Voor wie is Jezus Christus gestorven?

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Alleen wie kennis aan de vloekende wet heeft, zal Christus als Wet Volbrenger begeerlijk zijn.
Ok, en nu graag eens de schriftplaatsen, die alle mensen uitsluiten naar Christus te komen, alvorens ze met de vervloekende wet te maken gehad hebben.

Ik lees nl een verhaal over een man die opeens een schat in de akker vond, en daar zoveel heerlijkheid in zag, dat hij er alles aan ging doen deze te bemachtigen..
Hoe zie je dat dan Mathijs?
Hoe zie jij dat dan?
Leg eens uit?
Ahhh, daar heb je dus even geen antwoordt op.
Geeft niet hoor, we weten weer hoe laat het is.
Toedeledokie
zou je zoiets face-to-face ook zeggen?
Gebruik je verstand ff voordat je wat post.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Zojuist commentaar van M. Henry gelezen over de verborgen schat in de akker.
Ik sluit me achter zijn uitleg aan.
Ik neem aan dat iedereen wel de korte of uitgebreide in de kast heeft staan. Aan te raden om te kopen en te lezen.

mvg.
matthijs
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Zojuist commentaar van M. Henry gelezen over de verborgen schat in de akker.
Ik sluit me achter zijn uitleg aan.
Ik neem aan dat iedereen wel de korte of uitgebreide in de kast heeft staan. Aan te raden om te kopen en te lezen.

mvg.
matthijs
Sorry, maar ik heb hem niet en ook effe geen geld voorhanden en geen boekhandel op de hoek. Je posting is mij dus niet duidelijk, laten we zeggen: nietszeggend.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

ja, ik kan het moeilijk allemaal gaan overtypen. Je moet het in z'n geheel lezen.

Het spijt mij voor jou.
Ik neem aan dat je wel een andere verklaring hebt? Dachsel? Calvijn?
Kostbare verklaringen. 'k heb ze gelukkig allemaal.

Misschien een idee om van je vakantiegeld een verklaring te kopen. Het is je geld wel waard.
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja, ik kan het moeilijk allemaal gaan overtypen. Je moet het in z'n geheel lezen.

Het spijt mij voor jou.
Ik neem aan dat je wel een andere verklaring hebt? Dachsel? Calvijn?
Kostbare verklaringen. 'k heb ze gelukkig allemaal.

Misschien een idee om van je vakantiegeld een verklaring te kopen. Het is je geld wel waard.
Ja leuk, maar had de man die de schat in de akker vond nou kennisgemaakt met de verdoemende wet, of niet?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja, ik kan het moeilijk allemaal gaan overtypen. Je moet het in z'n geheel lezen.

Het spijt mij voor jou.
Ik neem aan dat je wel een andere verklaring hebt? Dachsel? Calvijn?
Kostbare verklaringen. 'k heb ze gelukkig allemaal.

Misschien een idee om van je vakantiegeld een verklaring te kopen. Het is je geld wel waard.
Ja leuk, maar had de man die de schat in de akker vond nou kennisgemaakt met de verdoemende wet, of niet?
Over de man schrijft M. Henry helemaal niets over.
De akker is het Evangelie, de Schat Christus. Alle mensen zoeken schatten, maar niet schat Christus. Ze zien het Evangelie wel van de oppervlakte, maar daar blijft het dan bij. Ze graven niet, ze zoeken niet, ze strijden niet. Want waarom? Om we vijanden zijn van Christus. We willen ons leven van nature niet verliezen voor Christus en zoeken het liever in het aardse.

Nu is er een wonder nodig, gaan wij Christus zoeken.

Henry zegt het duidelijk, alle mensen zoeken parels. De een rijkdom, de ander eer, weer een ander geleerdheid enzv.

We moeten dorstig en hongerig gemaakt worden naar Christus.
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

uit Matthew Henry's Commentaar op de Bijbel
- - - knip - - -
[Aangepast op 13/6/05 door limosa]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Mist een gedeelte limosa
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Mist een gedeelte limosa
oh? ik heb geknipt en geplakt uit de OnlineBible
waar mist er dan wat, of bedoel je dat ik ook de delen II, III en IV moet kopieeren?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Deel II hoort er mijns inziens nog bij.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Och sorry, ik heb de schat in de akker en de parel van grote waarde gelezen. Oeps.

Maar geeft niet. Van mij mag je die er nog wel bij zetten.
Liever Turks dan Paaps
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Henry zegt het duidelijk, alle mensen zoeken parels. De een rijkdom, de ander eer, weer een ander geleerdheid enzv.

We moeten dorstig en hongerig gemaakt worden naar Christus.
Als Christus gepredikt wordt in Zijn liefde, noodzakelijkheid, schoonheid, als het uitgedrukte beeld des Vaders, zorgt de Heilige Geest ervoor dat mensen gaan watertanden, dorsten.
Ons moet geen honger en dorst gepredikt worden, maar Christus en Zijn aangebrachte en verworven heil. In Zijn licht zien wij het licht (Ps 36).
limosa

Bericht door limosa »

uit Matthew Henry's Commentaar op de Bijbel
MATTHEUS 13:44-52 {#Mt 13.44-52}

In deze verzen hebben wij vier korte gelijkenissen.

I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn om er de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toeëigenen.

1. Jezus Christus is de ware schat. In Hem is overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal zijn; alle volheid Col. 1:19, {#Col 1.19} Joh. 1:16; {#Joh 1.16} schatten van wijsheid en kennis, Col. 2:13, {#Col 2.13} van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel aan Hem hebben, is het alles het onze.

2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. Hij is verborgen in het woord des Evangelies, zowel in het OudTestamentische als het Nieuw-Testamentische Evangelie. In de Evangelie-instellingen is het verborgen als de melk in de borst, het merg in het been, het manna in den dauw, het water in de fontein, Jes. 12:3, {#Isa 12.3} de honing in den honingraat. Het is verborgen, niet in een omheínden hof, of in ene afgeslotene fontein, maar in een akker, een open veld; wie wil kome, en onderzoeke de Schriften; hij grave in den akker, Spr. 2:4; en {#Pr 2.4} welke koninklijke mijnen wij ook vinden, zij zijn allen de onzen, zo wij den rechten weg er voor inslaan.

3. Het is ene grote en belangrijke zaak den schat, in dezen akker verborgen, te vinden, en er de onschatbare waardij van te ontdekken. De reden, waarom zo velen het Evangelie veronachtzamen, zich gene kosten of moeite willen getroosten en zich aan geen gevaar willen blootstellen om het te verkrijgen, is, dat zij slechts op de oppervlakte van den akker zien, en daarnaar oordelen, en dus gene meerdere voortreffelijkheid zien in de Christelijke instellingen dan in die van de wijsgeren. De rijkste mijnen bevinden zich soms in gronden, die er het kaalst en onvruchtbaarst uitzien, en daarom willen zij niet eens een bod er voor doen, veel minder er den vollen prijs voor betalen. Wat is uw liefste meer dan ene andere liefste? Wat is de Bijbel meer dan andere goede boeken? Wat is Christus’ Evangelie meer dan Plato’s wijsbegeerte, of de zedenleer van Confucius? Maar zij, die de Schriften onderzocht hebben, en er Christus en het eeuwige leven in hebben gevonden, Joh. 5:39, {#Joh 5.39} hebben zulk een schat in dien akker ontdekt, dat hij er van oneindig hoger waardij door wordt.

4. Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten, zullen niet rusten, voor hij tot elken prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevonden heeft, verbergt hem, hetgeen ene heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebr. 4:1 {#Heb 4.1} toeziende, Hebr. 12:15, {#Heb 12.15} opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op weg is om deel te verkrijgen aan Christus; dat de zaak is, waar het om te doen is. Het hart van hen, die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Ps. 105:3.. {#Ps 105.3} Hij besluit dien akker te kopen. Zij, die het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, zij maken hem tot hun eigendom om den wille van den ongezienen schat er in. Wij moeten het oog hebben op Christus in het Evangelie; wij behoeven niet op te klimmen tot den hemel, in het woord is Christus nabij ons. En zo zeer heeft hij zijn hart er op gezet, dat hij alles verkoopt wat hij heeft om dien akker te kopen. Zij, die een zaligmakend gewin door Christus willen hebben, moeten bereid zijn van alles afstand te doen, om zich dit te verzekeren, zij moeten alle dingen schade achten te zijn, opdat zij Christus mogen gewinnen, en in Hem gevonden mogen worden.

II. Die van de parel van grote waarde, vers 45, 46, {#Mt 13.45,46} die dezelfde strekking heeft als de vorige.

De droom is herhaald, omdat de zaak van God vast besloten is. Alle mensenkinderen zijn ijverig bezig schone paarlen te zoeken. De een zou rijk willen wezen, een ander aanzienlijk en geëerd willen zijn, en een derde geleerd wezen; maar de meesten komen bedrogen uit, zij laten zich namaaksels voor echte paarlen in de hand stoppen. Jezus Christus is ene Parel van grote waarde, een onschatbaar juweel, dat hen, die het bezitten, rijk, waarlijk rijk maakt, rijk in God. Hem bezittende, hebben wij genoeg om ons hier en voor eeuwig gelukkig te maken. Een waar Christen is een geestelijk koopman, die deze parel van grote waarde zoekt en vindt, zich met niets minder te vreden stelt dan deel te hebben aan Christus, en, als vast besloten zijnde geestelijk rijk te wezen, hogen handel drij ft. Hij ging heen en kocht die parel, hij heeft er niet slechts een bod voor gedaan, hij kocht haar. Wat zal het ons baten Christus te kennen, indien wij Hem niet kennen als den Onze, ons gemaakt tot wijsheid, 1 Cor. 1:30 {#1Co 1.30}. Zij, die zaligmakend deel willen hebben aan Christus, moeten bereid zijn om voor Hem afstand te doen van alles, alles te verlaten om Hem te volgen. Al wat zich tegen Christus stelt, alles wat onze liefde tot Hem, en ons dienen van Hem in den weg staat, moeten wij blijmoedig opgeven, al is het ons ook nog zo dierbaar. Goud kan men wel eens te duur kopen, maar nooit deze parel van grote waarde.

III. De gelijkenis van het net, geworpen in de zee, vers 47-49. {#Mt 13.47-49}

I. Hier is de gelijkenis zelf. De wereld is ene grote zee, en de kinderen der mensen zijn de kruipende dingen zonder getal, kleine en grote in deze zee, Ps. 104:25 1 {#Ps 104.25,1}). In hun natuurlijken staat zijn de mensen als de vissen der zee, die geen heerser hebben, Hebr. 1:14 {#Heb 1.14}. De prediking van het Evangelie is het werpen van het net in deze zee, om er iets uit te vangen tot eer en heerlijkheid van Hem, die over de zee heerst en gebiedt. Evangeliedienaren zijn vissers van mensen, wier werk het is dit net uit te werpen en op te trekken, en zij zullen voorspoed hebben op dit werk, als zij op Christus’ woord het net uitwerpen, want anders arbeiden zij en vangen niets. In dit net, evenals in grote sleepnetten, wordt van alles gevangen. In de zichtbare kerk is er veel afval en uitschot, slijk, onkruid en ongedierte, zowel als vissen. Er komt een tijd, wanneer dit net vol zal-zijn en naar den oever zal getrokken worden, een gezette tijd, wanneer het evangelie volbracht zal hebben hetgeen, waartoe het gezonden was, en wij zijn er zeker van, dat het niet ledig zal gevonden worden, Jes. 55:10, 11 {#Isa 55.10,11}. Thans wordt het net gevuld, soms vult het zich sneller dan op andere tijden, maar toch -het vult zich, en zal naar den oever getrokken worden, als de verborgenheid Gods vervuld zal worden. Als het net vol en naar den oever getrokken is, dan zal er scheiding plaats hebben tussen het goede en het boze, dat er in vergaderd was. Geveinsden en ware Christenen zullen dan gescheiden worden, het goede zal, als zijnde van waarde, in vaten bijeengebracht worden, en dus zorgvuldig bewaard, maar het boze zal, als verachtelijk en onnut worden weggeworpen; en rampzalig is de toestand van hen, die op dien dag weg- geworpen zullen worden. Zolang het net in de zee is, weet men niet wat er in is, de vissers zelven kunnen het niet onderkennen; maar behoedzaam trekken zij het op met al wat er in is, en brengen het, om den wille van het goede, dat er zich in bevindt, naar den oever. Zodanig is Gods zorge over de zichtbare kerk, en zodanig behoort des leraars zorge te zijn over hen, over wie hij is aangesteld, al zijn zij nog van gemengden aard. 2.. Hier is de verklaring van het laatste gedeelte der gelijkenis, het eerste is duidelijk en verstaanbaar genoeg: wij zien in de zichtbare kerk sommigen van allerlei soort; maar het laatste gedeelte ziet op hetgeen nog komen moet, en wordt dus meer bijzonder verklaard, vers 49, 50. {#Mt 13.49,50} Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen, dan, en niet eerder, zal de dag der scheiding, der ontdekking zijn. Wij moeten niet verwachten, dat het net vol zal zijn van goede vissen, wèl in de vaten, maar in het net zijn zij gemengd. Zie hier:

a. De onderscheiding der bozen van de rechtvaardigen. De engelen van den hemel zullen uitgaan, om datgene te doen wat de engelen der gemeente nooit konden doen: zij zullen de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden; en wij behoeven niet te vragen, hoe zij ze zullen kunnen onderscheiden, als zij hun opdracht en hun instructiën ontvangen van Hem, die alle mensen kent, inzonderheid hen kent, die Zijne zijn, en hen, die dit niet zijn; en wij kunnen er ons verzekerd van houden, dat er in geen enkel opzicht ene vergissing zal plaats hebben.

b. Het oordeel der bozen, nadat zij aldus van de rechtvaardigen zijn afgescheiden. Zij zullen in den vurigen oven geworpen worden. Eeuwige ellende en smart zullen voorzeker het deel zijn van hen, die leven onder de geheiligden, maar zelf ongeheiligd zijn. Dit is hetzelfde, wat wij te voren bij vers 42 {#Mt 13.42} gehad hebben. Christus zelf heeft dikwijls over de pijniging der hel gesproken, als van de eeuwigdurende straf der geveinsden, en het is goed, om dikwijls aan die ontdekkende en levenwekkende waarheden herinnerd te worden.

IV. De gelijkenis van den heer des huizes, welke bestemd is als middel, om al het overige in het hart te doen prenten.

1. De aanleiding er toe was de goede vordering der discipelen in wetenschap en kennis, en inzonderheid het nut, dat zij uit deze leerrede hadden getrokken. Hij vroeg hun: Hebt gij dit alles verstaan? Te kennen gevende, dat Hij, zo zij het niet hadden verstaan, bereid was het hun nader te verklaren. Het is de wil van Christus, dat allen, die het woord lezen en horen, het zullen verstaan, want, hoe zou het hun anders goed kunnen doen? Daarom behoren wij, als wij het woord hebben gelezen of gehoord, te onderzoeken, of ons te laten onderzoeken, of wij het al of niet verstaan hebben. Het is voor de discipelen van Christus gene schande om ondervraagd te worden. Christus nodigt ons, om bij Hem onderricht te zoeken, en de leraren behoren hun diensten aan te bieden aan hen, die ene goede vraag te doen hebben betreffende hetgeen zij hebben gehoord. Zij zeiden tot Hem: Ja, Heere; en wij hebben reden te geloven, dat zij in waarheid dit bevestigend antwoord konden geven, want, als zij niet verstonden, dan vroegen zij om ene verklaring, vers
36. En {#Mt 13.36} de verklaring van deze gelijkenis was de sleutel tot de andere. Het rechte verstaan van ééne goede leerrede, zal ons grotelijks helpen, om ook ene andere te verstaan, want goede waarheden verduidelijken elkaar; en de wetenschap is voor den verstandige licht.

2. Het doel van de gelijkenis zelf was Zijne goedkeuring te kennen te geven over hun vordering. Christus is bereid om gewillige leerlingen in Zijne school aan te moedigen, al zijn zij ook zwak, en tot hen te zeggen: wèl gedaan, en wèl gezegd. Het looft hen als schriftgeleerden, onderwezen in het koninkrijk der hemelen. Thans leerden zij, om naderhand te kunnen onderwijzen, en de leraars onder de Joden waren de schriftgeleerden. Ezra, die zijn hart had gericht om in Israël te leren, wordt een vaardig schriftgeleerde genoemd, Ezra 7:6, 10. {#Ezr 7.6,10} Nu is ook een bekwaam en getrouw bedienaar van het Evangelie een schriftgeleerde; maar ter onderscheiding wordt hij een schriftgeleerde, in het koninkrijk der hemelen onderwezen, genoemd, bedreven in de dingen des Evangelies, en bekwaam, om die dingen te onderwijzen. Zij, die geroepen zijn, om anderen te onderwijzen, moeten zelven goed onderwezen zijn. Indien de lippen des priesters wetenschap moeten bewaren, dan moet zijn hoofd eerst wetenschap hebben. Het onderwijs van een Evangeliedienaar moet wezen in het koninkrijk derhemelen, dat is de zaak, waarmee hij te doen heeft. Iemand kan een groot wijsgeer en staatsman zijn, zo hij echter niet onderwezen is in het koninkrijk der hemelen, zal hij een slecht Evangeliedienaar zijn. Hij vergelijkt hen bij een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt, vruchten, die in het vorige jaar geplant, en in dit jaar geoogst zijn, overvloed en verscheidenheid om er zijne vrienden op te onthalen, Hoogl. 7:13 {#So 7.13}. Zie hier hetgeen, waarmee een leraar toegerust behoort te wezen, een schat van oude en nieuwe dingen. Zij, die er zo vele en velerlei gelegenheden toe hebben behoren zich in hun tijd van vergaderen-dat is in hun leertijd-wel te voorzien van oude en nieuwe waarheden, uit het Oude Testament en het Nieuwe Testament, opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust, 2 Tim. 3:16, 17 {#2Ti 3.16,17}. Oude ervaringen, en nieuwe waarnemingen, zij hebben allen haar nut; en wij moeten ons niet vergenoegen met oude ontdekkingen, maar er nieuwe aan toedoen. Leef en leer. Welk gebruik hij van die toerusting moet maken; hij moet voortbrengen, het opleggen moet geschieden, om uit te kunnen geven tot nut en voordeel van anderen. Gij moet opleggen, maar niet voor u zelven. Velen zijn vol, maar hebben geen lucht, gene opening om er iets van hun volheid door te laten, Job 32:19 {#Job 32.19}. Zij hebben een talent, maar begraven het; dat zijn de on- nutte dienstknechten. Christus zelf heeft ontvangen om te kunnen geven, dat moeten ook wij, en dan zullen wij meer hebben. In het voortbrengen is het het best, dat oude en nieuwe dingen samengaan, oude waarheden, maar uitgedrukt in nieuwe vormen, en met nieuwe genegenheid.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Gian Ok, en nu graag eens de schriftplaatsen, die alle mensen uitsluiten naar Christus te komen, alvorens ze met de vervloekende wet te maken gehad hebben.

Ik lees nl een verhaal over een man die opeens een schat in de akker vond, en daar zoveel heerlijkheid in zag, dat hij er alles aan ging doen deze te bemachtigen..
Hoe zie je dat dan Mathijs?
Hoe zie jij dat dan?
Leg eens uit?
Ahhh, daar heb je dus even geen antwoordt op.
Geeft niet hoor, we weten weer hoe laat het is.
Toedeledokie
zou je zoiets face-to-face ook zeggen?
Gebruik je verstand ff voordat je wat post.
Beste Mathijs,

Dat mensen kribbig op je reageren is ook wel een beetje je eigen schuld. Je geeft nogal eens de kritiek dat mensen die kritisch tegen de gg aan kijken, mensen zijn die de wet ontkennen. En je onderbouwt dat nooit.

En dat is wel jammer. Zeker als in een andere topic blijkt dat je je zelf niet eens aan de Nederlandse wet wenst te houden. Daarmee indirect tegen Gods gebod ingaand. En hoe je dat daar omschrijft geeft te denken. Elk schuldbesef ontbreekt daar volkomen.

Het heeft dan ook niet zoveel inpact als je te pas en te onpas zoals in deze topic met de wet gaat zwaaien.
Zoals met de quote van Luther en de DL, volgens mij was dat helemaal het onderwerp niet van dit topic.



Daarom zou ik je het volgende verzoeken;

Open een nieuw topic. En geef nou eens aan hoe jij de functie van de wet uitlegt. En hoe jij vindt hoe een mens zijn ellende moet leren kennen. En hoe de zondaar dat ervaart. Bij mij komt het over als een vreemde mystieke ervaring. geef maar aan als het tegendeel waar is.

met vr gr

Jacob
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Henry zegt het duidelijk, alle mensen zoeken parels. De een rijkdom, de ander eer, weer een ander geleerdheid enzv.

We moeten dorstig en hongerig gemaakt worden naar Christus.
Als Christus gepredikt wordt in Zijn liefde, noodzakelijkheid, schoonheid, als het uitgedrukte beeld des Vaders, zorgt de Heilige Geest ervoor dat mensen gaan watertanden, dorsten.
Ons moet geen honger en dorst gepredikt worden, maar Christus en Zijn aangebrachte en verworven heil. In Zijn licht zien wij het licht (Ps 36).
Precies, je wordt hongerig en dorstig gemaakt door de Heilige Geest.
En dan sluit ik mij wat de kantekenaren zeggen bij "O alle gij dorstigen": gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden.

Zo lijkt het alsof Christus alleen aan die verkondigd mag worden. Dan zouden we in de lijdelijkheid blijven, waar ik een tegenstander van ben. Maar ik denk dat de kantekenaren goed gezien hebben, dat zonder een besef van je eigen ongerechtigheid geen zeer verlagen kan zijn naar de gerechtigheid van Christus.

Verder beaam ik wel dat er wel evangelische bekeringen zijn. Ik sluit me daarbij van harte aan bij de uitleg van Brakel in de redelijke godsdienst. Hij noemt dit niet Gods normale weg.
We zien deze evangelische bekeringen veel in landen waar vervolgingen zijn.
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie