Voor wie is Jezus Christus gestorven?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Mooi voorbeeld Niek!

ik krijg kippenvel van die Steenblok....
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door anemoonnu weet ik ineens weer waarom ik zoveel van luther hou...
Nu nog?

'Maar Hij kan niet komen tot Zijn gewone werk, tenzij Hij een werk onderneemt dat vreemd is en tegenovergesteld aan Zichzelf zoals Jesa­ja 28 zegt: "Zijn werk is vreemd opdat Hij Zijn eigen werk zal kunnen werken. 'Zijn vreemde werk is om de mensen zondaren te maken, on­rechtvaardig, ellendig, dwaas, verloren. Niet dat Hij Zelf hen daadwer­kelijk zodanigen maakt, maar dat de trots van de mens, ofschoon zij zo­danigen zijn, hen niet zodanigen wil laten worden. Daarom gebruikt God dit werk om hen te tonen dat zij zodanigen zijn, opdat zij zo mo­gen worden in hun eigen ogen, wat zij in Gods ogen zijn. Wanneer God een mens begint te rechtvaardigen, verdoemt Hij hem eerst, en degene die Hij wil opbouwen vernietigt Hij, die Hij wil helen slaat Hij en die Hij levend maakt, doodt Hij. In één woord, God werkt Zijn vreemde werk, opdat Hij Zijn eigen werk mag doen.”
Liever Turks dan Paaps
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Matthijs het aangehaalde deel van Luther is eveneens Luthers en ook bijbels. Dat is echter wat er persoonlijk met de mens gebeurt. De vraag 'voor wie Christus gestorven is', hangt nauw samen met de vraag hoe we de prediking gestalte moeten / mogen geven. Moeten we de gehele gemeente niet een Christus prediken, voor ogen stellen waarin al het heil te vinden is? Wat die prediking dan uitwerkt is wat jij aanhaalde van Luther.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Eens las ik van een man die ergens kwam wonen. Hij kocht niet zo'n groot huis. Op een dag kwam zijn buurman op bezoek en vertelde hem dat mocht hij ooit in nood komen hij voor hem gereed zou staan én hem zou helpen. Hij hoefde slechts aan te bellen.
Jaren verliepen, tot een moment dat de man in grote nood kwam. Het water stond hem aan de lippen. Toen kwam de belofte van de buurman hem weer in herinnering. Wat deed die man? In het geloof belde hij aan. Ook toen er niet direct werd opengedaan bleef hij wachten. Op een moment gaat de deur open en wordt de man ook geholpen. Als de man nu eens niet was gegaan? Was dan die belofte minder waar geweest? Nee, maar de belofte werd vervuld in de weg van het geloof. Zo is het ook met Gods belofte. Zijn belofte is waarachtig en worden aan ons vervuld door het geloof.
Oftwel, alle beloften gelden voor iedereen, op voorwaarde van geloof en bekering?

Ik heb er moeite mee om tegen iedereen te zeggen dat Jezus voor hen gestorven is. Niet zozeer om het feit an sich, maar omdat het misverstanden in de hand werkt. Ik heb liever dat men zegt dat Jezus voor iedereen gestorven is die in Hem gelooft, en dat een ieder die wil màg geloven in Hem.

Daarbij nog dit: We kunnen het geloof zo ruim prediken als het maar kan, maar de toepassing is genade. Niemand kan en wil uit zichzelf tot Jezus de Verlosser komen. Zonder wedergeboorte kan en zal een mens nooit gaan geloven. Waaruit kunnen wij dan weten of we wedergeboren zijn? Well, dat we niet bij Jezus weg kunnen blijven, zelfs al verdoemd alles ons, en al fluisterd satan in je hart dat je geen enkele grond hebt om te komen. En dan toch komen!

[Aangepast op 13/6/2005 door memento]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oftwel, alle beloften gelden voor iedereen, op voorwaarde van geloof en bekering?

Ofwel, alle beloften worden iedereen gepredikt / aangeboden op voorwaarde van geloof en bekering.

Ik heb er moeite mee om tegen iedereen te zeggen dat Jezus voor hen gestorven is. Niet zozeer om het feit an sich, maar omdat het misverstanden in de hand werkt. Ik heb liever dat men zegt dat Jezus voor iedereen gestorven is die in Hem gelooft, en dat een ieder die wil màg geloven in Hem.

Memento, ik schreef ook dat het er in de prediking omgaat om te zeggen: er is een gestorven Christus voor u; misschien is het ook theologisch houdbaar om te zeggen: Christus is voor u gestorven, maar daar heb ik persoonlijk wat bedenkingen tegen.

Daarbij nog dit: We kunnen het geloof zo ruim prediken als het maar kan, maar de toepassing is genade.

Dit argument hoor ik ook noemen als we prediking op bijbelse gronden onder kritiek stellen: wat maakt het uit, God werkt door. Dat God doorgaat ook in Zijn vergaderend werk weet ik zeker, maar daarmee rust op de schouder van de prediker wel de verantwoording om het Woord recht te verkondigen: indien iemand onder u een ander Evangelie predikt als ik gepredikt heb, schrijft Paulus, die zij vervloekt.
Dat de prediking gewichtig is, zegt ook de Heidelberger, want ze is de sleutel van het hemelrijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Daarbij nog dit: We kunnen het geloof zo ruim prediken als het maar kan, maar de toepassing is genade.

Dit argument hoor ik ook noemen als we prediking op bijbelse gronden onder kritiek stellen: wat maakt het uit, God werkt door. Dat God doorgaat ook in Zijn vergaderend werk weet ik zeker, maar daarmee rust op de schouder van de prediker wel de verantwoording om het Woord recht te verkondigen: indien iemand onder u een ander Evangelie predikt als ik gepredikt heb, schrijft Paulus, die zij vervloekt.
Dat de prediking gewichtig is, zegt ook de Heidelberger, want ze is de sleutel van het hemelrijk.
Niek, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik schreef het slechts als evenwicht-toevoegende noot. Soms denk je wel eens: was de prediking maar zuiverder, dan zouden er meer mensen bekeerd worden. Maar dan komt er een predikant die het evangelie in haar volle kracht laat horen, en zie, het blijft al dood. We moeten het niet van de prediking verwachten; het is slechts een middel. Niet om slecht preken aan te moedigen, of een 'het maakt allemaal toch niet uit' houding te kweken, maar opdat wij het uiteindelijk alles van God verwachten zouden, die het woord moet toepassen.

God werkt door woord en Geest. Onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Wie denkt het met één van de 2 los te kunnen, zal zeker teleurgesteld worden. Laat dan de prediker zijn uiterste best doen om het evangelie in al haar glorie aan de hoorders aan te bieden, want God zegent de weg der middelen. En laat de gemeente (en de prediker zelf ook natuurlijk) bidden of de Geest de woorden wil doen landen in het hart.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Matthijs het aangehaalde deel van Luther is eveneens Luthers en ook bijbels. Dat is echter wat er persoonlijk met de mens gebeurt. De vraag 'voor wie Christus gestorven is', hangt nauw samen met de vraag hoe we de prediking gestalte moeten / mogen geven. Moeten we de gehele gemeente niet een Christus prediken, voor ogen stellen waarin al het heil te vinden is? Wat die prediking dan uitwerkt is wat jij aanhaalde van Luther.
Ik sluit me voor 100% achter onze Dordtse Leerregels.

Zowel de Wet als het Evangelie komt tot de gehele gemeente. Alleen wie kennis aan de vloekende wet heeft, zal Christus als Wet Volbrenger begeerlijk zijn.
Liever Turks dan Paaps
jacob

Bericht door jacob »

En wat schrijven die leer regels dan wel?
limosa

Bericht door limosa »

interessant stuk van mr Bart. ik moet het eerst nog goed lezen

een tijdje geleden hadden we op OSW ook een discussie over dit onderwerp, een aantal forummers hing (als ik het me goed herinner) daar wel de mening aan dat Christus alleen voor de uitverkorenen heeft geleden en is gestorven
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Jacob, Hfdstk 2, artikel 5, 6, 7, 8 en 9.
Met name de artikelen 5, 6 en 7.

2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

2-7. Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is.

2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

2-9. Deze raad, voortkomende uit de eeuwige liefde Gods tot de uitverkorenen, is van den aanbeginne der wereld tot op dezen tegenwoordigen tijd, de poorten der hel zich tevergeefs daartegen stellende, krachtiglijk vervuld geweest, en zal ook voortaan vervuld worden, alzo dat de uitverkorenen te zijner tijd tot één vergaderd zullen worden, en dat er altijd zal zijn een Kerk der gelovigen, gefundeerd in het bloed van Christus, dewelke Hem, haar Zaligmaker, Die voor haar, als een bruidegom voor zijn bruid, aan het kruis Zijn leven overgegeven heeft, standvastiglijk beminne, geduriglijk diene, en hier en in alle eeuwigheid prijze.
Liever Turks dan Paaps
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Alleen wie kennis aan de vloekende wet heeft, zal Christus als Wet Volbrenger begeerlijk zijn.
Ok, en nu graag eens de schriftplaatsen, die alle mensen uitsluiten naar Christus te komen, alvorens ze met de vervloekende wet te maken gehad hebben.

Ik lees nl een verhaal over een man die opeens een schat in de akker vond, en daar zoveel heerlijkheid in zag, dat hij er alles aan ging doen deze te bemachtigen..
Hoe zie je dat dan Mathijs?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Alleen wie kennis aan de vloekende wet heeft, zal Christus als Wet Volbrenger begeerlijk zijn.
Ok, en nu graag eens de schriftplaatsen, die alle mensen uitsluiten naar Christus te komen, alvorens ze met de vervloekende wet te maken gehad hebben.

Ik lees nl een verhaal over een man die opeens een schat in de akker vond, en daar zoveel heerlijkheid in zag, dat hij er alles aan ging doen deze te bemachtigen..
Hoe zie jij dat dan?
Leg eens uit?
Liever Turks dan Paaps
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Gian

Hoe zie jij dat dan?
Leg eens uit?
Ahhh, daar heb je dus even geen antwoordt op.
Geeft niet hoor, we weten weer hoe laat het is.
Toedeledokie
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie