Reikwijdte van het verbond

memento

Reikwijdte van het verbond

Bericht door memento »

Beste mensen,

De laatste tijd is de gezelligheid en wederzijds respect in sommige topics ver te zoeken. Vooral de (nu gesloten) topics aangaande de HSV. Persoonlijk denk ik dat dat niet de manier is om met elkaar om te gaan.

Daarom wil ik hierbij iedereen oproepen om weer gewoon gezellig, respectvol, leerzaam, opbouwend, etc te gaan posten. Dat maakt het voor iedereen leuker, zowel voor forumleden als moderators.

Memento
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Gezelligheid op het forum

Bericht door Bert Mulder »

Het zou dus helpen, als men ook hier op dit forum, in de eerste plaats het gezag van God en Zijn Woord in acht neemt.

Want dat gezag is soms ver te zoeken, vooral ook in gevallen waar Schriftkritiek staan blijft, zelfs na melding aan de moderators.

Verder, als men het 5e gebod serieus neemt, hetwelk niet! alleen iets te zeggen heeft over kinderen tegenover hun ouders. Maar het heeft ook te zeggen over ALLEN die God over ons plaatst, zij het ouderlingen, werkgevers, moderators op het forum, onderwijzers op school, man tegenover zijn vrouw ...

Maar vaak zien we, ook op dit forum, de geest van de Franse revolutie: Geen heer en geen meester!

En daar zijn we allen schuldig aan...

Laten we daarin niet de wereld volgen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Op zich is het ook weer niet zo erg als er wat geëmotioneerd op elkaar gereageerd wordt. Het laat zien dat sommige zaken erg gevoelig liggen.
Enige sturing door moderators is in zo'n geval wel gewenst.

(En ach, de een kan wat aangenamer discussiëren dan de ander......) :barbare :rules :tas :))
refo

Bericht door refo »

MODEREREN
Nederlands werkwoord -temperen -verzachten -matigen -beperken

Miischien even iets om over na te denken....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:(En ach, de een kan wat aangenamer discussiëren dan de ander......) :barbare :rules :tas :))
argument Afgewezen! :fouet
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Juist n.a.v. het HSV-topic ging het vandaag door me heen dat zo'n forum he-le-maal niks oplost. Juist als het gaat om zulke gevoelige onderwerpen blijkt zo ongeveer iedereen z'n standpunt bij voorbaat wel te hebben ingenomen. En wát daar ook tegenover wordt gezet, de standpunten veranderen niet. Wie teuge is blijft teuge, wie voor is blijft voor.

Als ik bij mezelf afreken: door de bijdragen van Zonderling ben ik me wel gaan realiseren dat de naam Herzien Statenvertaling niet zo'n gelukkige keuze is geweest, gelet op het feit dat men soms méér heeft gedaan dan de Statenvertaling herzien. OK, maar dat laat onverlet dat ik blij ben met het initiatief om de Bijbel in begrijpelijke taal aan te bieden aan de lezer anno 2009. Want of dat boekje nou HSV heet of JDB of GAC, dat maakt me geen fluit uit.

Gezelligheid op het forum: vermijd gewoon die onderwerpen waarvan je van tevoren al weet dat je het er toch niet over eens wordt. Dan komen er misschien wel meer leutertopics, maar dan blijft het wel gezelliger.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Juist n.a.v. het HSV-topic ging het vandaag door me heen dat zo'n forum he-le-maal niks oplost. Juist als het gaat om zulke gevoelige onderwerpen blijkt zo ongeveer iedereen z'n standpunt bij voorbaat wel te hebben ingenomen. En wát daar ook tegenover wordt gezet, de standpunten veranderen niet. Wie teuge is blijft teuge, wie voor is blijft voor.

Als ik bij mezelf afreken: door de bijdragen van Zonderling ben ik me wel gaan realiseren dat de naam Herzien Statenvertaling niet zo'n gelukkige keuze is geweest, gelet op het feit dat men soms méér heeft gedaan dan de Statenvertaling herzien. OK, maar dat laat onverlet dat ik blij ben met het initiatief om de Bijbel in begrijpelijke taal aan te bieden aan de lezer anno 2009. Want of dat boekje nou HSV heet of JDB of GAC, dat maakt me geen fluit uit.

Gezelligheid op het forum: vermijd gewoon die onderwerpen waarvan je van tevoren al weet dat je het er toch niet over eens wordt. Dan komen er misschien wel meer leutertopics, maar dan blijft het wel gezelliger.
Bij jouw onderwerpen zit er ook vrijwel nooit iets in wat betrekking heeft met het actuele kerkelijke gebeuren in reformatorisch Nederland. Dan is het ook heel makkelijk om aam de oppervlakte te blijven... dat snap je toch zelf ook wel? :)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jan33willem

Bericht door jan33willem »

Wat mij op dit forum verbaast is de stelligheid waarmee veel mensen hier hun standpunten verdedigen. Het is een feit dat een overweldigend grote meerderheid van de gemeenschap der heiligen (zowel binnen als buiten Nederland) over bepaalde kwesties anders denkt dan de reformatorische gezindte. Dat feit op zich maakt het reformatorische perspectief niet per se minder geldig, maar ik vind het nogal aanmatigend om te denken dat een klein reformatorisch groepje de wijsheid in pacht heeft en de rest er allemaal naast zit.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Bij jouw onderwerpen zit er ook vrijwel nooit iets in wat betrekking heeft met het actuele kerkelijke gebeuren in reformatorisch Nederland. Dan is het ook heel makkelijk om aam de oppervlakte te blijven... dat snap je toch zelf ook wel? :)
Zekers. Ik heb in m'n werk al genoeg moeilijke dingen te verhapstukken. Het forum is dus niet meer dan een stukje ontspanning. En daarbij weet ik uit ondervinding dat een internetforum nooit de diepgang en de betekenis krijgt van een face-to-face gesprek, domweg omdat de nuance van de toon (die de muziek maakt) en de gelaatsuitdrukking (die het letterlijke woord soms behoorlijk kan relativeren) ontbreekt. Internet en e-mail zijn platte media, per definitie ongeschikt voor diepzinnigheden. Maar heel aardig voor pretentieloze social talk ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jan33willem schreef:maar ik vind het nogal aanmatigend om te denken dat een klein reformatorisch groepje de wijsheid in pacht heeft en de rest er allemaal naast zit.
Tja, maar daar denkt een deel van dit forum anders over...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

jan33willem schreef:Wat mij op dit forum verbaast is de stelligheid waarmee veel mensen hier hun standpunten verdedigen. Het is een feit dat een overweldigend grote meerderheid van de gemeenschap der heiligen (zowel binnen als buiten Nederland) over bepaalde kwesties anders denkt dan de reformatorische gezindte. Dat feit op zich maakt het reformatorische perspectief niet per se minder geldig, maar ik vind het nogal aanmatigend om te denken dat een klein reformatorisch groepje de wijsheid in pacht heeft en de rest er allemaal naast zit.
Welkom!
Bert Mulder
Contacteer:

jan33willem schreef:Wat mij op dit forum verbaast is de stelligheid waarmee veel mensen hier hun standpunten verdedigen. Het is een feit dat een overweldigend grote meerderheid van de gemeenschap der heiligen (zowel binnen als buiten Nederland) over bepaalde kwesties anders denkt dan de reformatorische gezindte. Dat feit op zich maakt het reformatorische perspectief niet per se minder geldig, maar ik vind het nogal aanmatigend om te denken dat een klein reformatorisch groepje de wijsheid in pacht heeft en de rest er allemaal naast zit.
Je beweerd dat nogal stellig....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Bij jouw onderwerpen zit er ook vrijwel nooit iets in wat betrekking heeft met het actuele kerkelijke gebeuren in reformatorisch Nederland. Dan is het ook heel makkelijk om aam de oppervlakte te blijven... dat snap je toch zelf ook wel? :)
Zekers. Ik heb in m'n werk al genoeg moeilijke dingen te verhapstukken. Het forum is dus niet meer dan een stukje ontspanning. En daarbij weet ik uit ondervinding dat een internetforum nooit de diepgang en de betekenis krijgt van een face-to-face gesprek, domweg omdat de nuance van de toon (die de muziek maakt) en de gelaatsuitdrukking (die het letterlijke woord soms behoorlijk kan relativeren) ontbreekt. Internet en e-mail zijn platte media, per definitie ongeschikt voor diepzinnigheden. Maar heel aardig voor pretentieloze social talk ;)
Pas maar op voor de rolemmer!
Democritus

Bericht door Democritus »

Dit argument is een zwakte argument. Want hiermee suggereer je nu dat jij in staat om te beoordelen dat de refo-hoek de wijsheid niet in pacht heeft...oftewel jouw wijsheid is i.e.g. zoveel groter dat je dat kan stellen. Dus eveneens aanmatigend.

Het is nu eenmaal een kenmerk van religie in welke vorm dan ook om een waarheidsclaim te doen en daar is niets mis mee. Allee het probleem is vaak dat het omslaat in kritiek op personen en dat hoort niet.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Het zou dus helpen, als men ook hier op dit forum, in de eerste plaats het gezag van God en Zijn Woord in acht neemt.

Want dat gezag is soms ver te zoeken, vooral ook in gevallen waar Schriftkritiek staan blijft, zelfs na melding aan de moderators.
Wij kunnen in zo'n geval één van de volgende twee dingen doen:
1) De posting weghalen of knippen en de poster waarschuwen.
2) De posting weerleggen (hetzij zelf hetzij door een andere forummer)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar optie 2, omdat het een discussieforum is. Als een posting echt niet kan, dan gaan we over tot in optie 1 genoemde maatregelen.
Maar het is soms best wel lastig om daar een consistent evenwicht in te vinden, zeker omdat je met verschillende mods en dus verschillende smaken te maken hebt.

Overigens zijn we altijd blij met meldingen over zulke zaken, al staat het ieder vrij om daarnaast zelf een weerlegging te typen.
Plaats reactie