Je gooit het kind met het badwater weg, Luther.
Luther schreef:Gebed en organiseren staan tegenover elkaar.
Dat ben ik alvast niet met je eens. Ook in de Bijbel kom je heel vaak bijv. een vastendag tegen die wordt uitgeroepen. Of denk aan onze bid- en dankdagen (al kan je daar natuurlijk ook tegen zijn). Het is heel goed om
naast het persoonlijk gebed ook bij elkaar te komen. Al moeten dingen nooit een verplichting worden. En zeker geen prestatiedrang. Maar je laat nu de uitwassen leidend zijn voor je visie hierover, dat is niet juist. Ik las onlangs nog het artikeltje van Ebenezer Erskine over gebedssamenkomsten, dat lijkt me een betere toon. Ook hij zag dingen die misgingen, maar keurde daarmee niet het fenomeen af.
Je opmerking over Joh. 17 vind ik dubieus als ik eerlijk ben. Wie zou nog durven bidden? Maar God hoort het geroep van de jonge raven.
Trouwens, in je posts maak je wel nuances in je opmerkingen. Maar de rest van je toon vind ik helemaal niet naar die nuances. Maar dat komt wellicht omdat je inderdaad slechte voorbeelden ziet. Ik vind je nu alleen echt te scherp. Je zegt nee, tenzij. Ik zeg liever ja, mits.