De Westminster Confessie belijdt wel degelijk dat het geloof is het aannemen van Christus en op Hem rusten tot rechtvaardigmaking, heiligmaking en tot het eeuwige leven.Bert Mulder schreef:Nee, dat doen ze niet!Zonderling schreef:
Ik denk dat de Westminster onderscheid maakt in de zekerheid die in het geloof is, namelijk het vertrouwend toevluchtnemen tot Christus, en de zekerheid die daarop volgt, namelijk de zekerheid dát men (terugziend) ook werkelijk geloofd heeft en een kind Gods is. De laatste zekerheid hoeft, naar ik meen, niet samen te vallen met de eerste zekerheid. Ik denk niet dat de Westminster daarin dwaalde.
Die loochenen dat men verzekerd wordt op het geloof, en dat pas na lange tijd zullen verkrijgen....
Zij maken dus wel degelijk onderscheid tussen enerzijds het vertrouwen in het geloof & en het rusten op Christus tot zaligheid, dat zij N.B. belijden en anderzijds de verzekering van de genadestaat, waarvan zij zeggen dat deze inderdaad pas in later tijd kan worden verkregen.
Zij loochenen evenmin dat alle gelovigen de Heilige Geest geschonken is.
Maar dat is iets anders dan iedere gelovige verzekerd is van zijn genadestaat.
Ik zie niet waarom de Westminster Confessie zou dwalen, al zijn er inderdaad nuanceverschillen met sommige anderen.