Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef: Het ware te wensen dat jij eens ging 'begrijpen' dat jij toch eens aan de (vloek)eis der wet zal gaan moeten sterven, aleer deze wet ooit voor jou persoonlijk in en door Christus vervuld zal worden, krachtens toepassing en toerekening.
Meen niet dat 'op de persoon spelen' hier toegestaan is....

Verder, is het mijn belijdenis, dat ik weet dat mijn Verlosser leeft!

En dat Zijn rechtvaardigheid mijn zonden bedekken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

DWW schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind dat jullie een beetje kinderachtig bezig zijn. :bobo
Waarom?
Kijk eens naar de aanhef van de Wet: Ik ben de Heere UW God.
En juist daarom zou het moeten zijn: Omdat U mijn God bent, wil ik U dienen en Uw geboden uit liefde houden. Dat vraagt de Heere ook. En dat maakt tevens de diepte van onze verlorenheid uit, dat we niets anders doen dan die genadige God met onze gedachten, woorden en daden verwerpen en haten.
Zoals we gezien hebben, heeft de wet maar 1 eis: liefde. In de eerste plaats liefde voor God, en Zijn dienst, en in de tweede plaats, tegenover onze naaste.

Dat neemt niet weg, dat wij die wet niet vervullen kunnen.

En daarom heeft God, in Zijn oneindige liefde, en terzelver tijd niet van Zijn gerechtigheid afstappende, Zijn enige Zoon gegeven, die de wet voor ons voldaan heeft. En Zijn gerechtigheid wordt nu onze gerechtigheid, uit genade alleen.

Dus, niet Gods recht tegen zijn barmhartigheid afstrepen, ze blijven allebei staan. Ook niet Gods liefde tegen Zijn recht afstrepen. Al Gods eigenschappen blijven altijd volop staan.

Maar dat zullen we nooit begrijpen kunnen....
Het ware te wensen dat jij eens ging 'begrijpen' dat jij toch eens aan de (vloek)eis der wet zal gaan moeten sterven, aleer deze wet ooit voor jou persoonlijk in en door Christus vervuld zal worden, krachtens toepassing en toerekening.
dit kun je niet maken dww..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
memento

Bericht door memento »

Moderator waarschuwing

Discussieer inhoudelijk en speel niet op de persoon. Anders gaat deze topic op slot en vallen er bannetjes.
Bert Mulder
Contacteer:

memento schreef:Moderator waarschuwing

Discussieer inhoudelijk en speel niet op de persoon. Anders gaat deze topic op slot en vallen er bannetjes.
En je laat de aantijging gewoon staan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Moderator waarschuwing

En je laat de aantijging gewoon staan?
Bert Mulder schreef:
DWW schreef:
Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:

LIEFDE!
Beter even anders zeggen, Bert. Misschien wat meer Bijbelser...

De wet preekt ons : 'betaal Mij wat gij schuldig zijt!'

Het Evangelie is de vervulling van Gods eisende wet.

De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet, Rom. 13:10.

God liefhebben boven alles, en onze naasten als onszelf, in en door de ingestorte verbrijzelende liefde Gods in Christus, Jes. 57:15.

Wat wil je nog meer?

Nog Bijbelser?

Gij daast!

Gij zijt als dat klinkende metaal hierboven beschreven! In al je schrijven hier, daar blijkbaar de liefde ontbreekt. En waar de liefde ontbreekt, blijft alleen de toorn Gods over het gebrek aan liefde over. Net zoals over de farizeers, daar het hun ook aan de liefde ontbrak. Ze waren zeer goed in het volgen van de wet ---- zonder de liefde......
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Bert Mulder
Contacteer:

Gij zijt meer rechtvaardig dan ik...

Neem aub mijn excuses aan...

Heb mijn bericht gewijzigd, en de aantijging weggehaald.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:Gij zijt meer rechtvaardig dan ik...

Neem aub mijn excuses aan...

Heb mijn bericht gewijzigd, en de aantijging weggehaald.
Van harte geaccepteerd, Bert.
Marnix

Bericht door Marnix »

DWW schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind dat jullie een beetje kinderachtig bezig zijn. :bobo
Waarom?
Kijk eens naar de aanhef van de Wet: Ik ben de Heere UW God.
En juist daarom zou het moeten zijn: Omdat U mijn God bent, wil ik U dienen en Uw geboden uit liefde houden. Dat vraagt de Heere ook. En dat maakt tevens de diepte van onze verlorenheid uit, dat we niets anders doen dan die genadige God met onze gedachten, woorden en daden verwerpen en haten.
Zoals we gezien hebben, heeft de wet maar 1 eis: liefde. In de eerste plaats liefde voor God, en Zijn dienst, en in de tweede plaats, tegenover onze naaste.

Dat neemt niet weg, dat wij die wet niet vervullen kunnen.

En daarom heeft God, in Zijn oneindige liefde, en terzelver tijd niet van Zijn gerechtigheid afstappende, Zijn enige Zoon gegeven, die de wet voor ons voldaan heeft. En Zijn gerechtigheid wordt nu onze gerechtigheid, uit genade alleen.

Dus, niet Gods recht tegen zijn barmhartigheid afstrepen, ze blijven allebei staan. Ook niet Gods liefde tegen Zijn recht afstrepen. Al Gods eigenschappen blijven altijd volop staan.

Maar dat zullen we nooit begrijpen kunnen....
Het ware te wensen dat jij eens ging 'begrijpen' dat jij toch eens aan de (vloek)eis der wet zal gaan moeten sterven, aleer deze wet ooit voor jou persoonlijk in en door Christus vervuld zal worden, krachtens toepassing en toerekening.
Misschien netjes om Bert zijn voorbeeld te volgen en deze post ook te wijzigen :)

Bert getuigt regelmatig van Gods liefde, en van Jezus, Gods Zoon die verlost van de vloek van de wet.

Of heb jij andere criteria als het gaat om "sterven aan de wet".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Het was niet op de persoon van Bert Mulder gespeeld. Het ging mij om de persoonlijke toepassing. Dit schreef ik aan Bert, omdat hij inhaakte op hetgeen ik eerder schreef. Ik wees dus op de weg van het geestelijk sterven van de kruis- en vloekdood, alvorens een mens het persoonlijk mag weten, dat deze eisende wet voor hem persoonlijk, in en door Christus vervuld is geworden.

De ervaring op dit forum leert, dat zulk soort opmerkingen, bij sommigen al gauw de tegenopmerking uitlokt van : "er is al betaald, Christus heeft al geleden, de wet is al door Hem vervuld....etc." Allemaal best waar. Maar zoals ik al eerder schreef, Christus is een Middelaar van verwerving maar ook een Middelaar van toepassing. Wanneer deze zaak aan jou, mij, of aan Bert Mulder, door een weg van Gods heilige recht, zal worden toegepast, zullen jij, Bert en ik toch echt eens moeten gaan leren sterven aan hetgeen God van ons eist middels Zijn volmaakte heilige wet. Alzo heb ik bedoeld te schrijven, naar Bert, maar ook aan een ieder die dit leest. En NIET anders...!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toch ben ik het met Marnix eens, dat het correct zou zijn om je posting te wijzigen of je verontschuldigingen in het openbaar aan Bert aan te bieden.
Verder is het niet goed om vraagtekens bij iemands geestelijke staat te zetten, als hij (theologisch) anders denkt dan jij. Er zijn in de kerkgeschiedenis genoeg voorbeelden van mensen die in sommige opzichten dwaalden, maar toch echt kinderen van God zijn.
(Ik zeg dit overigens ook tegen mezelf, want ik maak me er ook wel schuldig aan.)
seuter

Bericht door seuter »

De ceremoniële wet heeft het afgedaan.
Wanneer ?
Toen het voorhangsel van de tempel van boven naar beneden scheurde (niet andersom, let op !).
Dus al dat zwoegen en slaven van boedhisten, niet messiaanse joden, roomsen, pelagianen, semi-pelagianen, remonstranten, mohammedanen, neo-calvinisten, anglicanen, hindoestanen, gereformeerden uit kuyperiaanse oorsprong, enz.enz. heeft geen eeuwigheidswaarde.
De zedelijke Wet is trouwens eeuwigdurend. Geloof, hoop is na de tijd niet meer nodig. Alleen de liefde van God tot zijn hemelingen. En de liefde van de hemelingen tot God.
Ik zei in een eerdere posting dat Christus de (ik moet het maar weer herhalen) VLOEK van de voortdurende eisende wet heeft weggenomen ten aanzien van zijn liefhebbers met een wederkerende eeuwigdurende wederliefde.
Ik val DWW bij dat een mens radicaal en finaal afgesneden moet worden van zijn oude stam. Wie beleeft dit inderdaad tegenwoordig nog.
We zijn anno 2009 zeer ver weggezonken in de modder (mijzelf inbegrepen) van ons eigen hier en nu.
Hoop dat er meer forummers zijn die hebben mogen uitroepen : Ik verga (Petrus op het meer) !

Doel van dit betoog is :
De zedelijke wet inbegrepen in het verbond der genade (zonderling), houdt in : rust nu nog alleen maar in het Borgwerk en houdt de liefdeswet in het oog als aan mensenzijde slechts als een regel ten leven.
Waar merk ik het nog dat de Zoon waarlijk vrijgemaakt heeft ?

P.S: Is werkelijk zot dat de prediking / wijze / trant, zelf er debet aan is, dat de honden aangaan en de DIEP/BITTERBEDROEFDEN zielen in hun banken moeten blijven zitten. Van welke kant maakt niet uit, zowel van links of rechts wordt zelfs op het laatste moment van de preek de deur op slot gedaan. (H.A).

Zondag 33 HC ? weet Ik !
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

seuter schreef:Ik val DWW bij dat een mens radicaal en finaal afgesneden moet worden van zijn oude stam. Wie beleeft dit inderdaad tegenwoordig nog.
Ik neem aan dat dit een vraag is. Retorisch of niet, het heeft iets beschuldigend in zich. Alsof het bijna niet voor te stellen is dat die mensen er tegenwoordig nog zijn. Toch?
Bert Mulder
Contacteer:

seuter schreef: Ik val DWW bij dat een mens radicaal en finaal afgesneden moet worden van zijn oude stam. Wie beleeft dit inderdaad tegenwoordig nog.
Is Gods arm verkort dan? Heeft God zijn volk dan niet meer?

Maar, deze hele discussie komt gevaarlijk dicht bij het punt, dat onze 'ware zondekennis' een 'werk' is, dat wij moeten doen, voor dat God ons levendmaken KAN. Alsof God van de mens afhankelijk zijn zou. Zo zou de Pelagiaanse leer met de achterdeur toch de kerk weer binnenkomen.

De Schrift daarentegen leert duidelijk, dat de eerste 'stap' in onze zaligmaking (ordo salutis) de levendmaking is (hoewel sommigen de inwendige roeping als de eerste stap zien). De Schrift leert nergens dat de zondekennis de eerste stap van de ordo salutis is...

Omdat onze zaligheid met God begint, en met God eindigt. Niet met ons, en onze zondekennis. Ook is het zo, dat pas als onze ogen geopend zijn (door de levendmaking), we onze zonde pas recht zien kunnen.

En, het is natuurlijk waar, dat de ware bekering in de eerste plaats een afsterving van de oude mens is, hetwelk ondertussen niet iets is van een moment, maar, zoals de HC ons leert, is het een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden. Dus zullen we meer en maar aan onszelf sterven.

En meer en meer in Christus levend worden, in de opstanding van de nieuwe mens.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
seuter schreef: Ik val DWW bij dat een mens radicaal en finaal afgesneden moet worden van zijn oude stam. Wie beleeft dit inderdaad tegenwoordig nog.
Is Gods arm verkort dan? Heeft God zijn volk dan niet meer?

Maar, deze hele discussie komt gevaarlijk dicht bij het punt, dat onze 'ware zondekennis' een 'werk' is, dat wij moeten doen, voor dat God ons levendmaken KAN. Alsof God van de mens afhankelijk zijn zou. Zo zou de Pelagiaanse leer met de achterdeur toch de kerk weer binnenkomen.

De Schrift daarentegen leert duidelijk, dat de eerste 'stap' in onze zaligmaking (ordo salutis) de levendmaking is (hoewel sommigen de inwendige roeping als de eerste stap zien). De Schrift leert nergens dat de zondekennis de eerste stap van de ordo salutis is...

Omdat onze zaligheid met God begint, en met God eindigt. Niet met ons, en onze zondekennis. Ook is het zo, dat pas als onze ogen geopend zijn (door de levendmaking), we onze zonde pas recht zien kunnen.

En, het is natuurlijk waar, dat de ware bekering in de eerste plaats een afsterving van de oude mens is, hetwelk ondertussen niet iets is van een moment, maar, zoals de HC ons leert, is het een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden. Dus zullen we meer en maar aan onszelf sterven.

En meer en meer in Christus levend worden, in de opstanding van de nieuwe mens.
Er is een zondekennis die een berouw werkt middels een houdbare nood. Hier kan een mens geestelijk wel 150 jaar mee worden…

Maar er is ook een zondekennis die een berouw werkt vanuit een onhoudbare zielennood. Hier gaat de zondaar verloren voor God, en moet er een zaak voor hem worden opgelost. Waarom gaat hij hier verloren? Omdat God de Vader hier door Zijn wet van die zondaar eist, hetgeen hij niet kan betalen/voldoen. Dit is de weg van Gods heilige Recht, waar de Vader de zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus. Lees daartoe Joh. 6:37-58.
Bert Mulder
Contacteer:

DWW schreef: Er is een zondekennis die een berouw werkt middels een houdbare nood. Hier kan een mens geestelijk wel 150 jaar mee worden…

Maar er is ook een zondekennis die een berouw werkt vanuit een onhoudbare zielennood. Hier gaat de zondaar verloren voor God, en moet er een zaak voor hem worden opgelost. Waarom gaat hij hier verloren? Omdat God de Vader hier door Zijn wet van die zondaar eist, hetgeen hij niet kan betalen/voldoen. Dit is de weg van Gods heilige Recht, waar de Vader de zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus. Lees daartoe Joh. 6:37-58.
Waarom moet je altijd in geheimtaal spreken?

Meen dat ik duidelijk genoeg geweest ben, door te spreken van de ware zondekennis. In tegenover stelling van een 'algemene overtuiging'. Hoewel je het fout hebt. Met een algemene overtuiging wordt men geestelijk nooit 150 jaar oud, maar men blijft er morsdood mee. We kunnen niks met eigen werken verdienen.

Maar als God ons door Zijn Woord en Geest levend maakt, dan zal Hij ons ook onze zonden leren kennen. En op die zondekennis, en door middel van die zondekennis, zal Hij ons ook wijzen op de rechtvaardigheid van Christus. Dat voor al onze zonden voldaan is. Zo zullen we gewaar worden, dat we geen zucht aan onze zaligheid toe kunnen voegen. En we zullen waarlijk leed zijn, dat we tegen een rechtvaardig God gezondigd hebben.
Plaats reactie