ik heb een poging gewaagd te laten zien dat het gebod over het vloeken op de eerste tafel staat en het gehoorzamen van de overheid op de tweede tafel.memento schreef:Kost je wel een boete als ze je flitsen. De overheid ziet het als overtreding. En dus is het een breken van het 5e gebod.Ander schreef:Mwah, waarom heeft de overheid regels gemaakt m.b.t. de snelheid? Om reden van veiligheid. Ben ik onveilig bezig als ik 's morgens in alle vroegte 130 km/h rijdt op een rustige snelweg? Nee.memento schreef:Dus: 1 km te hard rijden, is een overtreding van de geest van het 5e gebod. Je doet dan niet wat God van je vraagt, namelijk: de overheid gehoorzamen. Of wou je beweren, om een ander gebod als voorbeeld nemend, dat een btje vloeken wel mag, of dat maar een paar euro stelen (ipv een heel kapitaal) geen zonde is?
Toch erg, dat je aan refo's het verschil tussen "letter" en "geest" moet gaan uitleggen. Je zou toch iets meer kennis verwachten onder deze groep...
Onteer je God door een btje te hard te rijden? Ja, want je legt zijn goede wil, zoals vervat in het 5e gebod, naast je neer. Dus niet doen, ook niet een klein beetje.Waarom heeft de Heere verboden te vloeken? Omdat Hij alle eer waardig is. Onteer ik heb door ' een heel klein beetje' te vloeken? Ja. Niet doen dus, ook niet een klein beetje.
De overheid ongehoorzaam zijn, ook in het kleine, is overtreding van de geest van het 5e gebod van Gods heilige wet.
Godl liefhebben boven alles, daarom niet vloeken. De naaste als jezelf, daarom geen gevaar vormen op de weg. Wanneer ik dat niet doe door 130 te rijden is het voor mij geen 'zonde'. Al is een boete wel zonde.