Zieken(huis)bezoek op zondag?
-
Zieken(huis)bezoek op zondag?
We gaan dus wel of niet naar een zondagse doopdienst waar een kleine van een
dichtbije of verre (familie)relatie wordt gedoopt.
Maar....het kind of de dichtbije of verre relatie komt in het ziekenhuis terecht.
In de week is er geen tijd voor bezoek. Werk, studie, huishouden, verzorging van
kids. Op zondag hebben we meestal wel (meer) tijd. We hoeven niet te werken en we
zijn 's morgens al naar de kerk geweest en toevallig bad de dominee voor de zieke
(en in het gebed liet hij doorschemeren dat het nog niet zo best gaat) en bij de
afkondigingen hoorden we dat de 'kerkbloemen bestemd waren voor NN', de zieke
dus. Wat doen we? Gaan we op bezoek al of niet de bloemen meenemend?
En a.j.b. geen discussie over al dan geen bloemen in de kerk!
dichtbije of verre (familie)relatie wordt gedoopt.
Maar....het kind of de dichtbije of verre relatie komt in het ziekenhuis terecht.
In de week is er geen tijd voor bezoek. Werk, studie, huishouden, verzorging van
kids. Op zondag hebben we meestal wel (meer) tijd. We hoeven niet te werken en we
zijn 's morgens al naar de kerk geweest en toevallig bad de dominee voor de zieke
(en in het gebed liet hij doorschemeren dat het nog niet zo best gaat) en bij de
afkondigingen hoorden we dat de 'kerkbloemen bestemd waren voor NN', de zieke
dus. Wat doen we? Gaan we op bezoek al of niet de bloemen meenemend?
En a.j.b. geen discussie over al dan geen bloemen in de kerk!
- Bonny
- Contacteer:
Re: Zieken(huis)bezoek op zondag?
Dit is een tijdje geleden ook al eens aan de orde geweest. Wat mij betreft: ja natuurlijk! is het op de sabbat geoorloofd goed te doen?
The Groom's still waiting at the altar
Als ik jou was, zou ik zondagsmiddags naar de kerk gaan, in plaats van allerlei in de week verslofte bezoekjes af te leggen.
Tussen de kerkdiensten door kun je best een bezoekje afleggen.
Als de zondag zo maar 'lapdag' voor zaken die doordeweeks niet konden.

Dat ben ik met je eens.
Alleen zie ik dat de topicstarter de middagdienst verzuimt om bij allerlei vage kennisjes op bezoek te gaan, waar hij in de week kennelijk niet aan toekomt.
Dat is niet goed.
Alleen zie ik dat de topicstarter de middagdienst verzuimt om bij allerlei vage kennisjes op bezoek te gaan, waar hij in de week kennelijk niet aan toekomt.
Dat is niet goed.
k vind het ook altijd jammer als mensen ervoor kiezen maar 1 dienst te gaan...
Looft, Hallelujah, looft den Heer';
Mijn ganse hart verheft Zijn eer.
Ik zal Zijn Naam en grootheid prijzen;
'k Zal, met d' oprechten onderling,
Vereend, in hun vergadering
En raad, Hem plechtig eer bewijzen.
2
Des Heeren werken zijn zeer groot;
Wie ooit daarin zijn lust genoot,
Doorzoekt die ijvrig en bestendig;
Zijn doen is enkel majesteit,
Aanbiddelijke heerlijkheid,
En Zijn gerechtigheid onendig.
Looft, Hallelujah, looft den Heer';
Mijn ganse hart verheft Zijn eer.
Ik zal Zijn Naam en grootheid prijzen;
'k Zal, met d' oprechten onderling,
Vereend, in hun vergadering
En raad, Hem plechtig eer bewijzen.
2
Des Heeren werken zijn zeer groot;
Wie ooit daarin zijn lust genoot,
Doorzoekt die ijvrig en bestendig;
Zijn doen is enkel majesteit,
Aanbiddelijke heerlijkheid,
En Zijn gerechtigheid onendig.
Het voorbeeld is gezocht: als de zieke uit de eigen gemeente komt, ligt die zelden in een ziekenhuis dat meer dan een half uur verwijderd is. In dat geval is een bezoek prima te combineren met twee kerkdiensten op een zondag (ik sla even de drie-keer-kerkgangers over).
Waar ik me ook wat over verbaas is: "in de week is er geen tijd". Als dat echt zo is, kloppen dan de prioriteiten wel?
Waar ik me ook wat over verbaas is: "in de week is er geen tijd". Als dat echt zo is, kloppen dan de prioriteiten wel?
- JolandaOudshoorn
Ik ben het met je eens, we moeten de zondag ook niet gebruiken om allerlei nalatigheden van door de week recht te trekken. En dan kan je zo'n bezoekje ook maandag brengen.Marco schreef:Het voorbeeld is gezocht: als de zieke uit de eigen gemeente komt, ligt die zelden in een ziekenhuis dat meer dan een half uur verwijderd is. In dat geval is een bezoek prima te combineren met twee kerkdiensten op een zondag (ik sla even de drie-keer-kerkgangers over).
Persoonlijk vind ik het wel anders als het om familieleden gaat en in het bijzonder als die op sterven liggen. Wij zijn tijdens het ziekbed van mijn schoonvader ook regelmatig naar hem toegegaan, ook om mijn schoonmoeder te ontlasten, omdat er op zondag geen thuishulp kwam en om haar de mogelijkheid te bieden naar de kerk te gaan. Daar moesten we dan wel zelf een kerkdienst in eigen gemeente voor opofferen, maar vaak luisterden we dan daar met onze zieke schoonvader naar de kerktelefoon en de gemiste kerkdienst haalde we maandags weer in (een uitkomst dat het tegenwoordig kan worden opgenomen) Overigens bezochten we mijn schoonvader ook doordeweeks.
Het ligt inderdaad net maar waar je je prioriteiten stelt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Beetje begrip graag: bezoekuur van 16.00-20.00 uur. De afstand één uur rijden. Nee, dan lukt de avonddienst niet. Wanneer je zelf in een ziekenhuis ligt, dan ben je (vooral op zondag) heel erg blij met bezoek. De zondag in een ziekenhuis is toch al zo anders als thuis.
- MarthaMartha
Wat mij betreft: natúúrlijk bezoek je een zieke op zondag in het ziekenhuis.
Maar niet alléén dan, omdat er door de week geen tijd is...
Dan staat de zieke niet op nummer 1 maar de eigen agenda.
Maar is er een zieke? natuurlijk bezoek die, door de week en op zondag.
(weet je hoe lang een dag duurt als je in het ziekenhuis ligt? je ligt echt uit te kijken naar bezoek)
Maar niet alléén dan, omdat er door de week geen tijd is...
Dan staat de zieke niet op nummer 1 maar de eigen agenda.
Maar is er een zieke? natuurlijk bezoek die, door de week en op zondag.
(weet je hoe lang een dag duurt als je in het ziekenhuis ligt? je ligt echt uit te kijken naar bezoek)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Natuurlijk moet je op bezoek in het ziekenhuis; doordeweeks en op zondag, beide. Juist op zondag kan je misschien dan toch iets meegeven wat je zelf in de kerk hebt mogen horen. Daar zit je immers vol van.priscilla schreef:Beetje begrip graag: bezoekuur van 16.00-20.00 uur. De afstand één uur rijden. Nee, dan lukt de avonddienst niet. Wanneer je zelf in een ziekenhuis ligt, dan ben je (vooral op zondag) heel erg blij met bezoek. De zondag in een ziekenhuis is toch al zo anders als thuis.
Alleen in het beschreven geval is er doordeweeks kennelijk geen tijd om naar een zieke om te zien, dus dan verzuimt men de middagdienst maar om op ziekenbezoek te gaan. Dat is niet goed.
-
Het valt me weer op dat velen zich in allerlei bochten wringen om toch maar twee keer naar de kerk te kunnen
gaan; of daar 's mensen zaligheid vanaf hangt. Die zaligheid zou ook weleens kunnen afhangen van de de opdracht van onze Heer, die gezegd heeft: wat je voor die ander deed, deed je voor Mij. Of: behandel de ander, zoals je zelf behandeld wil worden. Dit soort antwoorden mis ik teveel, helaas.
Juist de zondag is een dag om goed te doen: bezoekje (al dan niet een een zieke al of niet in het ziekenhuis), eenzame etc.
Zoals ik al stelde: de zondag is een dag dat je meer tijd hebt voor iets waar je in de week door allerlei bezigheden niet aan toekomt.
En wat is er dan mooier om - als dat bij jou in de kerk het geval is - de bloemen als groet van de gemeente mee te nemen, dan ontstaat er wellicht ook een goed gesprek (over de preek die beluisterd is bijv.) en de gezongen liederen opschrijven zodat de zieke ze ook kan nalezen (of zachtjes voor zichzelf kan zingen).
Ik hoop, nee bid, dat jullie ook deze ervaring kennen!
gaan; of daar 's mensen zaligheid vanaf hangt. Die zaligheid zou ook weleens kunnen afhangen van de de opdracht van onze Heer, die gezegd heeft: wat je voor die ander deed, deed je voor Mij. Of: behandel de ander, zoals je zelf behandeld wil worden. Dit soort antwoorden mis ik teveel, helaas.
Juist de zondag is een dag om goed te doen: bezoekje (al dan niet een een zieke al of niet in het ziekenhuis), eenzame etc.
Zoals ik al stelde: de zondag is een dag dat je meer tijd hebt voor iets waar je in de week door allerlei bezigheden niet aan toekomt.
En wat is er dan mooier om - als dat bij jou in de kerk het geval is - de bloemen als groet van de gemeente mee te nemen, dan ontstaat er wellicht ook een goed gesprek (over de preek die beluisterd is bijv.) en de gezongen liederen opschrijven zodat de zieke ze ook kan nalezen (of zachtjes voor zichzelf kan zingen).
Ik hoop, nee bid, dat jullie ook deze ervaring kennen!
Welke ervaring bedoel je? Dat we doordeweeks geen tijd hebben voor onze zieke medemens?
En wat het twee keer naar de kerk gaan op zondag: hier een artikel in het RD van vandaag over dit onderwerp.
-------------------------
„Twee diensten op zondag zijn nodig”
DRACHTEN – Twee kerkdiensten op een zondag zijn nodig om de luisteraars de rijkdom van de Bijbelse boodschap te kunnen verkondigen. Dat heeft ds. Jonkman uit Drachten deze week geschreven in het christelijke gereformeerde orgaan De Wekker.
Kerkenraden die overwegen de tweede dienst af te schaffen, moeten heel goed weten waar ze aan beginnen, stelt de predikant, reagerend op de recente afschaffing van de tweede dienst in een gemeente binnen zijn kerkverband. „Wat je kwijt bent geraakt, krijg je echt niet zo terug. En het is de vraag hoe lang het zal duren voordat de ene dienst op een zondag ook onder druk komt te staan.”
Ds. Jonkman vindt het „een veeg teken dat het erop gaat lijken dat steeds minder gemeenteleden „wat hebben met de belijdenis””, zo schrijft hij.
De predikant vraagt zich af wat het minimumaantal bezoekers voor een „echte kerkdienst” is. „We kennen de Bijbelse uitdrukking: waar twee of drie in de Naam van Jezus bijeen zijn, is Hij in hun midden. Maar dit slaat niet alleen op de kerkdienst. We beseffen dat een dienst met tien mensen een volwaardige dienst is, maar dat zo’n dienst wel een eigensoortige problematiek met zich meebrengt, zowel voor de prediker als voor de aanwezigen. Te denken is aan de gemeentezang, de collecte, de manier van (s)preken, het verwarmen van het gebouw enz.”
Trouw in het naar de kerk gaan is een zegen, stelt de predikant. „Je krijgt veel bewondering voor de broeders en zusters –en jongeren!!– die zondag in zondag uit getrouw hun plaats in de dienst innemen. Wat is de zegen van de trouw groot. Daar moeten we niet op afdingen. Trouw zijn is een gave en opgave.”
En wat het twee keer naar de kerk gaan op zondag: hier een artikel in het RD van vandaag over dit onderwerp.
-------------------------
„Twee diensten op zondag zijn nodig”
DRACHTEN – Twee kerkdiensten op een zondag zijn nodig om de luisteraars de rijkdom van de Bijbelse boodschap te kunnen verkondigen. Dat heeft ds. Jonkman uit Drachten deze week geschreven in het christelijke gereformeerde orgaan De Wekker.
Kerkenraden die overwegen de tweede dienst af te schaffen, moeten heel goed weten waar ze aan beginnen, stelt de predikant, reagerend op de recente afschaffing van de tweede dienst in een gemeente binnen zijn kerkverband. „Wat je kwijt bent geraakt, krijg je echt niet zo terug. En het is de vraag hoe lang het zal duren voordat de ene dienst op een zondag ook onder druk komt te staan.”
Ds. Jonkman vindt het „een veeg teken dat het erop gaat lijken dat steeds minder gemeenteleden „wat hebben met de belijdenis””, zo schrijft hij.
De predikant vraagt zich af wat het minimumaantal bezoekers voor een „echte kerkdienst” is. „We kennen de Bijbelse uitdrukking: waar twee of drie in de Naam van Jezus bijeen zijn, is Hij in hun midden. Maar dit slaat niet alleen op de kerkdienst. We beseffen dat een dienst met tien mensen een volwaardige dienst is, maar dat zo’n dienst wel een eigensoortige problematiek met zich meebrengt, zowel voor de prediker als voor de aanwezigen. Te denken is aan de gemeentezang, de collecte, de manier van (s)preken, het verwarmen van het gebouw enz.”
Trouw in het naar de kerk gaan is een zegen, stelt de predikant. „Je krijgt veel bewondering voor de broeders en zusters –en jongeren!!– die zondag in zondag uit getrouw hun plaats in de dienst innemen. Wat is de zegen van de trouw groot. Daar moeten we niet op afdingen. Trouw zijn is een gave en opgave.”
Wat gebied God o.a. in het 4e gebod? ...dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk komEppo Gremdaat schreef:Het valt me weer op dat velen zich in allerlei bochten wringen om toch maar twee keer naar de kerk te kunnen
gaan; of daar 's mensen zaligheid vanaf hangt.
- Johann Gottfried Walther
Is dat los te koppelen van het geloof?Eppo Gremdaat schreef:Het valt me weer op dat velen zich in allerlei bochten wringen om toch maar twee keer naar de kerk te kunnen
gaan; of daar 's mensen zaligheid vanaf hangt. Die zaligheid zou ook weleens kunnen afhangen van de de opdracht van onze Heer, die gezegd heeft: wat je voor die ander deed, deed je voor Mij. Of: behandel de ander, zoals je zelf behandeld wil worden.
Want wat niet uit het geloof geschied is zonde.
En als men door Christus niet verzoend is met God, dan behoord men zeker in de werkplaats van de Heilige Geest te komen, en geen diensten over te slaan.
Het valt me op hoe makkelijk je lijkt te denken over het overslaan van een kerkdienst, dat valt op !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"