Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
Uit Hebreeën 12:
1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
(...)
12 Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
15 Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
Ook hier weer: een oproep tot actief bezig zijn! Zeker, niet in eigen kracht, maar dat spreekt - zou ik zeggen - toch eigenlijk vanzelf. Onze heiligingstheorieën moeten niet gaan heersen over de tekst.
1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.
3 Want aanmerkt Dezen, Die zodanig een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen.
4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
(...)
12 Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
15 Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
Ook hier weer: een oproep tot actief bezig zijn! Zeker, niet in eigen kracht, maar dat spreekt - zou ik zeggen - toch eigenlijk vanzelf. Onze heiligingstheorieën moeten niet gaan heersen over de tekst.
De Bijbelse lijn is wat dit betreft heel duidelijk, en de discussie die nu gevoerd wordt is volgens mij een beetje een non-discussie. Die lijn is: Eerst Christus en dan, en daardoor, wij. Hij ging en gaat ons voor in de strijd en daarom en daardoor kunnen en moeten wij ook strijden. Jullie hebben dus beiden voor een deel gelijk. Wij moeten strijden en worden daartoe opgeroepen... Omdat Hij voor ons streed en we door Hem geheiligd zijn. In Efeze 1 staat dat ook al:
5 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, 20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.
Dat is de basis en de tekst over de geestelijke wapenrusting moet altijd in die context, van Jezus Christus, verlosser en overwinnaar, staan. Verder snap ik de discussie niet helemaal. De oproep tot actief gelovig zijn de de oproep tot heiliging staan toch niet tegenover elkaar maar juist naast elkaar? Ik denk dat mensen die heiliging veel aandacht geven, het juist helemaal met je teksten die aansporen tot actie, eens zijn?
5 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, 20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.
Dat is de basis en de tekst over de geestelijke wapenrusting moet altijd in die context, van Jezus Christus, verlosser en overwinnaar, staan. Verder snap ik de discussie niet helemaal. De oproep tot actief gelovig zijn de de oproep tot heiliging staan toch niet tegenover elkaar maar juist naast elkaar? Ik denk dat mensen die heiliging veel aandacht geven, het juist helemaal met je teksten die aansporen tot actie, eens zijn?
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 okt 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij gaat het over beiden. Hij verandert de mens en verbetert hem en buigt hem. Maar het tot geloof komen / wedergeboorte heeft inderdaad wel de nadruk, dat de Geest de overhand krijgt is in de eerste plaats te zien als een mens zich bekeert en tot geloof komt.... en dan pas ook doordat Hij ons verbetert, de heiligmaking dus.Afgewezen schreef:Op zich ben ik het wel met je eens Marnix, het Bijbelcitaat is duidelijk genoeg, maar de DL hebben het hier volgens mij over het tot geloof komen/wedergeboren van de mens en niet zozeer over de heiligmaking.Marnix schreef: Zijn uitleg is dus Bijbels juist, en in de lijn van onze formulieren. Ik snap niet wat dan precies je probleem is. Je hebt het opeens over dat het een levenslange strijd blijft... maar hij zegt nergens dat dit niet zo is, integendeel. Ik denk dat hij wel met bovenstaande reactie van jou eens is en daarom snap ik je hoofdschudden niet, waar hij gewoon de DL citeert.
Dat had ik al gedaan.Erasmiaan schreef:Lees ook even wat ik nog meer heb geschreven. Op dit moment heb ik geen behoefte om daar meer aan toe te voegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Er is al een kerkenraad van een GG ergens in Zeeland die een kanselboodschap heeft doen uitgaan waarbij leden worden gewezen op het toezicht van de eigen kerkenraad en geen bezoeken te brengen aan bijeenkomsten van Stichtingen binnen en buiten Zeeland.
Dank je.Marnix schreef:De Bijbelse lijn is wat dit betreft heel duidelijk, en de discussie die nu gevoerd wordt is volgens mij een beetje een non-discussie.

Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 okt 2009, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Claus, wil je de discussie niet verstoren met dit soort rare losse flodders?claus schreef:Er is al een kerkenraad van een GG ergens in Zeeland die een kanselboodschap heeft doen uitgaan waarbij leden worden gewezen op het toezicht van de eigen kerkenraad en geen bezoeken te brengen aan bijeenkomsten van Stichtingen binnen en buiten Zeeland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Volgens mij praten Luther en Afgewezen langs elkaar heen, of begrijpen ze elkaar niet goed, of zo.
Het lijkt me niet juist om te ontkennen, dat er in de Bijbel opgeroepen wordt tot het vlieden van de zonde, tot heiligmaking en tot streven naar volmaaktheid. In vele Bijbelgedeeltes klinkt de oproept "Zijt heilig, want Ik ben heilig".
Het punt waar HeartCry afwijkt van de gereformeerde leer, is dat ze leert, dat die strijdende mens hier in dit leven steeds heiliger en volmaakter wordt.
Het lijkt me niet juist om te ontkennen, dat er in de Bijbel opgeroepen wordt tot het vlieden van de zonde, tot heiligmaking en tot streven naar volmaaktheid. In vele Bijbelgedeeltes klinkt de oproept "Zijt heilig, want Ik ben heilig".
Het punt waar HeartCry afwijkt van de gereformeerde leer, is dat ze leert, dat die strijdende mens hier in dit leven steeds heiliger en volmaakter wordt.
Zo zie je maar weer, dat de bestrijding van HCr weer nieuwe dwalingen kan oproepen.Tiberius schreef:Volgens mij praten Luther en Afgewezen langs elkaar heen, of begrijpen ze elkaar niet goed, of zo.
Maar wat dit laatste betreft: hoe bedoelt HCr dit en wat zegt de Bijbel hiervan?
Zeker roept de Bijbel ons daartoe op.Tiberius schreef:Volgens mij praten Luther en Afgewezen langs elkaar heen, of begrijpen ze elkaar niet goed, of zo.
Maar de vraag is: En dan?
Of anders geformuleerd: Wat is dat, strijden tegen de zonde?
Dat is niets anders dan schuilen achter Christus, in Hem blijven. Dát heeft uiteindelijk effecten in je leven, en zal betekenis hebben voor je concrete handelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Waarom zegt Paulus dat dan niet: "Schuil maar achter Christus, blijf maar in Hem. Dat is genoeg."Luther schreef:Zeker roept de Bijbel ons daartoe op.Tiberius schreef:Volgens mij praten Luther en Afgewezen langs elkaar heen, of begrijpen ze elkaar niet goed, of zo.
Dat is niets anders dan schuilen achter Christus, in Hem blijven. Dát heeft uiteindelijk effecten in je leven, en zal betekenis hebben voor je concrete handelen.
- MarthaMartha
dat is nou precies wat ze bij HCr vertellen:Luther schreef:Zeker roept de Bijbel ons daartoe op.Tiberius schreef:Volgens mij praten Luther en Afgewezen langs elkaar heen, of begrijpen ze elkaar niet goed, of zo.
Blijf in Mij en Ik in u. Gelijker wijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in de wijnstok blijft, alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ik ben de Wijnstok en gij de ranken. Die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.
Ik heb de lezing nog hier liggen op een cd-tje...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Maar dat is dan toch echt wat anders dan het voorbeeld van Jantje en Pietje (oude en nieuwe mens) waarbij Pietje uiteindelijk de overhand krijgt.MarthaMartha schreef: dat is nou precies wat ze bij HCr vertellen:
Blijf in Mij en Ik in u. Gelijker wijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in de wijnstok blijft, alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft. Ik ben de Wijnstok en gij de ranken. Die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.
Ik heb de lezing nog hier liggen op een cd-tje...
In dit leven krijgt de oude mens helaas nog zoveel de overhand. Daarom moet niet de nieuwe mens sterker worden, de nieuwe mens moet de strijd niet gaan beslechten. Dat gaat Christus doen. Dan gaan wij er helemaal tussenuit vallen, ook in de heiligmaking. Dan is het werkelijk: Hij moet wassen en ik minder worden.
Ik lees in de nieuwsbrieven van HCr toch echt een ander geluid, ook in de lezingen van Maritz bijvoorbeeld. Daar moet de nieuwgeboren mens nog zoveel doen en zoveel kunnen.
Ik wilde net zeggen, MM. Dit vind ik vrij verwarrend. Volgens mij leert juist Heartcry niet dat we het moeten doen, maar dat de christen zijn positie in Christus moet kennen. Toen ik het boekje van Murray 'Blijf in Mij' las, las ik precies wat Luther hier nu zegt.
Wel een sterke nadruk op heiliging, maar juist niet dat we dat zelf moeten doen. Juist 1 Kor 1:30 wordt als uitgangspunt genomen.
Heel dat boekje had maar één boodschap: we moeten niets doen dan niets doen (= in Hem blijven).
(En juist daarom ben ik bang dat de actieve heiligmaking wel eens wordt vergeten en alleen de passieve heiligmaking wordt benadrukt - wat beiden waarheden zijn)
Wel een sterke nadruk op heiliging, maar juist niet dat we dat zelf moeten doen. Juist 1 Kor 1:30 wordt als uitgangspunt genomen.
Heel dat boekje had maar één boodschap: we moeten niets doen dan niets doen (= in Hem blijven).
(En juist daarom ben ik bang dat de actieve heiligmaking wel eens wordt vergeten en alleen de passieve heiligmaking wordt benadrukt - wat beiden waarheden zijn)
Jongere, je maakt de verwarring volgens mij alleen maar groter nu. Want HCr roept wel op tot het overwinningsleven en het daardoor overwinnen van bepaalde zonden.Jongere schreef:Ik wilde net zeggen, MM. Dit vind ik vrij verwarrend. Volgens mij leert juist Heartcry niet dat we het moeten doen, maar dat de christen zijn positie in Christus moet kennen. Toen ik het boekje van Murray 'Blijf in Mij' las, las ik precies wat Luther hier nu zegt.
- JolandaOudshoorn
Het wordt bijna een welles-nietes spelletje. De een zegt dat HC het wel doet, de ander niet. De discussie gaat een beetje vreemd lopen.Luther schreef:Jongere, je maakt de verwarring volgens mij alleen maar groter nu. Want HCr roept wel op tot het overwinningsleven en het daardoor overwinnen van bepaalde zonden.Jongere schreef:Ik wilde net zeggen, MM. Dit vind ik vrij verwarrend. Volgens mij leert juist Heartcry niet dat we het moeten doen, maar dat de christen zijn positie in Christus moet kennen. Toen ik het boekje van Murray 'Blijf in Mij' las, las ik precies wat Luther hier nu zegt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft