Deze woorden hebt gij met waarheid gesprokenartistiek schreef:Dit heeft Paulus al voorzegd in Handelingen 20: En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen (om de waarheid te verdraaien!), om de discipelen af te trekken achter zich-DIA- schreef:Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
en deze mannen (en dat constateren we tegenwoordig meer en meer) missen ook de gestalte van Paulus nl. dit: Daarom waakt, en gedenkt, dat ik drie jaren lang nacht en dag, niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.
De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn...
Re: De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je kan het ook omdraaien, namelijk dat jij de oude waarheid niet meer verdraagd. Want er wordt nog op vele plaatsen gepreekt zoals ten tijde van de Reformatie en Nadere Reformatie, en er zijn nog genoeg gemeenten waar dit vele vruchten draagt. Wie ben jij, dat je meent te kunnen beoordelen dat dat allemaal niets meer is? Wie ben jij, om zo Gods werk verdacht te maken?-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
Zolang je er zelf buiten staat, kan je beter stoppen met klagen over anderen. Een ieder klage over zijn eige zonden. Want helaas kunnen velen van die rechtzinnige klagers het nog prima uithouden met hun eigen onbekeerlijkheid. Owja, dat is iets waar Justus Vermeer en geestesgenoten van hem ook sterk tegen gewaarschuwd hebben!Lees dan een in Justus Vermeer, de catechismusverklaring. Misschien zie je dan dat niet alles Isaël is wat zich Israël noemt. Mensen, het komt er ZO nauw op aan, en we zijn zelf bedriegeers, we willen niets liever als ons bedriegen voor de grote eeuwigheid. Ook ik ben niet anders. Ik zou dat niet zo zeggen als ik daar niet zelf wat licht over had.
Wie Gods volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan! Dat geldt ook nu nog. Wee die mens!
Daar gaat het niet over. Wie zegt dat Mientje Vrijdag 'echt' was? Degenen die met haar gesproken hebben, ja (en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen). Maar moet je dat nu gaan beschrijven op een toon die de RK nog niet bezigt als ze er een heilige bijgemaakt hebben?-DIA- schreef:Lees dan een in Justus Vermeer, de catechismusverklaring. Misschien zie je dan dat niet alles Isaël is wat zich Israël noemt. Mensen, het komt er ZO nauw op aan, en we zijn zelf bedriegeers, we willen niets liever als ons bedriegen voor de grote eeuwigheid. Ook ik ben niet anders. Ik zou dat niet zo zeggen als ik daar niet zelf wat licht over had.Marco schreef:Er is niks mis met de oude waarheid. Er is wel iets mis als een beschrijving van die oude waarheid als de waarheid neergezet wordt, met alleen maar geween over wat er nu niet meer zou zijn. Dan doe je die oude waarheid tekort, en de huidige ook.-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
En, ook al is niet alles Israël wat zich Israël noemt, dat is nog geen reden om alles en iedereen in de huidige tijd maar af te keuren (zonder onderzocht te hebben) en heel zwartgallig naar de oude tijden te verwijzen? Terwijl de getuigen uit die oude tijden zelf al aangaven, dat die oude tijden helemaal niet zo geweldig waren in hun ogen?
Dan doen we de HEER tekort.
Dank voor uw reacties. Het lust me niet om dit verder te ontstichten. Steeds weer moet ik constaterenm dat ik me niet echt thuisvoel op dit forum... Er lijkt een onoverbrugbare kloof ergens te zitten... Ik kan niet met de moderne opvattingen mee dat het alles wel wat anders kan... Zie topic: Vreemdeling op Refoforummemento schreef:Je kan het ook omdraaien, namelijk dat jij de oude waarheid niet meer verdraagd. Want er wordt nog op vele plaatsen gepreekt zoals ten tijde van de Reformatie en Nadere Reformatie, en er zijn nog genoeg gemeenten waar dit vele vruchten draagt. Wie ben jij, dat je meent te kunnen beoordelen dat dat allemaal niets meer is? Wie ben jij, om zo Gods werk verdacht te maken?-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
Zolang je er zelf buiten staat, kan je beter stoppen met klagen over anderen. Een ieder klage over zijn eige zonden. Want helaas kunnen velen van die rechtzinnige klagers het nog prima uithouden met hun eigen onbekeerlijkheid. Owja, dat is iets waar Justus Vermeer en geestesgenoten van hem ook sterk tegen gewaarschuwd hebben!Lees dan een in Justus Vermeer, de catechismusverklaring. Misschien zie je dan dat niet alles Isaël is wat zich Israël noemt. Mensen, het komt er ZO nauw op aan, en we zijn zelf bedriegeers, we willen niets liever als ons bedriegen voor de grote eeuwigheid. Ook ik ben niet anders. Ik zou dat niet zo zeggen als ik daar niet zelf wat licht over had.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je kunt dat te allen tijde tegen iedereen loslaten. Het betekent niets anders dan: Ik heb gelijk en jij bent een valse profeet. Het komt uit de Bijbel, maar is, op deze manier losgeknipt, grote onzin en misbruik van de Heilige Schrift.artistiek schreef:Dit heeft Paulus al voorzegd in Handelingen 20: En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen (om de waarheid te verdraaien!), om de discipelen af te trekken achter zich-DIA- schreef:Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
en deze mannen (en dat constateren we tegenwoordig meer en meer) missen ook de gestalte van Paulus nl. dit: Daarom waakt, en gedenkt, dat ik drie jaren lang nacht en dag, niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.
In dit gedeelte worden de oudsten in Efeze er nogmaals op gewezen dat ze zich moeten houden aan wat Paulus hun verteld had. Vooral als er dwaalleraars komen. Paulus zelf zullen ze niet meer zien, vandaar deze indringende waarschuwing. Lees het stuk in verband en stop met het misbruik van de Bijbel en deze schijnvrome manier van citeren.
PS (edit) ..Ook al is je intentie goed. Daar twijfel ik niet aan!
Laatst gewijzigd door Marco op 09 okt 2009, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is inderdaad een onoverbrugbare kloof. Ik geloof inderdaad niet wat jij stelt, namelijk dat God niet meer werkt, en dat wat Hij werkt maar van matige kwaliteit is. Die manier van spreken is m.i. grove ketterij, het verdacht maken van het werk van God de Heilige Geest, hetwelk zeer dicht tot de zonde tegen de Heilige Geest nadert*. Wie in die gedachte volhard, zal nimmer bekeerd worden!-DIA- schreef:Dank voor uw reacties. Het lust me niet om dit verder te ontstichten. Steeds weer moet ik constaterenm dat ik me niet echt thuisvoel op dit forum... Er lijkt een onoverbrugbare kloof ergens te zitten... Ik kan niet met de moderne opvattingen mee dat het alles wel wat anders kan... Zie topic: Vreemdeling op Refoforummemento schreef:Je kan het ook omdraaien, namelijk dat jij de oude waarheid niet meer verdraagd. Want er wordt nog op vele plaatsen gepreekt zoals ten tijde van de Reformatie en Nadere Reformatie, en er zijn nog genoeg gemeenten waar dit vele vruchten draagt. Wie ben jij, dat je meent te kunnen beoordelen dat dat allemaal niets meer is? Wie ben jij, om zo Gods werk verdacht te maken?-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
-----
* De zonde tegen de Heilige Geest, is het werk van Gods Geest duivelswerk noemen. En wie openlijk de zaligheid van vele christenen in twijfel trekt, terwijl deze wel bevindelijk-gereformeerde christenen zijn, maakt zich m.i. daar schuldig aan. Want in wezen noem je hun bekering dan duivelswerk, ipv het werk van Gods Geest. De praktijk wijst ook uit, dat dit soort mensen zelden tot bekering komen.
Volgens mij heeft het met moderne opvattingen niets te maken. Er zegt ook niemand dat het wel anders kan. Wel dat we elkaar scherp moeten en kunnen houden door elkaar terecht te wijzen en op te bouwen. Daarin heeft dit forum een functie.-DIA- schreef:Dank voor uw reacties. Het lust me niet om dit verder te ontstichten. Steeds weer moet ik constaterenm dat ik me niet echt thuisvoel op dit forum... Er lijkt een onoverbrugbare kloof ergens te zitten... Ik kan niet met de moderne opvattingen mee dat het alles wel wat anders kan... Zie topic: Vreemdeling op Refoforummemento schreef:Je kan het ook omdraaien, namelijk dat jij de oude waarheid niet meer verdraagd. Want er wordt nog op vele plaatsen gepreekt zoals ten tijde van de Reformatie en Nadere Reformatie, en er zijn nog genoeg gemeenten waar dit vele vruchten draagt. Wie ben jij, dat je meent te kunnen beoordelen dat dat allemaal niets meer is? Wie ben jij, om zo Gods werk verdacht te maken?-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
Wanneer je geschiedenissen van 60 en meer jaar aan gaat halen als de oude waarheid, en het voorbeeld, en suggereert dat dat er vandaag niet meer is, dan zul je weerstand ondervinden.
Simpelweg omdat het er wél is. Ook op dit forum. En omdat een zure toon van spreken niet de taal van de Geest is. Als je alleen op zoek bent naar een sfeer die teruggaat op vroeger dan hoop ik dat je hier inderdaad aan het verkeerde adres bent. Maar meer hoop ik dat je in gaat zien dat God veel groter is dan alleen de genade die Hij aan Mientjes Vrijdag heeft gedaan. Hij doet zijn wonderen nog steeds, dag aan dag.
Ik heb dit geciteerd omdat er zo uiterst fel wordt gereageerd. En er wordt wel geroepen dat het niet klopt en dat het zwaarmoedig is en dat er te kort wordt gedaan aan God en Zijn werk maar nergens lees ik een duidelijk beargumenteerde reactie, op grond van de Schrift, dat de geciteerde levensbeschrijving van M. Vrijdag tegen Gods woord in druist. Dat er onbijbelse zaken in staan. Dat het een dwaalleer is..Marco schreef:Je kunt dat te allen tijde tegen iedereen loslaten. Het betekent niets anders dan: Ik heb gelijk en jij bent een valse profeet. Het komt uit de Bijbel, maar is, op deze manier losgeknipt, grote onzin en misbruik van de Heilige Schrift.artistiek schreef:Dit heeft Paulus al voorzegd in Handelingen 20: En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen (om de waarheid te verdraaien!), om de discipelen af te trekken achter zich-DIA- schreef:Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
In dit gedeelte worden de oudsten in Efeze er nogmaals op gewezen dat ze zich moeten houden aan wat Paulus hun verteld had. Vooral als er dwaalleraars komen. Paulus zelf zullen ze niet meer zien, vandaar deze indringende waarschuwing. Lees het stuk in verband en stop met het misbruik van de Bijbel en deze schijnvrome manier van citeren.
PS (edit) ..Ook al is je intentie goed. Daar twijfel ik niet aan!
Ik heb dit stuk uit Handelingen ook geciteerd omdat we de gestalte van Paulus maar bitter weinig meer vinden op de preekstoel want waar is de bewogenheid over de schare wetende de schrik des Heeren? Waar wordt nog scherpelijk gepredikt? Waar wordt de gemeente nog met tranen vermaand? Waar wordt nog vurig gebeden om vergeving van zonden, om bekering van land en volk? Waar is de zachtmoedigheid, ootmoedigheid, tere afhankelijkheid ?
Niet zo'n grote broek aantrekken, m.memento schreef:Er is inderdaad een onoverbrugbare kloof. Ik geloof inderdaad niet wat jij stelt, namelijk dat God niet meer werkt, en dat wat Hij werkt maar van matige kwaliteit is. Die manier van spreken is m.i. grove ketterij, het verdacht maken van het werk van God de Heilige Geest, hetwelk zeer dicht tot de zonde tegen de Heilige Geest nadert*. Wie in die gedachte volhard, zal nimmer bekeerd worden!-DIA- schreef:Dank voor uw reacties. Het lust me niet om dit verder te ontstichten. Steeds weer moet ik constaterenm dat ik me niet echt thuisvoel op dit forum... Er lijkt een onoverbrugbare kloof ergens te zitten... Ik kan niet met de moderne opvattingen mee dat het alles wel wat anders kan... Zie topic: Vreemdeling op Refoforummemento schreef:Je kan het ook omdraaien, namelijk dat jij de oude waarheid niet meer verdraagd. Want er wordt nog op vele plaatsen gepreekt zoals ten tijde van de Reformatie en Nadere Reformatie, en er zijn nog genoeg gemeenten waar dit vele vruchten draagt. Wie ben jij, dat je meent te kunnen beoordelen dat dat allemaal niets meer is? Wie ben jij, om zo Gods werk verdacht te maken?-DIA- schreef:Trouwens dit topic verliest ook wel erg aan stichtelijkhed zo, niet dan? Waarom verdragen we de oude waarheid toch niet meer, want dat blijkt overduidelijk uit de felheid van de reacties...
-----
* De zonde tegen de Heilige Geest, is het werk van Gods Geest duivelswerk noemen. En wie openlijk de zaligheid van vele christenen in twijfel trekt, terwijl deze wel bevindelijk-gereformeerde christenen zijn, maakt zich m.i. daar schuldig aan. Want in wezen noem je hun bekering dan duivelswerk, ipv het werk van Gods Geest. De praktijk wijst ook uit, dat dit soort mensen zelden tot bekering komen.
Ik vind dat jij hier hele gewaagde oordelen veld...memento schreef:Die manier van spreken is m.i. grove ketterij, het verdacht maken van het werk van God de Heilige Geest, hetwelk zeer dicht tot de zonde tegen de Heilige Geest nadert*. Wie in die gedachte volhard, zal nimmer bekeerd worden!
-----
Het lijkt me dat het een waarschuwing is die op zijn plek is. Gods werk verdacht maken is in alle gevallen zonde.artistiek schreef:Ik vind dat jij hier hele gewaagde oordelen veld...memento schreef:Die manier van spreken is m.i. grove ketterij, het verdacht maken van het werk van God de Heilige Geest, hetwelk zeer dicht tot de zonde tegen de Heilige Geest nadert*. Wie in die gedachte volhard, zal nimmer bekeerd worden!
-----
Ik stel 2 dingen:Erasmiaan schreef:Niet zo'n grote broek aantrekken, m.
1. De zonde tegen de Heilige Geest is het werk van de Heilige Geest als duivelswerk bestempelen (men leze betreffende teksten uit het NT, en zal zien dat is wat daarmee bedoelt wordt).
2. Wat DIA hier doet, is de bekering van vele bevindelijk-gereformeerde christenen ontkennen. Ja, bedrog benoemen. Het werk van Gods Heilige Geest wordt als duivelswerk benoemt. Dat vind ik echt heel, heel erg!
Ik waarschuw daarom om niet in die gedachte te volharden. Want de Schrift leert ons, dat voor de zonde tegen de Heilige Geest geen vergeving mogelijk is. En ook de praktijk bevestigd dat, namelijk dat uiterst rechtzinnige mensen die ook menen dat er geen geestelijk licht meer is, en deze visie volhouden tot hun dood, vaak (ook naar eigen getuigenis) onbekeerd sterven.
Volgens mij worden er nu zaken door elkaar gehaald. De felste reactie ontstaat door het feit dat het geestelijk leven van M. Vrijdag verabsoluteerd wordt als zijnde het ongeveer enige ware, met voorbijgaan aan datgene wat er ook heden ten dage aan geestelijk leven is, en níét vanwege het feit dat getwijfeld wordt aan de waarachtigheid van dat geestelijk leven. De zwaarmoedigheid wordt aan DIA ten laste gelegd, niet aan M. Vrijdag.artistiek schreef:Ik heb dit geciteerd omdat er zo uiterst fel wordt gereageerd. En er wordt wel geroepen dat het niet klopt en dat het zwaarmoedig is en dat er te kort wordt gedaan aan God en Zijn werk maar nergens lees ik een duidelijk beargumenteerde reactie, op grond van de Schrift, dat de geciteerde levensbeschrijving van M. Vrijdag tegen Gods woord in druist. Dat er onbijbelse zaken in staan. Dat het een dwaalleer is...
Ik weet het niet. Bij ons op de kansel hoor ik het meestal niet, nee. Maar was het vroeger zoveel beter? Velen van het 'oude volk' waren thuislezers. Dat was ook niet voor niks.Artistiek schreef:Ik heb dit stuk uit Handelingen ook geciteerd omdat we de gestalte van Paulus maar bitter weinig meer vinden op de preekstoel want waar is de bewogenheid over de schare wetende de schrik des Heeren? Waar wordt nog scherpelijk gepredikt? Waar wordt de gemeente nog met tranen vermaand? Waar wordt nog vurig gebeden om vergeving van zonden, om bekering van land en volk? Waar is de zachtmoedigheid, ootmoedigheid, tere afhankelijkheid ?
En nog steeds is er geen antwoord op mijn vraag.
Het zal wel zijn zoals Memento schrijft. De weergave is anders dan de beleefde feiten. Triest is het anders wel. Of nog erger: het probeert God te onteren. Het is allemaal mensenverheerlijking.
Gelukkig diegene die mag vallen voor het Woord. Dit Woord hangt niet van een misschientje af. Het is zeker omdat het Gods eigen Woord is. Zo zegt de HEERE. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u.
Wie met Maria neerzit aan Zijn voeten heeft Hem gevonden. Daar aan Zijn voeten wordt het hart in vuur en vlam gezet. Het vuur van de Heilige Geest. Het hart brandt van liefde voor Jezus Christus. En wil dan niets anders doen dan spreken over de HEERE en Zijn heerlijke dienst.
En hier is de jeugd naar op zoek. Doorleefde vroomheid. Vurige verbondenheid. Maar deze taal wordt niet meer herkend. De 'griezelige bevinding' hamert er op los. Probeert met een vroom woord het plantje te ontwortelen. Het is vergeefse moeite, want Christus heeft het geplant en Hij staat voor Zijn eigen werk in. Maar ondertussen brengt deze 'bevinding' veel duisternis en verwarring in de kerk. Ze is kittelachtig van gehoor. Verdraagt het leven niet. Ze zijn als de Farizeeën die hun oren toestopten bij de woorden van Christus. Wandelt zelf in het volstrekte donker en heeft het klaaglied aan dat het zo donker geworden is.
Jezus Christus heeft indringend bevolen dat Zijn kudde geroepen is tot een lichtend licht en een zoutend zout. Alleen dat zal het negatieve zuurdesem van deze witgepleisterde graven kunnen keren.
Het zal wel zijn zoals Memento schrijft. De weergave is anders dan de beleefde feiten. Triest is het anders wel. Of nog erger: het probeert God te onteren. Het is allemaal mensenverheerlijking.
Gelukkig diegene die mag vallen voor het Woord. Dit Woord hangt niet van een misschientje af. Het is zeker omdat het Gods eigen Woord is. Zo zegt de HEERE. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u.
Wie met Maria neerzit aan Zijn voeten heeft Hem gevonden. Daar aan Zijn voeten wordt het hart in vuur en vlam gezet. Het vuur van de Heilige Geest. Het hart brandt van liefde voor Jezus Christus. En wil dan niets anders doen dan spreken over de HEERE en Zijn heerlijke dienst.
En hier is de jeugd naar op zoek. Doorleefde vroomheid. Vurige verbondenheid. Maar deze taal wordt niet meer herkend. De 'griezelige bevinding' hamert er op los. Probeert met een vroom woord het plantje te ontwortelen. Het is vergeefse moeite, want Christus heeft het geplant en Hij staat voor Zijn eigen werk in. Maar ondertussen brengt deze 'bevinding' veel duisternis en verwarring in de kerk. Ze is kittelachtig van gehoor. Verdraagt het leven niet. Ze zijn als de Farizeeën die hun oren toestopten bij de woorden van Christus. Wandelt zelf in het volstrekte donker en heeft het klaaglied aan dat het zo donker geworden is.
Jezus Christus heeft indringend bevolen dat Zijn kudde geroepen is tot een lichtend licht en een zoutend zout. Alleen dat zal het negatieve zuurdesem van deze witgepleisterde graven kunnen keren.
Tja, jij houdt bepaalde christenen ook voor onbekeerd; je wantrouwt hun bekering op bepaalde theologische gronden. Bega je daar de zonde tegen de Heilige Geest mee?memento schreef:Ik stel 2 dingen:Erasmiaan schreef:Niet zo'n grote broek aantrekken, m.
1. De zonde tegen de Heilige Geest is het werk van de Heilige Geest als duivelswerk bestempelen (men leze betreffende teksten uit het NT, en zal zien dat is wat daarmee bedoelt wordt).
2. Wat DIA hier doet, is de bekering van vele bevindelijk-gereformeerde christenen ontkennen. Ja, bedrog benoemen. Het werk van Gods Heilige Geest wordt als duivelswerk benoemt. Dat vind ik echt heel, heel erg!
Ik waarschuw daarom om niet in die gedachte te volharden. Want de Schrift leert ons, dat voor de zonde tegen de Heilige Geest geen vergeving mogelijk is. En ook de praktijk bevestigd dat, namelijk dat uiterst rechtzinnige mensen die ook menen dat er geen geestelijk licht meer is, en deze visie volhouden tot hun dood, vaak (ook naar eigen getuigenis) onbekeerd sterven.