bekering betwijfelen ja, als deze ingaat tegen het expliciete getuigenis van de Schrift. Bijvoorbeeld: Wie ontkent dat Jezus Gods Zoon is, is niet bekeerd.

Dit kan en mag, omdat Gods Geest altijd in harmonie met het Woord werkt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:
Ik stel 2 dingen:

Dat deden de Farizeeërs ook niet, tegen wie Jezus over de zonde tegen de Heilige Geest sprak...
Niet?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:Verklaar u nader Desiderius.
Een christen moet een mede-christen nooit een farizeeër noemen. Dan is hij namelijk zelf heel ver van zijn plaats af. En zeker noem je een mede-christen geen "witgepleisterd graf", iemand die je amper kent.
hervormde

Bericht door hervormde »

En toen Petrus te Antiochië gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.

Als het gaat om het heilig Woord van God zelf mogen we niet terughoudend reageren. Wie niet deelt in Christus is buiten Hem. Zo iemand moeten we geen witgepleisterd graf noemen. Wel is iemand dat als hij of zij meent hoe de HEERE werkt, terwijl Hij nog nooit door Christus bewerkt is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:En toen Petrus te Antiochië gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.

Als het gaat om het heilig Woord van God zelf mogen we niet terughoudend reageren. Wie niet deelt in Christus is buiten Hem. Zo iemand moeten we geen witgepleisterd graf noemen. Wel is iemand dat als hij of zij meent hoe de HEERE werkt, terwijl Hij nog nooit door Christus bewerkt is.
Hoe weet je dat?
artistiek

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:Ik heb dit geciteerd omdat er zo uiterst fel wordt gereageerd. En er wordt wel geroepen dat het niet klopt en dat het zwaarmoedig is en dat er te kort wordt gedaan aan God en Zijn werk maar nergens lees ik een duidelijk beargumenteerde reactie, op grond van de Schrift, dat de geciteerde levensbeschrijving van M. Vrijdag tegen Gods woord in druist. Dat er onbijbelse zaken in staan. Dat het een dwaalleer is...
Volgens mij worden er nu zaken door elkaar gehaald. De felste reactie ontstaat door het feit dat het geestelijk leven van M. Vrijdag verabsoluteerd wordt als zijnde het ongeveer enige ware, met voorbijgaan aan datgene wat er ook heden ten dage aan geestelijk leven is, en níét vanwege het feit dat getwijfeld wordt aan de waarachtigheid van dat geestelijk leven. De zwaarmoedigheid wordt aan DIA ten laste gelegd, niet aan M. Vrijdag.
Het geestelijk leven van MV wordt niet verabsoluteerd maar is wel al velen tot troost, tot onderwijs en tot zegen geweest waar velen van Gods kinderen aansluiting in vinden. In die zin mogen we zeggen dat dat het ware leven is.
Afgewezen schreef:
Artistiek schreef:Ik heb dit stuk uit Handelingen ook geciteerd omdat we de gestalte van Paulus maar bitter weinig meer vinden op de preekstoel want waar is de bewogenheid over de schare wetende de schrik des Heeren? Waar wordt nog scherpelijk gepredikt? Waar wordt de gemeente nog met tranen vermaand? Waar wordt nog vurig gebeden om vergeving van zonden, om bekering van land en volk? Waar is de zachtmoedigheid, ootmoedigheid, tere afhankelijkheid ?
Ik weet het niet. Bij ons op de kansel hoor ik het meestal niet, nee. Maar was het vroeger zoveel beter? Velen van het 'oude volk' waren thuislezers. Dat was ook niet voor niks.
Ik weet niet of het vroeger beter was maar dat dit geluid nodig is om gehoord te worden ben ik van overtuigd... blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk!!
hervormde

Bericht door hervormde »

Erasmiaan schreef:
hervormde schreef:En toen Petrus te Antiochië gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.

Hoe weet je dat?
Wie de Zoon niet heeft die heeft het leven niet. Toch? Zonder de Zoon de dood. Net als in een graf. Rammelende beenderen. Of is dat niet zo?
Marco

Bericht door Marco »

hervormde schreef:....Wel is iemand dat als hij of zij meent hoe de HEERE werkt, terwijl Hij nog nooit door Christus bewerkt is.
Dat laatste durf ik van niemand hier te beweren. Jij wel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:
Erasmiaan schreef:

Hoe weet je dat?
Wie de Zoon niet heeft die heeft het leven niet. Toch? Zonder de Zoon de dood. Net als in een graf. Rammelende beenderen. Of is dat niet zo?
Wat weet jij wat dat betreft van DIA?
Jongere

Bericht door Jongere »

De discussie moet een minder fel en persoonlijk karakter krijgen, anders gaat het topic op slot. Dit is geen waardige discussie meer.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gaarne een slot want datgene wat hier boven staat kan echt niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat kan inderdaad niet.
Gesloten