De verwarring ligt m.i. niet aan mij, Luther.Luther schreef:Jongere, je maakt de verwarring volgens mij alleen maar groter nu. Want HCr roept wel op tot het overwinningsleven en het daardoor overwinnen van bepaalde zonden.Jongere schreef:Ik wilde net zeggen, MM. Dit vind ik vrij verwarrend. Volgens mij leert juist Heartcry niet dat we het moeten doen, maar dat de christen zijn positie in Christus moet kennen. Toen ik het boekje van Murray 'Blijf in Mij' las, las ik precies wat Luther hier nu zegt.
Wel een sterke nadruk op heiliging, maar juist niet dat we dat zelf moeten doen. Juist 1 Kor 1:30 wordt als uitgangspunt genomen.
Heel dat boekje had maar één boodschap: we moeten niets doen dan niets doen (= in Hem blijven).
(En juist daarom ben ik bang dat de actieve heiligmaking wel eens wordt vergeten en alleen de passieve heiligmaking wordt benadrukt - wat beiden waarheden zijn)
Kort door de bocht:
- HCr roept op tot overwinningsleven
- Maar overwinning op basis van het volbrachte werk van Christus (Zijn opstandingskracht, Rom 6)
- Dus overwinnen door niets te doen, dan te leven uit je positie.
Ik weet niet of ik HCr zo goed samenvat, want zo goed ken ik ze ook niet (wat heiligingsleer betreft). Maar dat dit de kern is, is volgens mij wel duidelijk. Maar activisme is dus absoluut niet het goede woord. Ik vind het dan ook heel frappant dat jij, in strijd tegen HCr, precies noemt wat ik bij Murray las.