Puriteinen en presbyterianen

mayflower

Re: Puriteinen en presbyerianen

Bericht door mayflower »

Zonderling schreef:Een aantal bekende 17e eeuwse Engelse puriteinen die tevens presbyteriaan waren, zijn:
Thomas Manton
Manton was geen presbyterian, maar anglicaan/episcopaal, want hij maakte deel uit van de "Church of england".
Zonderling

Bericht door Zonderling »

@Mayflower,

Vele presbyterianen behoorden tot de Church of England. Zij waren voor zuivering van deze kerk van binnenuit. Thomas Manton heeft trouwens uiteindelijk geweigerd zich te conformeren en is daarom uit deze kerk gezet en zelfs gevangen geweest.
Wikipedia schreef:The Act of Uniformity 1662 saw Manton resign his living with many other Puritans in protest at this attack on their Reformed principles. Despite his lack of patronage, he continued to preach and write even when imprisoned for refusing to cooperate (1670).
albion

Bericht door albion »

Zonderling schreef:Een aantal bekende 17e eeuwse Engelse puriteinen die tevens presbyteriaan waren, zijn:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

Van hen verschenen en verschijnen ook werken in het Nederlands.
Maar er zijn er nog heel wat meer, dit vraagt echter nog wat meer zoekwerk.

Christoffel Love: Is hij helemaal zuiver in de leer? Ik dacht dat ik van hem wel eens gehoord heb dat hij remonstrantse opvattingen heeft, maar het kan zijn dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

Christoffel Love: Is hij helemaal zuiver in de leer? Ik dacht dat ik van hem wel eens gehoord heb dat hij remonstrantse opvattingen heeft, maar het kan zijn dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Ach.. niemand is helemaal zuiver in de leer. "Want wij kennen ten dele..."
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

Ach.. niemand is helemaal zuiver in de leer. "Want wij kennen ten dele..."
Maar wat wij ten dele kennen, moet toch wel zuiver zijn?
freek

Bericht door freek »

albion schreef:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

In de Ger. Gem in Ned. hoor je de opvatting wel dat de Engelse en Schotse puriteinen een remonstrantse draad hadden.
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

In de Ger. Gem in Ned. hoor je de opvatting wel dat de Engelse en Schotse puriteinen een remonstrantse draad hadden.

Dat is helemaal nieuw voor me. Niet bij ons in ieder geval, anders lazen ze ze echt niet voor denk ik zo. Maar ik hoorde het van iemand uit de OGG
Zonderling

albion schreef:Christoffel Love: Is hij helemaal zuiver in de leer? Ik dacht dat ik van hem wel eens gehoord heb dat hij remonstrantse opvattingen heeft, maar het kan zijn dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Ik denk dat dit een persoonlijke opvatting van iemand is.
Hij had toch in zijn tijd wel gezag.
Hoewel hij vooral bekend is geworden doordat hij stierf op het schavot.
Dat was niet om het geloof, maar omdat hij zich te veel met de politiek had ingelaten, waardoor hij beschuldigd werd van landverraad (hij was pro-Schotten vanwege zijn presbyteriaanse opvatting). Dat praat natuurlijk absoluut niet goed dat hij op deze wijze is gedood.
Maar dat hij niet zuiver in de leer zou zijn, heb ik niet eerder gehoord.
Wel spraken de (enkele) geschriften die ik van hem gelezen heb, mij minder aan dan sommige andere puriteinen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

En Zonderling, wat waren de volgende predikanten?

Ds. Th. Boston,
Ds. Th. Brooks,
Ds. Jospeh Alleine,
Ds. John Welch,
Ds. Matthew Meade
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling

Johann Gottfried Walther schreef:En Zonderling, wat waren de volgende predikanten?

Ds. Th. Boston,
Ds. Th. Brooks,
Ds. Joseph Alleine,
Ds. John Welch,
Ds. Matthew Meade
Thomas Boston en John Welch waren Schotse presbyterianen, ik vroeg om Engelse presbyterianen. Dat maakt ook verschil, want de Schotten hadden een eigen presbyteriaanse kerk (en dat was destijds ook de enige protestantse richting in Schotland), terwijl de presbyterianen in Engeland het veel moeilijker hadden in de Engelse episcopaalse kerk (totdat zij daar uitgeworpen werden in 1662). Van bekende Schotse presbyterianen kunnen een hele lange lijst opstellen.

Verder een goede aanvulling denk ik voor enkelen, hoewel ik niet altijd weet of zij presbyteriaan waren of independent / congregationalist. Maar het verschil tussen deze beide richtingen is klein omdat beide richtingen getrouw Gereformeerd zijn (het verschil heeft met de kerkopvatting te maken).
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:En Zonderling, wat waren de volgende predikanten?

Ds. Th. Boston,
Ds. Th. Brooks,
Ds. Jospeh Alleine,
Ds. John Welch,
Ds. Matthew Meade
Rev. T. Boston - Schotse presbyterian
Rev. T. Brooks - Engelse non-conformist puritan
Rev. J. Alleine - Engelse non-conformist puritan
Rev. J. Welch - weet ik niet
Rev. M. Meade - weet ik ook niet
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Verder een goede aanvulling denk ik voor enkelen, hoewel ik niet altijd weet of zij presbyteriaan waren of independent / congregationalist. Maar het verschil tussen deze beide richtingen is klein omdat beide richtingen getrouw Gereformeerd zijn (het verschil heeft met de kerkopvatting te maken).
Als men independent/congregationalist is, is men, per definitie, geen presbyterian, hoeveel men ook overeen komt in de leer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Presbyteriaan

Presbyterianisme is een vorm van calvinisme die ontstaan is in Schotland en Engeland gedurende de Schotse Reformatie, welke vooral door John Knox geleid werd. De Presbyteriaanse Kerk komt dan ook grotendeels in Schotland en Engelssprekende gebieden voor.

De Presbyteriaanse Kerk is de evenknie van de Nederlandse gereformeerde kerken. Kenmerkend voor deze kerken is dat taken die in episcopaalse kerken zijn voorbehouden aan een bisschop, hier worden uitgeoefend door leken. Deze leken worden presbyters of ouderlingen genoemd. De opvattingen van presbyterianen zijn gebaseerd op het gedachtegoed van Johannes Calvijn en vallen dan ook onder het calvinisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Congregationalisme

Congregationalisme is een soort kerkbestuur, waarin elke gemeente onafhankelijk is. Dit soort organisaties hebben onder andere de Anabaptisten, Baptisten, de Congregationalistische kerken, Pinkstergemeenten gemeen.

In het christendom onderscheiden deze kerken zich van de synodale kerken (ook wel Presbyterianisme genoemd), die worden bestuurd door democratisch gekozen organen van geestelijken en leken en van het episcopalisme dat het bestuur van bisschoppen en aartsbisschoppen kent. Daarnaast bestaan er nog de vrije gemeenten die bij geen enkel kerkverband aangesloten zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Er waren 2 Thomas Watsons:

De eerste levende van 1515-1584, was een Roomse bischop tijdens Henry VIII, en was bischop van London. Hij werd door Elizabeth I gevangen gezet.

De andere, (1620-1686) was een engelse non-conformist, en dus NIET presbyterian. He werd de kerk van Engeland uitgezet, en preekte daarna prive.

Zo waren velen anderen die presbyteriaanse sympathies hadden, niet echt presbyrian, zoals Thomas Manton en Obadiah Sedgwick.
Zonderling

... een engelse non-conformist, en dus NIET presbyterian ...
Bert, de term 'nonconformist' zegt alleen dat men niet conformeerde met de Act of Uniformity van 1662.
Daartoe behoorden zowel Presbyterianen als Congregationalisten (Independenten) als Baptisten.
Je conclusie dat Thomas Watson geen presbyteriaan was omdat hij nonconformist was, is dus niet juist.

Wikipedia ziet het hier toch juist:
Nonconformist was a term used in England after the Act of Uniformity 1662 to refer to an English subject belonging to a non-Christian religion or any non-Anglican church. It may also refer more narrowly to such a person who also advocated religious liberty. The term is also applied retrospectively to English Dissenters (such as Puritans and Presbyterians) who violated the Act of Uniformity 1559, typically by practising or advocating radical, sometimes separatist, dissent with respect to the Established Church.

Presbyterians, Congregationalists, Baptists, Quakers (founded in 1648), and those less organized were considered Nonconformists at the time of the 1662 Act of Uniformity.
Wel is het zo dat niet alle Engelse presbyterianen in een Presbyteriaans kerkgenootschap zich bevonden omdat zij eenvoudig nog niet wilde breken met de (nationale) Engelse kerk.
Echter, de Westminster Confessie is b.v. wel degelijk Presbyteriaans (Gereformeerd), hoewel de meeste opstellers behoorden tot de Engelse Kerk. In 1662 kwam echter de grote breuk waarbij de Presbyterianen en ook andere nonconformisten buiten de Engelse Kerk kwamen te staan.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
... een engelse non-conformist, en dus NIET presbyterian ...
Bert, de term 'nonconformist' zegt alleen dat men niet conformeerde met de Act of Uniformity van 1662.
Daartoe behoorden zowel Presbyterianen als Congregationalisten (Independenten) als Baptisten.
Je conclusie dat Thomas Watson geen presbyteriaan was omdat hij nonconformist was, is dus niet juist.

Wikipedia ziet het hier toch juist:
Nonconformist was a term used in England after the Act of Uniformity 1662 to refer to an English subject belonging to a non-Christian religion or any non-Anglican church. It may also refer more narrowly to such a person who also advocated religious liberty. The term is also applied retrospectively to English Dissenters (such as Puritans and Presbyterians) who violated the Act of Uniformity 1559, typically by practising or advocating radical, sometimes separatist, dissent with respect to the Established Church.

Presbyterians, Congregationalists, Baptists, Quakers (founded in 1648), and those less organized were considered Nonconformists at the time of the 1662 Act of Uniformity.
Wel is het zo dat niet alle Engelse presbyterianen in een Presbyteriaans kerkgenootschap zich bevonden omdat zij eenvoudig nog niet wilde breken met de (nationale) Engelse kerk.
Echter, de Westminster Confessie is b.v. wel degelijk Presbyteriaans (Gereformeerd), hoewel de meeste opstellers behoorden tot de Engelse Kerk. In 1662 kwam echter de grote breuk waarbij de Presbyterianen en ook andere nonconformisten buiten de Engelse Kerk kwamen te staan.
Precies. Zoals ik ook wiki citeerde. Presbyerianisme is, in de eerste plaats, een naam voor de vorm van kerkregering. Als je het anders gebruikt, werkt het verwarrend. Iemand die lid bleef in de Anglicaanse kerk onderhield dus het Epicopalisme, met de toevoeging dat hun sentiment non-conformist was.
Plaats reactie