Mijn schoonzusje heet ook Boeder en komt vanouds ook uit Enkhuizen. Dus ik dacht: misschien een oom van haar. Maar nee, toevallig dezelfde achternaam en een hele verre relatie.Oorspronkelijk gepost door refo
dus nix van jou?
Tenzij die aangetrouwde tante je moeder is. Of kan dat niet?
n.a.v. kerknieuws
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Opzich alleen maar gezond, dat iemand met de gaven om predikant te worden ook gekozen wordt als ouderling in zn gemeente. Blijkbaar zit het curatorium op dezelfde lijn als de gemeenteleden die m tot ouderling hebben gestemd.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja, want vorig jaar was het ook een ouderling die toegelaten werd tot de theologische school.
- Miscanthus
Dit is 1 kant van de medaille....Oorspronkelijk gepost door mementoOpzich alleen maar gezond, dat iemand met de gaven om predikant te worden ook gekozen wordt als ouderling in zn gemeente. Blijkbaar zit het curatorium op dezelfde lijn als de gemeenteleden die m tot ouderling hebben gestemd.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja, want vorig jaar was het ook een ouderling die toegelaten werd tot de theologische school.
Over de andere kant zou ik het willen hebben in "n.a.v. kerknieuws".
- Miscanthus
Ik ben helemaal niet blij, want het zijn er veel te weinig. En ook vind ik de status en schijnbare onschendbaarheid van predikanten ongezond. En jammer dat je daarvan zegt dat het allemaal toch niks helpt. We lopen dus met open ogen de Roomse kerk achterna.....????Oorspronkelijk gepost door mementoAch ja, je kritiek is misschien wel terecht. Maar kritiek hebben helpt toch niet. Laten we liever blij zijn dat er weer 3 nieuwe toegelaten zijn...Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het is wel opmerkelijk dat de drie studenten die toegelaten zijn door het curatorium van de GG, alledrie ouderling zijn. Het doet het vermoeden rijzen dat er een zekere hiërarchie is, of ten minste aan het ontstaan is. Als we zien welke status dominees hebben vraga ik mij af in hoeverre men nog beseft dat het hier gaat om een dienaar. Een dienaar des Woords. In Christus is toch ieder gelijk?
[Aangepast op 25/5/05 door Miscanthus]
Er zijn 2 soorten leden:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusIk ben helemaal niet blij, want het zijn er veel te weinig. En ook vind ik de status en schijnbare onschendbaarheid van predikanten ongezond. En jammer dat je daarvan zegt dat het allemaal toch niks helpt. We lopen dus met open ogen de Roomse kerk achterna.....????Oorspronkelijk gepost door mementoAch ja, je kritiek is misschien wel terecht. Maar kritiek hebben helpt toch niet. Laten we liever blij zijn dat er weer 3 nieuwe toegelaten zijn...Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het is wel opmerkelijk dat de drie studenten die toegelaten zijn door het curatorium van de GG, alledrie ouderling zijn. Het doet het vermoeden rijzen dat er een zekere hiërarchie is, of ten minste aan het ontstaan is. Als we zien welke status dominees hebben vraga ik mij af in hoeverre men nog beseft dat het hier gaat om een dienaar. Een dienaar des Woords. In Christus is toch ieder gelijk?
1. Leden die blind hun leidslieden volgen (zij hebben er tenslotte verstand van)
2. Leden die de fouten zien en kritiek hebben en uiten
Zolang groep 2 in de beduidende minderheid is, hebben ze gewoon geen kans van slagen. Je moet niet vergeten dat als predikanten een status hebben, zij die krijgen van hun kerkvolk. Als je dat punt aanvalt, val je de naïviteit van de gemiddelde kerkganger aan, ipv de predikanten die alleen maar dankbaar gebruik maken van hun aanzien...
Oftewel, als je dingen veranderd wil zien, moet je het kerkvolk overtuigen. Maar blijkbaar wil de gemiddelde kerkganger liever naief blijven, dan kritisch zijn. Zou het niet grotendeels komen omdat men de geestelijke drijfveer mist om nu eens écht te luisteren naar wat er gezegd word in een preek, en zelf de bijbel bestuderen, en de oudvaders lezen?
Reformatie kan alleen dáár waar leven is. Anders bijt men zich liever vast in traditie, uiterlijk netjes leven, elke zondag braaf 2 keer naar de kerk, braaf aanhoren wat we allang weten.
- Miscanthus
mmm, zo had ik het nog niet bekeken. Het is dus geen tijd voor reformatie, maar een opwekking!Oorspronkelijk gepost door mementoEr zijn 2 soorten leden:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusIk ben helemaal niet blij, want het zijn er veel te weinig. En ook vind ik de status en schijnbare onschendbaarheid van predikanten ongezond. En jammer dat je daarvan zegt dat het allemaal toch niks helpt. We lopen dus met open ogen de Roomse kerk achterna.....????Oorspronkelijk gepost door mementoAch ja, je kritiek is misschien wel terecht. Maar kritiek hebben helpt toch niet. Laten we liever blij zijn dat er weer 3 nieuwe toegelaten zijn...Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
1. Leden die blind hun leidslieden volgen (zij hebben er tenslotte verstand van)
2. Leden die de fouten zien en kritiek hebben en uiten
Zolang groep 2 in de beduidende minderheid is, hebben ze gewoon geen kans van slagen. Je moet niet vergeten dat als predikanten een status hebben, zij die krijgen van hun kerkvolk. Als je dat punt aanvalt, val je de naïviteit van de gemiddelde kerkganger aan, ipv de predikanten die alleen maar dankbaar gebruik maken van hun aanzien...
Oftewel, als je dingen veranderd wil zien, moet je het kerkvolk overtuigen. Maar blijkbaar wil de gemiddelde kerkganger liever naief blijven, dan kritisch zijn. Zou het niet grotendeels komen omdat men de geestelijke drijfveer mist om nu eens écht te luisteren naar wat er gezegd word in een preek, en zelf de bijbel bestuderen, en de oudvaders lezen?
Reformatie kan alleen dáár waar leven is. Anders bijt men zich liever vast in traditie, uiterlijk netjes leven, elke zondag braaf 2 keer naar de kerk, braaf aanhoren wat we allang weten.
Toch staat het een niet los van het ander.
De rendering van Memento bevat goede elementen, maar het is wel een beetje een cirkelredenering..... Bij een opwekking worden ook mensen (veelal predikers) gebruikt.
By the way: We lopen in de GG toch allemaal weg met ds Kersten? Misschien moeten we ons eens een voorbeeld nemen aan zijn slagvaardigheid en voortvarendheid.
Als hij geloofde dat er een theologische school moest komen ging hij dat niet via de kerkelijke weg voorstellen, maar plaatste hij een oproep in zijn kerkelijke blad De Saambinder om 40.000 gulden bij een te brengen voor een theologische school. Kijk zo zet je zaken op het agenda.
De rendering van Memento bevat goede elementen, maar het is wel een beetje een cirkelredenering..... Bij een opwekking worden ook mensen (veelal predikers) gebruikt.
By the way: We lopen in de GG toch allemaal weg met ds Kersten? Misschien moeten we ons eens een voorbeeld nemen aan zijn slagvaardigheid en voortvarendheid.
Als hij geloofde dat er een theologische school moest komen ging hij dat niet via de kerkelijke weg voorstellen, maar plaatste hij een oproep in zijn kerkelijke blad De Saambinder om 40.000 gulden bij een te brengen voor een theologische school. Kijk zo zet je zaken op het agenda.

Ik ben bang dat Refo de steun en het vertrouwen vanuit een groot deel van de achterban mist, die ds. Kersten wél genoot...Oorspronkelijk gepost door elbert
Dus refo, het wordt tijd om je eigen blaadje uit te geven en daar die advertentie alsnog in op te nemen. Dat is pas slagvaardig en voortvarend. Of zou je dan beschuldigd worden van stemmingmakerij? Vast wel.![]()
- Miscanthus
Nou, ik steun 'em bij dezen.....Oorspronkelijk gepost door mementoIk ben bang dat Refo de steun en het vertrouwen vanuit een groot deel van de achterban mist, die ds. Kersten wél genoot...Oorspronkelijk gepost door elbert
Dus refo, het wordt tijd om je eigen blaadje uit te geven en daar die advertentie alsnog in op te nemen. Dat is pas slagvaardig en voortvarend. Of zou je dan beschuldigd worden van stemmingmakerij? Vast wel.![]()