Afgewezen schreef:
Toch ontkom je niet altijd aan goed-foutdenken.
Dat is een vraag die ik me ook wel eens stel. Op één of andere manier zit er iets in de mens (op alle terrein) om zwart/wit, goed/fout te willen denken. Maar is dat werkelijk noodzakelijk?
Want het probleem zit er vaak in dat we voor onszelf de 'belangrijke' dingen definieren waar we over goed fout spreken. Bij de één is dat bevinding, bij de ander de doop en weer een ander....etc.
Recent las ik pas weer het stuk waar Paulus schrijft dat er leraars zijn die het evangelie verkdondigen. Maar het primaire doel van hun is Paulus dwars te zitten. Maar toch komt Paulus tot de conclusie dat hij blij is dat ze Christus verkondigen.
Of als er over belijdende echtheidskenmerken wordt gesproken dan zie je vaak de volgende kenmerken:
- Jezus is de Christus
- Belijden van de opstanding
- Jezus is Heer
Over bevinding inzake deze kom ik weinig tegen als toetssteen. Correct me if i am wrong.
Bovenstaande punten zijn volgens mij echtsheidskenmerken waarvan de Bijbel duidelijk spreekt. Een ander punt welke een indicatie geeft zijn de vruchten van een oprecht christen:
- verslagenheid van hart
- verlangen naar de wederkomst
- ootmoed
- liefde
- etc.
Bij een punt als verslagenheid van hart kan ik me voorstellen dat je dat bevinding noemt. Maar als je het als norm stelt dan komt de vraag op hoeveel, hoelang etc. Daar zal iedereen ook weer anders over denken of het dusdanig vaag normeren dat je in een goed/fout discussie er weinig mee kan. Een punt wat daarin meespeelt is ook nog eens hoe dingen worden geformuleerd. Voor de één moet het type bewoording (noem het Tale Kanaans) overeenkomen met de zaak en voor de ander niet.
Ik moet denken aan wat de Bijbel zegt over het bouwen met goud, zilver, hooi en stoppelen. We menen allemaal oprecht dat we een juiste keuze maken. Maar het uiteindelijke oordeel is aan de Heere.
Als Paulus dit schrijft geeft hij uiteidnelijk aan dat het belangrjikste het fundament Christus is.
Dergelijke elementen bij elkaar optellend ben ik altijd maar voorzichtig met het spreken in goed/fout.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above