Stichting Heartcry

Afgewezen

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
refo schreef:In de HC hebben we de zondagen 20, 21 en 22 over God de Heilige Geest en onze heiligmaking. Daar voert 'ons inktzwarte bestaan' niet meer de boventoon.

.
Ik meende dat jij ook de HC niet chronologisch opvatte ?
Flauw!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:
refo schreef:In de HC hebben we de zondagen 20, 21 en 22 over God de Heilige Geest en onze heiligmaking. Daar voert 'ons inktzwarte bestaan' niet meer de boventoon.

.
Ik meende dat jij ook de HC niet chronologisch opvatte ?
Flauw!
Nou nee.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En nu maar afwachten of er nog zinnige antwoorden komen. :mosc
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:En nu maar afwachten of er nog zinnige antwoorden komen. :mosc
Wat weerhoud je?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:En nu maar afwachten of er nog zinnige antwoorden komen. :mosc
Wat weerhoud je?
Ik heb de vragen gesteld en wacht nu op de antwoorden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Wat weerhoud je?
kun je lang wachten ben ik bang...

Maar ik ben ook wel benieuwd...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Wat weerhoud je?
kun je lang wachten ben ik bang...

Maar ik ben ook wel benieuwd...

Als je op mij wacht, hier ben ik dan .. ;)

Maar ik heb verwoord wat ik beluister. Dus voor mij staan er geen vragen meer open dacht ik zo.
Misschien een, of het voldoende aandacht krijgt binnen de prediking ?
Ook dat heb ik aangegeven, ik geloof zeker dat het meer aandacht zou moeten krijgen, hoewel ik pas nog een prachtige preek heb beluisterd van Ds CG Vreugdenhil waar deze zaken heel duidelijk aan de orde komen. Maar in zn algemeenheid wordt de aandacht voor heiligmaking idd niet veel gevonden, of juist gevonden terwijl er nog geen plaats voor is nl voor de bekering, als men in een werkverbond wordt gezet. Daarom moet de visie die er op wedergeboorte en rechtvaardiging is ook eerst helder komen te liggen. Dat goddelozen met God verzoend worden , zonder maar enig werk van onze kant.En dat er in het zien op Jezus en een omhelzen van Hem door een geschonken geloof nu ook alles ligt. Nu wordt de gemeente meestal gezien of aangesproken, als grotendeels ongelovigen of bekommerden in de genade die eerst nog andere zaken zouden moeten leren. Er daar ligt denk ik ook wel eens de haper.

Anderzijds wordt ik meer en meer moe van de kritiek op de prediking , ook bij mezelf.
Is er dan nog de honger en de dorst in het opgaan onder de prediking. Halen we met alle kritiek niet een duisternis over onze ziel , omdat we gaan luisteren naar wat we niet horen ?
Natuurlijk moeten we de Schriften blijven onderzoeken of de gesproken woorden naar de Schrift zijn. Maar ik ben ook weleens bang dat veel van de duisternis en lauwheid die er in veel kerken heerst, niet in de eerste plaats ligt aan de prediking, maar juist aan het ontbreken van het gebed voor de prediker en de prediking. En dat moet voor een ieder persoonlijke schuld worden. Is dat ook niet een deel van de heiligmaking ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Maar ik heb verwoord wat ik beluister. Dus voor mij staan er geen vragen meer open dacht ik zo.
Misschien een, of het voldoende aandacht krijgt binnen de prediking ?
Ook dat heb ik aangegeven, ik geloof zeker dat het meer aandacht zou moeten krijgen, hoewel ik pas nog een prachtige preek heb beluisterd van Ds CG Vreugdenhil waar deze zaken heel duidelijk aan de orde komen. Maar in zn algemeenheid wordt de aandacht voor heiligmaking idd niet veel gevonden, of juist gevonden terwijl er nog geen plaats voor is nl voor de bekering, als men in een werkverbond wordt gezet. Daarom moet de visie die er op wedergeboorte en rechtvaardiging is ook eerst helder komen te liggen. Dat goddelozen met God verzoend worden , zonder maar enig werk van onze kant.En dat er in het zien op Jezus en een omhelzen van Hem door een geschonken geloof nu ook alles ligt. Nu wordt de gemeente meestal gezien of aangesproken, als grotendeels ongelovigen of bekommerden in de genade die eerst nog andere zaken zouden moeten leren. Er daar ligt denk ik ook wel eens de haper.
Inderdaad. En voor je het weet, heb je zómaar een andere Bijbel voor je, een Bijbel die perfect past bij dit plaatje van de gemeente...
Wilhelm schreef:Anderzijds wordt ik meer en meer moe van de kritiek op de prediking , ook bij mezelf.
Is er dan nog de honger en de dorst in het opgaan onder de prediking. Halen we met alle kritiek niet een duisternis over onze ziel , omdat we gaan luisteren naar wat we niet horen?
Tja, aan wie ligt dat? Aan degenen die hun plicht niet verstaan of degenen die daaronder lijden?
Wilhelm schreef:Natuurlijk moeten we de Schriften blijven onderzoeken of de gesproken woorden naar de Schrift zijn. Maar ik ben ook weleens bang dat veel van de duisternis en lauwheid die er in veel kerken heerst, niet in de eerste plaats ligt aan de prediking, maar juist aan het ontbreken van het gebed voor de prediker en de prediking. En dat moet voor een ieder persoonlijke schuld worden. Is dat ook niet een deel van de heiligmaking ?
Ik denk dat het wel in de eerste plaats ligt aan de prediking. Maar ja, wie ben ik...

Inmiddels zijn we aardig :offtopic geraakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

N.a.v. de nieuwsbrief van HeartCry

Hoe belangrijk vinden we gebed eigenlijk? Een hartekreet
Zoals u waarschijnlijk al weet gaat onze themadag van 21 november a.s. over het cruciale belang van gebed. Een heel belangrijk onderwerp want een kerk die niet bidt is uiteindelijk ten dode opgeschreven. Maar ook een lastig onderwerp, want wie kan zeggen dat volhardend gebed hem of haar gemakkelijk afgaat? Gebed werkelijk een plek geven valt voor de meeste mensen niet mee.

Een verbijsterend laag aantal aanmeldingen
Slecht bezochte gebedsbijeenkomsten zijn helaas vaak de norm in veel kerken. Dat daar ongetwijfeld allerlei redenen voor zijn doet niets af aan het feit dat dit een treurige toestand is. En blijkbaar kan ook een themadag over dit onderwerp maar weinig mensen in beweging krijgen. Tot nu toe heeft zich nog bijna niemand voor de themadag van 21 november aangemeld. Zoiets hebben we nog nooit eerder meegemaakt. Dit roept grote vragen bij ons op. Scoort gebed dan zo laag op het prioriteitenlijstje van veel christenen? Staat ons geestelijk leven er werkelijk zo zwak voor? Of zijn er andere redenen die wij over het hoofd zien? Ik hoor ze graag van u. Echt. Laat het ons weten aub!

Een mooi programma en een boek cadeau
Ik durf te zeggen dat het geringe aantal aanmeldingen tot nu toe niet aan het geboden programma kan liggen. Twee boeiende lezingen, plus een keuze uit zes verschillende workshops met stuk voor stuk boeiende sprekers kun je toch moeilijk een zwak programma noemen. En natuurlijk staat er ook een weer een rijk gesorteerde boekentafel voor u klaar.
Bovendien krijgt iedere deelnemer op de dag zelf een boek naar keuze cadeau: 'Pinksteren Vandaag' van Iain Murray over de betekenis van opwekking in het licht van de Bijbel of 'Beproeft alle dingen' van Martyn Lloyd-Jones over de soevereiniteit van de Heilige Geest.

Er is wel wat aan de hand
Waarom hebben we gemeend dit onderwerp op de agenda te moeten zetten? Wel, het is toch zonneklaar dat we momenteel als kerk en samenleving steeds meer in een crisis terecht komen? Een crisis die doet denken aan een veelkoppig monster. Laat ik een paar grote issues noemen:de dreigende klimaatverandering en een forse economische crisis. Maar ook aanhoudende kerkverlating en een samenleving die steeds meer los lijkt te slaan van haar morele ankers. Oplopende spanningen in eigen land tussen verschillende bevolkingsgroepen. Maar ook toenemende internationale politieke spanningen. Denk aan de schijnbaar onoplosbare problematiek rond Israël in het Midden Oosten en Iran dat bezig is een atoomwapen te ontwikkelen. Al met al genoeg om af en toe de moed in de christelijke schoenen te doen zinken. En toch...

Bijbelse nuchterheid
Getuigt het niet juist van bijbelse nuchterheid om te erkennen dat we als christenen een maatje te klein zijn om werkelijk een antwoord op dit alles te hebben? Is niet alleen God en zijn kracht opgewassen tegen de enorme uitdagingen en vragen waar we momenteel als kerk en samenleving mee worden geconfronteerd? Hem loopt niets uit de hand en alle dingen zijn mogelijk bij God. Maar Hij wil wel gebeden zijn. Bidden getuigt van bijbelse nuchterheid lezen we bij de apostel Petrus: "Het einde van alle dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter opdat u kunt bidden." (1 Petrus 4:1) . HOE NUCHTER BENT U? We hopen u te zien op 21 november.

Jeroen Bol, voorzitter George Whitefield Stichting, info@whitefield.nlDit e-mail adres wordt beschermd tegen from spam bots, u hebt Javascript nodig om het te bekijken

Opgave en nadere informatie over de themadag van de George Whitefield Stichting 'HOOP VOOR EEN BIDDENDE KERK' op www. whitefield.nl of tel. 0172 475811 / 440537
En dit is de dag waarover het gaat
THEMADAG VAN DE GEORGE WHITEFIELD STICHTING

HOOP VOOR EEN BIDDENDE KERK
GEBED VOOR OPWEKKING VROEGER EN NU

Dit is het onderwerp van de eerstvolgende themadag van de George Whitefield Stichting.
De dag zal D.V. gehouden worden op zaterdag 21 november in de Poortkerk te Veenendaal.

De gemeente van Christus heeft de afgelopen 400 jaar diverse grote opwekkingen gekend. Zo had het Engelse puritanisme in de 17e eeuw duidelijk trekken van een opwekkingsbeweging. Intens en volhardend baden en streden de puriteinen voor een kerk waarin de liefde van Christus in alle glorie en volheid gekend zou worden. Een kerk zoals God die bedoeld heeft. Zij hebben toen het geestelijk fundament mogen leggen voor de Great Awakening, de grote internationale opwekking in de 18e eeuw.

De enorme doorbraak op het gebied van zending wereldwijd in de daaropvolgende 19e eeuw zou ondenkbaar geweest zijn zonder het geestelijk fundament dat deze grote opwekking een eeuw eerder legde. Het geestelijk kapitaal waar al deze bewegingen uit putten, staat ook de kerk van vandaag nog steeds ter beschikking: al de rijke beloften die in Christus Jezus nog altijd ja en amen zijn. Al deze opwekkingsbewegingen werden geboren vanuit volhardend, gelovig gebed.

Bidden getuigt van bijbelse nuchterheid, lezen we bij de apostel Petrus: Het einde van alle dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter opdat gij kunt bidden. (1 Petrus 4:1).En het volhardende gebed is een overduidelijke opdracht van de Here Jezus zelf (Lucas18:1). De keerzijde treffen we aan in Jacobus 4:2: Gij hebt niets omdat gij niet bidt. Waarom wordt er in zoveel kerken dan maar zo weinig gebeden? Kan het ook anders? En hoe dan? Bij deze belangrijke vragen willen we deze themadag met elkaar stilstaan

De kerk in Nederland heeft wellicht meer dan ooit dringend een herleving nodig. Een herleving die alleen God kan geven. En die Hij wil geven, maar Hij wil gebeden zijn. En dan kan het zomaar gebeuren in uw eigen plaatselijke gemeente. Zou er voor de Here iets te wonderlijk zijn? Er is hoop voor een biddende kerk. Zeker weten! Wie of wat houdt ons tegen?

Het ochtendprogramma zal bestaan uit twee lezingen
- Ds. Michael Gorsira, predikant van de Vrije Baptistengemeente te Delfzijl, over 'En de hoop maakte niet beschaamd; volhardend gebed voor opwekking vroeger en nu'.
- Ds. Aart Bloemendal, hervormd predikant (PKN) te Groot-Ammers, over 'Gebed voor herleving'.

Tijdens het middagprogramma zullen zes verschillende workshops worden aangeboden
In de zes workshops zullen diverse facetten van het gebed aan de orde komen. Iedere deelnemer kan twee workshops naar keuze volgen.

1.
Gebed voor herleving in de praktijk door ds. Aart Bloemendal.
2. Bidden voor Israël en het Joodse volk door mw. Margreet Bouw, Huis van Gebed Domino, Utrecht.
3. Gebed, vasten en geestelijke strijd door dhr. Egbert Bos, geestelijk verzorger bij Zorggroep Rijnmond..
4. Strategische voorstellen om gebed voor opwekking te bevorderen. De Humble Attempt van Jonathan Edwards als bron van inspiratie door ds. Michael Gorsira.
5. Vragen rond het onverhoorde gebed en volharding in het bidden door ds. Adri Bloemendal, hervormd predikant (PKN) te Well en Ammerzoden.
6. De plaats vande verootmoediging in relatie tot het gebed om opwekking door ds. Thijs Geuze, Huis van Gebed, Nunspeet.

Datum: zaterdag 21 november
Tijd: 10.00 uur - 16.30 uur
Adres: Poortjesgoed 1, Veenendaal
Prijs:
€ 19,50 (inclusief koffie, thee en lunch)

€ 15,50 voor abonnees van CVKoers en donateurs van de GWS

€ 12,50 voor studenten en mensen met een uitkering op bijstandsniveau.

iedere deelnemer op de dag zelf een boek naar keuze cadeau: 'Pinksteren Vandaag' van Iain Murray over de betekenis van opwekking in het licht van de Bijbel of 'Beproeft alle dingen' van Martyn Lloyd-Jones over de soevereiniteit van de Heilige Geest.

Aanmelden kan tot uiterlijk 12 november. Bij opgave kun u aangeven welke twee workshops u graag wilt volgen. Geeft u aub als tweede keus ook een derde workshop op. Dit voor het geval één van de workshops van uw eerste keus al volgeboekt zou zijn.
Nadat u zich hebt aangemeld ontvangt u van ons per email een verzoek om betaling. Uw opgave is definitief na ontvangst van betaling.
U kunt zich opgeven middels dit formulier
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Een verbijsterend laag aantal aanmeldingen
Slecht bezochte gebedsbijeenkomsten zijn helaas vaak de norm in veel kerken. Dat daar ongetwijfeld allerlei redenen voor zijn doet niets af aan het feit dat dit een treurige toestand is. En blijkbaar kan ook een themadag over dit onderwerp maar weinig mensen in beweging krijgen. Tot nu toe heeft zich nog bijna niemand voor de themadag van 21 november aangemeld. Zoiets hebben we nog nooit eerder meegemaakt. Dit roept grote vragen bij ons op. Scoort gebed dan zo laag op het prioriteitenlijstje van veel christenen? Staat ons geestelijk leven er werkelijk zo zwak voor? Of zijn er andere redenen die wij over het hoofd zien? Ik hoor ze graag van u. Echt. Laat het ons weten aub!
Ik heb deze nieuwsbrief niet gekregen, maar ik kan wel zeggen waarom ik me niet aanmeld voor een gebedsdag of gebedssamenkomsten.
- Een georganiseerde gebedssamenkomst heeft iets geregiseerds in zich, iets wat opgelegd is, niet authentiek.
- "Wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is." (Mt. 6 v 6)
- De Heere Jezus waarschuwt voor 2 gevaren, die op gebedssamenkomsten veelal niet te vermijden zijn:
1. Mt. 6 v 5: "En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen gezien worden."
2. Mt. 6 v 7: "En als gij bidt, zo gebrukt geen ijdel verhaal van woorden."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef: Ik heb deze nieuwsbrief niet gekregen, maar ik kan wel zeggen waarom ik me niet aanmeld voor een gebedsdag of gebedssamenkomsten.
- Een georganiseerde gebedssamenkomst heeft iets geregiseerds in zich, iets wat opgelegd is, niet authentiek.
- "Wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is." (Mt. 6 v 6)
- De Heere Jezus waarschuwt voor 2 gevaren, die op gebedssamenkomsten veelal niet te vermijden zijn:
1. Mt. 6 v 5: "En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen gezien worden."
Luther, kan je dit excuus vanavond voor je Redder neerleggen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef: Ik heb deze nieuwsbrief niet gekregen, maar ik kan wel zeggen waarom ik me niet aanmeld voor een gebedsdag of gebedssamenkomsten.
Dan leg ik Zijn eigen Woord voor.
Bovendien is het voor mij geen uitvlucht of excuus, want dan zou het betekenen dat ik het niet zou durven o.i.d. Maar daar heeft het niets mee van doen.
Ik wil er nog wel wat ervaringen naast leggen:
Ik spreek vooral uit de ervaring bij ons op school en van wat ik van collega's hoor over gebedsgroepen in de kerk.
- Op school: dat is verworden tot een oneerbiedig gebeuren, waarbij bij de Heere een verlanglijstje werd ingediend als bij een vriendje. Alle besef van eerbeid, heiligheid, dat wij niet tot Hem kunnen naderen omdat Hij de Hoge en Verhevene is (zie Jesaja 57 v 15).
- Wat die collega's betreft: Het is dan altijd in een setting van remonstrantisme en activisme. Ik wil me daar verre van houden.

Natuurlijk zie ik in de Bijbel voorbeelden van gebedskringen, maar dan altijd onder ambtelijke leiding, en dat ontbreekt veelal. Ik denk dat de Heere dat ook als bescherming heeft gegeven, vanwege Zijn heiligheid.

Wat het bidden voor de klas, in je gezin betreft: daar gaat het om een priesterlijke taak. In de Bijbel had de priester de taak om te offeren en te bidden.

Nee, het zijn voor mij dus geen uitvluchten, zeker niet. Ik ben er vooral huiverig voor gezien het feit dat ik alleen maar scheefgroei als ervaringskader heb. Ik sluit dus helemaal niet uit dat het ook goed kan gaan, maar het lijkt me dat dat alleen kan met zeer intieme bekenden. Ik zie er dan overigens niet de meerwaarde van in dat dan iedereen een gebed doet in een kring.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
Gian schreef:
Dan leg ik Zijn eigen Woord voor.
Bovendien is het voor mij geen uitvlucht of excuus, want dan zou het betekenen dat ik het niet zou durven o.i.d. Maar daar heeft het niets mee van doen.
Ik wil er nog wel wat ervaringen naast leggen:
Ik spreek vooral uit de ervaring bij ons op school en van wat ik van collega's hoor over gebedsgroepen in de kerk.
- Op school: dat is verworden tot een oneerbiedig gebeuren, waarbij bij de Heere een verlanglijstje werd ingediend als bij een vriendje. Alle besef van eerbeid, heiligheid, dat wij niet tot Hem kunnen naderen omdat Hij de Hoge en Verhevene is (zie Jesaja 57 v 15).
- Wat die collega's betreft: Het is dan altijd in een setting van remonstrantisme en activisme. Ik wil me daar verre van houden.

Natuurlijk zie ik in de Bijbel voorbeelden van gebedskringen, maar dan altijd onder ambtelijke leiding, en dat ontbreekt veelal. Ik denk dat de Heere dat ook als bescherming heeft gegeven, vanwege Zijn heiligheid.

Wat het bidden voor de klas, in je gezin betreft: daar gaat het om een priesterlijke taak. In de Bijbel had de priester de taak om te offeren en te bidden.

Nee, het zijn voor mij dus geen uitvluchten, zeker niet. Ik ben er vooral huiverig voor gezien het feit dat ik alleen maar scheefgroei als ervaringskader heb. Ik sluit dus helemaal niet uit dat het ook goed kan gaan, maar het lijkt me dat dat alleen kan met zeer intieme bekenden. Ik zie er dan overigens niet de meerwaarde van in dat dan iedereen een gebed doet in een kring.
Tjonge, nooit geweten dat MacCheyne, Edwards en anderen er zo naast hebben gezeten...
Oké, ze stelden regels op, maar iedereen mocht komen, iedereen mocht bidden, en ze waren er nog blij mee ook.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gian

Bericht door Gian »

Luther, ik waardeer je oprechtheid of je angst voor uitwassen. Toch denk ik dat bij bepaalde verlangens dergelijke bezwaren verdampen, want wees eerlijk, erg fundamenteel zijn die niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef: Nee, het zijn voor mij dus geen uitvluchten, zeker niet. Ik ben er vooral huiverig voor gezien het feit dat ik alleen maar scheefgroei als ervaringskader heb. Ik sluit dus helemaal niet uit dat het ook goed kan gaan, maar het lijkt me dat dat alleen kan met zeer intieme bekenden. Ik zie er dan overigens niet de meerwaarde van in dat dan iedereen een gebed doet in een kring.
Je geeft al aan dat jouw referentiekader scheefgroei is. Daarom is het misschien goed om je dan juist te verdiepen in het het gezamelijk bidden. Om dan te ontdekken hoe het wel moet. En daarin dan een voorbeeld te zijn voor anderen.
M.i. heb je 2 verschillende soorten bijeenkomsten, degenen die staan onder ambtelijk toezicht en waarbij voor een doel gebeden wordt (bijv. het zendingswerk) en de persoonlijke gebedsgroepen, die bestaan tot ong. 5 personen, waarbij de personen elkaar wel goed kennen. Overigens, je leert elkaar goed kennen als je samen bidt.
Daarnaast moet ook opgemerkt worden dat het gezamelijk bidden nooit vervangend moet zijn voor de persoonlijke stille tijd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie