reformatorische visie en pedagogische tik

De Bijbel schrijft voor om kinderen te slaan

nee
17
29%
ja, maar ik doe het niet
7
12%
ja, dat doe ik met de hand
20
34%
ja, dat doe ik met een hulpmiddel (zoals Salomo de roede voorschrijft)
7
12%
andere mening, die schrijf ik hieronder
8
14%

Totaal aantal stemmen: 59

Mister
Administrator

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Bericht door Mister »

Marie-Henriëtte schreef:
Lassie schreef:Bij ons spreekt men ook over: dominee's, ouderlingen en diakenen.
Dan is er dus -zoals zo vaak gebeurt- een onderscheiding aangebracht in het oudstenambt. De Heilige Schrift kent mijns inziens in ieder geval maar twee ambten. Veel gemeenten kennen er tegenwoordig drie, of meer.
Calvijn onderscheidt 4 ambten.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mister schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Lassie schreef:Bij ons spreekt men ook over: dominee's, ouderlingen en diakenen.
Dan is er dus -zoals zo vaak gebeurt- een onderscheiding aangebracht in het oudstenambt. De Heilige Schrift kent mijns inziens in ieder geval maar twee ambten. Veel gemeenten kennen er tegenwoordig drie, of meer.
Calvijn onderscheidt 4 ambten.
Dat klopt, maar daarmee vormen die vier onderscheiden ambten niet per definitie een heilig getal. Het wordt niet stellig voorgeschreven vanuit het Schrift.
samanthi

Bericht door samanthi »

vlinder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Mensen als Goldschmeding overtuigen mij er juist van dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van huilende kinderen waar de striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Ds. Goldschmeding .......
Gelukkig denken dominees zelf er anders over, die zeggen laat dat dominee maar weg, (Ds. P den Butter)
In de Bewaar het pand laat de redactie het nu weg en staat er of de initialen of de de naam zonder het dominee ervoor.

Ik blijf vechten tegen de pedagogische tik, omdat wij mensen niet met gezag om kunnen gaan, maar altijd macht willen en dat gaat ten koste van de billetjes, rug, gezicht van kinderen, met woorden pijn doen laat nog meer na: je deugd niet, hellewicht, ja of je had er niet moeten zijn, je was een ongelukje. even een greep uit mijn jeugd, ik heb er nog heel veel last van.
mijn ouders zeiden je mag slaan alleen niet zo dat het kind doodgaat. (Dat hij niet sterft) een beetje uit zijn verband gerukt en de dreiging die er vanuit ging voel ik soms nog!!!
Maar wonder van genade de straf die de Heere Jezus droeg was om ook deze zonden te vergeven en te kunnen vergeven, daarom kroop Hij als een worm en geen Man door de hof.
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

samanthi schreef:
vlinder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Mensen als Goldschmeding overtuigen mij er juist van dat een pedagogische tik ten eeuwige tijde strafbaar moet blijven zolang de gedachte wordt gekoesterd dat het slaan van huilende kinderen waar de striemen op de huid zichtbaar worden, gelijk staat aan het geven van een pedagogische tik.
Gelukkig denken dominees zelf er anders over, die zeggen laat dat dominee maar weg, (Ds. P den Butter)
In de Bewaar het pand laat de redactie het nu weg en staat er of de initialen of de de naam zonder het dominee ervoor.

Ik blijf vechten tegen de pedagogische tik, omdat wij mensen niet met gezag om kunnen gaan, maar altijd macht willen en dat gaat ten koste van de billetjes, rug, gezicht van kinderen, met woorden pijn doen laat nog meer na: je deugd niet, hellewicht, ja of je had er niet moeten zijn, je was een ongelukje. even een greep uit mijn jeugd, ik heb er nog heel veel last van.
mijn ouders zeiden je mag slaan alleen niet zo dat het kind doodgaat. (Dat hij niet sterft) een beetje uit zijn verband gerukt en de dreiging die er vanuit ging voel ik soms nog!!!
Maar wonder van genade de straf die de Heere Jezus droeg was om ook deze zonden te vergeven en te kunnen vergeven, daarom kroop Hij als een worm en geen Man door de hof.
gr Samanthi
Ouders hebben geen macht, zij hebben gezag. En ja, iedere straf kan ontaarden in mishandeling, zowle psychische als fysieke straffen. Maar niet straffen is ook mishandeling!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
samanthi

Bericht door samanthi »

JolandaOudshoorn schreef:
samanthi schreef:
vlinder schreef:

gr Samanthi
Ouders hebben geen macht, zij hebben gezag. En ja, iedere straf kan ontaarden in mishandeling, zowle psychische als fysieke straffen. Maar niet straffen is ook mishandeling!
Het bovenstaande heeft ook niets met straffen te maken, maar opvoeden is belonen en straffen in evenwicht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

samanthi schreef:
gr Samanthi
Tja, de Bijbel verkeerd gebruiken....

Er staat geschreven te slaan ZODAT hij niet sterft, niet 'net zoveel tot hij aan de rand der dood is....'

Verder geef je voorbeelden aan die niks met een tik te maken hebben, maar gewoon met kindermishandeling die duidelijk in de Schrift afgekeurd worden.

En voor zulke misbruiken moet men aan de kerkelijke tucht aanhevig worden, omdat het grove openbare zonde is.

'je deugd niet, hellewicht, ja of je had er niet moeten zijn, je was een ongelukje' hoe kan een ouder die een greintje liefde bezitten zoiets zeggen....

Met het risico te lopen.... zulke dingen komen voor waar de kerkelijke tucht niet toegepast wordt, en mensen 'goed' lid van de kerk mogen zijn, en kinderen dopen, enz., doet er niet toe hoe ze belijden en leven... want zulke mensen geven aan, door belijdenis en leven dat ze zich aan de wereld hebben overgegeven, en zolang ze zich niet tot God bekeren, hun doop en de prediking zich tegen hen zal getuigen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
arti

Bericht door arti »

Uit dagblad Trouw van 19 september 2009:
Trouw schreef:’Religieuze toon keurt kindermishandeling goed’

„Een pak slaag past als een kind ons uitdaagt met brutale opmerkingen als: ’Dat doe ik niet’ of ’Houd je bek’.” De uiterst conservatieve kinderpsycholoog James Dobson doet scherpe uitspraken in zijn boeken. De strekking ervan echoot door in het optreden van pinkstervoorganger Gertjan Goldschmeding.

Het is goed, meent evangelical Dobson, kinderen tot een jaar of tien af en toe te slaan, niet heel hard maar wel zo „dat het kind er echt van huilen moet”. Huilt een kind daarna langer dan vijf minuten, geef het dan „nog een kleine portie van wat de tranen veroorzaakte”. De citaten komen uit Dobsons ’Liefde en discipline’.

’Wat er ook met je is, bel, chat of mail Chris’, is de slogan van de landelijke christelijke kinder- en jeugdhulpverlening Chris. Deze organisatie valt onder een andere, ook in Dordrecht gevestigde stichting, De Hoop, die evangelische hulp aan verslaafden en psychiatrisch hulp aan onder anderen kinderen en jeugdigen biedt.

Samen besloten ze enige jaren geleden een Nederlandse afdeling van Dobsons ’Focus on the Family’ op te zetten, want men gebruikte met graagte diens werk. Dobson ’maakt zich hard voor traditionele waarden en het gezin’. Inmiddels is ’Focus Nederland’ ter ziele; voorman Rob Hondsmerk is directeur kinder- en jeugdhulpverlening van Chris en De Hoop geworden. Chris en De Hoop bevelen nog steeds twee boeken van harte aan: Dobsons ’Liefde en discipline’ en ’Eigenzinnige kinderen’.

Het laatste boek vergelijkt het opvoeden van kinderen met dat van honden. Want een kind daagt net als een hond zijn baas uit, ’maar dan vaker’. Eigenzinnige kinderen „vragen erom geslagen te worden, en die vraag dient gehonoreerd”.

In 2004 confronteerde Trouw uitgever Kok Voorhoeve met de uitspraken in ’zijn’ boeken. Daarop nam deze de boeken, waar nog flink vraag naar was, uit de handel; slaan is immers strafbaar in Nederland.

Maar de verkoop ervan gaat gewoon door. Op de internetpostorderboekhandel van Focus on the Family biedt men 31 titels van Dobson aan, in verschillende talen. De Nederlandse vertaling is ’niet meer leverbaar’, maar het Engelstalige origineel en buitenlandse vertalingen zijn wel gewoon te bestellen. De lectuur dient voor ’toerusting en pastoraat aan gezinnen’. De site van De Hoop beveelt beide boeken aan voor wie meer wil weten over ’Een eigenzinnig kind... en dan?!’

Vijf jaar geleden oordeelde emeritus hoogleraar Preventie en Hulpverlening inzake Kindermishandeling Herman Baartman vernietigend over de combinatie Dobson en hulpverlening. „De roede promoten én hulp bieden aan kinderen die daar te hardhandig kennis mee hebben gemaakt. Als buitenstaander vraag je je af hoe zoiets kan, zó reactionair. Wat ik het ergste vind is het misbruik van moreel gezag – ’wij zijn bijbelgetrouw’ – en andere opvoedkundige ontwikkelingen buitensluiten.”

Nu voegt hoogleraar praktische theologie Ruard Ganzevoort zich bij de critici. „Chris en De Hoop moeten meteen afstand doen van Dobsons standpunten over lijfstraffen. Dat zijn schadelijke, abjecte visies die haaks staan op goede hulpverlening. Het kán niet, dat men zulke boeken propageert.” Binnen De Hoop leven ook andere, omstreden ideeën. Ganzevoort: „In hun Centrum voor pastorale counseling zeggen ze dat een mishandelde vrouw door gehoorzaamheid haar man voor zich moet herwinnen. Zo’n uitspraak zouden we van een imam niet pikken.”

De Hoop wil niet reageren op vragen. Een Dordtse CDA-wethouder zit in de raad van toezicht van De Hoop; zijn collega laat weten dat de gemeente Dordrecht „geen mening heeft over opvattingen binnen De Hoop”.
Trouw schreef:
Goldschmeding en Dobson zijn eensgezind over ’Gods methode’: Soms moet je kinderen slaan.

Justitie vervolgt voorganger Gertjan Goldschmeding van de ACCJouwkerk in Amersfoort en Amsterdam, voor opruiing en kindermishandeling. Aanleiding: uitspraken in preken en tijdens conferenties. De opvattingen van Goldschmeding lijken precies op die van de evangelische kinderpsycholoog James Dobson. Zijn boeken, goed verkocht in evangelische en refokringen, zijn bekend bij ACCJouwkerk; men weet niet of Goldschmeding eruit geput heeft. Goldschmeding over milde lijfstraffen: „Het is een belangrijk middel in de opvoeding dat niet frequent moet worden toegepast, maar wel erg kan helpen”. Dobson: „Een pak slaag kan te zacht zijn. Pijn is een uitstekend reinigingsmiddel. Als lijfstraf wordt verboden is dat een trieste dag voor gezinnen en vooral voor hun kinderen.” Beiden vinden slaan een bijbelse opdracht, want ’wie zijn kind liefheeft, spaart het de roede niet’. Dat slaan „een schadelijk effect heeft gehad op vele kinderen die niet goed zijn geslagen, is geen reden voor ons om de Bijbel een paar pagina’s dunner te maken”, zegt Goldschmeding. Hij noemt slaan ’Gods methode’ en bepleit daarbij het gebruik van een stok. „Met je hand mag je niet slaan. Je hand is voor liefde, geborgenheid en tederheid.”

Dat vindt Dobson ook, al prefereert de Amerikaan als roede een pollepel of een twijg.

Goldschmeding: „Als je níet met je kind op de commode de confrontatie aangaat, krijg je problemen als hij 14 is”. Dobson roemt de moeder die haar kind van anderhalf jaar tot negen keer toe slaat omdat het een snoepje wilde pakken.

Opmerkelijk is hun kijk op het slaan van het kind dat al huilt. „Daarmee mag je doorgaan tot de wil van het kind is gebroken”, zegt Goldschmeding in een preek uit 2007, aldus het AD dat de opname bekeek.

Ook dat is in de geest van Dobson: de wil moet ’gevormd’. Maar het onderscheid is moeilijk te maken. In ’Eigenzinnige kinderen’ beveelt Dobson aan om kinderen die huilen uit protest tegen een pak slaag, extra klappen te geven om hun verzet te breken. „Kinderen met een eigen wil vragen erom geslagen te worden en die vraag dient te worden gehonoreerd”. Op zijn blog ontkent Goldschmeding inmiddels de wil van het kind te willen breken.

Volgens Goldschmeding zijn billen prima doelwitten; Dobson vindt dat ook, maar heeft een alternatief: „De schouderspier levert verrassend veel nut. Ik ga zelfs zover om te beweren dat hij speciaal gemaakt is voor onderwijzers.”

Volgens Dobson en Goldschmeding heeft verbieden van lijfstraf een averechts effect: dan ontaardt opgekropte opvoederswoede in kindermishandeling.
Niet alleen de pedagogische opvattingen, ook andere overtuigingen die vanuit De Hoop en Chris worden geventileerd, stuiten Ganzevoort tegen de borst. „Volgens het Centrum voor pastorale couseling – onderdeel van De Hoop – moet een vrouw die in elkaar geslagen is, door gehoorzaamheid haar man voor zich herwinnen. Zo’n uitspraak zouden we van een imam niet pikken.”

Maar zij zullen het zelf wel geen contradictie vinden.
helma

Bericht door helma »

weet je wat ze vergeten erbij te zeggen?
dat Dobson en z'n vrouw, jaar in jaar uit, elke dinsdag hebben gevast voor hun kinderen.
Echt alleen leven op water. Als kinderen dát zien, dat hun ouders uit zorg om hun zielebehoud en welzijn, elke week zo'n offer brengen, en ze krijgen dan een afstraffing in de vorm van lichamelijke pijn, ze dan echt wel beseffen dat hun ouders uit liefde handelen?
Ik heb veel gelezen (geleerd) van Dobson en als ik van hem lees zie ik echt niets van kindermishandeling. Integendeel.
Hij adviseert echt niet in alle gevallen 'zomaar' om te slaan of even in de spier te knijpen.
Maar 'opzettelijke ongehoorzaamheid wordt gestraft met een tik. Hij waarschuwt tegen veelvuldig of heftig slaan
Maar een tik op pamperbillen wordt niet gevoeld en zal dus ook geen effect scoren

Lazen ze de héle boekjes maar van Dobson, zonder hier en daar 1 regel er uit te plukken
samanthi

Bericht door samanthi »

Bert Mulder schreef:[
Tja, de Bijbel verkeerd gebruiken....

Er staat geschreven te slaan ZODAT hij niet sterft, niet 'net zoveel tot hij aan de rand der dood is....'

Verder geef je voorbeelden aan die niks met een tik te maken hebben, maar gewoon met kindermishandeling die duidelijk in de Schrift afgekeurd worden.

En voor zulke misbruiken moet men aan de kerkelijke tucht aanhevig worden, omdat het grove openbare zonde is.

'je deugd niet, hellewicht, ja of je had er niet moeten zijn, je was een ongelukje' hoe kan een ouder die een greintje liefde bezitten zoiets zeggen....

Met het risico te lopen.... zulke dingen komen voor waar de kerkelijke tucht niet toegepast wordt, en mensen 'goed' lid van de kerk mogen zijn, en kinderen dopen, enz., doet er niet toe hoe ze belijden en leven... want zulke mensen geven aan, door belijdenis en leven dat ze zich aan de wereld hebben overgegeven, en zolang ze zich niet tot God bekeren, hun doop en de prediking zich tegen hen zal getuigen.
Ja Bert je hebt helemaal gelijk, maar ik blijf hierdoor tegen de pt en pleit ervoor dat kinderen gewenst gewaardeerd en gelieft moeten zijn, toch zie ik in de brede familiekring deze zaken in allerlei vormen terugkomen, het is een repenterende breuk, er los van komen heeft veel sstrijd en vijandschap gekost, dit kan alleen met de hulp van de Heere. Je had het over kerkelijke tucht? ja maar het is altijd achter de voordeur gebleven , Iedereen was tegen je voor je gevoel, dus er mee naar buitenkomen was geen optie, als iemand een opmerking in ons voordeel maakte hadden we 'zeker geklets of geklaagd' Maar toch haatl God mensen uit de nood enn ook de nog grotere geestelijke nood. Bert bedankt voor je erkenning, ik ben er nod steeds gevoelig voor! gr Samanthi
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

arti schreef:Uit dagblad Trouw van 19 september 2009:
Trouw schreef:’Religieuze toon keurt kindermishandeling goed’

„Een pak slaag past als een kind ons uitdaagt met brutale opmerkingen als: ’Dat doe ik niet’ of ’Houd je bek’.” De uiterst conservatieve kinderpsycholoog James Dobson doet scherpe uitspraken in zijn boeken. De strekking ervan echoot door in het optreden van pinkstervoorganger Gertjan Goldschmeding.
Natuurlijk mag een kind niet brutaal zijn, maar ik zou ervoor pleiten om in een bovenstaand geval ook na te gaan wat de achterliggende boodschap van zo'n kind is. Met dit gedrag vraagt een kind meer van opvoeders dan alleen een pak slaag.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

helma schreef: Echt alleen leven op water. Als kinderen dát zien, dat hun ouders uit zorg om hun zielebehoud en welzijn, elke week zo'n offer brengen, en ze krijgen dan een afstraffing in de vorm van lichamelijke pijn, ze dan echt wel beseffen dat hun ouders uit liefde handelen?
Een nogal rare redenering. Omdat de ouders vasten, beseffen de kinderen dat de klappen die ze krijgen uit liefde zijn gegeven. Ouders dienen gewoon niet te slaan, het is in Nederland bij wet verboden. Dus ook christenen, waarvan sommigen vinden dat de overheid in alles gehoorzaamd dient te worden, mogen hun kinderen niet slaan.
Ik heb veel gelezen (geleerd) van Dobson en als ik van hem lees zie ik echt niets van kindermishandeling.
Als Dobson inderdaad stelt dat je moet doorslaan als kinderen huilen, dan is het inderdaad goed om afstand te nemen van deze man.
Maar 'opzettelijke ongehoorzaamheid wordt gestraft met een tik. Hij waarschuwt tegen veelvuldig of heftig slaan. Maar een tik op pamperbillen wordt niet gevoeld en zal dus ook geen effect scoren.
Als het toch geen effect heeft, is het zinloos om te slaan.
Lazen ze de héle boekjes maar van Dobson, zonder hier en daar 1 regel er uit te plukken
Die man heeft de schijn nogal tegen, met zijn extreme, onwettelijke opvattingen.
Marie-Henriëtte

De rillingen liepen over mijn arm na het lezen van de verwijzingen van Arti naar de artikelen in het dagblad Trouw. Dat is geen pedagogische tik, dat lijkt meer op kindermishandeling en dat is, zoals Bureaucraat ook aangeeft, wettelijk verboden. Hoe kun je je nou tegen een wet verzetten die door de overheid is ingesteld?

Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af. (Romeinen 13: 1-2)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bureaucraat schreef:
helma schreef: Echt alleen leven op water. Als kinderen dát zien, dat hun ouders uit zorg om hun zielebehoud en welzijn, elke week zo'n offer brengen, en ze krijgen dan een afstraffing in de vorm van lichamelijke pijn, ze dan echt wel beseffen dat hun ouders uit liefde handelen?
Een nogal rare redenering. Omdat de ouders vasten, beseffen de kinderen dat de klappen die ze krijgen uit liefde zijn gegeven. Ouders dienen gewoon niet te slaan, het is in Nederland bij wet verboden. Dus ook christenen, waarvan sommigen vinden dat de overheid in alles gehoorzaamd dient te worden, mogen hun kinderen niet slaan.
Ik heb veel gelezen (geleerd) van Dobson en als ik van hem lees zie ik echt niets van kindermishandeling.
Als Dobson inderdaad stelt dat je moet doorslaan als kinderen huilen, dan is het inderdaad goed om afstand te nemen van deze man.
Maar 'opzettelijke ongehoorzaamheid wordt gestraft met een tik. Hij waarschuwt tegen veelvuldig of heftig slaan. Maar een tik op pamperbillen wordt niet gevoeld en zal dus ook geen effect scoren.
Die man heeft de schijn nogal tegen, met zijn extreme, onwettelijke opvattingen.
Omdat de wéreld hem veracht.... zou dat te denken moeten geven "ze hebben Mij gehaat, ze zullen u haten".
wat je ook van slaan mag denken, en ik hou er helemaal niet van, maar van die boeken kun je veel leren.

En veel van wat hij schrijft (ook over het breken van de wil) kom je ook tegen bij Ryle of Koelman.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

Bureaucraat schreef:
ik merk gelijk dat je zijn boekjes niet hebt gelezen. je leest trouwens mijn posting ook maar half.

ik ben geen voorstander van kinderen veelvuldig slaan (dobson trouwens ook niet) en vandaag zag ik nog in de winkel een moeder die haar kind 'zomaar' sloeg, omdat het moe was (w.s. na een hele middag winkelen)
dan huilt mijn hart mee met dat kind.
Het probleem is dat we uit de Bijbel pakken wat ons lijkt. ook ouders die hun kinderen slaan zonder liefde
de Bijbel zegt: sla mij met medelijden, gelijk een vader doet.
Als we vaders en moeders zouden zijn zoals God ze heeft bedoelt dan straffen we ze ook zoals God het heeft bedoelt.
en daar ligt het probleem.

realiseren we ons eigenlijk wel dat als boeken van Dobson verboden worden de bijbel weleens het volgende boek zou kunnen zijn op de blacklist?
Marie-Henriëtte

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 22 sep 2009, 20:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Gesloten