Kinderen, een zegen of niet?

Marie-Henriëtte

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:Je noemt het "het heft in eigen handen nemen" maar ik noem het liever: verantwoordelijkheden nemen en je verstand gebruiken. Er zijn middelen waarmee je dat kan doen. Voorbehoedsmiddelen, periodieke onthouding. De vraag is dus of je die middelen mag gebruiken? Ik ben benieuwd waarom dat niet zou mogen.
Waarom zou je die middelen willen gebruiken. Doe een gebed en vertrouw op de Heere.
joepie

Re: Kinderen, een zegen of niet? (uit: Huishouden etc)

Bericht door joepie »

Ja, en zo doen we dat ook met ons dagelijks brood. We doen ons gebed: geef ons heden ons dagelijks brood en gaan vervolgens wachten op wat de Here doet...
Of zouden we dan aan het werk gaan?
Het is heel gevaarlijk wat je zegt.
Ik ben ook niet voor bepaalde voorbehoeds middelen, maar om te zeggen: bid maar en vertrouw maar op de Here lijkt me een halve waarheid. En dat is meestal een hele leugen.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gian

Bericht door Gian »

Blijf elkaar respecteren, en leg verantwoording af aan God.
De één meent zijn verstand te moeten gebruiken, de ander voed met liefde 22 kinderen op. Prima, het blijft sowieso een keus.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
joepie

Bericht door joepie »

Gian schreef:Blijf elkaar respecteren, en leg verantwoording af aan God.
De één meent zijn verstand te moeten gebruiken, de ander voed met liefde 22 kinderen op. Prima, het blijft sowieso een keus.
Bedoel je nu te zeggen dat die persoon die met liefde 22 kinderen opvoed zijn verstand niet gebruikt... :?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Lassie

Bericht door Lassie »

joepie schreef:
Gian schreef:Blijf elkaar respecteren, en leg verantwoording af aan God.
Bedoel je nu te zeggen dat die persoon die met liefde 22 kinderen opvoed zijn verstand niet gebruikt... :?
Nee. Lees even goed.
Marie-Henriëtte

joepie schreef:Het is heel gevaarlijk wat je zegt.
Wat is daar zo gevaarlijk aan, om samen je vraag voor te leggen aan de Heere wat betreft het krijgen of uitstellen van kinderen? Ik vertrouw volledig op Hem, en in deze situatie zou ik mijn vraag aan Hem voorleggen in plaats van het grijpen naar de medische en technische middelen om het krijgen van kinderen proberen tegen te houden.
joepie schreef:Ik ben ook niet voor bepaalde voorbehoeds middelen, maar om te zeggen: bid maar en vertrouw maar op de Here lijkt me een halve waarheid. En dat is meestal een hele leugen.
Eerst noem je het een halve waarheid, vervolgens kom je uit bij een leugen, ik las het met verbazing. De Heere vraagt ons juist op Hem te vertrouwen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marie-Henriëtte schreef:
Wat is daar zo gevaarlijk aan, om samen je vraag voor te leggen aan de Heere wat betreft het krijgen of uitstellen van kinderen? Ik vertrouw volledig op Hem, en in deze situatie zou ik mijn vraag aan Hem voorleggen in plaats van het grijpen naar de medische en technische middelen om het krijgen van kinderen proberen tegen te houden.
joepie schreef:Ik ben ook niet voor bepaalde voorbehoeds middelen, maar om te zeggen: bid maar en vertrouw maar op de Here lijkt me een halve waarheid. En dat is meestal een hele leugen.
Eerst noem je het een halve waarheid, vervolgens kom je uit bij een leugen, ik las het met verbazing. De Heere vraagt ons juist op Hem te vertrouwen.
Dat je de vraag aan God voorlegt en toch voorbehoedsmiddelen gebruikt is geen tegenstelling. Men laat ook wel zichzelf of kinderen vaccineren en toch vraagt men om gezondheid.
Verder sluit ik mij bij Gian aan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

God vraagt ons ook om een verantwoordelijkheid in alles wat we doen, ook in het opzichte van kinderen (zo ook ons (vrouwelijke) lichaam).
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Marie-Henriëtte schreef: Waarom zou je die middelen willen gebruiken. Doe een gebed en vertrouw op de Heere.
Als je geen kinderen meer wilt, dan is enkel gebed niet voldoende (ik ga er even vanuit dat er geen fysieke belemmeringen zijn om zwanger te worden). Op de een of andere manier zul je moeten uitsluiten dat er geen bevruchting plaats kan vinden.
Daphne

Bericht door Daphne »

Marie-Henriëtte schreef:
Marnix schreef:Je noemt het "het heft in eigen handen nemen" maar ik noem het liever: verantwoordelijkheden nemen en je verstand gebruiken. Er zijn middelen waarmee je dat kan doen. Voorbehoedsmiddelen, periodieke onthouding. De vraag is dus of je die middelen mag gebruiken? Ik ben benieuwd waarom dat niet zou mogen.
Waarom zou je die middelen willen gebruiken. Doe een gebed en vertrouw op de Heere.
Jouw manier van anti-conceptie? Overigens als ik Marnix zijn verhaal zo lees in dit topic, wordt de pil momenteel niet gebruikt als anticonceptie maar wegens medische redenen. Dat wil dus zeggen dat de pil voor de gezondheid van de vrouw gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat dit niet zomaar ingenomen zal worden zonder reden. De reden zal wel de oorzaak van Marnix zijn opmerking zijn in het begin.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Marie-Henriëtte

Daphne schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Jouw manier van anti-conceptie? Overigens als ik Marnix zijn verhaal zo lees in dit topic, wordt de pil momenteel niet gebruikt als anticonceptie maar wegens medische redenen. Dat wil dus zeggen dat de pil voor de gezondheid van de vrouw gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat dit niet zomaar ingenomen zal worden zonder reden. De reden zal wel de oorzaak van Marnix zijn opmerking zijn in het begin.
Eigenlijk wil ik het niet eens hebben over anti-conceptie, behalve in uiterst bijzondere gevallen. Periodieke onthouding is dan een goede oplossing. Over die pil, als dat voor Marnix's zijn vriendin om gezondheidsredenen is, en niet om het krijgen van kinderen tegen te houden zonder goede reden van opgave, dan zou ik dat gebruik goed keuren.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 12 sep 2009, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Daphne

Bericht door Daphne »

Marie-Henriëtte schreef:

Vrij Naief volgens mij...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Marie-Henriëtte schreef: Eigenlijk wil ik het niet eens hebben over anti-conceptie, behalve in uiterst bijzondere gevallen. Periodieke onthouding is dan een goede oplossing.
Laten we een ieder vrijlaten hierin. Enkel een echtpaar heeft verantwoording af te leggen aan God over de kinderen die ze (bewust niet) hebben gekregen.

Een kerkenraad, een predikant, een ethicus of een deelnemer aan refoforum kan hier niet zoveel meer aan toevoegen.

Overigens is bij een onregelmatige cyclus periodieke onthouding helemaal geen goede oplossing.
Daphne

Bericht door Daphne »

Marie-Henriëtte schreef:
Daphne schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Eigenlijk wil ik het niet eens hebben over anti-conceptie, behalve in uiterst bijzondere gevallen. Periodieke onthouding is dan een goede oplossing. Over die pil, als dat voor Marnix's zijn vriendin om gezondheidsredenen is, en niet om het krijgen van kinderen tegen te houden zonder goede reden van opgave, dan zou ik dat gebruik goed keuren.
Volgens mij is het laatste het geval als ik het zo las. Maar dat is opzich wel weer appart dat het dan wel goed gekeurd wordt... er wordt het zelfde bereikt maar voor een ander doel... tja mensen, waar ligt de grens? Eerlijk gezegd denk ik dat die grens bij God en de individuele personen ligt... laten we die daar dan ook laten!
Marie-Henriëtte

Marie-Henriëtte schreef:Wat is daar zo gevaarlijk aan, om samen je vraag voor te leggen aan de Heere wat betreft het krijgen of uitstellen van kinderen? Ik vertrouw volledig op Hem, en in deze situatie zou ik mijn vraag aan Hem voorleggen in plaats van het grijpen naar de medische en technische middelen om het krijgen van kinderen proberen tegen te houden.
Daphne schreef:Vrij Naief volgens mij...
Was Petrus ook gevaarlijk bezig toen hij vanuit de boot op het water stapte omdat Jezus had gezegd ‘Kom!’ ? Was Petrus vrij naïef om te geloven dat hij naar Jezus toe kon lopen over het water? Gelukkig maar vertrouwde Petrus op Jezus en kwam alles goed. Zo mogen ook wij vertrouwen op Jezus, dat hij ons helpt als je er een gebedszaak van maakt.“Waarachtig, ik verzeker julllie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.” (Johannes 14:12-14). Of ik er een gebedszaak van zou maken, is afhankelijk van de situatie, waarom zou ik uitstel van het krijgen van kinderen willen? Gaat het om carrière maken, dan zou ik het niet eens durven te vragen, omdat Genesis 1:28 voor mij toch wel vrij duidelijk is: “Wees vruchtbaar en word talrijk". Zijn er noodzakelijke redenen, om het krijgen van kinderen uit te stellen, bijvoorbeeld na het herstellen van een bevalling of een slechte gezondheidssituatie, dan zou ik wel voor uitstel bidden. Als ik toch gebruik zou maken van een anticonceptiemiddel, dan zou ik de NFP-methode aanhouden; een natuurlijke manier van onthouding en er gaat niets door verloren. Mocht ik dan alsnog een kind krijgen, dan is hij/zij van harte welkom.
Gesloten