Pastoraal werker

Bourdon

Bericht door Bourdon »

Dat is het probleem juist. Je kunt wel meer ds willen. Maar dan moeten die er wél zijn! Daarom komen er steeds meer pastoraal werkers. Trouwens, een pastorale cursus lijkt me behoorlijk veel werk voor een kerkenraad. Je hebt niet alleen het kerkwerk maar ook je eigen baan. Krijg je dan niet nog meer ontheffingen e.d.?
Marjan

Bericht door Marjan »

Niemand schijnt nou eigenlijk echt te weten welke taak of taken een pastoraal werker heeft. Daar staat of valt toch de hele discussie mee?
* bezoeken van zieken
* bezoeken van ouderen
* bezoeken van jubilerende mensen
* catechisatie geven
* leiding geven aan kringen
* leiden van begrafenissen (geen kerkdienst, maar een rouwdienst)
* evangelisatiewerk doen of leiden

Ik noem maar wat dingen. Niemand die zo iemand in de gemeente heeft? Is het nog per kerk verschillend?
*
Be yourself, there are plenty of others.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

In onze kerk hebben we wel een pastoraal werker. Voor zover ik weet legt hij alleen bezoeken af en geeft hij catechisatie. Bijvoorbeeld een rouwdienst leiden doet hij niet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Bourdon
In onze kerk hebben we wel een pastoraal werker. Voor zover ik weet legt hij alleen bezoeken af en geeft hij catechisatie. Bijvoorbeeld een rouwdienst leiden doet hij niet.
Stelling: Iedere christen zou pastoraal werker moeten zijn.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Niet ieder christen is even goed in sociale contacten. Dus niet iedereen is geschikt voor pastoraal werk. Je naaste helpen moet zeker. Maar dat kan ook in andere vormen.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Niet ieder christen is even goed in sociale contacten. Dus niet iedereen is geschikt voor pastoraal werk. Je naaste helpen moet zeker. Maar dat kan ook in andere vormen.
geloof ik niks van.

De Heere Jezus zegt: gij zult mijn getuigen zijn...scoiaal vaardig of niet.

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.
sociaal vaardig of niet.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik hoop volgend jaar af te studeren als pastoraal werker en een heleboel sociale vaardigheden zijn gewoon aan te leren!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Lassie

Bericht door Lassie »

Een goede pastorale (mede)werker is iemand die zelf ook veel heeft mee gemaakt. Dit wil niet zeggen dat een pastorale (mede)werker die dat niet heeft mee gemaakt niet een goede werker is (absoluut niet).

Bij ons in de kerkenraad (en dan heb ik nu even over de ouderlingen) zit nogal verschil in leeftijd, van 30 jaar tot 70 jaar.
Een oude man/vrouw woont in een verpleeghuis/verzorgingshuis of nog in eigen huis, die hebben meer aan een ouder iemand dan een jong iemand. Waarom? omdat zo'n ouder iemand een oude man/vrouw eerder begrijpt en kan inleven dan iemand van 30.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Waar ik ten eerste voor zou willen pleiten, is dat alle kerkenraden verplicht de pastorale cursus van Aad van de Sande gaan volgen. http://www.zielzorg.nl

Ik weet zeker dat er dan minder behoefte zou zijn aan pastoraal werkers.

Inhoud van de cursus:

Les: Onderwerp:
01 God werkt in en door ons. Kennis is noodzakelijk. Grenzen voor zielzorg.
02 Voorwaarden voor zielzorg
03 Gevaren in de zielzorg
04 Iemand tot Jezus leiden
05 De betekenis van geest, ziel en lichaam
06 Liefde is de wezenlijke inhoud
07 Wie is mijn naaste?
08 Discipelschap
09 Een goed gesprek voeren
10 Luisteren
11 Kenmerken van een vleselijk christen
12 Kenmerken van een geestelijk christen
13 De zegen van het lijden
14 Lijden
15 Ziekenbezoek
16 Euthanasie
17 Stervensbegeleiding
18 Opvoeding en pastoraat
19 Cremeren of begraven?
20 Kinderen en problemen: Kinder-/oudermishandeling
21 Tieners in de problemen: Eetstoornissen
22 Omgang met angst
23 Onze houding ten opzichte van ongelovigen
24 Pastoraat aan depressieve mensen
25 Pastoraat aan occult gebondenen
26 Pastoraat aan overspannen mensen
27 Huwelijkspastoraat
28 Echtscheiding
29 Incest
30 Pastoraat aan alleenstaanden
31 Postmodernisme
32 Homofilie
33 Zorg en nazorg
Aanvullende lessen:
01 Een verlies lijden en het verwerken
02 Verborgen verdriet
03 Leven met een handicap
04 Kwetsbaar
05 De zegen van het lijden
06 Hebreën 6
07 Alternatieve geneeswijzen

[Aangepast op 30/6/05 door Unionist]

daar ben ik het helemaal mee eens , Unionist,

ik vind het een zeer zinvolle cursus, en als iedere kerkenraad deze zou volgen, zou er al heel wat gewonnen zijn.
igg een goede discussie vanuit de Bijbel over bepaalde onderwerpen.

maar ik stop er nu mee
ik moet nu naar deze cursus
vanavond les 30 pastoraat aan alleenstaanden.

van harte aanbevolen, ook als je niet van plan bent pastoraal werker/ster te worden.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Ik hoop volgend jaar af te studeren als pastoraal werker en een heleboel sociale vaardigheden zijn gewoon aan te leren!!!
Ik ga dit jaar beginnen met Theologie. Geen idee wat ik ermee wil. Maar pastoraal werker is dan idd een optie.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Stelling: Iedere christen zou pastoraal werker moeten zijn.
Stellingen die geweven zijn om de woorden "iedere" en "zou moeten" zijn meestal wel te onderschrijven. Maar niet iedereen is in staat om pastoraal werker te zijn. Dan moet je om te beginnen enige levenservaring hebben. Een luisterend oor. Zelf een beetje stabiele persoonlijkheid hebben en niet in een crises verkeren. En misschien zijn er nog wel wat dingen te bedenken. De essentie is, sommigen hebben hulp nodig en anderen kunnen hulp verlenen. Het is mooi als die elkaar in de gemeente kunnen vinden. Overigens zie ik niet waarom vrouwen dit niet zouden kunnen doen. Ik denk in zeker opzicht zelfs beter dan mannen.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Eh, kritische noot. Omdat 'pastoraal werker' een nieuwe term is voor ons, mogen het vrouwen zijn.
Maar een 'vak' > ambt als ouderling word er uit traditie gehandeld, en zijn vrouwen onbespreekbaar.

Is het niet een beetje tegenstrijdig?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er bestaat ook een cursus PsychoPastorale Hulpverlening, de zg. PPH. Dit is bedoeld voor gemeenteleden.
Ze worden ook wel eens klaagvrouwen genoemd. Het zijn meestal vrouwen, maar mannen kunnen ook de cursus doen.
Is er hier iemand, die ervaring heeft?
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij hebben er een aantal in de gemeente, maar ze timmeren niet echt aan de weg. De namen worden niet eens publiek gemaakt, zodat ze buiten het gezichtsveld van de gemeente kunnen werken. Een ouderling heeft de leiding over hen.
Be yourself, there are plenty of others.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Wij hebben er een aantal in de gemeente, maar ze timmeren niet echt aan de weg. De namen worden niet eens publiek gemaakt, ....
Heeft dat een reden?
Plaats reactie