Stichting Heartcry

Luther
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Luther »

refo schreef:Wat Luther eigenlijk bedoelt is dat we in NL inmiddels in een vadsig christendom zijn aanbeland. We hebben alles, we weten alles op theologisch gebied, we weten precies hoe een gebed moet zijn. De vraag leer ons bidden ligt ver achter ons. Uit vromigheid vragen we dat natuurlijk nog wel, stel je voor! Maar het antwoord kennen we al wel.

Lees 'Thuiskomst' van Randy Alcorn. Dan weet je weer wat bidden ook al weer was. Persoonlijk of in groepsverband. Bidden is ALTIJD een remonstrantse gebeurtenis. Want je probeert God te laten bewegen met jouw woorden.
Wat een onzin!
1. Waarom moet ik een Amerikaanse roman lezen om te weten wat bidden is?
2. Jouw definitie van bidden is niet echt evenwichtig.
3. Lees 'Gebedsgestalten' van ds. F. Bakker.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef: Waarom zou een gebedsgroep onder leiding moeten staan van een ambtsdrager? En gebruik je het woord remonstrants - besmet als het is binnen reformatorisch Nederland - niet om enkel maar een negatieve lading te willen geven aan gebedsgroepen?
- Op de laatste vraag: nee! Ik heb mijn ervaringen aangegeven: die was puur remonstrants, kiezen voor Jezus, hart voor u openstellen, etc.
- Een gebedsgroep moet onder leiding van een ambtsdrager staan, omdat dat in de Bijbel ook altijd zo is biij een gebedsgroep.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef: Waarom zou een gebedsgroep onder leiding moeten staan van een ambtsdrager? En gebruik je het woord remonstrants - besmet als het is binnen reformatorisch Nederland - niet om enkel maar een negatieve lading te willen geven aan gebedsgroepen?
- Op de laatste vraag: nee! Ik heb mijn ervaringen aangegeven: die was puur remonstrants, kiezen voor Jezus, hart voor u openstellen, etc.
- Een gebedsgroep moet onder leiding van een ambtsdrager staan, omdat dat in de Bijbel ook altijd zo is biij een gebedsgroep.
dat laatste geloof ik niet. bij je persoonlijke gebeden betrek je toch ook niet een ouderling? (of je man moet het toevallig zijn)
Overigens vind ik het erg gevaarlijk om een oordeel te geven, op basis van enkel je eigen subjectieve ervaringen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Toevallig ging het bij ons zondagmorgen over Lydia.
Hand. 16: 13 schreef: En op den dag des sabbats gingen wij buiten de stad aan de rivier, waar het gebed placht te geschieden; en nedergezeten zijnde, spraken wij tot de vrouwen, die samengekomen waren.
Uit niets blijkt dat daar gewoonlijk ambtsdragers, of zelfs maar "gewone" mannen, aanwezig waren. Het heeft er zelfs alle schijn van dat het groepje dat hier het gebed placht te bidden uitsluitend uit vrouwen bestond.
Hoezo staan gebedgroepen in de Bijbel "altijd" onder leiding van een ambtsdrager?
~~Soli Deo Gloria~~
Ander

Bericht door Ander »

Toevallig ging het bij ons zondagmorgen over Lydia.
13 En op den dag des sabbats gingen wij buiten de stad aan de rivier, 32waar het gebed placht te geschieden; en nedergezeten zijnde, spraken wij tot de 33vrouwen die samengekomen waren.

32 Namelijk het gemeenschappelijk gebed der Joden. Of: waar een bedehuis of synagoge der Joden was ; en daaruit schijnt dat de heidenen aldaar den Joden in hun stad zulks niet hebben willen toelaten.

33 Namelijk Joodse vrouwen, welker getal aldaar schijnt het meeste geweest te zijn.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: - Op de laatste vraag: nee! Ik heb mijn ervaringen aangegeven: die was puur remonstrants, kiezen voor Jezus, hart voor u openstellen, etc.
Wat is er dan niet goed aan de vraag aan God om onszelf ontvankelijk te maken voor hetgeen Hij tot ons wil zeggen, etc.?
Toen mij aan waar er in de bijbel sprake is van gebedsgroepen en waar staat dat dergelijke groepen onder leiding moeten staan van een ambtsdrager.
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef: - Op de laatste vraag: nee! Ik heb mijn ervaringen aangegeven: die was puur remonstrants, kiezen voor Jezus, hart voor u openstellen, etc.
Ik hoop dan toch remonstrant te zijn. Samen met bijv. Ruth.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Ik hoop dan toch remonstrant te zijn. Samen met bijv. Ruth.
Ruth remonstrants?
Ruth was zo door Gods Geest verbonden aan de God van Naomi dat ze door Hem zei: Uw volk is mijn volk, en uw God is mijn God.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Wat is er dan niet goed aan de vraag aan God om onszelf ontvankelijk te maken voor hetgeen Hij tot ons wil zeggen, etc.?
Nee, daar is niets mis mee. Maar wel met de uitspraak (ik citeer nu): 'Heer, wij willen ons hart voor U openstellen. Neem Uw plek in ons hart weer in.'
Toen mij aan waar er in de bijbel sprake is van gebedsgroepen en waar staat dat dergelijke groepen onder leiding moeten staan van een ambtsdrager.[/quote]
Als je leest in Handelingen 2 dat de gemeente volharde in het bidden o.a., dan zijn daar altijd de apostelen bij betrokken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:Toen mij aan waar er in de bijbel sprake is van gebedsgroepen en waar staat dat dergelijke groepen onder leiding moeten staan van een ambtsdrager.
Als je leest in Handelingen 2 dat de gemeente volharde in het bidden o.a., dan zijn daar altijd de apostelen bij betrokken.
Toch zie ik het daar niet als een voorwaarde bij staan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:Als je leest in Handelingen 2 dat de gemeente volharde in het bidden o.a., dan zijn daar altijd de apostelen bij betrokken.
En uit Hand. 16 blijkt dus dat vrouwen zonder ambtelijke leiding bij elkaar kwamen om te bidden.
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:Als je leest in Handelingen 2 dat de gemeente volharde in het bidden o.a., dan zijn daar altijd de apostelen bij betrokken.
En uit Hand. 16 blijkt dus dat vrouwen zonder ambtelijke leiding bij elkaar kwamen om te bidden.
Zie het citaat van Ander van de kanttekeningen.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Vers 13 zegt duidelijk dat er gesproken werd tot 'de vrouwen die samengekomen waren'.
Als er mannen bij geweest zouden zijn, zouden die dus zijn overgeslagen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Misschien is het goed om weer terug te keren naar de bron van mijn sceptisisme, namelijk de nieuwsbrief van de stichting Heart Cry. (Ja ik weet het, als je kritische vragen over HC stelt, wordt er met kanonnen geschoten...)

Jolanda postte hier een deel uit de HC-nieuwsbrief. De volgende zinnen citeer ik daaruit nogmaals:

Een verbijsterend laag aantal aanmeldingen
Slecht bezochte gebedsbijeenkomsten zijn helaas vaak de norm in veel kerken. Dat daar ongetwijfeld allerlei redenen voor zijn doet niets af aan het feit dat dit een treurige toestand is. En blijkbaar kan ook een themadag over dit onderwerp maar weinig mensen in beweging krijgen. Tot nu toe heeft zich nog bijna niemand voor de themadag van 21 november aangemeld. Zoiets hebben we nog nooit eerder meegemaakt. Dit roept grote vragen bij ons op. Scoort gebed dan zo laag op het prioriteitenlijstje van veel christenen? Staat ons geestelijk leven er werkelijk zo zwak voor? Of zijn er andere redenen die wij over het hoofd zien? Ik hoor ze graag van u. Echt. Laat het ons weten aub!

En dit is de dag waarover het gaat
THEMADAG VAN DE GEORGE WHITEFIELD STICHTING

HOOP VOOR EEN BIDDENDE KERK; GEBED VOOR OPWEKKING VROEGER EN NU

Dit is het onderwerp van de eerstvolgende themadag van de George Whitefield Stichting.
De dag zal D.V. gehouden worden op zaterdag 21 november in de Poortkerk te Veenendaal.

De gemeente van Christus heeft de afgelopen 400 jaar diverse grote opwekkingen gekend. Zo had het Engelse puritanisme in de 17e eeuw duidelijk trekken van een opwekkingsbeweging. Intens en volhardend baden en streden de puriteinen voor een kerk waarin de liefde van Christus in alle glorie en volheid gekend zou worden. Een kerk zoals God die bedoeld heeft. Zij hebben toen het geestelijk fundament mogen leggen voor de Great Awakening, de grote internationale opwekking in de 18e eeuw.

De enorme doorbraak op het gebied van zending wereldwijd in de daaropvolgende 19e eeuw zou ondenkbaar geweest zijn zonder het geestelijk fundament dat deze grote opwekking een eeuw eerder legde. Het geestelijk kapitaal waar al deze bewegingen uit putten, staat ook de kerk van vandaag nog steeds ter beschikking: al de rijke beloften die in Christus Jezus nog altijd ja en amen zijn. Al deze opwekkingsbewegingen werden geboren vanuit volhardend, gelovig gebed.

Bidden getuigt van bijbelse nuchterheid, lezen we bij de apostel Petrus: Het einde van alle dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter opdat gij kunt bidden. (1 Petrus 4:1).En het volhardende gebed is een overduidelijke opdracht van de Here Jezus zelf (Lucas18:1). De keerzijde treffen we aan in Jacobus 4:2: Gij hebt niets omdat gij niet bidt. Waarom wordt er in zoveel kerken dan maar zo weinig gebeden? Kan het ook anders? En hoe dan? Bij deze belangrijke vragen willen we deze themadag met elkaar stilstaan

De kerk in Nederland heeft wellicht meer dan ooit dringend een herleving nodig. Een herleving die alleen God kan geven. En die Hij wil geven, maar Hij wil gebeden zijn. En dan kan het zomaar gebeuren in uw eigen plaatselijke gemeente. Zou er voor de Here iets te wonderlijk zijn? Er is hoop voor een biddende kerk. Zeker weten! Wie of wat houdt ons tegen?

Het ochtendprogramma zal bestaan uit twee lezingen
- Ds. Michael Gorsira, predikant van de Vrije Baptistengemeente te Delfzijl, over 'En de hoop maakte niet beschaamd; volhardend gebed voor opwekking vroeger en nu'.
- Ds. Aart Bloemendal, hervormd predikant (PKN) te Groot-Ammers, over 'Gebed voor herleving'.

Tijdens het middagprogramma zullen zes verschillende workshops worden aangeboden
In de zes workshops zullen diverse facetten van het gebed aan de orde komen. Iedere deelnemer kan twee workshops naar keuze volgen.

1. Gebed voor herleving in de praktijk door ds. Aart Bloemendal.
2. Bidden voor Israël en het Joodse volk door mw. Margreet Bouw, Huis van Gebed Domino, Utrecht.
3. Gebed, vasten en geestelijke strijd door dhr. Egbert Bos, geestelijk verzorger bij Zorggroep Rijnmond..
4. Strategische voorstellen om gebed voor opwekking te bevorderen. De Humble Attempt van Jonathan Edwards als bron van inspiratie door ds. Michael Gorsira.
5. Vragen rond het onverhoorde gebed en volharding in het bidden door ds. Adri Bloemendal, hervormd predikant (PKN) te Well en Ammerzoden.
6. De plaats vande verootmoediging in relatie tot het gebed om opwekking door ds. Thijs Geuze, Huis van Gebed, Nunspeet.
Men concludeert dat er kennelijk te weinig belang gehecht wordt aan het gebed in de Gereformeerde gezindte, omdat men zich niet massaal heeft aangemeld voor een bezinningsdag van de GW-stichting.
Dat vind ik nogal kras. Laat ik er helder over zijn: Als ik op zo'n uitnodiging sprekers zie staan, o.a. vanuit de Vrije Baptistengemeente te Delfzijl, dan roept dat bij mij veel vragen op. Als ik bijvoorbeeld op zijn site (http://home.hetnet.nl/~baptistengem-delfzijl/page2.htm) lees:
"Niemand wordt buiten zijn wil om ingelijfd in de gemeente van de Heer. De gemeente van Christus bestaat uit mondige mensen, die er persoonlijk voor gekozen hebben de Heer te volgen. Baptisten leggen volop de nadruk op God Die eerst voor mensen gekozen heeft. Bovendien ligt het accent op de persoonlijke keuze van de mens die een antwoord is op het genadige aanbod van God."
Sorry, maar met zulke mensen voel ik me niet één. Hier wordt het Offer van Christus zo van zijn kracht beroofd. Hier wordt God afhankelijk gemaakt van mijn keuze. Hoe kan ik met t.a.v. het gebd met dergelijke mensen verbonden voelen?

Verder is één van de sprekers de heer E. Bos. Ik citeer een paar zinnen uit een dienst die door hem werd geleid. (http://www.zorggroeprijnmond.nl/?page=4 ... 8f5237bad9)
"We gaan zingen voor de Heer, die ons liefheeft."
Dan komt de preek.
"U denkt natuurlijk dat Jezus toen zei:sta op en wandel. Maar dat deed hij niet.
Hij zei tegen de verlamde man: je zonden zijn je vergeven." "Zijn verlamdheid was niet het grootste probleem. Maar zijn wroeging, zijn twijfel over de vraag ofhij het goede had gedaan. Jezus gaf hem niet zijn vermogen om te lopen terug, maar hij gaf hem vrede in zijn hart. Vrede, liefde en hoop."

Pardon? Wroeging, twijfel?? Wat is dat horizontaal. Hier gaat het om schuldvergeving en de persoon van Christus.

Deze dag van bezinning over het gebed bevestigd mij in het beeld dat gebedskringen reeds bij mij heeft. Het is ook grotesk om met een enkele pennestreek te refereren aan opwekkingsbewegingen in vorige eeuwen, te constateren dat de kerken in Nederland dringend een opwekking nodig hebben (ben ik het overigens mee eens) en dan te concluderen: "Strategische voorstellen om gebed voor opwekking te bevorderen."
Zo'n zin wekt heel veel vervreemding bij mij.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Heldert dat ook maar iets op? Voor mij niet. En ook al zouden ze wel iets ophelderen: of die kanttekeningen nou het einde van alle tegenspraak zijn, daar heb ik ook m'n gedachten wel over.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie