Kinderdoop onbijbels?

DWW
Contacteer:

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door DWW »

Zonderling schreef:Dus DWW, deze verklaringen van zowel de (geestelijke) besnijdenis als de (geestelijke) Doop gelezen hebbende, kunnen we dit stellen:

Besnijdenis en Doop zien geestelijk op dezelfde zaken, namelijk de wedergeboorte (wat de bekering en afsterving van de oude mens insluit) en de vergeving van zonden.

Zien we dat hetzelfde?
1. Beiden zijn een teken en zegel van de afwassing der zonden door het geloof in de Beloftenis (=Christus).

2. De bloedige besnijdenis voor het aardse verkoren Israël.

3. De onbloedige Doop voor het geestelijk verkoren Israël, als teken en zegel op hun geestelijke besnijdenis, naar Titus 3:5-7, Ezech. 36:25-27.

4. Vroeggestorven kinderen van ware gelovigen hangen niet aan de Doop, maar aan de door God geschonken Beloftenis van hun gelovige ouders, waardoor zij behouden zullen worden.

5. Maar van hoevele 'zgn. gelovige' ouders kan/mag dit gezegd worden in onze dagen...?

6. De apostelen en hun helpers doopten alleen diegenen die geestelijk eerst in het bad der wedergeboorte waren ondergegaan. Zielen die gestorven waren aan het doen van de werken der Wet tot enige rechtvaardigheid, maar ook met Christus uit de dood waren opgestaan tot een vernieuwd leven uit Hem. Hoe kan iemand zich laten dopen, indien hij hier géén kennis aan heeft. Welk geloof moet er dan versterkt worden...?

7. Refo merkte op, wie dan moet uitmaken die gedoopt mogen worden. Ik heb hier geen ervaring in. Maar, bij de Strict-Baptists in Engeland was het de gewoonte dat wanneer iemand waarachtig tot God bekeerd was geworden, hij daarvan een eenvoudig getuigenis moest afleggen voor dominee en kerkenraad, naar 1 Petrus 3:15. Dit moest natuurlijk ook blijken vanuit iemands leven. Wanneer er dan een hartelijke overname mocht zijn, dan werd zo’n ziel gedoopt en kreeg hij daarmede ook een hartelijke toegang tot de Tafel des Heeren. Dit is werkelijk overeenkomstig gelijk de apostelen ook deden in hun handelingen met de vroegchristelijke gemeenten, Hand. 2:42. Waar is dit in onze tijden gebleven? Ik val bijv. J.C. Philpot in zijn prediking niet bij, aangaande het aanbod van genade, en het geestelijk leven voor Gods heilig Recht dat hij leerde en verdedigde. Hierin ging ook Philpot aan de Romeinen- en Galatenbrief (wellicht onbedoeld) voorbij, hoewel ik veel van hem hou. Op deze punten was William Gadsby weer zuiverder dan J.C. Philpot. Maar op het punt van de Heilige Doop waren zij vele malen zuiverder c.q. Bijbelser dan wij in onze dagen. Ik wenste wel dat er nog zulke lichten in onze dagen waren…

8. Ik ben er ook van overtuigd dat God meer zielen zou gaan bekeren wanneer wij alzo, zeer voorzichtig Zijn heilige sacramenten zouden gebruiken tot versterking van het waarachtige zaligmakende geloof in de Heere Jezus Christus tot zaligheid. Ik geloof ook dat o.a. door het oneerbaar en onheilig gebruik van deze sacramenten in onze dagen, de Geest Gods uit Nederland is gaan wijken. Gelukkig nog niet geheel weg, maar wel ver is geweken…!! Hoevelen eten het verbroken Lichaam tot een oordeel, zonder enig onderscheid, en wat hebben wij van het sacrament van de H. Doop geen puinhoop gemaakt…?
Laatst gewijzigd door DWW op 28 aug 2009, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Zonderling

Bericht door Zonderling »

O.k. DWW, duidelijk.

Punt 1 t/m 5 mee eens, punt 6 ook ten aanzien van de volwassenen die door de apostelen gedoopt werden.
Wat mij betreft zetten we er een punt achter.

Ik kan nog niet vatten wat het onderscheid tussen besnijdenis en Doop zou zijn als het gaat om de jonge kinderen.
In beide gevallen gaat het om een afzonderlijk zetten, en een toezegging van de belofte van Gods zijde en een (uitwendige) inlijving in het Verbond. Maar o.k., dat heb ik nu vele malen gezegd en wil het er nu dan ook maar bij laten.

Hart.gr.
Z.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Mayflower schreef,
Beste Alexander CD,

Bedankt voor je toelichting. Maar hierin wijk je dus wel af van de gereformeerde theologie, want zoals mij bekend is, is dat altijd een fundamenteel leerstelling geweest namelijk dat de doop i.p.v besnijdenis is gekomen.
Beste Mayflower, misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar ik denk wel dat de betekenis van de doop hetzelfde is als de betekenis van de besnijdenis.
De doop is een teken van de doop met de Heilige Geest, een teken in het nieuwe verbond wat beter was dan het oude verbond.
Er is onderscheidt in verbond en in de vorm van het teken, dat je bij Gods volk behoort.
Daarom denk ik dat het heel duidelijk is wat Luther schreef.
Verder: wat wordt er in de Heilige Doop verzegeld? Niet het geloof van de dopeling, maar Gods beloften. '
Gods beloften wijzen op de doop met de Heilige Geest, dus op de wedergeboorte, dat geldt niet voor iedereen, maar alleen voor degenen die God geloof geeft, en dat is een moeilijke zaak, het is een wonder, want we hebben allen geen geloof in onszelf.

Want zoals er een doop is met de Heilige Geest zo is er ook een besnijdenis tot zaligheid. waarvan Paulus spreekt in col 2 vs 11

In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
en als je dan verder leest gaat Paulus zonder moeite met de doop verder.
Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

Door de doop zijn we met Hem begraven en ook met Hem opgewekt, wat een prachtig teken!

Wat mij zekerheid geeft is dat met de werkelijke wisseling van het verbond van het oude naar het nieuwe, Paulus in het oude deel nog de besnijdenis gebruikt en in het nieuwe de doop, het sluit naadloos bij elkaar aan.
voor de duidelijkheid Christus besnijdenis was nog ten tijde van het oude verbond maar Christus opstanding was in het nieuwe verbond.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Baptistische opvattingen over Kerk en doop.

Wij hebben gezien, dat de vaderen, in een levendig en krachtig tijdperk van de Kerk, de waarheid van het geestelijk leven der geloovigen stelden in het aanwezen van de eigen merkteekenen der kinderen Gods, en de zekerheid van hun volharding in het geloof vonden in de zeer standvastige beloften Gods, en niet in een bijzondere en buitenordinaire openbaring.
Hoe gaarne zou ik over deze zaken verder uitweiden en doen zien, dat de bekrompen richting, naarmate zij van buitengewone verzekeringen meer werk maakt, aan de eigenlijke leer des geloofs en der personeele wedergeboorte minder recht doet wedervaren!
Doch ik moet mij bepalen tot de eenvoudige herinnering aan deze zaken. Die herinnering echter was noodig om de opmerkzaamheid met eenigen nadruk te vestigen op het groote verschil, dat er bestaat tusschen vele geloovigen van onze dagen en de vaderen, die tijdens en kort na de reformatie hebben geleefd.
Ik heb getracht daardoor te doen uitkomen, dat dit verschil zijn oorsprong heeft in de tegenwoordige verwaarloozing van het genadeverbond, waardoor men zich thans bijna buiten staat gesteld heeft de vaderen in de Belijdenis- en Liturgische Schriften te verstaan, en waardoor vele godvruchtigen, indien zij hun overtuigingen vrij zouden uitspreken, inderdaad meer Baptistisch dan Gereformeerd zjjn.

* * *

Ook op dit laatste, hetwelk een gevolg is van het langdurig gebrek aan onderwijs in de Kerk, behoort in onze dagen bijzonder te worden gelet.
Men is het, in het algemeen, hieromtrent eens, dat de Gereformeerde Kerk (Bedoeld is de Hervormde Kerk) tengevolge van grenzelooze onverschilligheid in grenzelooze verwarring verkeert, en dat zij door de apostelen van het ongeloof tot in haar fundamenten is geschokt.
Maar van wie nu anders dan van de geloovigen in haar midden, zal reformatie en herstel kunnen worden verwacht en behooren uit te gaan? En zullen reformatie en herstel niet onmogelijk zijn, indien een groot gedeelte der geloovigen, zoowel van aanzienlijken als van geringen stand, eigenlijk in een Baptistische richting verkeert?
De Baptistische richting toch is uit haar aard anti—kerkelijk; het wezenlijk begrip van Kerk is haar geheel onbekend; zij kent slechts geloovige individuen die elkander ontmoeten, en van welke zij zich een soort van Kerk denkt; zij staat als een secte tegenover de geheele Christenheid, tegenover de Kerk van alle plaatsen en van alle eeuwen.
Indien haar beweren waarheid bevat dat de Kinderdoop onwettig, en alleen de Bejaardendoop, toegediend aan waarlijk wedergeborenen, geoorloofd is, dan is met uitzondering van eenige Baptisten, bijna de gansche Kerk van alle eeuwen en van alle plaatsen ongedoopt gebleven; dan moeten wij aannemen, dat de Heilige Geest, Die haar tot Onderwijzer en Leidsman gegeven is, heeft toegelaten, dat zij bijna in haar geheel en voortdurend, omtrent zulk een belangrijke instelling heeft gedwaald.
Indien haar beweren waarheid bevat, kunnen wij ophouden te spreken van een Christelijken staat, van een Christennatie, van een Christelijke overheid, van Christelijke in stellingen, van Christelijke scholen, ja, van Christelijke huisgezinnen. Alsdan behooren ook de thans bestaande Christelijke Kerkgenootschappen, en bepaaldelijk de Gereformeerde Kerk, hoe spoediger hoe beter te worden ontbonden en opgeheven, en, te beginnen van de zuigelingen af, de niet-wedergeborenen te worden teruggeworpen in het heidendom.
De Baptistische richting, die zich, wat haar overtuigingen omtrent de Kerk betreft, niet grondt op de voorwerpelijk geopenbaarde genade van God in Christus, maar op de in den mensch onderwerpelijk ontvangene genade; die in het midden der gemeente niet de bron, maar de daaruit afvloeiende beekjes tot hoofdzaak stelt; die, in plaats van het geloof van den mensch te doen steunen op Gods zegel, integendeel Gods zegel steunen laat op het geloof van den mensch, is uit haar aard een ontbindende en oplossende richting.
Daarom, en niet uit liefdeloosheid omtrent de bekrompen richting in de Gereformeerde Kerk, heb ik deze met eenigen ernst bij de leer der vaderen bepaald, ten einde haar te doen gevoelen, dat zij zich eigenlijk reeds op Baptistisch terrein bevindt; dat zij de spraak der vaderen bijna niet meer verstaat; en dat zij, indien zij oprecht zal zijn, zal moeten erkennen, dat zij zich met den Kinderdoop, vooral zooals de vaderen daarvan spreken, zeer verlegen gevoelt.
En ik heb dit te meer gedaan, om te doen beseffen, dat, zoolang men in deze richting volhardt, de reformatie onmogelijk zal zijn van een Kerk, voor welke men, al ware zij niet door zoovele dwalingen en ongerechtigheden overstroomd, toch geen hart zou hebben, omdat zij gegrond is op de geloovige erkenning door haar leden van het genadeverbond.

* * *

De woorden van het gebed en van de dankzegging bij den Kinderdoop gebruikelijk, zijn onverstaanbaar voor hen, wier bevattingen omtrent het wezen van de Kerk een Baptistische richting hebben aangenomen.
Daarom zal ik trachten, door het aanvoeren van eenige opmerkingen omtrent de Kerk, tot het rechte verstand van dat uitnemende gebed en die uitnemende dankzegging den weg te banen.
Een flauwe opvatting van de Kerk leidt noodwendig tot een flauwe opvatting van den Doop.
Met flauwe opvattingen van Gods beloften en instellingen, die altoos mild en krachtig zijn, komt niemand verder.
Toen Israël gereed stond om, volgens Gods beloften, Kanaän in bezit te nemen, beweerde de overgroote meerderheid, dat dit onmogelijk was, en wenschte zij, dat ze ,,in de woestijn gestorven ware”. Het ging haar dan ook volgens haar opvattingen van Gods beloften; het was haar inderdaad onmogelijk Kanaän in te trekken: zij viel, zonder uitzondering, in de woestijn.
Maar Jozua en Kaleb, op Gods beloften vertrouwende, hadden de inbezitneming van Kanaän als zeer mogelijk, als volstrekt zeker, voorgesteld, en gezegd: ,,de Heere is met ons; vreest hen niet;” Num. XIV. En ofschoon men hen, om hun ruime gedachten van Gods waarheid en trouw dreigde te steenigen, (een neiging, die zich wel meer openbaart), kwamen zij in Kanaän, om het erfelijk te bezitten.
Welnu; zij die buiten Kanaän omkwamen, en zij die Kanaän binnentrokken, hadden toch dezelfde beloften; en beide hebben, door hun ongeloof of door hun geloof aan die beloften, de uitkomst van hun weg, die toch zeker gepraedestineerd was, vooraf uitgesproken.
Zoo gaat het nog met de Kerk. Alles wat er geschiedt, geschiedt onwedersprekeljk naar Gods bepaalden raad en voornemen; — maar de Heere heeft ONS aan Zijn geopenbaarde Woord en beloften gebonden.
Daarom wedervaart aan de Kerk, en aan ieder lid van de Kerk, naar zijn geloof. Een flauwe opvatting van de Kerk leidt tot een flauwen kerkelijken toestand; een flauwe opvatting van den doop maakt den doop krachteloos voor ons zelven, ofschoon hij in zichzelven niet krachteloos is.

* * *

Zien wij op het genadeverbond zoo als het is opgericht met Abraham, en als een eeuwig verbond, voortloopt tot op dezen dag, en voortloopen zal tot de voleindiging der wereld.
God sprak tot Abraham: ,,Ik zal Mijn verbond oprichten tusschen Mij en tusschen u, en tusschen uw zaad na u in hun geslachten, TOT EEN EEUWIG VERBOND, OM U TE ZIJN TOT EEN GOD, EN UW ZAAD NA U.” Gen. XVII: 7.
Hier zien wij dus ook aan het Zaad van Abraham de belofte gedaan, dat de Heere hun tot een God zou zijn.
Dat zaad van Abraham alleen, maakte tot op de uitstorting van den Heiligen Geest, op het eerste Pinksterfeest na de Hemelvaart van Christus, de Kerk uit.
Was die belofte aan het zaad van Abraham (de Kerk), nu gegeven, om haar te gelooven, of om haar niet te gelooven?
Zeker het eerste. En maakten nu vervolgens de leden dier Kerk, door hun geloof of door hun ongeloof omtrent die belofte, niet zelf openbaar, of zij ter zaligheid al dan niet gepraedestineerd waren? En maakte het ongeloof van de meesten God in Zijn belofte wel ontrouw? Zeker niet; — en zoo was die belofte de grondslag, waarop zij, die haar geloofden, ingingen ten leven, gelijk Jozua en Kaleb ingingen in Kanaän.
Echter werden er geen bijzondere beloften voor ieder lid van de Kerk afzonderlijk gegeven; neen, de afzonderlijke leden der Kerk kwamen tot de belofte, die aan de GEZAMENLIJKE Kerk was gedaan. En het geloof der geloovigen bleek dus hierin, dat zij niet van hun individueel standpunt tot een Kerk, of tot een zaad van Abraham, maar van de Kerk, van het zaad van Abraham, tot het individu een besluit maakten, en zich door hun personeel geloof in de belofte, aan het gansche zaad van Abraham en aan de Kerk in het algemeen gedaan, een personeel aandeel in die belofte verzekerden.
Alzoo was de Kerk, die het zaad Abrahams omvatte, in het bezit der belofte, en zij was, bij iedere uitbreiding en ontwikkeling, die daaraan vervolgens door den Heere gegeven werd, voortdurend de draagster en bewaarster daarvan, om die ook aan de zich steeds opvolgende geslachten gedurig over te brengen.
Dus, niet de geloovige individuen brengen de Kerk voort; maar de Kerk, hoeveel kaf zich ook in haar midden bevindt, brengt de geloovige leden voort; en wij besluiten dus niet van het individu tot de Kerk, maar van de Kerk tot het individu, wanneer wij willen weten welke genade God voor hen die gelooven heeft weggelegd.

* * *

Het genadeverbond maakte dus geen onderscheid tusschen gepraedestineerden en niet-gepraedestineerden; dit zou het geloof of het ongeloof doen. Het genadeverbond wierp het gansche zaad Abrahams, de geheele Kerk, van de baarmoeder af op Christus. Het schonk Christus aan de geheele Kerk, en de geheele Kerk schonk het aan Christus.
Van geslacht tot geslacht ging de Kerk, uit kracht van de onwankelbare belofte van God, voort, te hopen op den Messias, Die de Heere, maar Die ook Zelf een Zoon van de Kerk zijn zou; terwijl het kaf steeds wegviel door ongeloof.
In de volheid der tijden kwam Christus; en de verbondsbelofte, waarvan de besnijdenis het teeken en het zegel was, werd in Zijn dood en opstanding vervuld.
Allen, die besneden waren, de gansche Kerk der oude bedeeling, was als toen gerechtigd en werd genoodigd tot den doop. Matth. XXIII : 37, Hand. II: 38—41.
Maar het meerendeel dier oude Kerk wilde den doop niet, omdat het zijn besnijdenis niet begreep, en omdat het in de verbondsbelofte niet geloofde.
En als toen werden, volgens de beloften, die herhaaldelijk aan de Kerk onder de oude bedeeling gedaan en door haar in gebed en lofzang gedurig vermeld waren, ook de Heidenen tot de Kerk, van welke Israël steeds de wortel blijft, Rom. XI:17, 18, genoodigd, en toegebracht door zich te laten doopen. Het is dus altoos de Kerk, die de beloften; het is altoos de Kerk, die Christus, in Wien alle beloften ja en amen zijn, bezit; en alleen door een lid, en wel door een geloovig lid te zijn van de Kerk, heeft men deel aan Christus en de belofte des verbonds, die aan de geheele Kerk geschonken zijn.

Bron:
"DE KINDERDOOP"
DOOR J.A. WORMSER.

Voor hen die over de kinderdoop meer willen weten/lezen, hierbij enkele linken:

http://www.theologienet.nl/documenten/C ... ITUTIE.pdf
Blz. 263 - 290.

http://www.theologienet.nl/documenten/W ... er_III.pdf
Blz. 40 -44.

http://www.theologienet.nl/documenten/K ... mulier.pdf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
mayflower

Bericht door mayflower »

PvS schreef: Indien haar beweren waarheid bevat dat de Kinderdoop onwettig, en alleen de Bejaardendoop, toegediend aan waarlijk wedergeborenen, geoorloofd is, dan is met uitzondering van eenige Baptisten, bijna de gansche Kerk van alle eeuwen en van alle plaatsen ongedoopt gebleven; dan moeten wij aannemen, dat de Heilige Geest, Die haar tot Onderwijzer en Leidsman gegeven is, heeft toegelaten, dat zij bijna in haar geheel en voortdurend, omtrent zulk een belangrijke instelling heeft gedwaald.
Daar heeft de schrijver deels gelijkt in, want de baptisten geloven inderdaad dat de kerken die de zuigelingendoop gepraktiseerd hebben, door de eeuwen gedwaald hebben en nog steeds dwalen.
Maar de Rooms katholieke kerk zal precies het zelfde zeggen tegen de reformatie, hoe kan een man zoals Luther of Calvijn denken dat RKK door alle eeuwen heen gedwaald ?
Maar de schrijver is tevens zo kortzichtig in zijn onderzoek, en zou hem willen vragen om eens serieus onderzoek te doen naar de geschiedenis van gemeentes die doop na bekering hebben praktiseerd en de zuigelingendoop verwierpen, en dat waren niet alleen de Munster aktivitisten, die ook anabaptisten werden genoemd.
Maar zo gaat het vaak, dat men alles zal doen om de zuigelingendoop te verdedigen, zonder recht te doen aan de geschiedenis, of men neemt een groepering er uit zoals uit Munster en die worden representatief voor de anabaptisten, wat ik zeer zeker niet serieus kan nemen.

" We believe that the Baptists are the original Christians. We did not commence our existence at the reformation, we were reformers before Luther and Calvin were born; we never came from the Church of Rome, for we were never in it, but we have an unbroken line up to the apostles themselves. We have always existed from the days of Christ, and our principles, sometimes veiled and forgotten, like a river which may travel under ground for a little season, have always had honest and holy adherents. Persecuted alike by Romanists and Protestants of almost every sect, yet there has never existed a Government holding Baptist principles which persecuted others; nor, I believe, any body of Baptists ever held it to be right to put the consciences of others under the control of man..."--Charles H. Spurgeon
mayflower

Bericht door mayflower »

PvS schreef:
Voor hen die over de kinderdoop meer willen weten/lezen, hierbij enkele linken:

http://www.theologienet.nl/documenten/C ... ITUTIE.pdf
Blz. 263 - 290.
Reactie op Calvijn's leer rondom relatie besnijdenis en doop:

http://www.baptisttheology.org/document ... aptism.pdf
Edith

Bericht door Edith »

[color=#008000]--- Bericht gewist ---[/color]
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Edith schreef:--- Deze posting wordt geparkeerd. ---
?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het geweldig vind om eindelijk eens te lezen dat iemand uit de traditionele kerken twijfels heeft bij de kinder doop en dit ook nog eens bijbels onderbouwd.

Velen van jullie citeren maar uit de HC maar hier van wil ik even zeggen dat dit GEEN BIJBEL IS

Volgens mij staat er in de bijbel dat iemand die iets aan de bijbel toevoegd of weg laat vervloekt is. Nu is dit misschien wel erg drastisch maar toch.

Lieve mensen laten we het eens bij de bijbel houden wat staat daar in over de kinderdoop......HELEMAAL NIETS!!!!!!

Lydia en haar gehele huis??? mischien was het wel een oude vrijster met een huisknecht of huishoudster geen mens weet hoe oud ze was of haar haar "gezin" of huis uit bestond.

Dan de stok bewaarder, zelfde verhaal.

Hij woonde in de kazerne en daar mochten geen vrouwen komen. Trouwens het was vrouwen verboden in een straal van 4,5 km van een kazerne of legerplaats van de Romeinen te komen.

En dit was een onderofficier die intern woonde want alleen de hoge officieren konden het zich permitteren een huis buiten de kazerne of legerplaats te hebben.

Kortom maken we het ons niet vel te moeilijk met onze theorieën.

Laten we eens kijken wat Jezus er zelf over zei. Maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen. Hier uit maak ik op dat Jezus het belangrijk vind dat je over en bepaalde mate van kennis beschikt want Hij wil dat we eerst discipelen worden en ons dan laten dopen.

Hoe kan een baby over kennis beschikken en zelf de keus dus maken of hij gedoopt wil worden of niet.

Velen zeggen dan dat daar de belijdenis voor is...nu wordt het helemaal spannend want ook dit staat nergens in de bijbel zelfs niet in een tekst die je nog tweeërlei kunt uitleggen.

En dan zegt Jezus nog dat de kinderen tot Hem mogen komen en dat het koninkrijk ook voor hun is. Wat een geweldig nieuws voor ouders die bang zijn over het lot van te vroeg gestorven kinderen. Ook Paulus zegt hier iets over in 1 Korinthiër 7 vers 14 "Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers hun kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Volgens mij kan de bijbel het in beide verzen niet duidelijker schrijven.
Laatst gewijzigd door Geborenomvrijtezijn op 29 sep 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Geborenomvrijtezijn

Re: Heilige Doop, Roomse traditie?

freek schreef:
Gian schreef:1 Met de doop laat jij zien, dat je met Christus gestorven en opgestaan bent.
Ja die heb ik al honderd keer gehoord. Maar nu nog mét bijbelse onderbouwing
Stelling 2 slaat nergens op.
Prima argumentatie!
"Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. Wie niet geloofd heeft, zal verdoemd worden".
Laten we even eerlijk zijn Gian, kinderen kunnen nog niet geloven, dus mogen nog niet gedoopt worden. Dat klinkt jouw vast bekend in de oren. Maar als we op deze manier redeneren, dan moet je ook de ultieme conclusie durven trekken: kinderen zullen dus, zolang ze niet 'kunnen geloven', verdoemd worden bij eventueel vroegtijdig sterven. Misschien wil je deze consequentie niet onder ogen zien, omdat je 'volgorde' dan op losse schroeven komt staan, maar het is wel zo.

Volgens mij geeft Paulus hier een duidelijk antwoord op in 1 kor. 7 vesr 14
refo

Bericht door refo »

Ik hoop dat je echt geboren bent om vrij te zijn. Voorlopig snap je er nog niet veel van.
Je klampt je vast aan letters.

Inderdaad is het bewijs van de stokbewaarder en de Lydische purperverkoopster niet sterk.
Maar wat jij daar van maakt slaat nergens op.

Maak alle volken Mijn discipelen en doop ze. Wat wil je nog meer voor bewijs? Alle creaturen!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Geborenomvrijtezijn schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik het geweldig vind om eindelijk eens te lezen dat iemand uit de traditionele kerken twijfels heeft bij de kinder doop en dit ook nog eens bijbels onderbouwd.

Velen van jullie citeren maar uit de HC maar hier van wil ik even zeggen dat dit GEEN BIJBEL IS

Volgens mij staat er in de bijbel dat iemand die iets aan de bijbel toevoegd of weg laat vervloekt is. Nu is dit misschien wel erg drastisch maar toch.

Lieve mensen laten we het eens bij de bijbel houden wat staat daar in over de kinderdoop......HELEMAAL NIETS!!!!!!

Lydia en haar gehele huis??? mischien was het wel een oude vrijster met een huisknecht of huishoudster geen mens weet hoe oud ze was of haar haar "gezin" of huis uit bestond.

Hij woonde in de kazerne en daar mochten geen vrouwen komen. Trouwens het was vrouwen verboden in een straal van 4,5 km van een kazerne of legerplaats van de Romeinen te komen.

En dit was een onderofficier die intern woonde want alleen de hoge officieren konden het zich permitteren een huis buiten de kazerne of legerplaats te hebben.

Laten we eens kijken wat Jezus er zelf over zei. Maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen. Hier uit maak ik op dat Jezus het belangrijk vind dat je over en bepaalde mate van kennis beschikt want Hij wil dat we eerst discipelen worden en ons dan laten dopen.

Hoe kan een baby over kennis beschikken en zelf de keus dus maken of hij gedoopt wil worden of niet.

Velen zeggen dan dat daar de belijdenis voor is...nu wordt het helemaal spannend want ook dit staat nergens in de bijbel zelfs niet in een tekst die je nog tweeërlei kunt uitleggen.

En dan zegt Jezus nog dat de kinderen tot Hem mogen komen en dat het koninkrijk ook voor hun is. Wat een geweldig nieuws voor ouders die bang zijn over het lot van te vroeg gestorven kinderen. Ook Paulus zegt hier iets over in 1 Korinthiër 7 vers 14 "Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers hun kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Over aan de Schrift toevoegen gesproken.... Zie dat je daar zelf druk mee bezig ben....

Denk je niet dat de Schrift melding gemaakt zou hebben dat het verbond dermate veranderd was, dat kinderen niet meer het teken van het verbond zouden krijgen. In het Oude Testament kregen ze namelijk de besnijdenis...

Verder spreek je jezelf tegen... in de eerste plaats zeg je dat kinderen geen kennis hebben om discipelen te worden, en dan in de 2e plaats haal je aan dat Christus zegt 'laat de kinderen tot mij komen'... Dus zijn de kinderen TOCH in het verbond besloten? Welk walletje wil JIJ van eten?

Ik zeg, precies, de Bijbel is zeer duidelijk dat de kinderen der gelovigen in het verbond besloten zijn, en daarom moeten ze het teken des verbonds ontvangen, net als in het Oude Testament. Het teken is veranderd, de betekenende zaak niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

en vrouwen mogen ook niet aan het Avondmaal. Want dat staat nergens.
Geborenomvrijtezijn

refo schreef:Ik hoop dat je echt geboren bent om vrij te zijn. Voorlopig snap je er nog niet veel van.
Je klampt je vast aan letters.

Ik moet zeggen dat je erg hard en veroordelend bent......

Inderdaad is het bewijs van de stokbewaarder en de Lydische purperverkoopster niet sterk.
Maar wat jij daar van maakt slaat nergens op.

En wat maak ik er dan van wat nergens op slaat?
Ik ben niet de gene die deze personen aandraagt aan bewijs voor de kinderdoop dat doe jij

Maak alle volken Mijn discipelen en doop ze. Wat wil je nog meer voor bewijs? Alle creaturen!
En dit snap ik inderdaad niet waar wil je heen?
Geborenomvrijtezijn

Bert Mulder schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik het geweldig vind om eindelijk eens te lezen dat iemand uit de traditionele kerken twijfels heeft bij de kinder doop en dit ook nog eens bijbels onderbouwd.

Over aan de Schrift toevoegen gesproken.... Zie dat je daar zelf druk mee bezig ben....
En waar voeg ik volgens jou iets aan de bijbel toe?

Denk je niet dat de Schrift melding gemaakt zou hebben dat het verbond dermate veranderd was, dat kinderen niet meer het teken van het verbond zouden krijgen. In het Oude Testament kregen ze namelijk de besnijdenis...[/quote]

Volgens mij is de bijbel daar duidelijk over omdat er een nieuw verbond is dat uitnemender is dan het "oude" verbond.

Verder spreek je jezelf tegen... in de eerste plaats zeg je dat kinderen geen kennis hebben om discipelen te worden, en dan in de 2e plaats haal je aan dat Christus zegt 'laat de kinderen tot mij komen'... Dus zijn de kinderen TOCH in het verbond besloten? Welk walletje wil JIJ van eten?[/quote]

Jezus hoor ik niets zeggen over een verbond dus ik ben niet van twee walletjes aan het eten.

Ik zeg, precies, de Bijbel is zeer duidelijk dat de kinderen der gelovigen in het verbond besloten zijn, en daarom moeten ze het teken des verbonds ontvangen, net als in het Oude Testament. Het teken is veranderd, de betekenende zaak niet.[/quote]

Ik denk dat we alweer een ander onderwerp hebben voor een nieuwe topic.....Was het verbond van Abraham voor de Joden en de heidenen of alleen voor de Joden.
Laatst gewijzigd door Geborenomvrijtezijn op 29 sep 2009, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten