Hier is het gevaar te generaliseren, maar dat: 'voor u - zonder u' is best herkenbaar, of niet?AMERSFOORT - Het reformatorische gedachtegoed inzake de ambten is ernstig vergroeid. Dat stelt ds. M. van Campen in het blad CV.Koers. Drs. Van Campen en dr. H. A. Bakker staan in het artikel wel achter de kerkelijke ambten, maar pleiten ook voor een herijking. „De kerkelijke praktijk is niet alleen onbevredigend, maar vaak ook onbijbels.”
.
Drs. Van Campen is als docent verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), dr. Bakker is predikant van de baptistengemeente van Katwijk aan Zee en docent aan de Evangelische Theologische Hogeschool te Ede en het Center for Evangelical and Reformation Theology (CERT) aan de Vrije Universiteit.
.
Drs. Van Campen stelt dat er in de ambtelijke praktijk veel mis is. „Kerkenraden handelen nogal eens richting de gemeente onder het adagium ”voor u - zonder u”. Dus sterk hiërarchisch en weinig geneigd om taken en verantwoordelijkheden over te laten aan niet-ambtsdragers. Men regeert met vaste hand, maar stimuleert de gemeente niet. Dat tref je aan in de Protestantse Kerk in Nederland en zeker ook in mijn hervormd-gereformeerde traditie. Die hiërarchische ambtstructuur belemmert het tot bloei komen van het geestelijke leven in de gemeente. Het is niet bijbels, en het is evenmin reformatorisch.”
.
De reformatoren verzetten zich volgens hem juist tegen de verambtelijking van de kerk. „Door de Reformatie werd de gemeente weer mondig, gewone gemeenteleden werden weer ingezet. Het is van belang dat we onze kijk op de ambten en het functioneren van de gemeente herijken aan de Bijbel en aan de bronnen van de Reformatie. Daar liggen geweldige kansen voor vitalisering van het gemeenteleven. Want de reformatoren hadden oog voor het samengaan en samenwerken van ambten en gaven. Dat is cruciaal.”
.
Dr. Bakker stelt dat de accenten in de huidige ambtspraktijk in de reformatorische kerken „compleet anders” anders liggen dan bij de puritein John Owen. „Bij hem zie je dat het leiden en besturen van de gemeente afgestemd is op de kern van de heilsgedachte: allen zijn in Christus gelijk en de Geest is werkzaam in alle leden, bij iedereen weer anders. Dat betekent dat het gezag bij de gemeente zelf ligt. We noemen dat een congregationalistische ambtsopvatting. Je kunt ook zeggen: Owen was voorstander van een ’platte’ gemeentestructuur: er is geen kerkenraad die ver boven de gewone gelovigen staat en de zaken beslist.”
.
Drs. Van Campen ziet niets in een totale herziening van de ambtsleer, maar wel in een herontdekking van het eigenlijke functioneren ervan. „Dat betekent allereerst dat je af moet van de hiërarchische sfeer waarmee de ambten maar al te vaak omhuld zijn.” Dr. Bakker noemt de predikant de „eerste onder de gelijken.” „Geen gedachte dus aan hoog en laag: de dominee staat niet op een hoger niveau dan de gewone man of vrouw in de gemeente.” Van Campen: „De ambten staan voor een orde in het gemeenteleven en in de eredienst. Maar die orde mag het gemeenteleven niet dooddrukken. Als ambtsdrager en als kerkenraad vervul je je taak het beste wanneer je de mensen die samen de gemeente vormen, weet te activeren. Ambtsdragers moeten niet al het werk zelf doen, maar juist de gemeente aansporen tot onderling pastoraat en diaconaat, tot het geestelijk en materieel naar elkaar omzien.”
.
Ontdek de gaven en talenten in de gemeente en schakel die in. En niet te vergeten: biedt gemeenteleden een stuk toerusting, zodat ze ook in staat zijn om het werk dat hun is toevertrouwd uit te voeren. De mensen op zo’n manier bij het gemeenteleven betrekken, is iets waarop veel zegen rust. Je hebt het dan echt over opbouw van de gemeente. Ik denk dat op dit terrein veel winst is te behalen.”
Bron: RD
'Gedachtengoed ambten ernstig vergroeid'
'Gedachtengoed ambten ernstig vergroeid'
Je hebt ambt en je hebt mens.
De dominee heeft een ambt en is mens. Echter sommige mensen menen dat een dominee 24 uur beschibaar moet staan. Daar geloof ik niets van. Ik denk dat veel dominees wel eens verlangen naar de tijd dat vrijwel niemand telefoon had.....
[Aangepast op 2/6/05 door refo]
De dominee heeft een ambt en is mens. Echter sommige mensen menen dat een dominee 24 uur beschibaar moet staan. Daar geloof ik niets van. Ik denk dat veel dominees wel eens verlangen naar de tijd dat vrijwel niemand telefoon had.....
[Aangepast op 2/6/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Je kunt in de bijbel wel lezen over oudsten, maar Jezus beklemtoonde ook dat iedereen gelijk is aan elkaar en dat we elkaar moeten dienen.
Maar door de jaren heen zijn er altijd vaste machtsstructuren geweest. De RK was er helemaal goed in. Na de reformatie wilde men een stap terug doen, maar toch is dit niet geheel gelukt. Ik vind persoonlijk dat een kerk begint te lijken op een bedrijf. Je hebt een kerkverband met een directeur (de Paus) of een soort directie (professoren aan de opleidingen) en zo nu en dan hebben de bedrijfsleiders (dominees) overleg met hun personeel (kerkenraad). Een stap verder is dat de bedrijfsleiders regiooverleg hebben (classis) en 1 keer in de zoveel tijd komen de bedrijfsleiders bij elkaar voor een grote koersvergadering (Synode).
Maar toch moet je er niet te negatief over doen. Je hebt nu eenmaal hierarchie nodig.
Maar door de jaren heen zijn er altijd vaste machtsstructuren geweest. De RK was er helemaal goed in. Na de reformatie wilde men een stap terug doen, maar toch is dit niet geheel gelukt. Ik vind persoonlijk dat een kerk begint te lijken op een bedrijf. Je hebt een kerkverband met een directeur (de Paus) of een soort directie (professoren aan de opleidingen) en zo nu en dan hebben de bedrijfsleiders (dominees) overleg met hun personeel (kerkenraad). Een stap verder is dat de bedrijfsleiders regiooverleg hebben (classis) en 1 keer in de zoveel tijd komen de bedrijfsleiders bij elkaar voor een grote koersvergadering (Synode).
Maar toch moet je er niet te negatief over doen. Je hebt nu eenmaal hierarchie nodig.
Als ik je dan eens vertel dat er binnen ons kerkverband een dominee was die zondag éénmaal moest preken. Smiddags had hij gepland dat hij ging surfen want dat was zijn grote hobby. Hij stond net lekker op het water en toen ging zijn telefoon: Er lag een oude vrouw op sterven. Hij heeft toen een ouderling opdracht gegeven om langs te gaan. Dit heeft een groot deel van de gemeente hem kwalijk genomen.Oorspronkelijk gepost door refo
Je hebt ambt en je hebt mens.
De dominee heeft een ambt en is mens. Echter sommige mensen menen dat een dominee 24 uur beschibaar moet staan. Daar geloof ik niets van.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Het is natuurlijk wel zo, dat je aan de éne kant je er niet op voor moet staan, dat je ambtsdrager bent en dus een bijzondere taak in de gemeente hebt en aan de andere kant in 'arbeidsvoorwaarden' handelt en doet als een ambtenaar.
Je bent 24 uur per dag dominee, en als je de juiste mentaliteit hebt zal niemand in de gemeente je kwalijk nemen, dat je ook nog wat anders moet doen, je bent ook vader en echtgenoot. Maar de problemen komen, als je aan de éne kant je er op voor laat staan dat je dominee bent en aan de andere kant wil je niet naar een ernstige zieke, omdat je een dag vrij bent of studie verlof hebt, of met vakantie bent. Daar wrikt het vaak.
[Aangepast op 2/6/05 door Toeschouwer]
[Aangepast op 2/6/05 door Toeschouwer]
Je bent 24 uur per dag dominee, en als je de juiste mentaliteit hebt zal niemand in de gemeente je kwalijk nemen, dat je ook nog wat anders moet doen, je bent ook vader en echtgenoot. Maar de problemen komen, als je aan de éne kant je er op voor laat staan dat je dominee bent en aan de andere kant wil je niet naar een ernstige zieke, omdat je een dag vrij bent of studie verlof hebt, of met vakantie bent. Daar wrikt het vaak.
[Aangepast op 2/6/05 door Toeschouwer]
[Aangepast op 2/6/05 door Toeschouwer]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Me uit het hart gegrepen. Een ernstig tekort in onze dagen, waardoor de reikweidte van het geestelijk leven beperkt wordt door de actieradius van een dominee.Ambtsdragers moeten niet al het werk zelf doen, maar juist de gemeente aansporen tot onderling pastoraat en diaconaat, tot het geestelijk en materieel naar elkaar omzien.”
De Reformatie ging voor de presbyteraal-synodale kerkbesturing.
De reformatoren verzetten zich volgens hem juist tegen de verambtelijking van de kerk. „Door de Reformatie werd de gemeente weer mondig, gewone gemeenteleden werden weer ingezet. Het is van belang dat we onze kijk op de ambten en het functioneren van de gemeente herijken aan de Bijbel en aan de bronnen van de Reformatie. Daar liggen geweldige kansen voor vitalisering van het gemeenteleven. Want de reformatoren hadden oog voor het samengaan en samenwerken van ambten en gaven. Dat is cruciaal.”
Gekozen ambtsdragers.
Nu is het weer zo'n beetje rooms.
De ouderlingen en diaken zijn afkomstig uit een door de kerkeraad gesteld 2-tal, en de dominee's verkiezen elkaar, (althans de gg ).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ja, dat is echt precies zo. Soms lijkt het er verdacht veel op of een gemeente geestelijk "opleeft" door de komst van de dominee of juist inzakt.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusMe uit het hart gegrepen. Een ernstig tekort in onze dagen, waardoor de reikweidte van het geestelijk leven beperkt wordt door de actieradius van een dominee.Ambtsdragers moeten niet al het werk zelf doen, maar juist de gemeente aansporen tot onderling pastoraat en diaconaat, tot het geestelijk en materieel naar elkaar omzien.”
Precies. En we hebben onlangs weer kunnen vaststellen dat je kennelijk eerst ouderling moet zijn voordat je door het curatorium wordt toegelaten.Oorspronkelijk gepost door Gian
Nu is het weer zo'n beetje rooms.
De ouderlingen en diaken zijn afkomstig uit een door de kerkeraad gesteld 2-tal, en de dominee's verkiezen elkaar, (althans de gg ).
En je komt alleen in de kerkenraad als de kerkenraad je kandidaat stelt.
Dus: ons kent ons.
~~Soli Deo Gloria~~
Toch vind ik dat niet zo vreemd, en al helemaal niet verdacht.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Soms lijkt het er verdacht veel op of een gemeente geestelijk "opleeft" door de komst van de dominee of juist inzakt.
Gemeente-zijn is méér dan zondags een preek (herstel: twee preken :du) consumeren, dat is buiten kijf.
Maar toch: de dominee is wel primair degene die geestelijk voedsel bereidt.
En dan vind ik de vergelijking met de horeca -hoewel die misschien wat triviaal klinkt- toch niet ongepast: ook daar zie je regelmatig dat restaurants beter of slechter gaan draaien vanwege de komst respectievelijk het vertrek van een goeie kok...
~~Soli Deo Gloria~~
De gemeenten zijn er zelf mede debet aan dat de predikanten zo op een voetstuk worden geplaatst binnen bepaalde kerkverbanden.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Tis niet vreemd, maar het is ook zeker niet goed. Heeft de dominee dan een te prominente plaats gekregen in onze gemeentes?
Iets minder ver naar rechts gaat men daar toch wat nuchterder mee om. En dat lijkt me heel gezond.
~~Soli Deo Gloria~~