Hier kan daar verder over gesproken worden.
Het gaat om de verhouding van geloof - rechtvaardigmaking - verzekering van de genadestaat.
Zonderling schreef:Ik vind het een mooi en bevindelijk gedicht .
Ook ben ik het ermee eens dat dit bevindelijk geleerd moet worden.
Toch ligt er de gedachte in dat de rechtvaardigmaking een 'nadere weldaad' is.
Het wordt namelijk gelijkgesteld aan welbewust verzekerd worden van iemands staat.
In dat opzicht kan ik het met de (20e eeuwse) auteur van dit gedicht niet eens zijn.
De rechtvaardigmaking vindt plaats wanneer een mens wordt afgesneden van de oude Adam en door het geloof en Gods Geest wordt ingelijfd in de nieuwe Adam. Dát is het dood'lijkst tijdsgewricht en dán is een mens ook gerechtvaardigd.
Maar het wil niet zeggen dat een mens dan (ten volle) verzekerd is van zijn staat.
Erasmiaan schreef:Een gerechtvaardigde die niet verzekerd is. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Kent hij Jezus? Weet hij dat zijn zonden vergeven zijn? Mag hij zich Gods kind noemen (kan hij dat ook)?
Afgewezen schreef:Twijfel jij nooit aan je eigen geloof?
Zonderling schreef:Ik sprak over de (volle) verzekering van iemands staat. Ik meen dat inderdaad niet iedere gerechtvaardigde deze verzekering van zijn of haar staat bezit.
Op je verdere vragen:
- Ja, die mens heeft de verlossing in Christus bevindelijk leren kennen.
- Ja, zijn zonden zijn hem toen ook vergeven en hij heeft daarvan iets ondervonden.
- Ja, hij mag zich Gods kind noemen, maar kan dit door twijfeling wellicht niet doen.
Erasmiaan schreef:Na de volle verzekering kan dit toch nog steeds zo zijn?
Citaat:
- Ja, hij mag zich Gods kind noemen, maar kan dit door twijfeling wellicht niet doen.
Waar vind ik in de Bijbel voorbeelden van de volle verzekering?